Har dere noen tips til Elin?

Mange av dere kjenner dere sikkert igjen i denne beskrivelsen Elin kom med i går. Dere er alltid så flinke til å komme med råd og tips, og nå lurer jeg på om dere kan hjelpe henne littt?

Er rett før jeg detter av hele lavkarboen nå føler jeg.Har gått på dette i ett halvt års tid nå og er veldig fornøyd på mange måter,spesielt med magen,den er blitt mye mindre oppblåst,er ikke masse overvektig fra før,hadde ca 10 kg og gå ned,tatt ca 5 på lavkarbo.MEN….Jeg synes alt blir vel mye styr må jeg ærlig si….Og når hverken mann eller barn er interressert i denna maten blir d MYE grubling på måltider og planlegging så ALLE blir fornøyde,synes jeg står på kjøkkenet hele tida jeg asså.Og jeg er veldig glad i brød,orker ikke middagsrester og egg til frokost og lunch jeg i lengden.Så nu har jeg rett og slett gått hen og kjøpt meg Ingers superrug. Kjøpte d groveste jeg kunne finne.Inneholder ca 10,4 karbo per skive a 35 g.,derav sukkerarter 0,5…..virker ikke detta ok da? Blir gjerne til at jeg spiser en eller to skiver til frokost og to til lunch for tida…..og det nyyyyyter jeg! Men så har jeg da blitt redd for og fortsette m alt fettet i middagen og kveldsmaten min,så d har vel blitt mer grete roede/fedon lignende middager da.For jeg blir redd for å blande mer karbo m vanlig lchf fett mengde,HUFFAMEG”! Er så forvirret asså….what to do. I dag hadde jeg wok til middag,m kylling byggris og grønnsaker…….d eneste fettet var olje og litt smør som jeg stekte kylling i…. For d første blei alt litt tørt og kjedelig og for d andre blei jeg liksom ikke sånn go mett…hadde litt rester til kveldsmat også men sitter nå og er kjempe sulten og SJESSEN….Huff asså….vet ikke hva jeg skal gjøre jeg. Har prøvd og bake endel lavkarbo men synes ikke detta er godt rett og slett….Huff,nu fikk jeg syta litt her ja! ;)))

Noen tips eller gode råd…..? ;)

Min kommentar: Elin, jeg bruker ikke så mye tid på kjøkkenet, jeg. Nå drikker jeg smoothie til frokost, den må jo lages. Hvis jeg spiser lunsj, er den noe enkelt som f eks avokado og reker med majones. Gjengen min her hjemme spiser jo ris/pasta/potet, så til middag lager jeg kjøtt/fisk, ulike grønnsaker, tilbehør til de og evt saus. Jeg tar heller smør på maten enn saus. Ved å lage middag på den måten, er det bare en kjele med ekstra tilbehør til de andre som må til.

Stort sett spiser jeg ikke kveldsmat, men hvis jeg er sulten kan jeg ta litt pålegg, nøtter, oliven og ost eller lignende.

Håper du får gode svar!

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Tips. Bokmerk permalenken.

22 svar til Har dere noen tips til Elin?

  1. Cathrine Kristiansen Aas sier:

    Kan jo fortelle hva jeg gjør for å få tingene til å gå opp sammen med resten av familien. Har satt av søndagen til bake og kokedag. Da koker jeg opp ei kjempesvær gryte med brokkoli/selleri/blomkål og moser det. Porsjonerer det ut i små matbokser og fryser det. Det blir mine «poteter». Tar det opp ti minutt før og tiner i microen. Baker også brød og kaker for ei uke om gangen og porsjonerer det på frysen. Fungerer ganske greit synes jeg. Blir litt lei av fun saft i lengden, så jeg bestiller stevia liquid fra iherb med forskjellige smaker…knallgodt og mye billigere enn saft 🙂

    • Anna sier:

      Ååå, du er sånn organisert som jeg beundrer og selv skulle ønske jeg fikk til å være. Har lenge hatt en drøm om å få til å gjennomføre ukesmenyer og innkjøp kun en gang i uka. Av en eller annen grunn glir det ut hver eneste uke, med det resultat at matkontoen overstiges og det blir bare tulliball. Vet ikke hvorfor dette er så vanskelig for meg å gjennomføre? Din søndagsplan var god.

