Jeg har testet Kettlebells!

(Og jeg digger det!) Jeg spurte jo så pent på et annet treningssenter om jeg kunne få være med på en introduksjonstime. Og det kunne jeg! Wellness Horten og instruktør Sveinung Moen tok meg godt i mot.  

Instruktør Sveinung

Dere vet jo at jeg i det siste har hatt fokus på å trene hardt, med fokus på styrke og intervaller. Jeg har flere ganger sett på Kettlebells-videoer på youtube for inspirasjon til egen styrketrening og har virkelig hatt lyst til å teste.

Litt info, hentet fra treningspartner.no:

Det er flere grunner til at Kettlebells slår an, både på treningssentrene og blant hjemmetrenere. Øvelsene gir funksjonell trening, som i hovedsak er basert på asymmetriske, symmetriske og diagonale bevegelser i alle kroppsplan. Dette er svært likt de bevegelsene vi gjør ellers i hverdagen. Det er nettopp slik trening som gjør oss sterkere generelt og gir oss bedre kroppsbeherskelse, spesielt. Du kan utføre øvelsene nær sagt overalt og de egner seg for alle, uansett fysisk form, alder og vekt. Fysioterapeuter bruker Kettlebells til opptrening for pasienter og idrettsutøvere har brukt treningsredskapet aktivt i flere tiår. Det arrangeres VM, EM og nasjonale konkurranser med jernkulene i to forskjellige øvelser, kalt ”Snatch” og ”Jerk”.

Basisbevegelsene er sving, press, knebøy og  vendinger. Asymmetriske bevegelser er de vi gjør flest av til daglig når vi beveger oss og er i fysisk aktivitet, i motsetning til symmetriske bevegelser som vi gjør repetisjoner av i tradisjonelle treningsapparater. Med Kettlebells trener du enkelt sagt kjernemuskulaturen og styrker stabiliteten, mobiliteten og bevegeligheten i hele kroppen.

En funksjonell kroppsholdning. I sum kan resultatet av trening med Kettlebells gi deg en funksjonell kroppsholdning som skaper gode  forutsetninger for økt prestasjon og hindrer det som på fagspråket kalles ”energy leak”. Dårlig kroppsholdning kan derimot skape nedsatt bevegelighet, ubalanse i muskulaturen (agonist/antagonist), nedsatt sirkulasjon, nedsatt neuromuskulær funksjon og dårligere balanse og koordinasjon. I tillegg kan du risikere skade og belastning på ledd-strukturer. Trener du med Kettlebells, kan du unngå dette.

Instruktøren gikk gjennom baseøvelsene først og ga oss tid til å øve på de. Man må faktisk bli kjent med kulene, og hvordan kroppen responderer. Mot slutten kjørte vi baseøvelsene i intervall, 40 sekunders arbeid, 20 sekunders pause. Ettersom dette er introduksjon, ble arbeidsøkta kortere enn den kommer til å være etterhvert. Likevel kjenner jeg godt at jeg har jobbet! Legger, bakside lår, skuldre, mage, armer, rygg. Slik intervalltrening passer meg svært godt.

Sveinung skal stille i Athletic Fitness i høst!

Jeg tror dette er en treningsform som bør appellere til mange. I løpet av en intensiv økt får du trent funksjonell styrke. Bevegelsene med vridning og styrke strammer opp og styrker kroppen. Svetten spruter (bør iallfall) og muskulaturen får jobbe grundig og intenst. Det er en grunn til at denne treningsformen brer om seg!

Interesserte bør søke litt på youtube, det ligger mange inspirasjons- og instruksjonsvideoer ute. Du finner også mange historier om overvektige som har brukt dette for å gå ned i vekt. Det er faktisk en skånsom måte å trene på! Denne treningen appellerer virkelig til meg, og jeg satser på at den kommer til mitt treningssenter også.

PS: Jeg tenkte dere likte at jeg byttet ut de vanlige bildene av meg med den hakket mer veltrente instruktøren 🙂

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Trening. Bokmerk permalenken.

17 svar til Jeg har testet Kettlebells!

  1. Jeg løfta på en kettlebell i butikken her om dagen. Den var sabla tung!

  2. HELSEKOSTEN sier:

    Aldri prøvd.. gleder meg til første gang!

  3. Tkga sier:

    Kult!!! Håper vårt trimhuset også går for dette 🙂

  4. Lissi sier:

    På treningsenteret hvor jeg jobber har vi kettlebells -og det har tatt helt av! Timene er fulle hver gang og som ansatt kommer jeg bakerst i køen, så har dessverre ikke fått vært med på kettlebells enda her. Men jeg var med på en kettlebellstime på convention engang i fjor høst -synes det var kjempegøy og blei veeeeldig støl av den lille økta, så skulle gjerne trent det regelmessig… Men må nok vente til interessen daler litt…hehe..

  5. Tini sier:

    Så spennende å prøve noe nytt da, du er flink altså og ikke minst tøff, er skikkelig pysen jeg når det gelder å prøve nye ting;) Men du Cecilie, er det du som har bestilt til meg fra iherb? Det tok laaang tid før det gikk opp for meg at det kankje kan være deg, koblet liksom ikke at det skulle komme direkte fra dem, så først tenkte jeg at det var kommet feil, for kom nemlig sammen med en pakke som jeg hadde bestilt selv fra iherb, jada jeg er treg;) 🙂 Søteste deg altså. jeg ble helt rørt jeg, at du har plukket ut akkurat de tingene til meg, jeg ble sååååå utrolig glad, tusen tusen takk!!! Og vet du? jeg sliter veldig med såre sprukne hender og har prøvd så mange håndkremer at jeg nesten har gitt opp også kommer du med en som bare virker heelt fantastisk, har allerede fått prøvd den og er skikkelig fornøyd altså. Og de salte mandlene og teen har jeg ikke prøvd før så gjett hvem som skal kose seg i kveld!!! Kos deg masse resten av ferien din! Klem fra meg:)

    • Tini min, jeg har alltid vært pysete, og ikke minst hatt veldig prestasjonsangst. Jeg er fortsatt ganske pysete, og det jeg tester er gjerne innenfor hva jeg vet jeg kan klare 🙂

      Kos deg med tingene fra iherb, håper alt falt i smak! Så raskt den kom, forresten! Da kommer det snart en svært forsinket julegave også… Stor klem til deg 🙂

  6. Tini sier:

    Du tuller med meg Cecilie, var ikke dette julegaven da??? Nei nå blir jeg skikkelig flau, du altså, du er altfor, altfor god!!! Stoor klem tilbake også :):)

  7. Tini sier:

    Du er ihvertfall en j…flott person!!!

  8. Tini sier:

    Glemte smilefjes :):)

  9. camilla sier:

    Hei 🙂 Hvilken håndkrem er det snakk om? kjæresten sliter veldig med sprukne fingre, og det er veldig vondt da stakkars. så hvis dere har funnet en vidunderkrem vil jeg gjerne at han prøver den 🙂

  10. Hvilken vekt vil du anbefale å starte med?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s