Optimalt=slank?

Jeg stilte Kenn Hallstensen, medforfatter av Treningssuksess med lavkarbo, et spørsmål på facebook. Det er litt vanskelig å formulere hva jeg lurer på, men spørsmålet var:

Hvis man flere år etter kostomlegging og vektnedgang fortsatt har f eks 5-10 kilo «overvekt»  – kan det da skyldes en form for  intoleranse overfor en matvaregruppe man har i kostholdet sitt?  Er det naturlig for enhver kropp å bli helt slank hvis man spiser optimalt for sin kropp, eller er det naturlig for mange kropper å ha 5-10 kilo ekstra?

Forstår dere hva jeg mener? Jeg lurer egentlig på om man ikke spiser optimalt for sin kropp hvis man fortsatt har noen kilo ekstra.

Flere svarte (takk 🙂 ), og Kenn svarte følgende:

Ja, min erfaring er at mange kan holde noen kilo ekstra selv på lavkarbo, og det kan absolutt skyldes matallergi/-intoleranse. Det kan også skyldes næringsmangler, for eksempel jod eller vitamin D. Stress eller feil søvnmønster kan være andre problem. Trening på morgenen på tom mage er en god start, i tillegg til å rette opp i det andre.

I spørsmålet mitt ligger det også et underliggende spørsmål: skal man være fornøyd når kroppen er passe men stortrives, eller er de ekstra kiloene et tegn på at man ikke spiser optimalt. Utifra Kenns svar tenker jeg at det kan være at man ikke spiser optimalt – men at flere faktorer også spiller inn. Nemlig stress, for lite søvn, trening, næringsmangler og matallergi/-intoleranse. Men da tolker jeg det slik at hvis man spiser optimalt samt trener, så vil de siste kiloene forsvinne?

Har dere noen tanker knyttet til dette?

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Generell helse. Bokmerk permalenken.

14 svar til Optimalt=slank?

  1. Tina sier:

    Jeg faller inn under der hvor 5-10 kg aldri vil bort uten et enormt sliiiiiiit Nå etter 6 uker er det «bare» 2-7 kg igjen sånt ca:-). Men et spørsmål jeg lurer på da er hvor mange ganger i uka bør en trene på tom mage om morgenen for å oppnå effekt?

  2. May-Britt sier:

    Jeg tolker/tenker at vi også kan bli kvitt de siste kiloene om vi tar en liten kikk på det emosjonelle/psykiske livet vårt også. Om vi til stadighet er stresset, mistrives, får for lite søvn, er misfornøyd, så påvirker jo det hormonene i kroppen vår, og vektnedgangen stopper opp for noen av oss. Andre igjen kan jo oppleve å rase ned i vekt ved psykisk stress.
    Lena Beatrice skriver litt om det her:
    http://lenabeatrice.net/overvekt-og-slanking/jeg-fikk-et-sporsmal-om-vekta-mi/

    Men ja, jeg tenker det også kan handle om matintoleranse…. 🙂

  3. Gunhild sier:

    Stress og lite søvn virker ofte direkte inn på vekt, er min erfaring. Jeg er en person som trenger nok søvn og hvile, samt leve et balansert liv for å gå ned i vekt… eller for å hvertfall holde meg stabil 😉 Søvn og stress påvirker jo også forbrenning og hormonbalanse, som igjen påvirker vekt. Ser det nevnes eks D- vit mangel, dette går også på hormonbalansen. Matvareintoleranse skaper også ubalanse i kroppen- for noen kan sikkert dette holde på noen kilo, mens andre raser ned i vekt pga «feilernæring». Du har jo også de som går mye ned i vekt ved stress og lite søvn og, så jeg mener vi er forskjellige der og trenger å finne ut hva slags «type» vi er selv- for deretter å finne den optimale balansen i hverdagen 🙂
    Å trene optimalt, spise riktig for sin kropp og få nok søvn og hvile (ev legge til yoga/ pilates som trening fremfor mye løping, om man trenger å roe ned systemet) tror jeg gjør susen.