  2. Hannelore sier:

    Fedon Lindberg lavkarbobrød kjøpes på roma 1000. Kan virkelig anbefales!!

  3. Hannelore sier:

    *Rema 1000 selvfølgelig 😉

  4. grete sier:

    Hei.
    Har sjøl vært på nippe til å gi opp,blir noe ensformig mat i starten spiste jeg omelett til frokost og lunsj. Det ble jeg lei,så jeg gikk over til nøtter blanding med yoghurt..det har jeg brukt lenge men er ikke lei. Middager tar jeg utgangspunkt lavkarbo men tilbehør til resten å har ikke hørt noen klage. I starten mistet jeg 7 kg altså 16 cm av meg gikk fort bort nå har jeg stått stille føles det.

  5. Ann-Kristin sier:

    Jeg gjør som deg Cecilie når det gjelder middag. Hender jeg lager litt mos av grønnsaker i tillegg, som jeg fryser ned i porsjoner.
    Ellers lager jeg brød og knekkebrød selv, og det brødet jeg lager smaker ikke egg, Har funnet ut at kombinasjonen egg og linfrø i brød gjør meg uvel, syntes det er ekkelt, brødet blir for fuktig.
    Så mitt tips er å lage middagen så alle kan spise, og så kommer bare poteter/ris mm som et tillegg.

    • Mette sier:

      Hei, lurer bare på det brødet du lager som ikke smaker egg. Klarer verken lukten eller smaken av egg i brød. Brød skal ikke smake som omelett. Kan du gi meg oppskriften 🙂

  6. Lissi sier:

    Hei! Skjønner godt din «frustrasjon».. Vært der selv og det kan fortsatt komme dager hvor jeg er drittlei og tenker «samma det» liksom.. Nå spiser jeg det jeg har lyst på og blåser i karbene.. Så går jeg på kjøkkenet og hva lager jeg? Jo, noe lavkarbo vennlig 😉 Jeg klarer ikke noe annet og så går dagen og dagen etter tenker jeg: hva tenkte jeg på igår egentlig? Det er jo klart jeg ikke skal gi opp lavkarbo!

    Her deler heller ikke mann og barn mitt kosthold.. Jeg prøver å begrense sukkerinntaket i kosten til barna mest mulig, men ikke alltid like populært 😉 Men middager løser vi som Cecilie.. Felles «base» og så legger de til det de vil av tilbehør.. Noen ganger er basen tilsatt mye fett -andre ganger ikke -men vendepunktet hos meg kom egentlig når jeg sluttet å tenke så mye!

    Nå lager jeg helt vanlig mat -kjøtt, fugl, fisk og har alltid grønnsaker til.. Stekt, kokt, gratinerte med ost, salat –varierer for å ikke gå lei! Jeg gjør ikke ting lenger så komplisert for meg selv.. På travle dager kan jeg fint spise en makrellboks med majones og rød løk.. Lage eggerøre og ta 100 gram røkt laks til..

    Så mitt råd er; slutt å tenke så mye! Ta vekk verstingene fra kostholdet og så går det andre seg til.. Jeg har f.eks aldri telt karber.. Hiver sammen litt av det og litt av datt, tilsetter det som jeg synes er passe med fett -og det går bra 🙂 Som deg var ønske 10 kg ned.. Jeg har klart halvparten og de siste fem streber jeg ikke med 😉 Skal jeg ned de siste fem må jeg begynne å tenke, kutte ut mørk sjokolade, atkins barer osv.. Men så er det det med trivsel og da.. Jeg trives NÅ 🙂

    Kanskje litt rotete dette, men -håper noe var til hjelp 🙂

  7. Tove sier:

    Henger meg på de som har skrevet tidligere 🙂
    Jeg lager samme middag til alle, så spiser mann og barn pasta/ris/potet og jeg tar ekstra grønnsaker.
    Lissi hadde et godt poeng.. Vendepunktet kom for meg også når jeg sluttet å tenke så mye… Mulig at jeg har blitt så vant til å spise lavkarbo at det «går av seg selv»….
    Baker brød/briks som jeg ha r i fryseboksen, og knekkebrød. Ellers har jeg alltid et glass musli stående. Trikset er gjerne å lage dobbel porsjon når en allikevel skal bake 🙂
    Hadde til og med med meg musli og ferdige melblandinger til brød/knekkebrød til syden i sommer! Det fungerte kjempeflott 😀
    Dersom det blir fullstendig krise er det lurt å ha en pakke Fiberrik stående… Den inneholder lite karbo..

