Svar til Marianne (hjelp gjerne til, folkens!)

Marianne stilte følgende spørsmål, og jeg tenkte at dere også kan være med å svare? Jeg linker også til noen oppskrifter og tidligere innlegg, Marianne ♥

Prøver ut lavkarbo nå, men har litt dårlig budsjett til spesielle produkter.. Så det går mye i samme maten som jeg «vet» er ok… Har du litt tips? eller jeg vil bare høre hva du SYNES om det her….Olivenolje eller rapsolje?

«Hjemmefrokost» kl 6: -2dl vann og 5-7hele pepper (bare fordi jeg har hørt at det kickstarter forbrenninga)

Jobbfrokost kl 7: – knekkebrød med kylling, jalsbergost, og tomat

Mellommåltid kl 0915: – knekkebrød med kylling eller skinke, jalsberg og tomat

Lunsj kl 1130: -2 knekkebrød med kylling jalsberg og tomat

Mellommåltid kl 1505: -knekkebrød med kylling eller skinke

Middag kl 1800:- 2 -4 dl vann før middag!! kjøtt, kylling grønnsaker og fløtesaus

Knekkebrød jeg brukerer fiber balance fra wasa!

Mitt svar:

Kjære deg, husk først og fremst at jeg svarer uten faglig bakgrunn, så ta mine svar som min personlige mening. Mine første tanker er det var veldig mye knekkebrød! Olivenolje og føler du matglede?

Jeg personlig spiser lavkarbo-høyfett, slik at hvis jeg skal spise et knekkebrød er det iallfall mye smør på. Jeg vet ikke om du så matplanen jeg la ut her om dagen? Kanskje den er noe for deg!

Lavkarbo handler jo om å blant annet uteslutte eller redusere kraftig på gluten, og da synes jeg det blir mye knekkebrød hos deg. Jeg kjenner ikke til næringsinnholdet i fiber balance. Men jeg tror jeg ville prøvd å bake knekkebrød selv, uten gluten, og spist til ett måltid (hvis du vil ha knekkebrød). Med fett og protein oppå, og gjerne litt grønnsaker.

Jeg lurer også på om du trives med å spise så mange småmåltider? Jeg ville samlet i tre større måltider, jeg, og prøvd å ha noen nøtter eller et hardkokt egg tilgjengelig hvis du trenger noe ekstra, evt et (hjemmelaget, lavkarbo) knekkebrød. Middagen din ser forøvrig fin ut. Å spise småmåltider trigger bare apetitten min, jeg trives best med å spise større måltider og bli passe deilig mett.

Når det gjelder hva du kan spise som ikke blir altfor dyrt, så håper jeg også at leserne har noe tips. Men: egg i alle varianter. Omelett av 2-3 egg til frokost, gjerne med litt agurk, tomat ol til. Makrell i tomat – det er jo også på tilbud av og til. Selvfølgelig middagsrester. Kiwi selger rimelig avokado (og rimelige egg) – knallgodt med tunfiskrøre. Tunfisk er rimelig, bland med litt majones og litt finhakkete grønnsaker, salt og pepper. Salat kan du lage. Man trenger ikke all verden av variasjon i grønnsakene, bruk de du liker og som passer din økonomi, men legg til egg/kjøtt/fisk og ha over litt olivenolje, salt og pepper som dressing.

Les også dette gamle innlegget; tips til student på lavkarbo.

Husk at kjøtt som kyllingfilet, mørbradbiff, ribbe ol kan stekes i ovn og brukes som pålegg eller i salat.

Og du – pepperkorn? Gir det deg glede? Hvis ikke, ta på løpesko og løp raskere til bussen på morningen (jepp, jeg har tittet på bloggen din ;)).

Nøtter, frø og typiske lavkarboingredienser kan handles mye rimeligere på iherb. Der er det også billig frankt, 4 dollar. Når du handler første gang, får du en kode du f eks kan dele på bloggen din, slik som jeg har delt min kode på høyre side her. Når noen bruker din kode for å handle, får du en liten prosent av beløpet inn på din iherb-konto, som trekkes fra etterhvert som du handler og har tjent deg opp penger. Hvis du bruker f eks min kode, får du 5 dollar rabatt på første kjøp, og jeg får 4% av beløpet du handler for -hver gang du handler.

Jeg håper du synes dette var et godt svar. Men du, jeg så på bloggen din at du skulle starte på Allevo. Ikke gjør det enda, da! Prøv dette en måneds tid iallfall først! Unngå at det ene slår det andre i hjel (og kroppen vil ha MAT, ikke pulver!)

Hva sier dere andre?

Her er forøvrig et knippe av mine frokoster og lunsjer i det siste:

20131107-131459.jpg

1: Tyrkisk yoghurt med pecannøtter og tinte bringebær 2: Makrell i tomat 3:Makrell i tomat 4:Ta det man har 5: Omelett med litt Strandaskinke 6:Ta det man har 7: Laks med pesto og litt grønt 8: Kyllingkjøttboller i fløte (kyllingkjøttdeig er jo veldig rimelig) 9:Omelett med hjemmelaget roastbiff. 

