Å gjøre seg klar til endring

Da jeg la om kostholdet en februardag for godt over tre år siden, var jeg på en måte godt forberedt og klar. Jeg hadde vært hjemme et år i permisjon i forkant, og lest mye om ulike kostholdsretninger – samt testet ut hvor elendig alt kosthold som inkluderte sukker fungerte for meg. Jeg var mentalt klar de endringen skjedde.

I perioder er jeg mindre strikt, i perioder mer. Det er ingen som helst tvil her i hjemmet at min kropp og sjel fungerer best når jeg spiser strikt og trener jevnlig. Likevel er det perioder innimellom hvor jeg absolutt er løsere i snippen og hvor trening snakkes om i fortid og framtid, men ikke i nåtid.

Jeg har hatt en lang slik periode nå. Det har vært et tøft år følelsesmessig. I stedet for å da passe på ekstra godt, har jeg vært mer slapp med tanke på kost, og trening har gått i rykk og napp i evigheter nå.  Jeg har fortsatt spist lavkarbo, men jeg har ligget på nærmere 70-100 gram karber per dag, og jeg har spist ferdige lavkarboknekkebrød som inneholder gluten. Og det tåler jeg IKKE.

Så er det slik da, at underveis i en slik periode prøver jeg å akseptere at det er som det er, for det er det jeg har ork til der og da. Samtidig opprettholder jeg tanken og vissheten om at det kun er slik en liten stund i den store sammenhengen, og jeg er trygg på at jeg kommer til å endre atferd igjen.

Underveis, for å gjøre meg klar til endring (som for eksempel nå å komme i gang med trening igjen), passer jeg på å lese om trening, interessere meg for trening, følge med på resultater innen for eksempel løp og body fitness. Jeg leser på treningsblogger og baker sunt, og har hele tiden en bevissthet rundt at jeg på vei til å komme i gang igjen. Samtidig som jeg aksepterer at her og nå har ikke sjelen ork.

Det jeg imidlertid kunne ha vært flinkere til, er å gå turer mens jeg venter på at sjelen skulle bli klar. Det hadde nok gjort meg raskere klar også.

Nå er innsiden min klar. Rygg og skuldre og humør gir tydelige beskjeder om at det er på tide å trene jevnlig igjen. Motivasjonen er nesten på plass. Men noen ganger kan man ikke vente til man er helt motivert, man må starte i motsatt ende. Først trene, så bli motivert fordi man trener.

I dag skal jeg trene. Det blir kanskje bare en liten joggetur eller (og?) en svingom med kulene mine. Jeg gruer meg skikkelig, særlig til å bli støl.

Mitt indre bilde av meg selv er at jeg er en som trener og som er sterk. For å gjøre meg klar til endring, altså å begynne å trene igjen, har jeg vært bevisst på dette bildet, og nå skal indre og ytre bilde igjen samsvare. Og nå skal igjen trening snakkes om i nåtid. Ikke jeg pleide å trene eller jeg skal starte å trene. Men jeg trener jevnlig.

Er det noen andre som skal trene i dag? Hva trener dere?

Dette innlegget ble publisert i Generell helse, Trening. Bokmerk permalenken.

20 svar til Å gjøre seg klar til endring

  1. Lissi sier:

    Mandager MÅ jeg trene. Kommer jeg ikke igang på en mandag blir det fort til at det plutselig er onsdag/torsdag før jeg tar ukens første treningsøkt -og det går utover humøret😉 Så ja, jeg skal trene idag! Idag skal jeg trene rygg, bryst og mage..Jeg trener som oftest 4 ganger i uka.. Mand, onsd, tors og lørdag.. I en lang periode har jeg kun trent styrke, men etter sommeren nå har jeg likt meg best i sal igjen.. Planen er å komme tilbake til kun styrke, litt kardio og kardio på evt hviledager der det er tid til det.. Jeg jobber jo på treningsenter, så det er jo bare å ta en kort 30 min kardio økt rett etter jobb på hviledagene egentlig -rekker fint bhg likevel.. Men; ja det er ett men der -så vi får se😉

    Så du la ut bilde fra NM i helgen Cecilie.. Var du der under finalen? Jeg var der og må si at det gav inspirasjon til videre trening ja😉 Ikke det at jeg har ett mål om å stille selv, men det viser jo bare at alt er mulig -med riktig trening og kost så kommer man ett stykke på vei.. Men diett??! Nei, der stopper det for meg.. hehe..