    Lykke til videre! Ikke gi opp!

    Mvh
    Tove
    http://sjelemat.blogspot.com/

  8. Trollmora sier:

    Hei 🙂
    Jeg lager også samme maten til alle og vi er en familie på 5, der jeg går på lavkarbo, mannen min vil legge på seg, en sønn har laktoseinntoleranse og en annen har eggeallergi. Den siste er bare ikke særlig middagsglad 🙂
    I går hadde vi entrecot, ungene og mannen fikk ris og salat og saus laget på creme fresh og melk. Mens han største fikk sky som saus. Jeg spiste Kjøtt og salat og saus.

    I dag skal vi ha kyllingbryst. Jeg banker dem flate og krydrer dem og steker dem, griller/steker 2 tomater til meg og koker poteter og steker hvitløksbrød til de andre. Pluss salat. Alltid salat.

    Jeg bruker mye brokkoli i stedet for potet… og spiser jo det samme som de andre… kanskje bedre 🙂 Men jeg syns ikke det er mye ekstra styr, men klart… man må være på G med å være på kjøkkenet!

    I fryseren har jeg lavkarbomuffins som jeg gjerne spiser til kvelds med litt vaniljekesam på og syltetøy som jeg lett lager med frossne skogsbær som jeg søter til med stevia og bittelitt sukrin. Jeg spiser 1 stk fiberrik «knekkebrød» (noen ganger 2) til frokost… kun 1.7 karb i hver skive.

    Om jeg MÅ ha brød så kjøper jeg det på helsekosten… husker ikke merke… men det er dyrt… 50 kroner. Men da har jeg brød en hel uke 🙂 Og det er så godt som fritt for karber.

    Og så passer jeg på å ha noen godbiter fra «Fristende Lavkarbo» liggende så godt som alltid, så jeg kan koooooose meg og være litt dekadent nesten hver dag 🙂

    Lettere å holde ut når psyken føler at man har frotset litt 🙂

    Lykke til!

  9. Hei 🙂
    Jeg tror du må finne en balanse for hvor mye fett du kan spise uten å gå opp i vekt. Dette er jo helt individuelt, avhenger ikke minst av aktivitetsnivå, og hvor mye insulin som produseres av karboene du spiser. Mer insulin: Høyere blodsukker og mer sultfølelse. Kjenn etter på kroppen din, får du litt eller mye mer matlyst/sug av karbo, og hvordan håndterer du det? Ha fortsatt fett som hovedkilde, men trapp ned litt i forhold til før. Prøv deg fram. Jeg hadde spist meg passe mett, og gjenintrodusert en ny matvare av gangen, en ny hver uke eller hver 14.dag. brød ei uke, går det bra, så litt bygggryn neste uke. Så lenge du ikke går opp i vekt så tenker jeg at det er ok. Går du opp, vet du hvor du bør trappe ned.Så lenge du tilfører karbo ville jeg ikke regnet med at du går ned mer i vekt, da går det nok veldig langsomt i såfall, og må komme av et energi underskudd.
    Lykke til 🙂

  10. Julianne sier:

    Mitt tips:
    Jeg ville ikke tillatt meg å dette av lavkarboen når du har fått resultater og føler deg flott med det. Men det er viktig at matvanene passer deg og familien din. Kanskje det går ann å ta en søndag innimellom, hver 14. dag f.eks., og masseprodusere lavkarbo brød og knekkebrød, så har du for en stund fremover. Kan også masseprodusere andre ting som er lett å fryse og bare slenge opp når det trengs, f.eks. smoothie, som du bare kan tine over natten.
    Om du tyr til ikke-lavkarbo brød innimellom, så ikke se på det som et nederlag. Det beste da er å smøre på tykt med smør, majones, ost, salat og masse godt pålegg i et tykt lag, så holder det kanskje med den ene skiven? 🙂

