Trening, trening…og sko (intet nytt under solen;))

Nå har jeg bare 5 økter igjen! Både mandag og tirsdag fikk jeg avlagt treningsstudioet en visitt. Takk og pris teller ikke følelsen jeg sitter igjen med etter øktene, kun gjennomført trening. For makan! Det var så tungt i går. Kroppen svarte ikke, rett og slett.

Mandag ble det styrketrening og det gikk fint. I går var det intervaller på mølla, og jeg måtte sette ned tempoet drastisk for å gjennomføre. Men, som dere vet, mottoet er å heller sette ned tempoet enn å gå.

Jeg føler veldig – og har alltid følt det – at styrketrening er å spille på lag MED kroppen min, løping er å spille MOT. Likevel gjør jeg det, for det er en tilfredsstillelse i å få til noe som egentlig ikke passer meg helt. Det som helt tydelig passer meg som treningsform, er korte og intense økter.

Har dere forresten lest denne? Kvinner trener mer styrke enn menn!

Takk for alle innspill til løpesko. Utrolig spennende å lese kommentarene, synes jeg. Thomas tipset om en sko som heter Innov8 F-lites, som har disse både til å løpe med og på jobben. Siden han linker til er barefootshoes.no. Jeg tittet litt på utenlandske sider også, og fant de selvfølgelig i lilla!

En annen sko jeg får mange tips om, som mengdetreningssko, er Asics Kayano. Og nå som leggen min begynner å melde sin misnøye igjen, kanskje jeg skal ta en titt på den? Er det noen som har både en lett sko og en mengdetreningssko?

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Trening. Bokmerk permalenken.

24 svar til Trening, trening…og sko (intet nytt under solen;))

  1. Tini sier:

    Jeg har Asics Kayano og er veldig fornøyd med denne. Nå løper jeg jo ikke så mye som deg men det jeg gjør av løping/gåing så syns jeg den er utrolig bra altså, dette er andre paret av denne jeg har:)

  2. Tkga sier:

    Tror jammen meg det er den jeg ha også…. Og jeg overpronerer og har hatt problemer med leggen (forran) fornøyd med skoen, men jeg løper jo ikke mye da…..

  3. Monika Kransvik sier:

    Jeg kjøpte kayano og løp noen km på mølla før jeg tok de av og ga de til svigermor. Etter at jeg fikk beinhinnebetennelse kan jeg kun løpe med mizuno. Sjekk føttern på en løpelab før du går til innkjøp av så dyre sko 🙂 Lykke til!!

  4. oddi36 sier:

    I følge et tidligere innlegg hvor du hadde testet deg så jeg att du hadde nøytralt steg. Da bør du holde deg unna Kayano. Det er en sko for overpronasjon. Mitt tips er å gå bort ifra oppbygde sko, og heller legge om til forfotløping, med for eksempel Inov-8 eller Newton sko.

  5. mimi sier:

    Jeg har fast brukt Asics Kayano de siste årene, og er strålende fornøyd! Har selv slitt med benhinnebetennelse, men disse skoene gjorde ta jeg virkelig kunne ta fatt på treningen igjen. jeg anbefaler deg sterkt denne skoen for løping og jogging. Selv benytter jeg andre sko til saltimer som zumba etc, rett og slett fordi man trenger en mer fleksibel sko til slikt. Men for å løpe, jogge eller rett og slett gå lange turer er Kayano det eneste som gjelder i mine øyne:)

  6. cecilie sier:

    JEg har asics gel kayano i Lilla. Kjøpt på XXL sport 🙂 De er lette, og jeg sliter med kneskade, som ofte kommer tilbake. Jeg har tidligere ikke kunnet løpe på tredemølle, men nå har jeg ingen problemer med det 🙂 Anbefales!

  7. Merete sier:

    Jeg har vært fornøyd med Kayano tidligere, men bruker nå Inovv8, som er en lett terrengsko som gir god kontakt med underlaget. Mitt neste kjøp tror jeg blir Mizuno. Hatt dem i håndballsko, og har nå to i familien som er veldig godt fornøyd med dem.

  8. Lissi sier:

    Håper du finner den rette skoen for deg 🙂

    Jeg gjorde en endring på treningsfronten i november. Etter mange års trening i sal (gruppetimer) var det null resultat på kroppen. Jo, mer kondis kanskje -men det var også alt. Jeg gikk på en vekt på jobben som måler fettprosent, muskelmasse, vann osv.. Så begynte jeg å konsentrere meg om å trene styrke! Etter nøyaktig tre mnd gikk jeg på den samme vekta igjen -med disse resultatene: Kroppsvekt er lik. Fettprosenten var gått ned 3%, og tre kg fettmasse var erstatte

    • Lissi sier:

      iPhone altså.. Tre kh fettmasse var erstattet med tre kg muskler! Så styrketrening er helt klart bedre for meg.. Så jeg fortsetter å ha fokus på det 🙂 Og det er så godt å ikke bli heseblesende sliten, men sliten allikevel i kroppen -blir sånn behagelig sliten 🙂

      Ville bare fortelle -er jo gøy når trening gir resultater!

