Egenkomponert sirkeltrening

Jeg prøvde desperat å fange svettedråper på mobilens kamera etter treningsøkta i forigår. Det gikk ikke. Men bildene ble litt komiske, så jeg er raus og byr på de 🙂 Dere ser at jeg virkelig prøvde!

Jaja. Jeg var iallfall svett. Kjempesvett! Og jeg blir jo barnslig stolt jeg da. Kroppen min har kapasitet til å trene tungt, og når jeg gjør det forbinder jeg det med lykke og at jeg har gjort noe godt for kroppen.

Jeg kjørte en lignende økt som den tabata-crushen, men med litt vri. Det ble en form for sirkeltrening, med fokus på overkropp. Slik ble økta:

1: Løp 500 meter

2: Mage. 10 kg vektskive som vris fra side til side. Beina i luften. 10×3 repetisjoner.

3: Skuldre. 5 kg, 5×3 repetisjoner (skuldre er mitt svake punkt, dette var første gang med 5 kgs manualer og 5 repetisjoner holdt).

4: Push ups på kne med 9 kgs manualer. 10×3 repetisjoner. Mellom hver push up fortsetter øvelsen med å dra manualen bakover. Denne kjenner jeg både i triceps, i latsen og videre rundt englevingene. Det er denne øvelsen som får svetten til å sprute.

5: Løpe 400 meter.

6: som 2

7: som 3

8: som 4

9: Løpe 300 meter

10: som 2

11: som 3

12: som 4

Kaputt-finito!

Utfordringen nå er at jeg er så støl! Og jeg skal få være med på Kettlebells introduksjon i kveld-på et annet treningssenter. Jeg har spurt pent, for det har jeg SÅ lyst til å teste. Gleder meg til å blogge om det i kveld!

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Trening. Bokmerk permalenken.

16 svar til Egenkomponert sirkeltrening

  1. Elin sier:

    Wow, så flink du er! Må virkelig si at du motiverer meg om dagen. Jeg har også hatt en litt treg start på treningsåret pga div influensa o.l., men du har motivert meg igang igjen. Takk 🙂 Tror denne intervall-varianten skal prøves i kveld!! Skjønte dog ikke helt hvordan du gjorde 4-er’n.. Ha en fin dag!! Hilsen meg 🙂
    PS – du som er lærer vet vel at flertallsform av «de» er «dem»..? (nå var jeg sånn ekkel bloggleser som pirker på alt – sorry… 😉 )

    • Jeg innbiller meg at vi har fått skriv om at de kan brukes over hele linja nå? Takk for fine ord! Se her for nummer 4: http://www.youtube.com/watch?v=IIiQmhlkeU0 Det eneste er at jeg er for ustabil, så jeg klarer bare et par strake. Men i og med at det er så blytungt på kne, synes jeg det er greit!

      • Elin sier:

        Warning – lang post….

        Oups, da er det jeg som ikke har fulgt med i timen og rett og slett har blitt gammeldags..!
        Men nok om det – siden jeg antar det er flere her inne som er interessert i hva som er «riktig» mat enn «vanlige» folk, så må jeg bare fortelle hva jeg har opplevd i dag. Jeg har i flere år vært plaget av oppblåst mage og ubehag rundt det – antar det er kjent.. I tillegg til mye hodepine, stive muskler og ledd. La om til lavkarbo for halvannet år siden (da oppdaget jeg også bloggen din og har funnet masse bra tips og inspirasjon her – så det er ikke bare treningen som inspirerer!!). Jeg har en fantastisk fastlege som tar alt jeg sier på alvor. For et par mnd siden var jeg hos henne igjen med mine «diffuse» plager og da tok vi en drøss med blodprøver, inkl for cøliaki, men selvølgelig; alt er i den skjønneste orden. Nå er hun da ikke en lege som sier at «nei, deg er det ikke noe feil med», hun sier istedet «nå viser ikke testene noe, men det er mange plager som det ikke er forsket så mye på, og det er jo helt klart at du plages». Så henviser hun meg til en lege på Lovisenberg Diakonale Sykehus som forsker på matintoleranser, kost, bakterieflora i magen, «vondter» forbundet med det og hva som FAKTISK skjer i tarmene våre når vi spiser f.eks sukker. I dag var jeg hos han. En super kar på 72. Pensjonert professor i gastro fra Haukeland sykehus som nå har tid til å forske på sånt han har hatt interesse av i alle de årene han har jobbet med mage og tarmsystem. Han mener at LCHF er riktig!!! Han sa «spis så mye fett du orker – du blir ikke feit av det». Han snakket en masse om hvordan forskjellige «ting» blir tatt opp og ikke tatt opp i tarmen og om hvordan man kan få bakterier fra tynntarmen og videre opp i systemet. Han mener at feil kost kan føre til oppblåsthet, dårlig tømming av tarm, frysninger (jeg er en sikkelig frysepinne), tretthet, ømme muskler og ledd – bl.a. Han støttet 100% min omlegging til mindre karbohydrater og mer fett («ekte» fett – ikke vegetabilske oljer og margarin). Han fortalte også om at de i Australia har kommet langt når det gjelder forskning innen dette. De anbefaler kosten de kaller «Foodmap diet» – som er en form for lavkarbo (Google det). Han anbefalte meg å følge den (noe jeg stort sett allerede gjør) samt å spise havregrøt med kanel til frokost 🙂 «Slimet» i havregrøten skal visst ta med seg endel av de skumle bakteriene som gjør oss dårlig i magen. Han gav meg også div artikler jeg skal lese. Det var altså en så fantastisk opplevelse å møte en lege og professor som faktisk sa direkte at rådene fra de offentlige helsemyndighetene er feil! Dette ble en veldig lang kommentar, men måtte bare dele dette. Jeg skal lese og studere og kommer gjerne med info om noen er interessert. Er så bra at man kanskje kan få det vitenskapelig bevist gjennom forskning, at vi faktisk har rett – fett er bra og sukker er ut 🙂 Ha en fortsatt strålende dag! Klem til deg 🙂