  11. HanneM sier:

    Til frokost spiser jeg tyrkisk yoghurt med hakka nøtter (para-, val- og hasselnøtter) og bær. Kjøper poser med bringebær og blåbær, tiner litt og har i yoghurten. Litt kaneldryss oppå. Til lunsj går det ofte i rester fra middagen (jeg blir aldri lei av det!), litt kokt egg (delt i båter) sammen med biter av f.eks. agurk, avokado, tomater og litt salat. Noen ganger et egg stekt på begge sider med litt tilbehør. Andre ganger en boks med omega3-laks på hjemmebakte knekkebrød eller lavkarbobrød. Jeg spiser pålegg med brød til og ikke omvendt, slik jeg ble opplært til.
    Til middag går det mye i fisk, kylling, kjøttdeig, med masse grønnsaker til. Henter inspirasjon på denne bloggen og på bloggen lilalife.no samt noen flere.

  12. under opplæring sier:

    Hei igjen og TUUUUSEN takk til du, Cecilie og alle dere som har kommentert og kommet m veldig mange gode tips og råd.Det hjalp veldig nå.Jeg har nemlig ikke lyst til å slutte med detta for jeg merker på mange måter at kroppen er veldig fornøyd når jeg spiser rett lavkarbokost! Blir bare så motløs når d blir så mye ekstra matlaging når jeg egentlig bare har lyst på ei brødskive!Men jeg tar med meg alle gode tips fra dere og henter meg inn igjen!
    Nok en gang;tusen tusen takk! (Nu skal jeg liste meg inn i kjøleskapet og brekke av en pytteliten bit m den supergode 86% premium sjokoladen!…hysj….) For DET er jo lov?! 😉

  13. Nemi sier:

    Hei. Etter et år på lavkarbo, ble jeg også lei av å stå på kjøkkenet hver helg å bake brød/knekkebrød. Itillegg til alt annet som helgen skulle brukes til. Vi begynte på lavkarbo da mannen min hadde problemer med magen, og det hjalp virkelig. Men så kom jeg over Ingers lavkarbo brød i butikken, og prøvde dette. Magen er fortsatt bra 🙂 vi spiser dette bare på hverdagen til frokost og lunsj. I helgen blir det omelett til frokost.
    Vekten min har holdt seg stabil ( 6 skiver pr dag), og jeg har ikke forandret på fettinntaket.
    Jeg kan ikke drikke en smoothie til frokost eller avokado med tilbehør til lunsj, da hadde jeg blitt fryktelig sulten.
    Dette fungerer utmerket for oss. Lykke til.

    • under opplæring sier:

      Jeg har også spist det brødet en stund faktisk,men blei litt lei d også,men kommer nok tilbake til det igejn,for jeg er veldig glad i brød.Men sikkert lurt for meg og ikke spise 6 skiver om dagen når jeg har 5 kg til å ned i vekt!;-D humre… Men jeg er nok som deg,blir ikke mett av smoothies og denslags «drikkemat» og yohurter til frokost asså.For meg så blir slikt noe dessert! 😀 Men d er godt og hører at det er håp for oss brødelskere når vekten er stabil! Puuuh…Håper dette gjelder meg også. tvi tvi…
      Og takk 🙂

  14. Renate Schjolden sier:

    Hallo 🙂
    Jeg har vært fast leser lenge og fått mye motivasjon ved å lese bloggen din!
    Håper det går greit at jeg tipser leserne dine om en fantastisk gjeng jeg er med i som alle elsker å trimme og være sosiale. Kanskje leserne dine kjenner noen som også burde melde seg inn i en slik gjeng

    Vi er Tjukkasgjengen! Du finner oss på FaceBook

    http://www.moss-avis.no/nyheter/bli-med-og-heng-i-en-tjukkasgjeng-1.6734430

    http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.7977992

    http://www.nrk.no/torget/19657_tjukkaser-pa-sosiale-medier

    Kanskje dere så innslaget på NRK nyhetene?

