Smoothie-frokost

I dag startet dagen med Ann Kristins supergode smoothie. Ann Kristin har den herlige bloggen Bli sunn, og smoothien med oppskrift og næringsinnhold finner du her.

Utfordringen min ved å spise frokost, er at jeg ikke er så sulten på morningen. Samtidig synes jeg det er nok styr å ordne med frokost og matpakker til ungene. Men så er det jo også slik at jeg pleier å starte dagen med dobbel nespresso med fløte. Jeg er jo ganske insulinfølsom, så jeg er neimen ikke sikker på om det er god start egentlig.

I dag drakk jeg altså Ann Kristins smoothie først, før kaffen. Deilig! Jeg har bestemt meg for å teste smoothie eller litt mat om morningen i en ukes tid, for å se hva det gjør med kroppen utover dagen. Kanskje spiser jeg mindre til middag, for eksempel (har mine tvil :D).

Spiser dere frokost? Hva har det å si for resten av dagen?

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Lunsj. Bokmerk permalenken.

17 svar til Smoothie-frokost

  1. Anette S sier:

    Jeg er helt avhengig av frokost ja 🙂 Jeg spiser gjerne eggerøre og laks , knekkebrød med ost eller gresk yoghurt med nøtter og bringebær.
    Frokosten holder meg mett lenge og da spiser jeg en grei lunsj uten at magen skriker etter mat, og jeg slipper å få en «nedtur» før jeg får inn næring igjen.
    Har alltid en liten boks med nøtter og litt mørk sjokolade i veska sånn at hvis sulten blir for ille før middag så tar jeg litt av den 🙂
    Fungerer supert!

    Jeg har jo egentlig ikke lagt igjen noen kommentar under løpeinnlegget ditt men jeg har løpt… og jeg har løpt 4 ganger de 2 siste ukene i tillegg til 2 dager på ski ( en bortover og en nedover)
    Deilig å komme igang igjen ja. Drar på lang ferie om 2 mnd og da vil jeg jo gjerne at formen skal være bra pluss at buksa helst skal sitte litt løsere 😉

    Jeg drikker forresten også en shot med aloe vera juice hver morgen 🙂

  2. Hei:) Jeg spiser frokost med eget- komponert lavkarbobrød:) Det har nok ikke så lave karber som de vanlige lav-karbobrødene, men jeg elsker det. Uansett blir det langt lavere enn vanlige brød. Det bruker jeg alt av pålegg på. Innimellom starter jeg dagen med smoothies laget av fløte, helmelk og diverse bær med lavest mulig karbeinnhold:) Jeg tillater meg ei skje med sukrin når bærene blir for sure for meg. Hvis jeg ikke spiser frokost så blir jeg veldig brått skrubbsulten. Det resulterer i hissig temperament og stort fokus på å få mat NÅ 😉 En god frokost gjør meg rett og slett mer fornøyd. Magen er mett slik at ingen andre «godiser» frister og jeg presterer og konsentrere meg bedre 🙂

  3. Siri sier:

    Jeg elsker smoothie og har det ofte til frokost, men da gjerne sammen med et par hjemmelagde knekkebrød med ost eller egg eller noe annet godt på fordi jeg blir ikke mett av bare smoothie på morgenen.

    ps: jeg var litt lei av mine knekkebrødoppskrifter så jeg har nå testet ut dine fra bakeboka de og de var knallgode! 😀

  4. marerita sier:

    Her går det også ofte i smoothie til frokost, syns det er en god start og jeg holder som regel en god stund med de rette ingrediensene.
    Jeg lager en ganske lik, men melkefri utgave 🙂 Veldig god den også!
    http://lilalife.no/wips/308519849/module/articles/smId/757758430/smTemplate/Les%20mer/
    Hvis jeg har god tid lager jeg meg en gooood kakao-smoothie 🙂 Litt mer karbs, men det funker likevel for meg så da bryr jeg meg ikke om det! 🙂

  5. Catrine sier:

    Noen ganger holder jeg meg til bare en kopp te med h-melk eller fløte til frokos, ellers er jeg nå litt matlei, så jeg ramler ned på 1 skive lavkarbobrød fra Funksjonell mat med en sånn liten porsjonsboks med makrell i tomat. Vet det er mye karber, men da får jeg i meg litt omega 3, så slippper vi disse forferdelige omega3-kapslene. Har sjekket regnskapet vårt fra i fjor og vi har brukt 10 000 kr på helsekost på ett år!! (Og da er ikke disse omega3-kapslene med en gang!!!) Så derfor lurer jeg på om vi trenger alt dette og heller kanskje bør _spise_ omega3 i steden. Men det var en digresjon! 🙂 Frokost går litt i bølger. Plutselig er det omelett hver dag i ei uke. Så er det knekkebrød med gulost.