  4. Gro sier:

    Dette skulle jeg gjerne vite mer om. Har ikke bare 5-10 kilo for mye men har også gått opp et par på det siste året.Hvordan finner man ut om det er matintoleranse? Prøvde etter ditt tips å kutte ut fløte,og meieriprodukter generelt men ingen forandring. Og masse D vit.har jeg tatt , så da gjenstår det er den dårlige søvnen og det er ikke enkelt å gjøre noe med.

  5. LovelyLiller sier:

    så lenge man er frisk på alle måter og aktiv så synes ikke jeg det gjør noe som helst å ha ekstra kg.

  6. Terje Mathiesen sier:

    Jeg repeterer meg selv, men for min del er jentene gjerne finest med fem kilo «ekstra». Kan ikke skjønne at de siste fem kan være verdt styret.

  7. Lissi sier:

    Og så er det jo dette med at det du, eller jeg, VIL veie, ikke nødvendigvis er det kroppen vil veie 😉 Jeg ligger stort sett rundt 70 kg..Skulle gjerne vært nede i 65, men trur ikke kroppen er enig med meg der. I de periodene hvor jeg har veid mer enn 70 kg klarer jeg fint å gå ned til 68-70 kg og så blir jeg liggende der å «vippe». Uansett hvor «flink» jeg er med kosten, uansett hvor mye/lite jeg trener så får jeg ikke vekten lengre ned!

    Kanskje hadde jeg klart det ved å kutte fløte, meieriprodukter, spise litt mindre mørk sjokolade -men jeg ønsker på den annen side å inkludere dette i mitt kosthold -så da lar jeg de 5 «pyntekiloene» bare være. Jeg trives jo egentlig slik jeg er nå, innerst inne om jeg tenker meg om! Jeg spiser sunn mat -med det mener jeg mye grønnsaker og renest mulig mat uten tilsatt sukker. Jeg trener 3-4 ganger i uka.. Hvis jeg virkelig skal gå inn for å bli kvitt de siste kiloene som JEG vil (men tydeligvis ikke kroppen) så må jeg begynne å «tenke» så fælt. Og det vet jeg vil føre til stress, for innerst inne er jeg jo egentlig fornøyd.

  8. Ada sier:

    Her har jeg god erfaring!
    Jeg la om til lavkarbo for å gå ned et par kilo (ikke mye, var ikke overvektig, altså), for helsas skyld og energioverskudd, samt for å tilfredstille min egen nysgjerrighet (elsker alt som har med kosthold, trening og helse å gjøre, nemlig). I tillegg gjorde jeg dette fordi jeg lurte på om jeg ble dårlig av brød og andre kornsorter. Har vært oppblåst hver eneste dag siden jeg kan huske, og har trodd at dette var helt normalt, nemlig, samt en hel rekke andre symptomer på allergiske reaksjoner. Etter to uker hadde jeg vel gått ned to kilo, og var stor fornøyd. Hadde et enormt energioverskudd. Men likevel hadde ikke mageplagene gått heeelt bort, for jeg spiste jo tross alt litt kruskakli her og der. Tiden gikk, nærmere sagt et par måneder, uten at vekten rikket på seg. Lurte på om jeg gjorde noe gærent, som for mye kalorier, karbohydrater eller lignende.
    Etter en stund med research, nærmere sagt etter en del måneder, bestemte jeg meg for å legge om til en paleo-diett (steinalderkost). Jeg skjønte at melk og gluten var synderen i alle helserelaterte problemer jeg har slitt med siden barneskolealderen, og bestemte meg for å gjøre noe med det.
    Plutselig raste jeg ned i vekt, og fikk et energioverskudd som utgjorde at jeg kunne løpe flere mil om dagen, og likevel ikke være sliten. Følte meg som supermann! Virkelig.
    Akkurat nå må jeg spise melk og gluten for å få påvist proteinintoleranse, etter mange lege besøk som sier at jeg ikke har cøliaki eller laktoseintoleranse.

