Matplan

Litt traurig og kjedelig, men jeg har faktisk laget meg en matplan. Det handler ikke om mengder, altså hvor mye jeg skal spise, men en oversikt over hva jeg faktisk synes det er ok å spise akkurat nå, og for å minne meg på å spise tre ordentlige måltider. Det blir gjerne et surremåltid i stedet for lunsj nå.

Jeg er av de som har det bedre med meg selv når jeg ikke surrer så med maten. Jeg blir lett gående og småspise, og det gjør ikke meg godt (herreguuuud, for et i-landsproblem, men jeg tror vi er flere). Dette handler ikke om å gå ned i vekt, men om å strukturere spisingen litt, og minne meg om hva som må være tilgjengelig. Jeg har lett for å forsyne meg bare liiiiitt til og skal prøve å få bukt med dette. Samtidig skal jeg ta hensyn til at jeg er en hormonell ammekvinne og være raus med meg selv, altså.

Innholdet i matplanen kommer til å endres over tid, men jeg starter med å strukturere slik jeg spiser nå, samt å kutte ned på antall kaffe med fløte og antall questbar (når jeg plutselig spiste den tredje på en og samme dag skjønte jeg at jeg måtte bremse opp litt😉

laks2004

Matplan: 

Frokost

*Egg samt ost/grønnsaker/kjøttpålegg

Lunsj

*Fisk/kjøtt/egg samt grønnsaker

Alternativ til frokost og lunsj er grøt; mandelgrøt, kokosgrøt, chiagrøt.

Middag

*Fisk/kjøtt/fugl med grønnsaker og saus

Jeg bruker fløte, rømme, creme fraiche, ost og lignende, fullfete meieriprodukter.

I tillegg har jeg satt opp noe lettvint som mellommåltid/kveldsmat: klementin, pære, 0% yoghurt, 1 questbar, 1 proteinshake (har vært så innmari fysen på dette når jeg fullammer), 1 dl nøtter, lavkarbosnop (men da må jeg begynne å kokkelere igjen…). Tørket aprikos må også med her, for det spiser jeg av og til. Gojibær.

Drikke

*te, vann, kaffe (maks 2 kopper med fløte, men har ikke begrenset antall uten fløte), kokosvann, et glass sukkerfri saft til middag og fortsatt den berømmelige damebrusen en gang i blant. 86% sjokolade når sjokolade må til.

________________________________________________________________

Som dere ser, er hovedmaten lavkarbo, mens noe av tillegget iallfall er i en gråsone. Jeg synes fortsatt at lavkarbo skal handle om naturlig mat og ikke kunstige søtstoffer, men litt blir det nå. Samtidig så vet jeg av erfaring at kosthold er i endring og at kroppen min sier fra når det er på tide å endre igjen. Etterhvert kommer jeg til å kutte 0% yoghurt og fun light, men ikke akkurat nå. Dere ser nå at brød/knekkebrød ikke er på lista. Kroppen har sagt fra. Først med magevondt, så med eksem. Jeg prøver å lytte. Hva synes dere om planen?

________________________________________________________________

Og bare et lite tips: Einar har et trådløst bluetooth-headset han er så fornøyd med. Jeg prøvde det i går, og det var virkelig bra. Så deilig å slippe ledning! Headsettet koster 499,- men på Groupon er det på tilbud i 12 timer til, til 219 kroner. Jeg har bestilt et par til meg selv og to par i julegaver. Her er link

Redigert: Må bare legge til at jeg glemte min forkjærlighet for… peanøttsmør. En av de tingene jeg absolutt ikke bør ha i skapet, men som på mystisk vis stadig finner sin vei til skapet. Og av drikke kan jeg legge til et lite glass rødvin i ny og ned. Det skulle jo være ærlig, det her.

Dette innlegget ble publisert i Generell helse, Lavkarbo. Bokmerk permalenken.

15 svar til Matplan

  1. Christine sier:

    Hei! Takk for tipset på headsett. Men jeg får ikke til å kjøpe flere på en bestilling. Må jeg bestille flere ganger?

  2. Ellen sier:

    Ser ut som en bra plan🙂 hva er chia grøt? Finner ikke oppskrift på bloggen din.
    Ellen😉

  3. LovelyLiller sier:

    Om en plan funker for deg så go 4 it. så bra og fornuftig ut.

  4. Anita sier:

    Bra plan! Kjenner meg veldig godt igjen med at lunsjen fort kan bli litt tullete når en er hjemme. Jeg må også være strukturert når det gjelder måltider, ellers sklir det fort ut. Syns du er kjempeflink!🙂 Vil gjerne ha oppskriften din på chiagrøt🙂

  5. Birgitte sier:

    Bra plan! Jeg trenger også struktur på maten. Spesielt er jeg avhengig av at middagen gir meg nok fett og stabilt blodsukker, ellers går det helt i ball for meg på kvelden med all slags tulle- og overspising.

  6. Tilbaketråkk: Svar til Marianne (hjelp gjerne til, folkens!) | Fristende lavkarbo

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s