    Ha en fin dag🙂

    • Enig i det om mandager!! Slik har jeg det også (til vanlig😉 ). Du er jo så flink til å trene! Skal bli motivert av deg når jeg svinger kulene etterpå😉 Jeg tror jeg bare må komme igang igjen akkurat nå, helst 3 dager i uka. Jeg har jo lyst til å både trene styrke og løpe, men akkurat nå har jeg mest lyst til å ligge på sofaen noen uker til, hihi😉

      Jeg var ikke der under finalen, bare under innledende runde i AF. Så synd vi ikke traff på hverandre, det hadde vært koselig! Veldig synd at jeg gikk glipp av frk Weber, hadde veldig lyst til å se henne. Vi kom rett etter jentenes innledende runde. Ja, man blir veldig motivert. Også veldig fin del av det å jobbe fram egen motivasjon.

      Diett, ja… Det eneste måtte vært for å bevise noe med tanke på LCHF. Men nei😉

      Ha en fin dag du og🙂

  2. kristine sier:

    Jeg skal trene styrke i dag =)
    Treningen er veldig viktig for at jeg skal ha det bra, og det samme gjelder maten, likevel er det ikke alltid like lett :p

  3. Kjenner meg så igjen! Takk for at du skrev dette🙂

  4. Catrine sier:

    Takk fra meg også! Har slitt lenge med både mat og trening, men føler at jeg er igang…igjen. Men buksene strammer og jeg klarer ikke la være å skeie ut så fort sjansen byr seg, enten det er ute på restaurant eller borte eller hvis vi har besøk. Men nå MÅ jeg, for klærne passer snart ikke lenger og jeg har gitt bort alt det gamle. Og pokkern heller om jeg skal kjøpe meg nye, store klær igjen! Men treningen har så smått kommet i gang igjen, da. Ny pers i går, 8,3 km rundt Sognsvann! Det er rekord! Da håper jeg at jeg snart når 10 km-målet. I tillegg har jeg begynt å trene basket med kolleger, så det skal jeg i dag. Gruer meg til styrketreningen, det er så lenge siden sist at jeg vel ikke kommer til å klare å gå på ei uke etter første økt. Men må jo komme igang med det også! Ha en fin uke!

    • Jeg heier på deg, Catrine – som alltid! Vi har alle litt fjell og daler når det gjelder motivasjon, og så må vi bare ikke gi opp å finne motivasjon igjen. 8,3 k er kjempebra!!! Det hadde ikke jeg klart nå. Imponerende! Lykke til med treninga, søte du🙂

  5. Engelina sier:

    Å ja, kjenner meg så godt igjen i det der! Er en periodetrener av rang, og skulle så fryktelig gjerne kommet dit at treningen «går av seg selv»! Synes imidlertid alltid at noe kommer i veien når jeg endelig er i siget. Sykdom eller reise eller andre dårlige unnskyldninger som velter gode rutiner! Når det gjelder maten er jeg som deg! Fungerer best på strikt lavkarbo!! Har etter sommeren ligget litt for høyt på karboinntaket, og hadde i helgen min første skikkelige utskeielse på 1,5 år. Føler meg helt elendig, så oppsiden er at motivasjonen til full innstraming er på topp. Jeg VET VET VET jo hva som fungerer; Under 40 g karber pr. dag og jevnlig trening. KAN DET VÆRE SÅ VANSKELIG??? Til slutt; Takk for all inspirasjon, motivasjon og informasjon du bidrar med gjennom bloggen din! Din ærlighet er svært forfriskende:-)

