Gaustatoppen med barn

Lørdag fikk jeg endelig opplevd å gå Gaustatoppen. Det har jeg hatt lyst til i mange år, og tidligere i sommer prøvde jeg å få med meg Sofia, eldstejenta, på tur. Hun var vel ikke heltent, for å si det slik. Lørdag dro imidlertid min svigerinne i gang tur, og Sofia fikk ha med en venninne.

I fjor sommer gikk jeg jo Besseggen med Trimhuset, og det fristet veldig med flere fjellturer. Turen til Gaustatoppen ble en dagstur. Vi kjørte av gårde klokka 8 om morningen, og det tar ca 2,5 timer å kjøre. Vi klusset det hele litt til med glemming av sko, fylle bensin, feil avkjøring osv, så selve marsjen startet ikke før halv tolv-tiden.

Det er en steinete rute, og stigningen er på 6-700 høydemeter. Likevel var ikke løypa krevende, selv om det er ulendt terreng. Vi tok mange pauser underveis. Mira er nå 4 år og 8 måneder, og vi må tilpasse oss henne. Sofia og venninnen fikk gå litt i forveien for så å ta gode pauser. Det var viktig for å holde på motivasjonen deres.

Mira, som er en liten arbeidshest, var sliten den siste timen på vei opp. Enkelte strekker gjorde vi det da slik at Einar tok begge sekkene, og jeg tok Mira på ryggen. Noen hundre meter her og der med hvile hjalp henne godt, og ryggen min er kjempefin etter forrige ukes besøk hos osteopat. Det gikk helt fint å ha henne på ryggen, og egentlig synes jeg det var litt deilig. Jeg fikk nemlig ikke løpt i det hele tatt forrige uke, så det var godt å kjenne at jeg måtte jobbe litt.

Oppe ved turisthytta, ikke helt oppe på toppen – men nesten, hadde vi lang lunsjpause. Jeg hadde med meg knekkebrød, egg og mørk sjokolade, og det var flott turmat. Jeg hadde også nøtter i sekken, de fikk bein å gå på i bilen på vei hjem.

Vi som gikk med Mira brukte 3 timer og 15 minutter opp, og rett i overkant av to timer ned. Med mindre barna er veldig turvante, tror jeg ikke jeg ville tatt med meg mindre barn opp. Vi gikk sammen med barn på 6-8 år, og de klarte turen veldig fint.

Sofia og venninnen, begge 12 år, imponerte stort. De gikk raskt, lett og ledig. Blide og fornøyde, og Sofia syntes at hun hadde opplevd noe fint. Det betydde mye for meg! Utfordringen var, som den også er på alle våre utflukter, å ha med nok mat. Det går store mengder mat, og også vann på tur. På vei opp fjellet tror jeg vi fem drakk tilsammen 4 liter vann.

Vi var nede fra fjellet litt over halv syv, og etter en liten pause hev vi oss i bilene for å rekke hjem til håndballfinalen. Det gikk!

Jeg kan absolutt anbefale turen, men hvis dere skal gå med barn, kan det være lurt å gå en dag det er meldt fint vær. Da trenger man litt mindre bagasje, og turen blir litt lettere. God tur!

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Generell helse. Bokmerk permalenken.

7 svar til Gaustatoppen med barn

1. Guro Eriksen sier:

Det så jo ut til å være en ordentlig fin tur! 🙂 i finvær og fantastisk natur!

2. Anna sier:

Så flinke de er! Godt med sånne turer, hvor man både får kjenne at man bruker kroppen ordentlig, og får en fin familieopplevelse på kjøpet. Må ba få si at jeg synes begge jentene dine er så nydelige. Vakre, Sofia og fine, blide, lille Mira. Blir helt glad av gjengen din, jeg. Og imponert over hva dere gjør av aktiviteter som famile.
    Neste år dropper vi Danmark (det var en dyr regnværsuke…), og melder oss heller inn i DNT her hjemme. Hytte til hytte ferie i en norsk fjellheim har lenge vært min feriedrøm! Mon tro om det kan kombineres med en toåring i bæremeis? Vi får se. Blir uansett inspirert av deg og dine. Igjen.
    Klem 🙂

• Tusen takk for denne helt herlige kommentaren, Anna ❤ Det kan helt sikkert kombineres med en slik bæremeis. Hvis ikke hadde jeg faktisk en annen type sele til Mira. Du vet sånn sjal til å bære i? Det fins noe lignende men med stropper med klips. Den var veldig god, og jeg tenkte faktisk på det på lørdag, at den hadde vært super på sånn tur. Hvis du er interessert, skal jeg finne ut av hva det het!

• Anna sier:

Ja takk, det vil jeg veldig gjerne 🙂 Når du får tid, da. Er jo lenge til neste sommer… 🙂

3. Stine sier:

Vi liker også å gå i fjellet! Det blir litt annen måte å tenke på med barn – vi har en 2-åring og ei på straks 4 mnd. De selene med klips tipper jeg er enten Ergo (den har vi selv) eller Manduca. Go’Klompen kommer også med klips nå. De er mye bedre å bære i, spesielt for barnet ettersom de sitter med god støtte i stedet for å «dingle rundt». 🙂 Selene tar lite plass og veier lite , som og man har et «jeg-vil-gå-selv-barn», så er de supre å ha i sekken, i fall de små beina blir slitne… (Oj, dette så nesten ut som reklame. Er ikke det, altså. Jeg er bare veldig glad for at jeg oppdaga Ergo!)

Jeg har forresten hørt at Liomseter skal være en fin hytte for småbarnsforeldre! Vi har til gode å besøke den, men har gått i området både til fots og på ski før vi fikk barn. Kan godt tenke meg at vi drar dit om ett år, da med en treåring og en ettåring!

4. MaritBE sier:

Det hørtes ut som en FLOTT tur! Jeg har hørt rykter om at jeg gikk der når jeg var 6 år gammel. Jeg gikk HELE veien selv, kun fordi det var PINS på toppen (det var visst stort for meg da, hehe). Artig 😉