Svar på spørsmål

Hvordan er det koststudiet du tar? Hva spiser du til frokost? Variasjon? Hva tenker du om brunt sukker (kokosblomstsukker), noen mener det har høy GI, både det og honning?

Har du noe råd mot cellulitter?

Klem Ceciie :)

Svar: Kostsudiet er veldig interessant, og veldig bra bygd opp. Du kan lese mer om det her. Jeg henger dessverre litt etter akkurat nå. Det er en oppgave som skal leveres som gir meg hodebry 🙂 Jeg er håpløs på frokost… Det blir til stadighet dobbel espresso med ekstra vann og fløte. I perioder er jeg flink og lager denne smoothien. I helger og nå i påsken spiser jeg egg i ulike former, og gjerne med litt pålegg ved siden av. Ellers blir det ofte frokost og lunsj sammen klokka 11 på jobb 😉 Jeg kjenner ikke til kokosblomstsukker. Men hvis man ikke er overvektig, ikke sukkeravhengig, kan man jo godt velge et søtningsalternativ som er mer næringsrikt (mtp mineraler) enn rent sukker. Har ingen råd mot cellullitter, men har hørt at man bør drikke mye vann og lite kaffe 😉

Hei

Har et spørsmål om platåer. Har stått på et vektplatå rundt et år nå. Jeg gikk ned mye ganske fort, 18 kilo på 8 måneder. Så ble det bråstopp. Har nå mellom 10 og 15 kilo før jeg når normalvekt.

Har sjekket kosten min og den er omtrent uforandret. Har liten lyst til å begynne å telle kalorier da jeg har dårlig erfaring med det fra før. Har hatt et år med mye stress og smerter som absolutt kan ha en påvirkning. Venner/bekjente som ikke ser meg så ofte påstår at jeg har gått mere ned i vekt men vekten og målbåndet sier ikke dette. Kan det være at kroppen tar en pause ? Har prøvd å lese rundt på forskjellige blogger uten å finne noe godt svar.  Har du noen erfaring/tips ?

klem Bente

Jeg har god erfaring med platåer 😉 Jeg har hatt flere og lengre platåer enn vektnedgangsperioder. Ja, jeg tror kroppen tar seg en pause. Jeg pleier å la kroppen få en lang pause, og så må iallfall jeg bevisst sette inn et støt (og det må jeg etter påske ;). Uten å telle kalorier, må du stramme inn litt. Jeg må minske inn litt på mengde mat, og være mer bevisst på trening/aktivitet. Gå tur så ofte du kan, tren, minsk litt på matinntaket. Ta gjerne spirulina på morningen og evt en gang til om dagen. Hvis du bruker fløte i kaffen – reduser antall kopper eller prøv med kokosmelk i stedet. Minsk litt på inntaket av meieriproduktet. Hvis du er svært insulinfølsom, så kan du ha litt vanskeligere for å gå ned i vekt hvis du spiser mye meieriprodukter. Og så – hold ut. Det tar tid.

Rita sier:

Syntes ikke du skal ha dårlig samvittighet:) Du gjør en kjempejobb for dette emnet! Har fått masse impulser fra deg! Men har et spørsmål ang søtningsmidler. Bruker du noen ganger stevia i tillegg til sukrin?…eller andre typer? Synes jeg får en veldig kjølig smak i munnen når jeg kun bruker sukrin. Ha en flott påskeferie,og kos deg med familien din:))

Ettersom kun Sukrin var kjent og begynte å bli vanlig da jeg skrev boka, valgte jeg å bare bruke sukrin. Du kan godt prøve deg fram med mindre sukrin og litt stevia, eller prøve Sukrin+  som Funksjonell Mat nå har fått tillatelse til å selge. Det er en blanding av sukrin og stevia. Mengde vet jeg dessverre ikke noe om. Jeg bruker av og til litt Tagatose, da bruker jeg 1,5-2 ss i stedet for 0,5 dl sukrin. Les mer på funksjonellmat.no

Barbro sier:

Kan du ikke lage en middagsbok, med litt samme konsept som “kose” boka di ;)  Med enkle, kjappe retter… med mye basisvarer… som kan gi inspirasjon for de som synes lavkarbo middagene blir veldig ensformige ;)

Hehe 🙂 Jeg har noen små ideer, men er litt for sliten inni meg til å starte med noe. Akkurat i år kommer det en del bøker, så jeg tror det er litt vanskelig å hevde seg i det markedet. Det er jo en del middagsbøker på markedet, gi meg gjerne tips om hva akkurat dere savner i de bøkene 😉

Stoffskifte… sier:

Lyst til å skrive litt om lavkarbo og lavt stoffskifte? Hvis du har kunnskap om det, da… :) Kan man spise seg frisk av lavt stoffskifte? Noen som har erfaringer å dele?

