Jeg har testet løpesteget mitt

Her om dagen var jeg innom Løplabbet for å teste løpesteget mitt. Ikke uventet overpronerer jeg litt, slik at ankelen jo får seg en ekstra trøkk.

Jeg ønsker meg jo nye løpesko. Nemlig disse:

Det var litt vanskelig å få han som hjalp meg til å forstå at jeg ikke skulle ha en mengdetreningssko, men en lett løpesko til korte intervaller. Jeg lander veldig på hælen, og ønsker meg en sko som gjør at jeg får trent opp det å lande lenger fremme på foten. Tilslutt catchet han det, og fant fram en sko som er bygd opp under tåballen slik at man lander der (rar følelse):

Men… de er oransje… Unnskyld meg, men jeg tror ikke jeg kan kjøpe oransje sko. Alt løpetøyet mitt er svart. rosa og lilla. Jeg kan kjøpe noe annet enn Nike, men noe annet enn rosa eller lilla? Jeg VET det er idioti, men jeg er ganske sikker på at jeg ikke er den eneste som tenker slik?

NIKE wmns free run+ 2 black white cherry size 6.5 women shoes / 5 men 443816 019

Men altså – se selv! Hvordan kan jeg kjøpe oransje sko når det fins like vakre som disse?

Jeg fikk ikke noe tydelig svar angående Nike Free. Han sa et par ganger at det ikke var nok støtte i den – men det var før han forsto at jeg skal ha en sko til korte intervaller. Er det noen av dere som underpronerer og som løper med Nike Free?

Forøvrig koster det 250 kroner å teste løpesteget. Hvis du kjøper en sko på Løplabbet, så trenger du ikke betale testen.

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Løping. Bokmerk permalenken.

25 svar til Jeg har testet løpesteget mitt

  1. Catrine sier:

    Viktig med gode sko, men det kunne ikke fall meg inn i måneskinn å kjøpe oransje sko! 😀 Uansett hvor gode de er 🙂

  2. -Marianne- sier:

    Hehe, snedig innlegg:) Løpslabbet sa til meg at Nike free 2 ikke var skoen for meg ihvertfall og jeg trår innover på hælen og trenger mer stabilitet. De sa at løping er løping, dersom jeg ikke var i konkurransekategor…og det kan man vel trygt si at jeg ikke var. Den skoen som jeg ble anbefalt passer vistnok både for jogging på asfalt og på mølle… Så du linken jeg la ut på ett tidligere innlegg?

  3. Therese sier:

    Det kan være at du faktisk trenger ekstra såle som er spesialt-tilpasse deg selv om du kjøper sko som er for underpronasjon. Men syns det var rart at du underpronerer/supinasjon siden det er mindre enn 1 % som gjør det. Er man f.eks plaget med overtråkk, smerter i tær eller på hæler etc er dette mange ganger pga overpronasjon men ved gange og løp ser det ut som man er i supinasjon hvis man bare ser på steget. Ser man litt mer i fra overkropp, hofter, knær og legg kommer det som oftest ut i overpronasjon.
    Men lykke til med skokjøp og løp:) Utrolig artig å følge bloggen din

    • Nei fillern! Jeg prøvde å ha tunga rett i munn! Jeg OVERpronerer! Takk for kommentar 🙂

      • Therese sier:

        Hehe, syns det var rart skjønner du. men da skjønner jeg mer av hvorfor du vil ha den skoen også 🙂
        Jeg har brukt Asics Gel-Kayano flere år og syns de er utrolig gode, men prisen er jo i meste laget når man bruker flere par i året 😦

      • Oi, løper du så mye? Så bra! Det kan jo tenkes at du finner den rimeligere på joggeshop.no, runningwarehouse.com eller gode gamle ebay?

      • Therese sier:

        Nei, løper ikke så mye. Men det er en veldig god overpronasjonssko samt god demping i hele sålen. (For meg i hvert fall) Bruker heller litt mer penger på en sko som jeg ikke får noen plager i, men som sagt blir det fort dyrt når man sliter ut sko fort 😦
        Så på den linken Thomas hadde sendt. Interessant. Må nesten prøve ut nå, så kanskje man kan få bedre løpsteg og gjennomføre Sentrumsløpet med litt stil:)

  4. Julie sier:

    Hei Cecilie!

    Jeg kjenner meg godt igjen i dilemmaet ditt med fargen på skoene.. 😉

    Om du får anledning, ta en tur innom Niketown når du er i London. De som jobber der vet hva de driver med (du kan til og med få testet løpesteget ditt her), og kan helt sikkert svare deg på om Nike Free skoene passer til ditt behov. Jeg har vært superfornøyd med de skoene jeg har fått med meg herfra! Selv om jeg ikke alltid har fått anbefalt den modellen jeg opprinnelig var på jakt etter, har jeg alltid funnet en farge som har falt i smak.. Modellene kommer jo (heldigvis) stort sett i flere farger 🙂

  5. Thomas sier:

    Har du prøvd barfotsko? Jeg pleier å trene styrke med Fivefingers og løpe med F-lites. Løping med denne type sko tvinger fram at du lander på forfoten. Jeg er blitt kvitt kneplager (begynnende slitasjegikt) i kneet etter at jeg gikk bort fra å bruke vanlige joggesko.

