Løping utført!

Da har jeg fått gjennomført Mariannes utfordring. Nydelig! Marianne har også gjennomført, og skriver:

Oki, da var økta på treningsstudioet over. Puhhh! Jeg var på mølla i 5,5 km (ikke medregnet oppvarming) og det forløp seg slik: 1 km jogg- 1 tabata økt med stigning på 2/fart 13- 1 km jogg- tabataøkt nr.2 og på de to siste draga hadde jeg 14 i fart.- jogg igjen til jeg var på 5,5 km. Husker ikke i skrivende stund hvor mange minutter jeg var på mølla, men det har jeg på klokka. Kanskje 40min? Usikker.

Den første tabataen gikk forholdsvis easy. Den neste var supertung til jeg var ca halvveis, så fikk jeg plutselig litt mer energi…kan jo være at jeg be inspirert av at målet var velding nær da:)

Da er jeg klar for neste utfordring…din tur denne gang Cecilie:)

Også jeg da…

Jeg var litt i tidsnød, så jeg måtte gjennomføre hele økta på 30 minutter. Dermed rakk jeg ikke å jogge 5 km først, som jeg hadde tenkt. Jeg jogget først rolig i 10 minutter, før jeg gjennomførte en tabata-intervall. Avtalen var å gjennomføre de med to i stigning på båndet og 13 i tempo. Første intervall gikk fint, deretter brukte jeg nye 10 minutter på å roe meg godt ned, før jeg gjennomførte en til. De siste minuttene gikk jeg til kroppen fikk roet seg. Jeg gruet veldig for økt nummer to, men det gikk jo supert. Jeg var kjempesliten, men jeg er klar for å øke tempoet på intervallene. Totalt var jeg på mølla 4,5 km, og jeg gikk mellom intervallene. Jeg måtte, jeg var rett og slett litt svimmel pga sånne kvinnegreier 😉

Jeg har alltid løpt flatt på tredemølla, men ettersom både Cathrine og Marianne nå har nevnt noen ganger at vi som er tunge i sassen  bør løpe med liten stigning (incline), prøvde jeg det – faktisk for første gang. Intervallene ble løpt på 2 i stigning, ellers løp jeg på 1. Vet dere hva? Jeg merket kjempeforskjell! Både på selve steget, men også at det ikke strammet så bak i leggene. Jeg burde jo selvfølgelig gjort dette for lenge siden!

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Løping, Trening. Bokmerk permalenken.

11 svar til Løping utført!

  1. Malene sier:

    Godt å høre at ikke bare var meg som ble svimmel på mølla i dag, her også på grunn av sånne kvinnegreier, var rett og slett redd jeg skulle falle av :p Jogget i 3 km i dag og tok til slutt 4×4 tabata. Elsker den måten å løpe intervall på, tusen takk for tips herfra 🙂
    Jeg har alltid stigning på mølla, og det må jeg ha da jeg sliter med beinhinnebetennelse, det hjelper veldig med stigning i forhold til slike belastningsskader 🙂

    • Jeg hadde jo beinhinnebetennelse i høst… Noen ganger er jeg litt sta og dum, rett og slett. Grunnen er så enkel som at jeg er redd for at jeg løper saktere med litt stigning. Men det var jo så mye bedre og lettere å løpe med litt stigning. Dumme meg 🙂

      • Malene sier:

        Akkuratt samme tanke hatt jeg når jeg fant ut jeg måtte begynne med stigning, så du er ikke alene 😉 Ja, fikk inntrykk av at det var beinhinnebetennelse du hadde i høst. Ufattelig irriterende betennelse, men nå klarer jeg heldigvis å holde den i sjakk 🙂

      • Jeg har jo ikke jogget siden i høst, så har ikke kjent noe til den… Men da jeg startet å løpe litt igjen nå, har det strammet en del i leggen. Men det merket jeg ikke noe til i dag! Herlig altså 🙂

  2. Lissi sier:

    Hvis man ikke har stigning på møllaløper man faktisk bittelitt nedover.. Stigning 1 er flat mark 😉 Såde som ikkesetter den på 1 eller evt høyere løper faktisk ikke flatt…

    Jeg blir veldig inspirert av dere løpe-folk altså.. Jeg skal trene styrke imorra og skal også ta en økt på mølla tenkte jeg.. Men mulig det bare blir rask gange.. Da bruker jeg å gå på 7-7,5 og stigning 3…

  3. -Marianne- sier:

    Knallbra asså Cecilie:) Det som er så bra med sånne små utfordringer (synes jeg da) er at, selvom man kanskje ikke har dagen 100% og valget om å være hjemme under pleddet er faretruende lett å ta, så kommer jeg meg avgårde alikevel.
    Jeg kjente på kroppen at etter 1 km var jeg ikke klar for å jogge 4 til og deretter kjøre tabata`n. Jeg var rett og slett redd for å ikke ha nok krefter etter 5 km, og jeg VILLE kjøre tabata. Derfor «fletta» jeg inn intervallene i de 5 km. Det var slettes ikke dumt det; da fikk jeg brutt opp jogginga litt også…kan tendere til å synes at det er litt kjedelig å være på mølla i km etter km. Da har jeg lettere for å motivere meg når jeg jogger ute…må jo hjem igjen når jeg har lagt ut på tur og så er det så artig å følge med på pulsklokka og tempoet der:)

    Leste at du er klar for å øke tempoet…er det det som er neste utfordring eller? Ballen er hos deg:) Og forresten, så BRA at det funka med 2% stigning!

    • Takk for peppen 🙂 Hadde jeg ikke hatt den utfordringen hengende over emg, hadde jeg neppe kommet meg avgårde, gitt. Det kommer en utfordring 🙂 Jeg må bare pønske litt på den først! Prøve å legge opp slik at noen stepmaskin-damer blir med og 🙂

      • -Marianne- sier:

        Hei og god morgen. Det høres veldig bra ut. Har meldt meg på no pulsstep på senteret om ett par dager og regner med at jeg blir helt ødelagt i legga etter det, så jeg er absolutt klar for en ny fellesutfordring opp mot helga:) Min neste personlig utfordring blir å kjøre opp ett hakk på farta, altså til 14, under tabata`n.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s