Jeg har faktisk tidligere fått mail fra to med lavt stoffskifte som iallfall har spist seg mye friskere. Siri, kan du kommentere denne? Hvis du ikke er på ferie? Jeg skal prøve å gi deg litt ordentlig info. Kanskje noen av dere som leser har erfaring?

Kristi sier:

Hvordan kan man merke om man er i ketose og hvor lang tid tar det før kroppen slår om? Hvis jeg spiser LCHF med mye fett og grønnsaker hele uken, men tar en øl eller to i helgen og spiser litt brød e.l. hvor skadelig er det da for kroppen i og med at jeg har lest en del om at man ikke bør blande karbohydrater med high fat?

Man merker ofte at man er i ketose ved at man får dårlig ånde og vond smak i munnen. I tillegg blir kroppen gjerne varmere enn før. Den første gangen opplever mange en periode at man er slapp og at ting er tyngre enn før. Etterhvert opplever man derimot at kroppen blir mer energisk når den går inn i ketose, ettersom den har blitt vant til det og raskere henter energi fra fett.

Skadelig… Hvis du skal passe på vekt eller annen helseproblematikk, så er det bedre å ligge jevnere og heller drikke rødvin/ tørr hvitvin. Hvis du ønsker å ha litt «fri» i helgene, kan du spise mindre fett de dagene du spiser høykarbo. Husk at DU skal spise og leve som DU vil.

Nybegynner sier:

Når man leser innholdsfortegnelsen å matvarer står det ofte: Karbo…..g derav, sukker…..g og sukkeralkoholer ……g. Hva av dette skal vi passe på. Er sukkeralkoholer ok?

På norske innholdsfortegnelser så skal du se på det totale karbohydratinnholdet. Det eneste som kan trekkes fra, er sukkeralkoholer. Dermed er svaret ja, det er ok. Men – følg med på hvordan magen reagerer. Min mage blir helt knekt av en Atkins-bar for eksempel, selv om den bare har 1-3 tellende karbohydrater. Sukrin er et sukkeralkohol som få reagerer på.

Anette sier: 

Hei. Min første kommentar hos deg, men ikke første besøk. Jeg tåler dårlig mandler, og mange oppskrifter inneholder mandelmel. (Det er pga eksem jeg tåler det dårlig. Noe jeg håper omlegging av kosten kan hjelpe på) Mitt spørsmål er om du kan si noe om hva en kan erstatte mandelmel med? Er kokosnøttmel alltid greit? Jeg ønsker meg også en lunch/middagsbok fra deg. ;)  Kommer det?

Kokosmel er en del mer fiberrikt enn mandelmel, så du trenger i så fall mindre mengde. Svaret er at jeg tror det, uten at jeg klarer å bla gjennom alle oppskrifter i hodet 🙂 Muffinsene mine med kokosmel – den oppskriften kan du variere og bruke til alt!

Så koselig at du ønsker deg en bok til 🙂 Svaret er – jeg vet ikke!

Sjesser litt på og lage valnøttmarsipan m sjokolade trekk,men kan jeg da bruke min kaffibønnekverna mi til å finmale valnøttene eller blir dette for hardt slik at det frigir for mye fett i de?Leste at noen hadde slike problemer.Har ikke slik gammeldags kvern seddu. Vil du si at denne marsipanen er bedre en vanlige? Og en siste ting,holder du vekta di stabil???Eller svinger du opp og ned?Jeg veier meg slavisk hver dag og ser jeg etter en held m diverse småutskeielser hopper fort opp en kg eller to.Lurer på åssen dette går til sommeren.Er liksom min første sommer på dette kostholdet!Datt av i fjor,styra og tenkte for mye da tror jeg.Skal prøve å ikke tenke så mye i år som flere har rådet meg til.Bare ta d litt ettersom og håpe d går bra :) ))) Jaggu med godt vi har DEG OG DIN BLOGG ! :) Ha en strålende kveld

 Åååå – takk 🙂 Jeg bruker min lille elektriske kaffekvern når jeg lager den marsipanen – og ja den er bedre enn vanlig lavkarbomarsipan 😀 Den er kjempegod! Vekta mi er alt annet enn stabil. Det er fordi apetitten min er så j…la stabil (pardon my french). Jeg prøver å huske på at kroppen min har det så godt, den er frisk og sterk og har energi. Sånn var det ikke alltid før. Og så må jeg i perioder presse den ned i vekt. Æsj og blæh – men sånn er det bare!