      • Ja, det er fantastisk gøy! Jeg tør ikke prøve sånn maskin, orker ikke de fæle tallene om fettprosenten min 😉 Vet du om du har minsket i cm? Jeg synes verken jeg minsker i cm eller vekt, og blir litt oppgitt noen ganger. Samtidig synes jeg av og til at jeg ser forskjell… Trener du noe kondis eller korte intervaller nå, eller kun styrke?

  9. Jeg har et spm om noe HELT annet.. 😀 (Lite trening på meg for tiden gitt..).

    Meg og Frida lurer på når det er lurt å bruke mandelmel og når det er lurt å bruke kokosmel? Det er jo forskjell på bakeegenskapene.. men hva betyr dette i praksis tro..? Så jeg tenkte kanskje du hadde noen tanker…? Eller er det litt hips om happ?

    http://kjernesunn-nordkvinne.blogspot.com/2012/02/hvordan-bytte-meltype-i-en-oppskrift.html

  10. Åshild sier:

    Hei!

    Jeg har vært plaget med kronisk beinhinnebetennelse i leggene i flere år. Har kjøpt dyre Asics sko på løplabbet med en ekstra såle «tilpasset» min løping. Dette hjalp ikke i det hele tatt, og jeg kunne ikke engang se på 3D-møllen uten at verket meldte seg.

    Så fikk jeg fornuften over meg, og gikk til ortoped. Han lagde virkelig spesialtilpassede såler, som jeg nå forflytter mellom mine treningssko. Tok til og med sjansen på å kjøpe meg Nike Free skoene, og det går som smurt!! Løper nå intervaller flere ganger i uken med dem og sålene, og verket holder seg på et minimum 🙂

  11. LindA sier:

    Jeg har nettopp kjøpt meg noen sko fra Ecco. De heter Ecco Biom, og er helt fantastiske!! Jeg bruker dem på jobb(er også lærer) og jeg har også brukt dem på trening. De er bare helt supergode. Kjempelette, så man merker ikke at man har dem på seg, og man kjenner heller ikke at man har stått opp og ned i 6 timer 😉 De koster 1500,- men jammen er de verdt det!!!

    • Kine sier:

      Jeg har også Ecco Biom skoa som jeg bruker på jobb. Jeg jobber både som lærer og i butikk, og de skoa er som sendt fra himmelen for meg. Som LindA sier er de kjempelette og de sitter utrolig behagelig på foten. Merker nesten ikke at jeg står på jobb i 4-5 timer av gangen. Men jeg har ikke prøvd dem til trening så skal ikke uttale meg om hvordan de er der ^^

  12. Lissi sier:

    Replay knappen manglet under innlegget ditt.. Så skriver nytt innlegg jeg 🙂

    Jeg har høy fettprosent i utgangspunktet jeg altså -egentlig ingen som skjønner helt hvorfor.. Men nå gikk den iallefall ned fra 33 til 30 da.. Høy! I know!

    Jeg trener igrunn kun styrke nå.. På de tre mnd gar jeg kanskje vært på tre gruppetimer -det hender jeg tar en gruppetime i helgen som litt «kos».. Ellers hender det at jeg går raskt på mølle med stigning etter en styrkeøkt 1-2 ganger pr.uker hvis tid og ork..

    Målt meg har jeg ikke gjort.. Men trur ikke jeg går så mye inn, iallefall ikke der jeg vil inn -i midjeområdet 😉 Trur kroppen min produserer for mye kortisol og pga stress så legger mye seg akkurat der jeg ikke vil ha det 😉 Jobber litt med det men vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre?? Jeg sover dårlig/lett og, og våkner ofte trøtt og sliten og iflg en PT på jobben så produserer kroppen også mer kortisol hos slike personer.. Så da er det vel bare slik at jeg har mer magefett da *oppgitt*…

    • Herremin, jeg har garantert minst 30 i % akkurat nå. Jeg har nemlig lagt meg ut over lår og rumpe. Hæ – hvor kom det fra? Grrrrr! Takk for svar, synes det er veldig interessant å lese!

  13. camilla sier:

    Jeg bruker Mizuno, og det har jeg gjort i flere år, og de er ihvertfall veldig gode for mine føtter.

  14. Ruth sier:

    Inov8 er sko for for forfotløping, jeg vil absolutt anbefale deg å begynne med den form for løping. Du får en mer naturlig øpestil. Begynn rolig med mykt underlag (skog, grus og løpebane), du vil få slutt på løpekne og stive legger

  15. Kristin sier:

    Hei

    Først vil jeg si at jeg har boken din, og elsker den! Så mye godt å lage. Jeg har trent mye de siste to årene, særlig løping, men jammen klarte du å gi meg tips på det feltet også. Jeg prøver nå å legge inn 1-2 tabata-intervaller i uka, og det med FULL fart. 17,5 – 18 km/t er fort, men jeg har kontroll på det. Og jeg merker at den «vanlige» joggingen stadig kan holde høyere tempo. Har du sagt noe om hviletiden mellom? Jeg løper rolig i 6 min mellom de tre rundene, men vet ikke om det er for lang pause? Noen regler på det?

  16. Tom M sier:

    Litt enkel matte; Hvis du forbrenner mer enn det du stapper i deg så går du ned i vekt. Ingen hokus pokus:)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s