  6. Kristin sier:

    Hallo, idag har jeg endelig fått kjøpt boken din . Mmmm gleder meg til å sette igang med baking. Nydelig bok. 🙂

  7. Jane sier:

    Åh jeg elsker morgenmad! Eller frokost om du vil 😉 Jeg spiser æg på alverdens måder. Gerne med ost til. Stegt i masser af kokosolie. Og så tager jeg 1 spsk fiskeolie ved siden af. Min morgenmad er det vigtigste måltid på hele dagen, og det er det, der sikrer at jeg ikke får sukkertrang om eftermiddagen. Jeg elsker også smoothies om morgenen, men det mætter mig desværre ikke nok (uanset mængden af protein og fedt, jeg hælder i) og det sender mig lige fluks i godisskabet om eftermiddagen. Nogle gange om sommeren, kan det gå med smoothies om morgenen, men her om vinteren skal jeg have solid kost 😉 Man er vel nordkvinde 🙂

  8. Eva Isabel sier:

    Hei. Til frokost blir det ofte tyrkisk yoghurt, litt fløte, nøtter, kokos og bittelitt av syltetøyet til Lerum med lite kh. Det holder meg mett lenge. Og det passer fint siden klokken kan bli 12-13 før jeg setter meg ned og spiser. Ett annet alternativ er lavkarbobrød med masse godt pålegg på.

  9. LovelyLiller sier:

    noen ganger. har ikke så mye å si på meg. bare en vane.

  10. Lissi sier:

    Jeg MÅ ha frokost..Trodde jeg! Men klarer meg fint uten også egentlig, så det er nok en gammel vane som henger i her og. For har jeg fri eller i helgene kan klokken fint bli 10 før jeg spiser -enda jeg er oppe i 7 tida.. Men skal jeg på jobb bruker jeg alltid å spise på frokost på jobb i 8-8.30 tida. På jobben bruker vi ikke å spise lunsj før i 12.30 tiden -så jeg må ha mat før det 🙂 Frokosten er ikke nødvendigvis så stor da, men noe må jeg ha i meg… Frokosten min kan bestå av tyrkisk yoghurt med bær, nøtter, frø, bringebær, kokosmasse, stabburet makrellboks med majones og rød løk, laks og eggerøre eller kavli osteskiver i micro som jeg tar ost og skinke på -og KAFFE! Tenk at jeg skulle bli 30 før jeg likte smaken av god, svart kaffe 🙂 Bruker alltid å tilsette litt fløte eller kokosmelk + noen dråper stevia sweet leaf fra IHERB.

    Smoothien du linker til har jeg laget for en tid tilbake, likte den godt og jeg ble faktisk ganske mett av den. Har glemt den litt bort, men nå skal jeg jaggu lage den en dag i helgen igjen 🙂

    Og du, i skrivende stund har jeg matpause på jobben og spiser din fantastiske omelett med feta og strandaskinke… Nam nam altså, Cecilie! Tror jeg må lage den imorra tidlig også slik at jeg kan ha den som lunsj i morra på jobb -verdt å stå opp 15 min ekstra for å få den istand 🙂

  11. Supersunn sier:

    Hei hei

    Bare lurer på hvordan det går med studiet? Jeg går det samme som deg og er på tema 3 nå 🙂

    Veldig interessant 🙂

  12. Siv sier:

    Starter dagen med en grønn juice bestående av agurk, broccoli, stangselleri, litt fersk ingefær, litt sitron, gulrot og eple, med spirulina og en dæsj god olje i. Det er for å booste kroppen til å ta oppå alle næringsstoffene 🙂 Her får jeg i meg mange grønnsaker 🙂
    Holder meg mett i 2 – 21/2 t. Deretter spiser jeg gjerne en smoothie eller jeg har nøttemelk med nøtter, frø, goojibær, mulberry og litt chiafrø. Det holder meg mett til middag. 🙂

    Klem fra Siv

  13. saraaasl sier:

    Woooho! Denne skal jeg imponere kjæresten med 😉 han er smoothie-freak! 😀

  14. Ann Kristin sier:

    Å du er fin du!! 🙂 Takk for linken. Håper frokosten falt i smak og holdt deg mett og god en stund 🙂

  15. Lene sier:

    Jeg er ikke flink til å spise frokost. Blir oftebare kaffe med fløte når jeg kommer på jobb.Men har de siste to dagene fått i meg litt mat før jeg går ut døra. Tenke jeg skulle teste det ut hva kroppen sier til frokost et par uker..

  16. Jeg starter ofte dagen med flytende og næringsrik mat. Nattens faste avbrytes ikke like raskt (breakfast) og jeg mener fordøyelse har godt av en rolig start. Jeg blander alltid med frosne bringebær – gir en god og frisk smak. Blir nok en liten løpetur (les; joggetur) igjen i morgen, også:)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s