        PS. Legen heter Arnold Berstad. Her er et par artikler der han refereres:
        http://www.forskning.no/artikler/2011/november/305901 – om «forgiftning innenfra» – anbefalt lesning av Arnold selv
        http://www.forskning.no/artikler/2010/mai/249823

  2. T sier:

    Du er jo kjempeflink. Jeg har også hentet motivasjon fra deg og andre blogger til å komme i gang med trening igjen. Jeg er i utgangspunktet en «bedagelig» person, men liker å trene når jeg bare kommer igang. Nå har jeg hatt to økter denne uka, og har planlagt min tredje i dag. Føler at jeg lever igjen 🙂 Takk for hjelpen med motivasjon 🙂

  3. LovelyLiller sier:

    Hærlig!! sikkert en KNALL sirkeltrening. Det så i alle fall ut som den gjorde susen! 😀

  4. Lise sier:

    Herlig!! 🙂 Denne må prøves en dag 🙂

  5. Tina sier:

    Å Gud den der nr fire så slitsom ut….. Phu…. 9 kg???
    Denne må jeg prøve en dag…..
    Stå på!!!!

  6. Guro sier:

    Så flink du er til å «finne på» sånne gode treningsøkter! 🙂
    Jeg blir dessverre litt «stuck» i de samme øktene hele tiden. Tror jeg må teste ut noen av de fine treningstipsene dine for litt mer variasjon 🙂

  7. Lissi sier:

    Wow! Du er flink Cecilie! Tenkte bare å spørre om du gjør styrkeøvelsene ved mølla? På treningsenteret hvor jeg jobber står møllene for seg selv, så ser for meg at det blir for komplisert å fly att og frem liksom 😉 Men nr 4 skal jeg jammen teste en dag.. Driver å henter inspirasjon til nye bryst og rygg øvelser om dagen, så denne skalhelt klart testes 🙂

  8. ennah sier:

    Herregud, så flink du er!!! Jeg har jogga for første gang på 2 uker pga halsbetennelse. 😦 Men klarte 7 km uten stopp selv om det var sakte…Kom fra hyttetur i går nesten uten trening så det var bra jeg hadde med bounty, fudge, mandelboller, mandeltopper, sesamkjeks og peanøttkake, så jeg hadde noe godt til vinen, peisen,boka og strikketøyet mens de andre var på skiturer….

  9. Birgitte sier:

    Nr. 4 så sykt tungt ut! Skal se om jeg orker å prøve i kveld. Akkurat nå ligger jeg helt slått ut i senga etter legging av mine to små troll, men planen er styrketrening i kveld. Jeg prøver meg med hjemmetrening. Følger styrkeprogrammet til Puls-Yngvar: Berre gjer da! Over til noe helt annet. Så plutselig på Rimi i dag at Nutrilett (var det ikke det?) hadde kommet med en lavkarbobar. Måtte selvfølgelig teste, men den smakte altså helt for jæ…!! Hadde den vonde smaken i munnen helt til middag. Skuffa! Atkins er 100 ganger bedre. OG – så plutselig at iherb har fri frakt til og med midnatt fredag! Det holder akkurat for min del. Er skrapa på kontoen, men får lønning fredag. Tenker å lage ferdig vestillingslista i kveld – ble så inspirert av dine iherb-innlegg!

  10. camilla sier:

    du er så flink til å trene, blir imponert, jeg har tatt vinterferie fra alt denne uka, men skal prøve å komme meg til trimhuset i morgen. Skal teste ut øvelse 4, den så bra ut.

  11. Tusen takk for så fine tilbakemeldinger på økta mi. Søtnoser er dere 🙂 Camilla, husk at jeg hadde lang periode uten trening i november og desember 😉

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s