Treningsmotivasjon var å finne…

… i noe så enkelt som belønning!

Dere husker kanskje at jeg for 4 uker siden skrev at jeg slet med treningsmotivasjonen? For å gi meg selv et lite dytt, bestemte jeg meg for å belønne meg selv med nye løpesko hvis jeg trente 18 ganger innen jeg reiser til London neste lørdag. Det innebar et snitt på fire økter i uka.

I formiddag ble økt nummer 15 gjennomført – dermed gjenstår kun 3. Med mindre noe uforutsett skjer denne uka (bank i bordet), så skal det gå fint!

Men dere, med dette enkle lille trikset, blomstret motivasjonen igjen! Det er så deilig! I tillegg har jeg trent etter lysten. Jeg har ikke presset meg selv til å gjennomføre en løpeøkt for eksempel hvis jeg ikke har hatt lyst. Dermed har jeg trent masse gøy! Intervaller, 5k løp, tung styrke. Inspirasjon fra kettlebells og crossfitvideoer på nett. I dag hang jeg til og med i chinsstativ og tok kneløft. Bare fordi jeg hadde lyst til å teste, og det var jo kjempegøy! Men jeg måtte leke litt mer pendel enn denne damen for å klare å løfte beina 🙂

Hvordan har du gjenfunnet treningsmotivasjon når den har gått seg vill?

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Trening. Bokmerk permalenken.

10 svar til Treningsmotivasjon var å finne…

  1. Jeg bruker å ta meg noen dager eller uker treningsfri, så litt etter litt kommer lysten tilbake 🙂

  2. Lissi sier:

    Jeg bruker å ta noen dagers pause fra trening og deretter gjøre om litt på øvelsene.. Andre måter å utføre øvelsene på.. Går fort lei om jeg hele tiden skal gjøre de samme øvelsene over lang tid, så derfor varierer jeg litt 🙂

  3. Godt tenkt! Jeg leste akkurat en artikkel på NY Times som handlet om vanens makt og belønnningens kraft. Essensen var at de som klarte å lage en rutine av treningen og gi seg selv belønning etterpå trente dobbelt så mye som de som bare trente fordi det «var sunt». Tror vi alle trenger å belønne oss selv i hverdagen 🙂 Her er artikkelen forresten, om du er interessert (jeg slukte den!) Det om trening står et stykke ned.
    http://www.nytimes.com/2012/02/19/magazine/shopping-habits.html?_r=1&pagewanted=all

    • Birgitte sier:

      Det var en ytterst interessant artikkel, så takk for tips. Jeg innser også at jeg har skapt en dårlig vane for barna mine. De får alltid litt frukt til barne-tv. Det betyr at de for alltid vil forbinde TV-titting med å få en godbit, og det er ikke bra. Løsningsforslag?

      • Ah. Det er en felle vi alle har falt i. En annen (som jeg tar meg i å falle i selv fra tid til annen) er å tilby barna noe å spise som avledning når de gråter. (usj, da, men kom og sett deg her. har du lyst på en kjeks?) Snakk om å skape trøstespising!

        Du kan jo forsøke å benytte deg av den vanen som allerede er tilstede (frukt) , men endre innholdet (til grønnsaker). Sett frem oppskårne gulrøtter, kålrabi, agurk, sukkererter, søtpaprika, oliven, hva enn du har for hånden istedenfor. De vil fortsatt forbinde TV med spising, men denne gang med å spise noe de aldri kan få nok av. (Og TV er jo så passifisernede i seg selv at vi lett spiser uten å tenke over det, noe som gjør det lettere å bare mekanisk dytte i seg ting. Dette kan vendes til noe positivt når de kommer til grønnsaker de ellers kan styre seg for å spise )

      • Birgitte sier:

        Takk, god idé! Men ser for meg at det blir en kamp, hehe. Helst vil jeg kutte all forbindelse mllm tv og mat, for vet det er en fandens kombinasjon. Må ta en prat med mannen og legge opp en strategi.

  4. Birgitte sier:

    Egentlig vil jeg trene så mye jeg kan, men stadig er det hindringer. Denne uken ble det null treningsøkter. Mandagens planlagte skitur med venninne måtte avlyses pga jobb. Tirsdagens planlagte hjemme-yoga var jeg altfor trøtt til fordi jeg satt oppe med jobbting til Kl 01.30. Onsdagens dansing ble også borte i jobb. Og da var liksom mojoen borte for resten av uka, hvis du skjønner. Tungt å komme i gang igjen + alene m barn mesteparten av helga, bursdagsselskap osv. Nå håper jeg på revansj denne uken. En ukes vinterferie på fjellet: ski hver dag, og masse yoga, er mitt mål. Og har sekken full av lavkarbostæsj, din kokebok + til og med blender, så her skal det bakes og nytes! Vet ikke om jeg svarte helt på spørsmålet ditt da…problemet er vel heller at så mye kommer i veien for min trening enn at motivasjonen mangler. Men mulig jeg lurer meg selv med dårlige unnskyldninger…

  5. -Marianne- sier:

    Så godt å høre at du er skikkelig igang igjen:) Du er flink og jeg er spent på hva slags løpesko du tilslutt bestemmer deg for.

    Jeg har har alltid sagt at man ikke skal undervurdere ytre motivasjon. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har den beste indre motivasjonen til enhver tid og da er det helt fantastisk med ytre motivasjon og belønning. Hadde samme erfaring i høst når jeg hadde vært ute av trening lenge, altfor lenge og slo til med en skikkelig duppeditt av en GPS pulsklokke! Strålende og for en barnslig glede jeg hadde når jeg la inn dataene og sammenlignet løpetraseer osv… Nå er det bare til å vente litt til før veiene er fri for snø og jeg kan sku på satelittfunksjonen igjen! Hurra, det blir sååå bra! I mellomtiden kikker jeg på nye sko…og sånn går dagene:)

    Hadde forresten en tabataøkt i helga hvor jeg løp alle 3 draga på 15 i speed. Veldig fornøyd med det og tenker at jeg skal prøve litt 4×4 igjen også for å variere litt og få hjertepumpa til å jobbe litt lenger. Har motet meg opp til å løpe en 5 km på mølla..har vegret meg de siste ukene og løp på 33 ett eller annet så det går heldigvis sakte men sikkert fremover. Sist gang jeg løp, faktisk før jeg begynte med tabata så brukte jeg over 2 minutter mer.

  6. Kanskje jeg skal prøve dette belønningssystemet ;p Jeg har null motivasjon for tiden, og dørstokkmila har aaaaaaldri vært lengre :S

  7. Catrine sier:

    Jeg har forsøkt med utallige belønninger, både for å fortsette vektnedgangen (manger fortsatt ca 10 kg) og for å komme i bedre form, men allverdens belønninger funker ikke lenger. Skulle gjerne hatt noen tips. Problemet mitt er at jeg både bevisst og ubevisst er såpass fornøyd med over 25 kg i minus at jeg ikke klarer å motivere meg til å unngå utskeielser når de byr seg. Heller ikke trening klarer jeg å holde på et jevnt nivå. Tar gjerne i mot «stå i mot utskeielser-tips». Når ikke «kjøpe nye klær i USA» fungerer som belønnøning, så vet jeg ikke hva som kan funke!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s