Om vonde skuldre og styrektrening

Jeg må bare fortelle… For to og et halvt år siden startet jeg jo å trene styrke. Einar og jeg startet på en saltime som heter styrke intens, en flottt time. Da vi startet den høsten, klarte jeg ikke å løfte vekt over hodet i det hele tatt.

Min venstre skulder har vært trøblete, nemlig. Fysisk virket det som om en nerve satt i klem. Psykisk virket det som om alt stress satt seg i den skulderen. Det var veldig vondt, og jeg slet med det en lang periode. Av og til klarte jeg ikke skru på vindusviskeren med venstre arm pga smerter i skulderen.

Da vi startet på styrke intens, klarte jeg ikke løfte 1 kg over hodet. Etterhvert klarte jeg å få 2,5 kilo over hodet, og da felte jeg en tåre av lettelse.

Etter dette har jeg vært nøye på å trene skuldre, og har aldri hatt problemer med skulderen igjen. Men jeg har kun trent øvelser som går til skulderhøyde, ikke over.

Da jeg var på Kettlebells introduksjonskurs, lærte jeg en skulderøvelse som jeg gjorde i går. Jeg klarer ikke forklare den med ord, men iallfall gjennomfører man enarms skulderpress. Jeg brukte manualer på 8 kilo, og hadde i alt 24 press på hver skulder. Det gikk! Enda jeg ikke har trent øvelser over hodet før!

Jeg merket godt at venstre skulder var mer ustabil enn høyre, det merker jeg ikke når jeg trener skuldre kun til skulderhøyde.

Jeg er så fornøyd!

For noen år siden (3,5 faktisk), var jeg hos legen på grunn av skulderen min. Jeg fikk klar beskjed om å begynne å trene styrke. Jeg fikk en runde med Voltaren (betennelsesdempende), men også beskjed om at resten måtte jeg ordne selv via trening.

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Trening. Bokmerk permalenken.

8 svar til Om vonde skuldre og styrektrening

  1. En fornuftig lege!
    Historien din er et prakteksempel på hva man kan gjøre for å hele kroppen sin. Grattis!!

  2. Lissi sier:

    Så bra! Jeg sliter selv med venstre skulder -men dessverre hos meg så forverres det av trening. Jeg utfører skulderpress og sidehev og på sistnevnte «knepper» det i venstre skulder. I perioder har jeg hatt smerter utenom når jeg trener, men stort sett kjenner jeg det kun når jeg trener -så jeg regulerer det bare med å ikke løfte FOR tungt på skuldre. Men det er kjedelig -for jeg føler meg i grunn litt sterkere i skuldrene enn hva jeg klarer å løfte 😉

  3. Morten B sier:

    Dette høres ut som en typisk Thoracic outlet syndrome eller en klem av supraspinatusmuskelen mot acromiom som på engelsk kalles Impingement(se wikipedia). Begge er vanlige skulderskader, sistnevnte er vanligere og virker som det er noe kanskje du kan ha Lissi. Mitt råd er å være forsiktig med skulderøvelser. En fin måte å ikke irritere supraspinatusmuskelen er å løfte handen med tommelen opp fordi du da vrir det humerale hodet av overarmsteinet bakover, som gjør at muskelen som blir klemt i bevegelsen med akromiom blir redusert og at senen ikke blir irritert. Tren også biceps intenst, en muskel som gjør at hodet stabiliseres mot caudalt (altså nedover) som gjør at kompresjonen blir mindre og mindre når du gjør overarmsaktiviteter. Rotator cuff øvelser er også bra ( ekstern rotasjon og intern rotasjon). Når du har gjort det en stund og problemene begynner å avta kan du trene supraspinatus eksentrisk med ikke for mye vekt.

    Til deg Cathrine, dersom det er en thoratic outlet syndrome så ville jeg gått til fysioterapeut med det. Thoracic outlet syndrom er ofte en kompresjon av brachial plexus (blodårer og nerver) som skjer enten mellom muskel anterior og posterior scaleni, clavikula og 1 ribbe eller som blir klemt av muskel pectoralis major. Dette problemet kan gå vekk med hjelp av strekking av disse musklene og mobilisasjon av en fysioterapeut avhengig av hvilke av de førnevnte faktorene som er årsak.

    Til tross for vanskelig forklaring håper jeg dere kan slå opp på vanskelige ord dersom det ble for innviklet:)

    På denne siden kan du diagnostisere skulderproblemet ditt.
    http://www.shoulderdoc.co.uk/article.asp?article=355

    Hilsen fysioterapistudent.

  4. M23 sier:

    Så bra at du har blitt bedre og sterkere i skuldrene dine!

    Jeg driver å blar gjennom boka di nå, jeg skal nemlig bake kake tll en bursdag i helgen. Jeg står mellom «Sjokolade og bringebærmoussekake» på s.100 og «Bløtkake med jordbær og vanilje» på s.172. Hvilken anbefaler du? Det er et selskap med folk fra 6-90 år!

    MEN, nå kommer det egentlige spørsmålet: I oppskriften på s.100 står det at du bruker mandelmelet til funksjonell mat, men i ingredienslista til bunnen er ikke mandelmel skrevet opp. Jeg lurer derfor på om det skal være mandelmel eller ikke og evt hvor mye det er?

    • Hei du:) Det er skrivefeil, skal jo ikke være mandler i det hele tatt! Jeg liker begge kakene veeeeeldig godt:) Sofia, min eldste, anbefaler moussekaken;) noen barn er ikke så glade i bringebær, så du kan Evt vurdere jordbær. Lykke til!

      • M23 sier:

        Takk for kjapt svar 🙂 Okey, du får hilse Sofia og si at det nok mest sannsynlig blir moussekaken med jordbær 😉 Skal gi deg en liten rapport etter selskapet, hvor godt den falt i smak!

  5. levtil100 sier:

    Fantastisk! Jeg har selv slitt med stive skuldre, dog ikke i samme alvorlighetsgrad, men et annet godt tips er å gjøre yogaøvelser for skuldrene.. Du har jo rett i at mange får stresset i skuldrene, deriblant undertegnede 🙂 Se tips til en enkel og genial øvelse: http://www.youtube.com/watch?v=VqcWSLKKJVk&feature=related

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s