Oppsummering av min paleo-challenge

I april tok jeg paleo-challengen som Ann Kristin/Bli sunn la ut. I korte trekk gikk det ut på å spise helt ren mat, null søtning, null gluten, ikke frø, ikke alkohol og ingen meieriprodukter. Ettersom jeg har spist meierifritt i perioder tidligere, og får en slags indre uro av kokosolje, inkluderte jeg litt smør (det skulle iallfall være litt smør, men ble litt mye enkelte ganger) og bittelitt ost.

I tillegg brukte jeg stevia i teen min, rett og slett fordi jeg ikke tenkte på det. Altså en semi-challenge. Men likevel:

*Jeg hadde svært godt av 30 dager uten sjokolade, først og fremst. Suget gikk ikke over før etter dag 17, men jeg holdt ut. Da 30 dager var godt hadde jeg egentlig ikke lyst på – men spiste likevel (for noe tull)

*Det gjorde godt å spise litt mindre meieriprodukter. Jeg er ikke så glad i sauser, og ofte spiser jeg meieriprodukter til maks ett måltid per dag. Men det er lett å pøse på, for eksempel av ost i grateng, slik at kalorimengden blir voldsom i enkelte måltider. Det er lettere å styre kaloriinntaket når man ikke spiser meieriprodukter.

NB: Jeg teller sjelden kalorier, men er dessverre skapt slik at jeg sjelden blir stappmett, og stadig spiser litt mer enn jeg bør/trenger. Derfor opplevde jeg i stor grad at det å begrense fløte, creme fraiche og osteprodukter først og fremst, er bra for meg.

*Jeg fikk dessverre influensa, og brukte lang tid på å komme meg helt. Hele den 30 dagers perioden medbrakte kun 3 treningsøkter. Den siste uka fikk jeg imidlertidig gått noen turer. Det gjorde godt. Jeg samler mye vann når jeg ikke trener, så jeg hadde mye vann i kroppen da jeg begynte å gå tur.

*Etter jul har jeg blitt litt rundere i kantene…. 4 kilo har jeg lagt på meg (HJELP; det liker jeg IKKE!). Jeg må både spise strikt og trene for å gå ned i vekt, så etter endt utfordring var det kun litt over en kilo ned, jeg hadde håpet på mer.

*Jeg drakk litt alkohol, den siste helgen var nemlig Einar og jeg på kjærestetur i Oslo, og da ble det sånn.

Alt i alt var jeg veldig fornøyd. Jeg savnet mest noen lettvinte knekkebrød med smør og ost… Som jeg ellers sjelden spiser, men da skulle jeg gjerne hatt noen. Forøvrig ser jeg jo det at SMØR er den matvaren jeg burde prøve å klare meg uten i 30 dager. Jeg kunne vel nesten overlevd på smør (my dirty, little secret). Har flere det sånn?

Jeg spiste masse god mat. Mange smoothies, masse grønnsaker, omeletter, rent kjøtt og fisk. Det å spise etter ganske strikte retningslinjer er en hjelp i seg selv, og jeg hadde bare godt av det. Og mens jeg først er i det ærlige hjørnet – helgen etter endt challenge, var vi på bygdefest på Veggli, og allerede etter endt helg hadde jeg tatt igjen den tapte spisingen (av sjokolade). Makan!

Hvordan har det gått med dere andre?

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Generell helse, Lavkarbo. Bokmerk permalenken.

17 svar til Oppsummering av min paleo-challenge

  1. anette sier:

    Ja, ost er det LETT å spiste MYE av!!

  2. anjaholt sier:

    Du kan få mitt smør, så kan jeg ta din fløte???? Snakk om hekta på jordbær og fløte om dagen…. Ps. Hva slags bildekarusell- program bruker du?

  3. LovelyLiller sier:

    spennende å lese. jeg har aldri prøvd paelo,men spiser ikke melkeprodukter pga allergi

  4. Lissi sier:

    Synes du var flink jeg som klarte deg uten sjokolade i 30 dager 🙂 Jeg klarte det i 19 dager.. Og da spiste jeg også alt for mye og tok igjen så det holdt for hele den perioden jeg klarte meg uten… Det går fint så lenge jeg er hjemme, men i helgen dro vi jo ned på campingen og jeg er redd for at camping = sjokolade for meg, så får passe meg litt i sommer.. Ble for øvrig også kjøpe-is, men noe må man jo få lov å kose seg med også -bare det ikke blir HVER dag 😉

    Gleder meg til styrketrening ikveld, føler kroppen har est ut i helgen -men det er nok bare vann tenker jeg…..