Lill sier:

Jeg har lagt om kostholdet og gått ned 12 kg og to buksestørrelser, men nå merker jeg at jeg skeier ut mer og mer. Det blir litt karbo her og der, jeg kommer liksom ikke helt igang igjen. Jeg har tatt tipset ditt med trening,(nå er det 8 treninger igjen til jeg kan kjøpe meg nye joggesko):))). Men med maten er jeg ikke så streng som jeg har vært. Har du noen tips /råd for å komme igang igjen..????

Gratulerer så mye – fantastisk! Vet du, noen må sabotere seg selv litt i perioder (jada, jeg og ;)). Mitt beste tips er rett og slett at du bare kommer i gang igjen. Enkelt og vanskelig. Når har du det best mentalt og fysisk? Spis slik at begge disse aspektene er på plass. Samtidig må du spise nok slik at du har energi 🙂 Kanskje du skal unne deg noe på lik linje som med skoene? Gi deg selv litt tid til å være der du er nå – men bestem deg for at du ikke skal bli der!

Hei!

Jeg har sendt deg en mail for ikke så lenge siden ang.  begynne på lavkarbo igjen – og amming. Fikk du den? :)

Klem, Lise

Ja – det gjorde jeg, men er jo treig og håpløs 😀 Vil du jeg skal svare på mail, eller kan jeg lage et innlegg av det? Klem 😀 Og GRATULERER

Lovelyliller skriver

– Har du noen gang angret på at du fikk barn? -Har du noen fremtidsmål ?

Jeg har aldri angret på at jeg fikk barn. Det at jeg fikk Sofia hjalp meg til å bli sterk og modig. Jeg fikk henne såpass tidlig (23 år) at jeg lærte raskt at man har alle de samme mulighetene. Men det var en prosess å akseptere at jeg hadde valgt å få barn med han jeg fikk barn med, for det var en tøff periode i etterkant.

Akkurat nå kaver jeg litt rundt og leter etter framtidsmål 😉

Hei, jeg har kjøpt boka di og synes det er mange fine oppskrifter der. En lege sier at Bjørkesøt (xylitol) er sunnere enn sukrin, og fraråder bruk av sukrin. Jeg synes dette virker rart siden begge deler er sukkeralkoholer. Vet du noe om dette? Jeg har benyttet Bjørkesøt i noen av dine oppskrifter, men det blir forholdsvis dyrt. Jeg skulle også ønske det sto litt om mulige erstatninger i enkelte oppskrifter. Hvilke fløteerstatninger kan benyttes for de som ikke tåler melk etc.

Hei! Jeg har aldri prøvd Bjørkesøt, så jeg vet ikke. Men det kan bestilles rimeligere fra iherb enn det koster i helsekosten her. Jeg vil tro at legen oppfatter at Sukrin er et kunstig søtningsmiddel, men det regnes altså som naturlig da det fins i bla pærer og sopp. Sukrin inneholder heller ikke kalorier.

Jeg har med som tips at man erstatter fløte med kokosmelk og at man lager mousse av den tykke delen av kokosmelken. Utover det har jeg selv ikke særlig erfaring med hva som kan brukes og som også er lavkarbo.

Takk for spørsmål, jenter! Husk at jeg ikke er ferdigutdannet kostholdsveileder, og baserer tips og råd på personlig erfaring. Svar gjerne hverandre!

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Småplukk. Bokmerk permalenken.

7 svar til Svar på spørsmål

  1. Bente sier:

    Tusen takk for svar 😀 Det er deilig å bare vite at jeg ikke er alene om dette .Kommer til å stramme inn igjen over påske. Har hatt problemer med at mageproblemene (IBSen) har blusset opp igjen i det siste. Bloggen frisk og funksjonell tipset om en eliminasjonsdiett som kan hjelpe meg å finne ut de siste matvarene jeg ikke tåler. Det blir nok noen uker med ganske strikt kost over påske. Skal også skejje ut spirulina hadde ikke hørt om det før.

    Har et spørsmål til om du har tid. Kan man bytte smør med kokosfett i kakeoppskrifter. Har en venninne som har melkeprotein allergi og hun reagerer for øyeblikket på smør. Har ikke lyst til å ofre favoritt brownien min 😉

    Ønsker deg og alle leserne på bloggen en riktig god påske. Leser bloggen nesten hver dag selv om jeg ikke har kommetert så mye.

  2. No.15 sier:

    Takk 😀 Du kan godt svare her, det kan jo være flere som nå eller etterhvert lurer på det.

  3. No.15 sier:

    No.15 = Lise. Hehe 😉

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s