Dette innlegget ble publisert i Generell helse, iherb, Lavkarbo, Småplukk. Bokmerk permalenken.

25 svar til Svar til Marianne (hjelp gjerne til, folkens!)

  1. Line sier:

    Mitt tips er: Ikke gjør ting vanskeligere enn de er! Spis det du liker, men kutt ut sukker og stivelse (brød, poteter, ris, osv), spis mer ren mat, grønt, proteiner og fett. Lavkarbo er ikke vanskelig, men folk har en tendens til å lage det vanskelig for seg selv. Jeg har spist etter lavkarboprinsippet i snart tre år, og det er ikke engang alle rundt meg som legger merke til det! Knekkebrød lager du enkelt selv, og de selger gode lavkarbobrød i butikken hvis du trenger litt variasjon. Pålegg og middag har du jo god kontroll på allerede, husk å variere, så du ikke går lei🙂 Det skal ikke være et ork å spise, det skal bringe glede!❤ Lykke til, Marianne!

  2. André sier:

    Mitt tips er å prøve Lavkarbo-brødet til Norgesbakeriet. Disse brødene selges hos Rimi og Ica. Selv bakte jeg eget brød, men etter å ha prøvd nevnte brød så har jeg ikke bakt eget igjen. Det smaker som helt vanlig brød og tåler du gluten så er dette et kjempegodt alternativ (synes jeg). 6,7 gr karbo per 100 gr brød. Og bruker du oppskjæringsmaskin i butikken så betyr det at 3 brødskiver vil veie ca 90 gr. Men husk å variere litt da. At man ikke bare spiser lavkarbo-brød og fiber balance knekkebrød🙂 evt. hjemmebakte alternativer av disse.

  3. -m- sier:

    Hei. Mye bra forslag du kommer med Cecilie. Og forresten kjempegodt at du er «tilbake»:) Har savnet innlegga dine.
    Jeg ville ha økt mengden med fett kraftig- metthetsfølelsen vil da komme og antall mellommåltider gå ned. Meierismør, majones,avocado funker bra for meg. I tillegg bruker jeg MBC, magic bullet coffe altså kaffemix/temix med innhold av usaltet smør og smakløs kokosolje fra Iherb. Holder meg mett og stabil i blodsukkeret lenge. Og ja..jeg måtte jobbe med hodet mitt for å klare å øke fettmengden- men det funker! Og ja..jeg har holdt kontroll på kolestrolet når jeg har økt fettet- alt ser veldig bra ut!
    Hilsen Marianne fra Tr.h

    • Glemte helt å påpeke det (goes without saying her i gården ;)) Og du – så koselig at du er her! Jeg tenkte på deg her om dagen, jeg!Lurte på om du hadde oppdaget at jeg var tilbake og om Du har det bra? Klem🙂

      • -m- sier:

        Ja, gjennom Facebook har jeg fått med meg at d er aktivitet igjen, men har ikke fått tiden til å skrive inn noe.
        Alt vel, men jeg må være ærlig, og det skal man være, å si at treningsdelen av livet mitt ligger noe nede om dagen. Men jeg ser lysere på det nå pga arb.hverdagen min skal endres noe og da får jeg straks mer tid…og forhåpentligvis mer motivasjon.
        Kostholdet går derimot som en drøm om dagen og har gjort det siden nyttår. Blitt en vane å spise lavkarbo- tenker egentlig ikke så mye på det lenger. Alle rundt meg er jo også klar over hvordan jeg spiser så det er ikke noe tema.
        Har vært å sjekka kolestrolet etter med eller mindre 2,5 år på lavkarbo. Ser helt finfint ut og ikke mye endring siden første måling for 2 år siden. Jeg går hverken opp eller ned i vekt og da er det vel trening som skal til for å få fart på vektnåla.
        Men jeg stresser ikke- virker som om kroppen trives veldig godt med de 5 kg som egentlig ikke trenger å være der. Men fysisk form bør bli bedre- der har jeg noe å gå på!…som så mange andre:)
        Jeg synes d er supert at du kommer deg inn i hverdagen, både i småbarnsmammatilværelsen og i bloggtilværelsen, igjen. Og at du deler noen glimt av hverdagen din..det er du så god på:)
        Klem tilbake..