    Sjekk ut http://www.barefootshoes.no

    Thomas

    • Takk, Thomas! Nike Free er jo Nike sitt svar til Vibrams og co, og jeg har hatt lyst på den fordi den er en mellomting mellom barfotsko og løpesko. Tror du ikke det er noe godt alternativ?

      • Jo, helt sikkert, men jeg synes bare sålen ser tykkere ut enn Vibrams eller Innov8s. Kontakten med underlaget er i alle fall veldig god med de nevnte to. Men så var det fargene da… Jeg bruker Innov8 på jobb også. Går og står 5 til 10 timer hver dag. Har ingen ledd- eller ryggproblemer!

      • Imponert over at du forstod det med fargeproblemet uten at jeg måtte si noe 😉 Jeg har faktisk sett på den siden og de skoene før. Det stemmer nok at sålen er tykkere. Takk for hjelpen, Thomas!

  6. Gro sier:

    De oransje skoene var kjempetøffe!! JA til oransje sko!

  7. Oransj er en vrien farge. Kjøpte sist sommer et par asylgrønne, broren til oransj, lissom 😉 De er av typen lande-på-framfoten. Må ta dem fram, og iallfall se på dem, nå som snøen har gått..

  8. Jon Magne sier:

    Jeg hadde problemer med å løpe lengre distanser uten å få stivhet i høyre kne (noe en ung gutt på 21 år ikke skal ha…), men etter å ha lest «Born to Run» ble jeg inspirert til å treffe lenger fremme på foten. Etter litt trening kan jeg nå springe så mye jeg vil uten å merke noen særlige plager.

    Du kan gjøre en enkel øvelse for å forandre treffpunktet. Den kalles «The 100-up»-øvelsen. (video-forklaring http://hunter-gatherer.com/blog/100-technique-video). Enkelt forklart så tar man 100 stillestående steg (høye kne, rett rygg, treffpunkt fremme på foten). Til å begynne med tar man 100 steg nokså rolig med begge beina planta godt på bakken mellom hvert steg. Etter hvert tar man stegene i en mer hoppende, springende stil.

    Etter å ha gjort dette i en par måneder gikk det veldig fint å springe på en mer ergonomisk måte. Jeg tar nå øvelsen før morgendusjen, og kommer til å fortsette med det.

    • Tusen takk for tips! Jeg leste Jonas Coltings Den nakne helsen (bare på svensk) for ett år siden, og etter det har jeg hatt veldig lyst til å lære meg å treffe lenger fremme. Jeg skal se på linken, takk!

  9. lbeat sier:

    Jeg har vært utrolig fornøyd med gjensidig forståelse av hva som trengs på Löplabbet og har funnet min perfekte sko. Så iår gikk jeg og fikk de til å holde av et par når de ble bestilt inn i min str uten å ha peiling på hvilken farge årets modell kom til å komme i. Det ble oransje og røde sko. Skoen er fantastisk og fargen gjør meg glad 😀 (Men så eier jeg så og si ikke noe rosa som får det til å krasje fullstendig heller).

    Lykke til med valget

  10. Tannlegestudine:) sier:

    Hei! Eg har Nike Free 3.0. og klarar på ingen måte å jogge med dei og eg overpronerar. Landar hardt og det følest ikkje bra. No har 3.0. noko mindre demping og støtte enn dei du har sett på, men kan kanskje relaterast? Kanskje du kan få testa dei på ei mølle før du kjøper? Men syns dei er veldig gode å gå i og brukar dei til vanleg som ein sneakers. Kjempestas! Rosa og blå! 🙂 Har Asic Kayano til jogging og er superfornøgd! Dei fins i ROSA! =)

  11. Hilde sier:

    Heisan. Ett lite tips, på http://nikeid.nike.com/nikeid/index.jsp?cp=EUID_KW_NS09_NO_Google_B&country=NO&lang_locale=en_GB&home
    kan du designe din egen sko, farger og alt 🙂

  12. Skjønner godt den med fargene på skoene!! Jeg er hulfot og underpronerer eller hva det heter. Jeg investerte i såler som er støpt til min fot, og siden har all smerten vært borte. Har en nike free sko (husker ikke hva mer den heter) og funker med egne såler. De sålene som var i fra før av gjorde all smerten enda mer intens. Så såler er nok lurt!! Og gå for sko med flex 😉

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s