Amming og lavkarbo

Mange er opptatt av kosthold etter at babyen er født. Mange ønsker å få kroppen sin tilbake og få litt kontroll over kroppen igjen. Jeg gjorde også det, særlig da jeg fikk Mira for 4 år siden.

Og fordi man endelig kan kontrollere kroppen selv, går mange hardt ut. Enten lavkalori eller strikt lavkarbo. Dissemagen skal bort, helst raskt. Og når sant skal sies, florerer det av kvinner som raskt er sylslanke igjen. Kvinner som opplever at kiloene raser av når de ammer. Men det er også mange andre. Slike som meg som opplevde at kiloene aldri ga slipp, og følte at det måtte drastiske tiltak til. Og som misunte de som ble så raskt slanke igjen.

Og her skal man være litt forsiktig, faktisk. Den gangen for fire år siden, prøvde jeg å spise lavkalori. Jeg trente endel og gikk mye. Men jeg gikk ned kun 1 kilo på åtte uker! Kroppen ga ikke slipp på kiloene. Det føltes som et nederlag. På de samme 8 ukene la Mira på seg kun 800 gram, og jeg hadde vært veldig bekymret. Men det tok tid før jeg innså at det var min skyld. Da måtte jeg velge mellom å begynne med tillegg til henne, eller så måtte jeg roe meg ned, fokusere på å spise næringsrikt slik at melka mi ble mer næringsrik. Jeg valgte det siste.

Etter å ha søkt litt på nett, ser jeg at noen har lik erfaring som meg på strikt/ketogen kost, altså under 20 gram karbohydrater om dagen. Men lavkarbo er mer enn det. Mange har god erfaring med moderat lavkarbo under amming. Sofie Hexeberg anbefaler 50-100 gram karbohydrater om dagen for ammende kvinner. Det synes jeg er et fornuftig tall.

Det viktigste, synes jeg, er dette:

Ikke fokuser på slanking. Fokuser på energi og helse. Spis moderat lavkarbo. Spis ren, naturlig mat, og spis gjerne litt frukt hvis du tåler det. Kjøtt, fisk, fugl, grønnsaker, avokado, nøtter, bær, meieriprodukter hvis du tåler. Lag deilige smoothies på bringebær, sett fram blåbær og nøtter når du får besøk. Ha et fruktfat, ikke kakefat. Eller bak fra boka mi eller tilsvarende. Sukker- og glutenfritt, men næringsrikt. Amming krever mye av kroppen. Tenk at hvis du spiser næringsrik mat, så får babyen også mer næring og legger lettere på seg. Det er så viktig!

NB: dette er hva jeg tenker om dette, ikke faglige råd. Hvilke erfaringer har dere?

Mira 2 dager gammel:

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Barns kosthold. Bokmerk permalenken.

12 svar til Amming og lavkarbo

  1. Anne Karine sier:

    Høres veldig fornuftig ut! Tenker du det samme om kostholdet for gravide? Eller skal man være enda mer forsiktig med lavkarbo da? Har ikke funnet noen som sier så mye om lavkarbokost i svangerskap…

  2. Keros sier:

    Jeg må bare legge igjen en kommentar om det, for jeg tenker det hver gang du poster bilde av jentene dine: for noen fantastisk vakre barn du har!:) Ganske ulike, men like nydelige begge to. Godt jobba;)

  3. No.15 sier:

    Supert svar! Takk.

  4. Tea Anine sier:

    Jeg er veldig enig. Man bør ikke slanke seg i rasende fart når man ammer, er det ikke også noen giftstoffer som kan skille seg ut i melken?
    Men samtidig så går noen raskt ned i vekt uten å gå inn for det, etter fødsel, og det gjorde jeg etter fødsel for 3,5 år siden.
    Jeg spiste nok ganske greit med mat, men matlysten var ikke helt på topp. Og jeg fikk nok i meg for lite i forhold til hvor mye ammingen tok på (Guttungen var nesten 5 kilo ved fødsel og veldig glad i mat ;)), og det merket jeg godt på formen.
    Ble sliten, slapp og svimmel.
    Det stabiliserte seg heldigvis etter en stund og da var det også lettere å fokusere på riktig kosthold og aktivitet =)

  5. Enig med deg – ikke gå for hardt ut. Jeg prøvde 20g kh per dag i en uke, og fikk veldig lite melk. Melkeproduksjonen tok seg opp igjen etterpå, men aldri helt opp dit den skulle være, så måtte gi erstatning i tillegg helt til jeg sluttet å¨amme nå i februar… Det hadde vært verre å miste melka helt, men skulle jo ønske jeg kunne fullammet til jeg begynte å jobbe igjen.. 🙂

  6. Tini sier:

    Veldig enig med deg her!!! Mira, så nydelig og så søt, ble nesten litt «babysyk» her;) Fortsatt god helg:)

  7. Bobo sier:

    Anne Karine, dersom du er gravid, vil jeh anbefale en titt på boka «Barn i balanse» av Fedon Lindberg. Her er et kapittel om ernæring for gravide, basert på lav GI kosthold, med fokus på alt man bør huske å få i seg når man bærer på et barn. Veldig fornuftig, synes jeg…

  8. cecilror sier:

    Veldig pene barn du har 🙂 smelta jo helt av denne perfekte lille babyjenta di! Er enig med deg. Jeg ville, som de fleste andre, også gå ned raskt. Jeg tenkte mer på det med nummer to, en med første mann, noe som resulterte i motsatt resultat. Med andremann tok det lenger tid. Jeg tenkte ikke antall karbohydrater osv. Men så er jeg også mer på kjernesunt kosthold ikke strikt lavkarbo. Men det som er SÅ utrolig viktige er å kjenne etter på kroppen sin. Hva som fungerer for akkurat deg (og babyen). Enig med deg i at det er viktig å ha sunne, rene og gode matvarer i huset til enhver tid. Blåbær, bringerbær, bananer, epler, nøtter, egg, grove rugbrød, knekkebrød osv. Spis heller gode sunne måltider, og jeg er OVERBEVIST om at Stress fører til at kroppen låser seg, og kiloene forsvinner saktere. kast bort vekten for en god stund, gå tur med babyen, nyt barseltiden, og gi slipp på presset om å være sylslank rett etter fødselen. Etter en 6-12 mnd. vil nok resultatet komme. Og hvis ikke så kan man heller begynne å være mer strikt etter amming. Konklusjon blir: Slapp mer av, spis sunt og tenk rene matvarer laget fra bunnen av 🙂 Jevnt blodsukker, små og flere måltider. Da blir kropp for mor glad og baby blir sunn & vokser bra 🙂

  9. Vibeke LSH sier:

    Et flott og reflektert blogginnlegg!
    Det stemmer at stress kan føre til at vektreduksjonen stopper opp. Hormonet kortisol er «synderen». I barseltiden er det flere grunner til at man bør senke skuldrene. Barnet merker raskt om mor er stresset, og så får man en vond sirkel der barnet blir urolig, dette gjør mor mer stresset og ofte usikker på egen produksjon og melkens fortreffelighet, osv, osv.
    Ifht slanking vil jeg anbefale denne artikkelen:
    http://ammehjelpen.no/artikkel/32/Slanking
    Den er forskningsbasert, men lettlest, og du finner relaterte linker både i teksten, og i margen til venstre.
    Ps: Miljøgifter lagres i våre fettlagre. Det er årsaken til at man ikke skal gå alt for raskt ned i vekt i ammeperioden, da disse frigis i morsmelken. Jeg vil understreke at forskere likevel anbefaler at man ammer, da fordelene med morsmelk oppveier for ulempene 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s