Hvordan beholde motivasjonen?

Jeg har stor sans for Øyvind Hammer – motivator i VGs vektklubb. Jeg har vært på foredrag med han tidligere, og han er en svært motiverende fyr. I et nettmøte som nå ligger ute på vg.no, svarer han på ulike spørsmål rundt det å komme i gang og lignende. Jeg hadde litt sans for følgende spørsmål og svar:

HVA GJØR JEG NÅR NEDTUREN KOMMER

”Jeg er 29 år. har prøvd all slags slanking, uten hell (i hvert fall varig),  etter to barn trenger jeg det virkelig for å kunne holde følge med dem. Jeg er kjempemotivert nå, men det kommer som regel en nedtur etter en stund, det er da jeg ofte faller tilbake til gamle vaner. Jeg vil så gjerne denne gangen for barna mine, gutten min og ikke minst meg selv! Hvordan klare å opprettholde motivasjonen?

Anette

Gjør dette: Ta et A4 ark eller helst en stor plakat, del det opp i 5 kolonner. Overskrift på den midterste kolonnen er: NÅ.

Under her skriver du ned fakta om nå-situasjonen: Vekt, centimeter rundt mage, bryst, hofte og lår. Hvor mange timer pr. uke du trener nå og hvordan du føler om deg selv akkurat nå.

Over kolonnen helt til venstre skriver du: UTEN ENDRING. Her skal du forestille deg hvordan disse svarene vil være om 3-6 måneder hvis du ikke endrer deg. Både vekt, centimeter og selvfølelse.

Over kolonnen som skiller disse to, skriver du: UNNSKYLDNINGER.

Her skal du skrive opp hvilke «gode grunner» du gir deg selv for gå i feil retning. Her har du sikkert en del erfaring å ta av.

Man må da kose seg litt, jeg er for sliten nå, men i morgen, osv.

Helt til høyre er overskriften: ENDRING. Her skriver du hvordan du har det 3-6 mnd fra nå hvis du holder deg til planen. Vær positiv.

I kolonnen mellom disse som har overskriften: HANDLING, skriver du ned hva du må fokusere på for å få til endring over tid.

 Jeg trener hvis jeg ikke har feber, uansett. Jeg velger sunne alternativer. Når jeg spiser sjokolade o.l koser jeg meg, men har full kontroll på hyppighet og mengde osv osv.

Denne plakaten henger du så synlig som du tør. Les ofte på den og bruk den som en aktiv påminner om hva du vil oppnå og hvordan du skal få det til.

Det er lettere å unngå unnskyldningene når du ser så klart hvor de fører. Lykke til!

Øyvind Hammer er kjent for å sette seg store mål – og gjennomføre de. Han har selv gått ned en del i vekt og har dermed også egenerfaring når det gjelder å motivere andre. Hva synes dere om plakattipset?

Hva er ditt beste tips for å holde på motivasjonen?

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Generell helse. Bokmerk permalenken.

16 svar til Hvordan beholde motivasjonen?

  1. Helene sier:

    Min beste motivasjon har vært kunnskap. Etter at jeg oppdaget at lchf hadde en umiddelbar påvirkning på kroppen, og mitt sukkersug forsvant, var det kunnskap om kosthold og helse som drev meg videre. Og heldigvis har nettet mye å by på, og jeg kan mer nå enn jeg noengang har kunnet om hviken fininnstilt mekanisme menneskekroppen er.
    Det har ført til endringer i kostholdet for resten av familien også, om enn noe mer moderat, fordi vi nå tenker helse i et langsiktig perspektiv.

  2. LovelyLiller sier:

    kjempeflott innlegg 🙂

  3. evaisabel sier:

    Hei, tror i hvertfall det har stor virkning å skrive ned hvordan jeg vil ha det, og henge det ett sted jeg ser det hver dag. Jeg har for eksempel «jeg er glad», «gjør en god dag», «jeg er fylt av kjærlighet». Jeg er bevisst disse tankene hele tiden fordi jeg blir minnet på de. Blir vel noe av det samme med forslaget til ØH. Så jeg mener det har mye for seg å gjøre det på den måten.

  4. MaritBE sier:

    Dette var kjempesmart!

  5. Sigvor Østerhus sier:

    Den plakaten hørtes kjekk ut.Kan funger for mange.Om en i tillegg henger på bilder blir den skikkelig virkningsfull.

  6. Student sier:

    Hei!

    Dette er ikke relatert til innlegget, men jeg lurte på om vaflene dine kan lages uten sukrin, eller om sukrin er «nødvendig» for å få best smak. Er student og har ikke bestandig råd til å bruke 70 kr på søtning;)

    Fikk forresten boken din til jul, og liker den veldig godt! Fine bilder, koselige tekster og mange interessante oppskrifter (har fortsatt til gode å prøve ut noen, men skal når jeg får tid!).

  7. S sier:

    Den beste måten å endre dårlige matvaner på, dvs å spise en bolle hver dag, is annenhver dag og ta en ekstra porsjon sukkerrik mat hver dag på, er å edre psyologien og tankene man har til maten. Hvis man er vant til at man kan kjøpe seg en bolle eller et kakestykke hver dag man er sliten og lei, burde man gå over til å tenke på hva dette gjør med kroppen. -Man kan oppdatere seg på lesestoff angående sukker, fruktose, stivelse, hvetemel og gå igjennom tankene man har rundt denne type mat. -da er det ikke så fristende å spise den lenger. Men hvis man konstant går og tenker på at man må spise slik og slik mat for å «fortjene» å spise f.eks smågodt eller boller, funker det ikke å holde seg unna. Det er delvis derfor lavkarbo funker så bra, fordi man blir bevisst på hva maten man spiser gjør med kroppen 😉

  8. E sier:

    Laga meg plakat, jeg 😉
    Takk for tips! 🙂

  9. Janne sier:

    Heisan, jeg er innom bloggen din nesten daglig men det er ikke så ofte jeg kommenterer her. Men, denne plakaten traff meg midt i hjertet. Dette skal jeg sette meg ned å gjøre så fort som mulig. Jeg har havnet skikkelig på høykarbo kosthold for tiden. Levde lavkarbo i fjor og i tilegg til å gå ned nesten 9 kilo gjorde det mye godt for kroppen min. Vet ikke helt når jeg datt tilbake til gamle vaner men er overbevist om at lavkarbo er den beste måten for kroppen å leve på. Jeg er enig i at kunnskap er et viktig utgangspunkt for dette kostholdet og jeg føler at jeg sitter på mye kunnskap etter å ha lest flere bøker og mye på nett. Jeg mangler rett og slett motivasjonen til komme i gang igjen men kanskje det hjelper å få det ned på papiret, det er er ikke mye oppløftende å se framtidsutsiktene svart på hvitt hvis jeg fortsetter i samme sporet som nå 😦

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s