    Vi er en gjeng som liker å være sosiale, men samtidig er i ræva form…Vi fant ut at det siste kan vi faktisk gjøre noe med!
    Beskrivelse Vi har fellestrening hver hverdag hvor vi nå går tur….og målsettinga er å begynne og jogge, etterhvert som vi kan puste…
    Vi har nå åpnet over 80 avdelinger, eller chapter som vi kaller det!Vi har nå totalt ca 3000 medlemmer rundt om i Norge, Sverige og Danmark!

    Vi setter stor pris på om andre vil åpne lokale chaptere rundt omkring og står gjerne til rådighet på hvordan man kommer igang.

    Det som er viktig for oss, er at det skal være gratis og man skal ha det gøy sammen! Lykke til med oppstarten rundt om i det ganske land!

    Håper mange slenger seg med og alle er velkomne UANSETT form!!!!!!!

    Vi ses!!!

    Med vennlig hilsen Renate «Tjukka» Schjolden

  15. Maja sier:

    Jeg kjenner meg VELDIG godt igjen. Jeg har som mange alltid vært en brød-person, som er oppvokst med å spise brød til frokost og til lunsj. Heldigvis fant jeg nynlig løsningen, som gjør at jeg klarer å leve et LCHF liv. Uheldigvis finnes ikke dette brødet i Norge. Jeg bor i USA, og på en organisk matvarehandel kalt Whole Foods selger de noe som heter Julian Bakery’s Smart Carb #1. Dette brødet smaker virkelig BRØD, det ER brød! Det inneholder 12 gram proteiner og 12 gram fiber per skive, og kun 1 net carb per skive. Har aldri vært så glad som den dagen jeg oppdaget det brødet! Ta gjerne en sjekk på hjemmesiden til Julian Bakery for mer informasjon om brødene de lager. http://www.julianbakery.com

  16. Lykkehjemmet sier:

    Hvis du ikke tror du blir mett av yogurt til frokost, prøv å blande halvt om halvt tyrkisk yoghurt og cottage cheese, i tillegg til bær, en dæsj sukrin og litt nøtter. Hvis du ikke har stygga på egg, så er en fritatta ikke dumt. Dvs en eggerett bakt i ovnen, hvor bare fantasien setter begrensninger på innhold av kjøtt, grønnsaker, ost og krydderier. Denne kan lages i ildfast form og posjoneres opp til flere frokoster utover i uka. Det er klart at ei brødskive eller to er tidsbesparende når det kommer til frokost og lunsj, men jeg tror man lærer seg å bli flink å planlegge når man spiser lavkarbo. Selv lager jeg store mengder når jeg lager middag, så hiver jeg bare oppi plastbokser og har lunsjmat klar til minst en dag. Ellers er jo hjemmelaget knekkis greit når man har det travelt. Det lager seg jo ca selv..

    Hold motet oppe! 🙂

  17. Torill Dahle sier:

    Hei Elin, skjønner problemet. Kluet er å ikke gi opp. I tillegg til alle gode råd du har fått, vil jeg gjerne nevne Miracle Noodles, som er et produkt lagd av konjacrot, og har 2 g karber per 100 g. De er helt lik risnudler syns jeg. Kan brukes både i spagettisaus og til alle nuddelretter man vil. Jeg legger dem bare rett opp i ferdig saus av et eller annet slag.
    Fås kjøpt på f.eks allergimat.no. De er en kjempegod erstatning for både vanlige melnudler og spagetti, og gjør hverdagens middagsretter mye lettere.
    Også vil jeg anbefale på det sterkeste å kjøpe boken: Frisk med lavkarbo – frokost og lunsj – av
    Sofie Hexeberg og Birthe Storaker. Der finner du mange kjempegode oppskrifter på brød, som ikke smaker egg. Mye bedre å ha det i bokform syns jeg, fordi det er lettere å holde styr på. Mange andre flotte oppskrifter der også. Den gir god inspirasjon/motivasjon til å fortsette.

    Ellers anbefaler jeg deg/dere til å lese artikkelen: http://fitnessbloggen.no/god-helse-korn/
    Meget interessant, og kan inspirere til å kutte ut alt korn!
    Lykke til. 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s