O’ deilige intervall!

Ja, det er helt sant! Jeg tror ikke jeg har løpt intervaller siden april. Den siste halvannen uka har jeg imidlertid løpt 5 turer a 5 kilometer, så nå kjente jeg at det var på tide å starte med intervaller igjen.

Jeg må slutte å gjenta det så ofte, det at jeg er en treg løper. Ting man gjentar ofte, har tendens til å bli sant. Men sannheten er iallfall at for å utvikle mitt potensiale (hastighet) som løper, må det intervaller til. Når jeg løper ute, havner jeg i samme tempo, og har vanskelig for å øke. Akkurat nå ligger snittfarten min på rundt 9-9,5 km/t, og jeg lengter etter å iallfall komme opp i over 10 i fart igjen, iallfall på distanser inntil en mil. Jeg klarte det i fjor, så det skal gå 🙂

Da jeg løp mye i fjor sommer, løp jeg en intervall, en langtur og 1-2 femkilometers turer i uka. Det føler jeg meg klar for å starte med nå. Det er lettest for meg å løpe fartsintervall på mølle, og jeg bestemte meg for å løpe 8 intervalldrag a 2 minutter. Jeg løp de slik: 2×10 km/t, 2×10,5, 3×11 og 1×12. Til sist avsluttet jeg med 4×20 sekunder på 13 km/t. For meg føltes det som en seier! Selv om det ikke er raskt hvis jeg sammenligner med andre, så trengte jeg så inderlig å kjenne at kroppen fungerte i et tempo på +10 km/t. Jeg ble så glad, jeg!

Forøvrig svettet jeg noe inni granskaugen mye. Mye, mye mer enn jeg får til på lunterundene mine. Dermed ble jeg ekstra glad, det kjentes som en renselse (hvilket jeg forøvrig kan trenge etter uka på Holmsbu). Da har jeg løpt 5 kilometer og intervall denne uka. Neste løpetur skal jeg da begynne å øke distanse. Jeg går rolig ut, og starter med 6-7 kilometer, så øker jeg litt hver uke. Høres ikke det ut som en god plan?

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Løping. Bokmerk permalenken.

5 svar til O’ deilige intervall!

  1. Julianne sier:

    Uh, jeg hater intervalltrening. Imponert over folk som takler det 😉

  2. Blondie sier:

    Flott jobba. Som tips kan jeg anbefale loplabbet.no Der ligger ferdige intervallprogram. Variasjon og løpetglede i de treningsprogrammene:-)

  3. madeleine sier:

    Jeg syns du er flink til å løpe både intervall og strekninger, Cecilie. Det er langt ifra en dårlig snittfart, kan ikke være så streng med deg selv. 😛 Nyt turene og glem fart og tid noen ganger. Det tror jeg vi alle kan lære av 🙂 Forsatt god sommer og god løping, spreka 🙂
    klem

  4. Tone sier:

    Jippi, jeg løp 1 mil i dag;)) Det er lenge siden, kan ikke huske sist. Jeg har jo løpt 5 km på mølla(men ikke siden påske), sykla litt i sommer og løpt en del intervall etter inspirasjon fra deg. Jeg kjøpte meg 5-fingers i vår og synes de er veldig fine og løpe med. Men jeg sliter veldig med å tilpasse meg de, jeg blir veldig stiv i leggen og får vondt rundt akillesene. Det er så kjedelig for jeg føler løpesett og bevegelser er mye mer riktige med disse skoene. Men jeg får smøre meg med tålmodighet:) Hvordan går det med dine bare-footsko? Har du brukt de nå? I dag løp jeg ute med vanlig joggesko og med dattera mi. Veldig fint med løpehjelp.
    Ellers så er jeg enig med hun over. Synes ikke du er en treg løper! Og ja, slutt å si det til deg selv, ikke særlig god pedagogikk overfor deg selv;) Man kan jo sette seg noen mål, både hårete og realistiske. Men det viktigste, i alle fall for meg, er vel å holde seg i jevnt over god form, kjenne glede(og endorfinrus) over å løpe/trene, bli sliten, kjenne man lever og gjøre litt framgang:)
    Lykke til videre med løpingen og treningen!
    PS: Vi har forresten også lagt til endomondo som treningsapp. Spennende!!

    • Hurra for deg som løp en mil! Herlig, Tone!! Ja, jeg løper med mine inov-8. Jeg tror vi er uatskillelige, jeg. Det er kjærlighet, rett og slett 🙂 Jeg har brukt tid på å løpe korte distanser, og har ikke hatt noen vondter (annet enn leggene, som var der fra før). SÅ fint det du skriver om hvorfor du løper! Lykke til videre du også 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s