    Ha en superduper dag!!

    • 19 dager er også bra, Lissi! Men du er litt lik meg, ser jeg – som tok igjen for hele perioden. Jeg samler lett vann, men må jobbe for å bli kvitt det, gitt. Kos deg på trening i kveld! Ha en fin dag, klem 🙂

  5. Jeg er overrasket over at du ikke skulle spise frø?? Jeg trodde frø var god paleo mat.. Og jeg ser en del som spiser paleo alikevel spiser smør (men holder seg unna andre melkeprodukter). Men spennende å høre om dine erfaringer!! Og takk for at du deler. 🙂

    • Jeg vet ikke hvorfor man ikke skulle spise frø, det er kanskje ikke regnet inn under det opprinnelige urkostholdet? Jeg har også sett det med smør, men i den 30 dagers utfordringen skulle man ikke spise det heller. Og jeg slet med å begrense det… Smør på kjøttet er godt 😉

      • Det finnes nok flere varianter av 30-days paleo challenge. Her inkluderes frø:
        http://www.comexpressao.com/Paleo
        Men – jeg kan faktisk bli litt tung i magen av frøknekkebrød (eller er det pga smøret og osten på toppen??), så hadde ikke skadet å være uten i noen uker..

        (Jeg måtte tilbake å lese hva du hadde skrevet, skum-leste bare sist.. Vurderer min egen paleo challenge – vekta går oppover, ikke nedover for tiden (mye stress, lite søvn og feil mat i det siste). Og det å «ta den helt ut» hjelper meg å fokusere, og lettere å måle resultater når man må være så streng. Men så var det smøret da.. og melka/fløten i kaffen. Har bestillt mer kokosolje, og skrevet kokosmelk på handlelista, så får vi se hvor jeg går derifra.. 😉

        Fortsatt god sommer!

  6. Jeg kjenner veldig godt igjen det deu nevner av svakheter for sjokolade, smør, søtning og hva det var. Måtte le litt av gjenkjenningen. Men det jeg vil si er er jeg syns du er utrolig standhaftig! Du står på og tester ut nytt og gjør så mye bra for din egen helse som de fleste her i landet må være misunnelig på.

    Du har lagt på deg, sier du. Har du blitt stessa? Jeg har blitt grepet av stress i det siste OG legger jevnt og trutt på meg. Innrømmer gjerne at jeg ikke har spist skikkelig mat i det siste, men det har blitt slitsomt å passe på alt – hele tida 😦

    • Tusen takk, engelen 🙂 Ja, stress har nok endel med det å gjøre. Det har stoppet opp nå, men perioden januar til påske hadde jeg mye indre stress og uro, og la på meg. Nå har jeg fått stoppet oppgangen, men å begynne å gå ned igjen er en kamp.

      Skjønner hva du mener. Litt pause fra å passe på trenger alle innimellom 🙂

  7. M23 sier:

    Bra jobba! Artig å lese oppsummeringen din. Jeg er på dag 17 nå. Blingsa litt de første dagene ved å spise litt peanøttsmør, hadde ikke fått med meg at det regnes som belgvekst og dermed ikke tillatt under paleo. Ellers ble det noen glass hvitvin en kveld. For meg er det matinntaket som er viktigst å fokusere på, alkohol er noe jeg sjeldent drikker uansett. Har holdt meg helt unna melkeprodukter, til og med smør til steking. Bruker kokosolje og macadamiaolje. Sistnevnte lagde jeg aioli av, veldig god nøttesmak altså. Kjøpte oljen på iherb. http://www.iherb.com/Now-Foods-Macadamia-Nut-Oil-16-fl-oz-473-ml/2479
    Det blir veldig mye egg og avocado! Men det er godt og gir god metthetsfølelse. Stolt over at jeg ikke har spist mørk sjokolade og bare brukt stevia i bringebærsmoothien én gang 🙂 Lagde denne kaka på 17.mai, den var sykt god! http://paleoliv.wordpress.com/2012/05/13/paleokake-til-17-mai/#comments

    • Hei du 🙂 Så flink du er, det går jo kjempebra! Jeg har lagd aioli med kokosolje. Har hatt den macadamianøttoljen du linker til, gikk akkurat tom da de 30 dagene startet. Den er veldig god! Det ble mye egg på meg også, men synes takk og pris det er godt. Du, den kaka så god ut! Jeg fant ut under paleo-challenge at jeg får veldig maveknip av frukt, så den er nok ikke noe for meg 😦 Men den så flott ut!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s