Kveldshilsen!

For en energivende helg dette har vært! Sol, varmt, gode venner, nye fine venner, god vin, gåturer, sykkelturer, kaffe på stranda og lunsj på kafe ved vannet. Jeg spiste Hortensklassikeren Reker i trengsel 😉 Da er sommerhalvåret virkelig i gang!

MMS-bilde

Gresset i hagen er til og med luftet, slik at det kan bli grønt og fint. Jeg har en flekk på cirka 1×1 meter i hagen hvor jeg drømmer om å lage en mini-grønnsakshage sammen med Mira, 4-åringen vår. Men jeg er håpløs herfra til evigheten til å holde slikt i live…  Men Mira er så ordentlig av seg, så det kan gå!

Spørsmålet er: hva ville du ha dyrket på 1×1 meter? Jeg vil ha noen gode, enkle grønnsaker. Dessverre ikke tomat, da det kun er en som spiser det her. Hva har dere god erfaring med? Og en ting til; (*rødmer*) kan man få avstikkere her og der, eller må man så alt selv?

Ååååå, en ting til! Jøran Hjelmesæth, leder av VGs Vektklubb uttaler følgende i dagens VG:

-Mye tyder på at høyt inntak av fett indirekte øker sultfølelsen, sier Jøran Hjelmesæth, Vektklubbekspert og overlege ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst, (SSO), Sykehuset Vestfold.

– Studier viser at mye fett ikke bare gjør deg overvektig, men også får metthetshormonene til å fungere dårligere. Overvekt og fedme i seg selv kan også virke negativt inn på hormonene som tar seg av sultreguleringen. Dette blir fort en dårlig sirkel, der man spiser mer og mer jo større man blir, forklarer Hjelmesæth.

Altså, unnskyld meg. All respekt til de som ikke spiser lavkarbo. Men hva?? Dette han uttaler er nøyaktig det motsatte av det jeg og mange med meg har opplevd. Det å kutte ut sukker samt å spise seg mett på lavkarbo/høyfett har jo for første gang balansert apetitten min. Er han ikke interessert i alle som har opplevd dette? Hva tenker dere?

PS: Håper dere har hatt en nydelig, skjønn, energigivende helg også!

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Småplukk. Bokmerk permalenken.

12 svar til Kveldshilsen!

  1. Blondie sier:

    Tåpelig uttalelse fra VG’s vektklubb. Har selv et komplisert hormonbilde. Noe av det som har hjulpet mest er omlegging til LCHF, og vet mange med tilsvarende erfaring. Men jeg kan ikke bruke korn i kosten (mange bruker kli osv i brød) det tåler jeg rett og slett ikke. Men det snakker ikke VG’s vektklubb om…Det er viktig å huske på at alle er individer.

  2. Hege sier:

    Her har vi også hatt en hyggelig helg – med veldig koselige mennesker, god mat og deilig vin:)
    I tillegg har disse hyggelige menneskene to søte jenter som våre to søte jenter trivdes godt sammen med;) – takk for hyggelig kveld i går!!
    Ønsker dere en god uke og snart er det påskeferie Cecilie ❤

  3. Annette sier:

    Sitter her og leser matrevolusjonen for andre gang og kjenner at jeg blir mektig provosrt over sånne uttalelser!! Makan til vås… Sukker derimot har den innvirkningen på meg iallefall, og det er lite som skal til ja, før jeg går og snoker i kjøkkenskaper og spiser mer enn hva bra er. Da snakker vi ond sirkel ja.

    Har ingen erfaring med kjøkenhage selv, men husker vi hadde sukkererter og gulrøtter i hagen fra jeg var barn:-) Ingenting som smaker bedre enn en nytrukket gulrot med litt jord på, eller friske nyplukka sukkererter! en urte eller to kan jo også være kjekt å ha?
    Lykke til iallefall:-)

  4. Lise sier:

    Gulrøtter, redikker og salat kan man som regel så og høste flere ganger:-)

  5. Tullete teori ang fett… Jeg kjenner INGEN som blir mer sulten av å spise mer fett og mindre karbohydrater… Men – noe må de jo si.. 🙂

  6. Anne sier:

    I en BBC dokumentar angående lavkarbo. Kom de frem til at det var økt inntak av protein, og ikke fett, som minket sulthetsfølelsen. Veldig spennende dokumentar om lavkarbo fra det «startet», og frem til nå. Myyyye variert forskning, og varierte forskningsmetoder som er tatt med. 🙂

  7. Agathe sier:

    Sukkererter er spennende for ei lita jente. Hvis en har det i salater, så blir det ikkje for mykkje karbo. En høster inn litt og litt. Google også månedsjordbær. Det er små jordbær som minner om de ville, og som en får bær fra nesten hele sommeren.

  8. -Marianne- sier:

    Har dessverre ikke så innmari grønne fingre selv, men ifjor planta vi bl.a reddiker og det klarte jeg faktisk å få til og de var faktisk spisende. Det som ble viktig var å være flink til å «tynne ut» ellers ble det for lite næring og reddikene ble små.
    Du kan kjøpe stiklinger (bittesmå planter) på gode gartneri, så slipper du å plante alt fra frøstadiet. Mener jeg gjorde det med salat, men på den andre siden så er også salat enkelt å få til….selvom «enkelt» er ett relativt begrep:) Det er kjempeartig å plante sammen med barna og en fantastisk følelse for dem å «høste» ingredienser til sommersalaten:)

    Åssen går det med treningen din om dagen da? Jeg kikka på kalenderen og så at Sentrumsløpet er om 1 mnd! Herrejessunavn så fort tiden går asså. Jeg må virkelig hive meg i hardtrening dersom jeg har ambisjoner om å få det til. Noen tips om hvordan man skal legge opp treningen den siste måneden? Trur jeg må fokusere litt mer på styrke også, for å ha litt krefter i beina. Synes det er veldig lite progresjon på formen om dagen og må nok endre ett eller annet, men jeg vet liksom ikke helt hva. Prøver å trene 2-3 g pr uke og kjører 5 km 1 g pr uke og intervall , enten 4×4 eller tabata, og slenger på litt random styrke i etterkant av dette. Klarer ikke alltid 3 g pr uke, men innimellom deltar jeg på gruppetimer.
    Så hva bør jeg gjøre?

  9. Anne-Kariin sier:

    Hei, gikk på lavkarbo men gikk overhode ikke ned i vekt. Merket at energien var på topp og jeg ble ikke trøtt etter middag eller oppblåst i magen. Er det mulig og leve på lavkarbo hvor en ikke pøser på med mye fett, men spiser minimalt med hvete og sukker og mer protein?
    Hva gjør du Cecilie, rører overhode ikke hvete og det som heter karbohydrater og spiser økt fettmengde?

  10. Catrine sier:

    Han i vektklubben har jo delvis rett, han bare velger å si alt fett og ikke de fettet som inneholder omega6. Det kom jo en forskningsrapport her forleden som sa at plantefett gjør oss sugne på mer mat! http://lavkarbolchf.blogspot.com/2012/03/sammenheng-mellom-plantefett-og-fedme.html

  11. Hege sier:

    Hei Cecilie:) I grønnsakshagen er det greit å så sukkererter, oppetter pinner, netting e.l…da de blir ganske høye, og tar ikke så mye plass. Og jo mer du høster, til mer erter får du. Blomkarse er også en fin «urt». Den kan sås i potte, balje e.l, og er kjempegod og fin i salater, og veldig dekorativ i isbiter. Og det er alltid godt med urter av forskj. slag, Basilikum, persille, sitronmelisse….

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s