    • Det er jo mye det det handler om – å komme dit at man hopper på igjen straks man er frisk igjen. Samtidig må vi kanskje innse at mange av oss er som deg og meg🙂 Vi er jo heldige og, som har kjent så godt hva som funker best! Også får vi bare komme oss igjenom de periodene det halter litt😉 Og du, tusen takk! Viktig å være litt ærlig, jeg er jo neppe den eneste som har det slik i blant😉

  6. lipslife sier:

    For et fint innlegg å lese, veldig innsiktsfult🙂 Kjenner meg igjen på en prikk! Skal gå og ta en liten økt med den rosa kettlebellen med en gang, så takk for inspirasjonen😀

    • Tusen takk! Det blir nok kettlebells på meg også, det regner for mye til at jogging frister… Forøvrig er jeg så stuptrøtt at hadde jeg ikke skrevet om det her, hadde jeg garantert utsatt trening en dag til. Men nå må jeg jo🙂

  7. Blondie sier:

    I dag ble det 2,5k joggetur til oppvarming. Etterfulgt av en halvtime redcord (anbefales på det vameste) I morgen er det ingen bønn, da blir det intervalløkt. Ikke alle perioder i livet er laget for å være flink. Da handler det akkuratsom du skriver her om å være flink nok. Alt annet får bare komme etter. Husk å starte rolig da, Cecilie, så kommer motivasjonen raskere. Takk for dine fine ord.

  8. under opplæring sier:

    Ja,dette kjenner meg jeg igjen i🙂 Spesielt i treningen.Jeg er og blir en turgåer jeg asså.Er d beste og komme seg ut når d har blitt mørkt og slenge rundt seg et skjef og finne fram spotify på mobilen og bare gå! Ikke så lenge…en halvtimes tid holder hvis jeg skal gjøre dette 3-4 ganger i uka🙂 Ellers går jeg på Zumba en gang i uka,ikke fordi jeg er noe flink MEN d er jo sååå gøy og den musikken!-føler jo jeg lader opp til vorspiel rett og slett! Styrketrenig….?nei hoff,finnes nok desverre ikke en muskel i denne kroppen§!:) Er jo bare sååååå trasig m styrke,viktig er d nok,men blæææh…..Kan ikke gjøre alt riktig her i verden!😉 humre…Når d gjelder maten så har jeg i grunn aldri regnet ut hvor mye karbo jeg ligger på om dagen?!Synes d blir så styr og regne på det.Men vekta går desverre ikke nedover for tiden.Står helt still🙂 Det er vanskelig for min kropp og komme under 75 kg asså,både på lavkarbo og før på andre kosthold….butter liksom imot når jeg kommer dit. Og jeg er 172 cm så jeg kan jo godt slippe noen kg til!? Argh,….men så lager jeg jo stadig dette lavkarbogodiset vettu…så jeg kan nok skylde meg selv🙂 Åssen er d med deg,velger du økologiske matvarer???Ser d er mange som legger stor vekt på dette av lavkarbobloggerne.Prøver jo litt selv også,men mye er jo sååå dyrt.Også har jeg fått litt dilla på og bestille fra i herb og der har de jo gode økologiske hudpleieprodukter! Bestilte shampo,balsamleppepo
    made og deo. uten parabener og alt slikt.Billig er d jo der da heldigvis.Har du en god dusjsåpe/shampo til
    unger derfra du kan anbefale?????? ps.begynner snart og føle at d går litt til hodet på meg….sunn mat,økologisk mat,hudpleieprodukter osv osv…. Åssen er du selv med tanke på dette? Huff,som vanlig så blir inlegga mine altfor lange når jeg først skriver! Sorry! ;-D

    Ha en finfin dag🙂

    Ps.Har bestillt kikertmel fra i herb. bare og blande 50/50 m mel og vann,kan stå leeenge i kjøleskap og bare et øyeblikk og steke seg en deilig sprø pannekake i en fei! Selv fått dilla på ost skinke paprika og vårløk…..bare slenge d oppå når dene siden er ferdig stekt og slenge overhalvdelen som man gjør på omlett så osten smelter,nyyyyyydelig og nesten litt for enkelt! Og veeeeldig mettende,selv for meg!