      • Så koselig å høre fra deg❤ Jeg tror at kroppene våre trives godt fem kilo over det VI synes. Hvor mange damer er det ikke som synes de veier fem kilo for mye? Det viktigste er å ha det bra og det ser jo ut til at du og kroppen iallfall trives med kosten. Tusen takk for fine ord, og lykke til med litt omlegging på jobben. God helg! Klem🙂

  4. nbl sier:

    Kjøp kjøtt/fisk osv på tilbud. Bruk middagsrester til lunsj neste dag. Eg brukte mykje eggemuffins til lunsj på jobb. Enkelt å røre sammen egg, skinke, spinat, ost, krydder ein liker å steike i silikonformer dagen før og ta med på jobb med ein salat attåt. Ka ein har i muffinsen kan fint varierast🙂

  5. Veronica sier:

    Enig med de tipsene du har fått så langt, så jeg skal ikke repetere. Må si at når jeg så dagsmenyen din så tenkte jeg at det ser mer ut som lavkalori enn lavkarbo, og at om jeg skulle spist slik så hadde jeg vært konstant skrubbsulten og gått lei etter en måned. Lavkarbo er en livsstil, så det er viktig å finne mat en koser seg med. Ikke trenger det å være dyrt heller. Jeg spiser lavkarbo, glutenfritt, melkefritt og sukkerfritt og mitt budsjett ligger på 1500-2000 pr måned. Jeg holder meg til 3-4 måltider pr dag. Følg med på hva som er billig i de forskjellige butikkene, følg med på tilbud, storhandle en gang i uka fremfor litt hver dag. Jeg handler mest på Coop Extra og Rema 1000, men stikker innom Kiwi og Meny for å kjøpe enkelte billige varer fra First Price og Eldorado. En typisk dagsmeny for meg er hjemmelagede frøknekkebrød til frokost med makrell i tomat, hjemmelaget tunfiskpålegg og paprika eller avokado, salami og agurk. Lunsj blir ofte en omelett med diverse grønnsaker i. Middag varierer veldig, f.eks. chili con carne, kyllingcurry eller ovnsbakt torsk med bacon og blomkålmos. Er det ikke nok fett i middagen har jeg salat med avokado og valnøttolje i som tilbehør. Let etter oppskrifter i blogger. Det er utrolig mye godt å spise på lavkarbo. Lykke til!🙂
    PS: Jeg bruker mye mandler, både i knekkebrød, frokostblanding, bakst og som mellommåltid. Nå før jul har butikkene vanligvis tilbud på mandler i løs vekt, så da hamstrer jeg kilovis. De holder seg jo lenge🙂

  6. Birgitte sier:

    Alle knekkebrødene ga meg et gufs fra Grete Roede være sulten hele tiden-kuren:-) du har nok godt i den fella mange gjør på lavkarbo (inkludert meg selv) å ikke spise nok fett. Et tips for de måltidene man ikke får i seg nok fett i maten er å ta en skje kokosfett i kaffen – tar ikke lang tid å tilvenne. Når man klarer å spise riktig er det så nydelig å kjenne på den lengevarende, rolige metthetsfølelsen. En lunsj som gir meg dette er f.eks en god porsjon salat med litt kjøtt/fisk/egg m rikelig m olivenolje/prosti og/el annen fet dressing til. Hvis jeg klarer å spise tre ordentlige måltider gjennom dagen, trenger jeg ofte ikke kveldsmat, el bare et par osteskiver. Motsatsen er ulvesult ute av kontroll på kvelden. Lykke til!

  7. Eg driver ikkje med lavkarbo, men min første tanke var og at her var det fryktelig mykje knekkebrød. Med litt planlegging (evt. heimebakst) finnes det joo meir enn gode nok alternativer.

  8. Anonym bloggløs sier:

    Jeg lager ofte matmuffins med ost og skinke. Oppskrifta har jeg faktisk funnet på TV2 sine sider, fra god morgen Norge. De er en vinner for mannen og meg! Både kalde, og oppvarmet.
    Ellers lager jeg tynne egg og fløte-pannekaker som jeg tar kremost, noe kjøttpålegg og litt salat i. Det er godt🙂

  9. Nanne70 sier:

    Masse kjempefine tips her🙂 Etter å ha vært et typisk «frokostmenneske» så har jeg, etter at jeg la om til lavkarbo, ikke spesielt stor matlyst om morgenen, så frokosten består som regel av gresk yoghurt, en lavkarbosmoothie eller fløtegrøt. Lunsj blir en salat med en to-tre proteinkilder (kjøtt, ost og egg) og en god ss fet dressing. Dagens siste måltid er middag – kjøtt, fisk eller fugl, masse grønnsaker og en god saus, eller en gryterett og blomkålpurè eller blomkålris. Mitt tips til Marianne vil være å kutte ut de ferdigkjøpte knekkebrødene, droppe mellommåltidene og spise tilstrekkelig til hovedmåltidene.

  10. Marianne sier:

    TUSEN TUSEN TAKK!!!

    Meg elsker knekkebrød (Og helst hjemmelaget, så det skal jeg lage!!)
    Men det er bare 5g karbo i det knekkebrødet, så jeg trudde det var bra jeg😉 hehee..

    Så mange supre tips.. Nå skal jeg droppe frokost og mellommåltid på dagen, og heller ta med litt kyllingmuffins , eller disse eggmuffinsa på jobb.. og variere litt med det..

    Det har vært mye knekkebrød fordi jeg har en pakke og pålegg fast på jobb…
    OG trudde jeg burde spise hver 3time:P

    Overveldet av tips😀 Og sier igjen Tusen takk =)=)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s