    Men konklusjonen er som følger at jeg tror matintoleranser kan sette en dramatisk stopper for den optimale helsen! Om det så er energioverskudd, eller vektreduksjon, som er ønskelig, spiller ingen rolle. Jeg har erfart begge!

    • Berit sier:

      Ada; jeg er i samme situasjon som deg. Det var først etter ganske lang tid på lavkarbo tanken om matintoleranse begynte å komme. Etter en del testing og lesing om symptomer er jeg nå overbevist om at jeg har glutenintoleranse. Men for å få en diagnose av legen må jeg begynne med glutenholdig mat igjen, i hele 3-6 mnd hvis jeg har forstått det rett. Tror virkelig ikke jeg orker det. Mitt spørsmå til deg (og dere andre med matintoleranser); Er det verdt det?

      • Ada sier:

        Vel, om det er verdt det er jeg i grunn ikke sikker på. Jeg startet opp for fullt med melke og gluten produkter for tre dager siden, og har ligget i foster stilling siden. Det er bare snakk om tre uker – og i det lange løp er det kort tid. Men likevel gjør det iherdig vondt, og jeg skjønner ikke helt hva jeg vinner på det. Kan være jeg ikke greier gjennomføre det…
        3-6 mnd. virket jo litt i overkant da? Hva slags test er dette snakk om egentlig?

  9. Ellen K sier:

    Jeg tror at vi alle er unike og forskjellige, og at vi derfor også skal ha ulik vekt. For noen er det normalt å ha 5 kg «for lite» for andre er det normalt å 5 kg «for mye» Jeg tror ikke det er hverken riktig eller sunt at alle skal ha «riktig vekt» Å hvem har sagt at hva er riktig vekt for deg?? Jeg tror at dersom du spiser sunt og riktig i forhold til din kropp, samt er i bevegelse, så er det det beste og riktige ❤ Det viktigste er som Lissi sier i innlegget over, at man trives i seg selv!
    På den andre siden, så vet jeg av egen erfaring at intoleranse kan føre til overvekt! Det er viktig å utelukke intoleranser, næringsmangler og sykdommer ifht overvekt.

    Ha en flott dag 🙂

  10. Tilbaketråkk: Fiskeproblemer | Lavkarbosaurus!

  11. Sara sier:

    Jeg tror, som flere har nevnt over, at stress og lite søvn kan føre til at de siste kiloene ikke forsvinner. Lite søvn og stress over tid fører til høyt kortisolnivå – og det legger seg rundt magen. Jeg ville også anbefalt å kutte ut glutenholdige varer helt. Og selv om fete melkeprodukter går innunder lavkarbo, kan laktose øke blodsukkeret ganske mye, som da fører til at man ikke går ned så mye som man vil. I tillegg er det noen som reagerer på såkalte nightshades: paprika, chili, tomater.
    Jeg liker denne artikkelen http://www.marksdailyapple.com/17-reasons-youre-not-losing-weight/#axzz1p7vgBcJq
    Du kan også prøve IF (Intermittent fasting) – men det anbefales Ikke om du har stress i livet, da det kan føre til ekstra stressnivå og dermed motsatt effekt.
    Men husk at du er fin 🙂

  12. lilly sier:

    Til Ada: Hvis det er cøliaki du skal finne ut av om du har, må du som du sier , trigge det v å spise mel en stund. Du får først påvist det med blodprøve,deretter tar du gastroskopi, altså slange i halsen. Da tar de en liten biopsi fra tynntarmen. Og får du påvist cøliaki DA(her ligger motivasjonen din) får du kostpenger fra NAV(pga dyrt kosthold), som er rundt 1800 kr i mnd. Det er jo penger å ta med seg det og siden glutenfritt er såpass dyrt. Hold ut og lykke til!!!!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s