    Nei,nå gir jeg meg!!!😉 fnis

  9. Anna sier:

    Der traff du meg rett i magen med det du skriver – igjen. Kjenner meg så godt igjen i hver eneste linje, og nå ble jeg inspirert – igjen🙂 Skal blåse støv av mølla mi i kveld. Så får husarbeid, snørrete syk lillegutt og mann komme i andre rekke denne gang. De kan ta vare på hverandre en liten times tid. Takk for treningsinspirasjon. Av og til kan et lite mentalt spart i baken være akkurat det man trenger! Og nå har jeg skrevet det her, så nå MÅ jeg!🙂 hehe. Ha en fin dag videre, Cecilie (og dere andre lesere også🙂 )

  10. Kari sier:

    Kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver…. er akkurat der selv. Tror også en må begynne så smått selv om motivasjonen ikke er på topp, den kommer etterhvert. Og så er det så sinnsykt godt å sette seg i sofaen med god samvittighet etter en treningsøkt, Godt å kjenne på litt stive muskler, selv om det er vondt. Har selv fått et treningsopplegg med styrke/intervall trening som virker å være overkommelig og tilstrekkelig for å oppnå bedre form. Intervall økt på 4 x 4 er visstnok superbra for å øke kondisen…(løpe fort i 4 min, rolig jogg 3 min – gjenta 4 ganger) Total løpetid i rask tempo BARE 16 min…..og en merker forskjell ganske raskt. Synest også det er utrolig godt for formen, både for hodet og kroppen, å gå ut på fjelltur i deilig frisk luft!
    Inspirerende å lese bloggen din er det hvertfall, godt å lese om andre som har det på samme måte. Stå på!! Du er flink!!:):)

  11. Lise sier:

    Mye å kjenne seg igjen i her:-) Tror det er viktig å lytte litt til kroppen når man starter opp igjen etter en periode uten trening. Starte rolig slik at kroppen gradvis blir tilvent aktivitet. All trening trenger ikke være vond for å gjøre godt:-) Og hvis man en gang har vært godt trent så er det veldig fort gjort å ta alt for mye i når man starter opp. Kroppen får sjokk, du får vondt og man blir ofte mer utsatt for skader og mottakelig for sykdom. Og det blir vanskelig å motivere seg. Ta det litt med ro og bygg deg opp. Rom ble ikke bygd på en dag:-) Vet at dette er lettere sagt enn gjort;-)

  12. birgitte sier:

    Jeg har hatt et særdeles dårlig år på mat- og treningsfronten, og det skyldes en stor jobbutfordring som jeg fikk og omfavnet med begge hender midt i den intense småbarnstiden. Det er et år jeg ikke ville vært foruten, men fysisk betaler jeg nå prisen: 8 kilo opp, som har bitt seg fast. Mye på grunn av for stort stressnivå i kroppen, tror jeg, og en kropp som krangler med diverse vondter. Og som deg, merker jeg at det er i de periodene man trenger det mest, at overskuddet til å trene, spise sunt, ta tilskudd osv, blir fraværende. Man trenger overskudd for i det hele tatt å komme igang. Mitt treningsregime i høst prøver å ta hensyn til kropp og sjel: skogstiløping i max 30 min – balsam for kranglete hofte/rygg og sjel, men funker kun på dagtid, dvs før kveldsvakter, på avspaseringsdager, helger, dvs får ikke til hver uke dessverre. Ellers:et særdeles mykt styrkeprogram med pilatesball, strikk og superlette vekter satt opp av min kiropraktor + medisinsk yoga for å roe ned en kropp med for mye stress. Tusen takk for veldig fint innlegg!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s