Lunsjprat

Nå den første uka etter jul, har jeg fokus på fisk i matpakkene mine. Jeg spiser jo «frokostlunsj» når det er pause på jobb klokka 11, og denne uka er det fisk i fokus i matboksen. Jeg har ikke spist så voldsomt i jula, men julematen er tung og energitett, og det serveres ikke alltid så mye grønnsaker til. Til middag er det fisk, fugl og grønnsaker i fokus. Det har resultert i tunfisksalater til lunsj, kalkunbryst med masse grønnsaker til middag, laks med masse grønnsaker – og til lunsj i dag: laksefilet med coleslaw. Jeg har gledet meg til dagens lunsj siden jeg var ferdig med å spise laksen til middag i går 🙂

For deg som synes at tunfisksalat blir tørt uansett hvor mye majones eller lignende du blander inn, kan jeg tipse om at tunfisken blir supersaftig hvis du blander den i coleslaw.

(Nyttårsforsett: huske å ta bilde av enkle middager og lunsjer – dere liker jo enkel mat ;))

Hva spiser dere til lunsj denne første uka i januar?

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Lunsj. Bokmerk permalenken.

17 svar til Lunsjprat

  1. -m- sier:

    God morgen.
    Laks er snadder:) og jeg tenkte at jeg i tillegg skulle bli flinkere til å faktisk spise hermetisk fisk også…kan være greit å ty til noe raskt innimellom. Øverste delen av denne lista er faktisk ikke så dum. http://www.dagbladet.no/2012/01/03/tema/helse/bramat/trening/19646102/

    • Bente Bakken sier:

      hei Cecilie,jeg lurer på hva du mener om gluten og melkeprotein?Melkeprotein er jo en stor del i et lavkarbokosthold, noe jeg har spist i 5 år nå.Er godt fornøyd med det,spesielt i forhold til blodsukkeret.Men har venninner som har vært på kurs og lært at melkeprodukter og ost er fy.-selv er jeg plaget med migrene og de oppfordrer meg nå til å kutte ut disse matvarene og erstatte det med soya.Vet ikke helt..Har du tanker rundt dette?(og andre)
      Hilsen Bente

  2. under opplæring sier:

    Passet meg utmerket at du skreiv om akkurat dette,hadde faktisk tenkt å spørre deg om du kunne skrive litt om hva du spiser av lunch-middager og denslags!Merker jeg trenger litt inspirasjon nå! 😀 Har skeiet litt ut i jula,men ikke tatt helt av,og ettersom vekta mi ikke viser mer enn ett par små kg opp,så er det verdt litt utskeielser! 😉
    Blir kjempeglad for å lese litt mer om hva du spiser og tunfisk salat skal lages til helga! Når du skriver du skal ha fisk og fugl m masse grønnsaker til middag,hva ple|ier fettkilden din være til da? Merker d er lett og ty til fjordlandsbernaise i travle hverdager….sikkert ikke optimalt da men,ikke værst på karbo innhold……:)
    Også har jeg fått verdens peneste bok i jula…..Men jeg har ikke fått prøvd en eneste oppskrift enda og det er pga at jeg får ikke bestemt meg for hva jeg skal begynne med,for ALLE ser sååååå gode ut!Luksusproblem!Hvis du annbefaler en oppskrift fra den som er favoritten??For jeg får ikke bestemt meg…heller litt mot cupcaces m bringebær-sjokokrem…..Hmmmmmm?!! hihi
    Når d gjelder hva mine luncher består av så er jeg nok bra trasig,jeg er nok et lite brøvrak,så jeg blei så glad når Ingers lavkarbobrød kom i salg så d blir gjerne en skive av den til frokost og to til lunch på jobb,da gjerne m kremost og ribberull eller sylte oppå….eller tjukt lag m smør og gulost. Humre….Spennende!? fnis… Blir gjerne noe annet når jeg har fri fra jobb da heldigvis!
    Sliter litt med å få tak i smør her vi bor,men ser de har tatt inn ett nytt på Rema 1000 her,ukjent for meg…….BAKKE DALEN SMØR…..? Hørt om det før? Og det må vel være like bra som kvitseid smør og meieri smør vel?

    Nei guri som jeg babler i vei da 😮
    -Hadde visst litt mye på hjertet!hihi……
    God januardag videre 😀

  3. Anette S sier:

    Jeg har også hatt litt dilla på fisk og masse grønnsaker etter nyttår , men til lunsj event frokost har de blitt suplert med urtekjeksene fra boken din! De er perfekte til ost og passer ypperlig å ha med i matboksen hvis jeg ikke rekker frokost hjemme. I dag har jeg laget lunsj til resten av uken ; en diger porsjon med brokkoli&bacon salat. Den er nydelig. Holder seg godt i kjøleskapet på jobb 🙂
    Satser på å komme i gang med løpingen igjen denne uken også…Snart Amerika ferie og da hadde det vært hyggelig å bli litt mindre først 😉

    Ha en flott onsdag!!

  4. S sier:

    Jeg spiser også hovedsaklig fisk og fugl til lunsj og middag denne og neste uke. Passer på å få i meg masse kjøtt og grønnsaker slik at jeg ikke skeier ut -fordi jeg har spist både sukker og andre slemme carbs i mengder denne jula. Da er det bedre å bli mett på ordentlig mat!
    Gleder meg til å teste ut tunfisk i coleslaw 🙂 nice!

  5. Lissi sier:

    Jeg trur ikke jeg velger å spise noe særlig annerledes denne første uka i januar. Jeg er ett frokostmenneske, må ha mat innen klokka er 9, så jeg bruker å spise med engang jeg kommer på jobb -med barn som skal i bhg og skole rekker jeg aldri frokost hjemme i ukedagene.. Bortsett fra dager hvor jeg har kveldsvakt da -da blir frokosten inntatt hjemme 🙂 Til frokost brukes jeg som regel røkt laks og eggerøre, nøttescones med ost eller makrell i tomat med rød løk og majones.. Lunsj som inntas rundt ett (når jeg er på jobb) består gjerne av middsgsrester, salater, lavkarbobrød

    • Lissi sier:

      Skjønner ikke noe jeg.. Tlf kolapset når jeg skrev innlegget ista ogjeg Hæfslund trykket på «send», men så har innlegget altså lagt seg inn uten at jeg fikk skrevet ferdig likevel.. Ja ja..

      Poenget mitt var vel egentlig at jeg spiser som jeg stort sett alltid gjør til frokost og lunsj -men jeg vil nok bli flinkere til å bruke fisk til middag fremover 🙂

  6. Lykkehjemmet sier:

    Har du oppskrift på coleslaw, søta? 🙂

  7. Camilla sier:

    Jeg kjente at jeg trengte å fornye lunsjen min i dag, så jeg laget brokkoli suppe. Bare slumpet med det jeg hadde, og så litt permasan, pepper og noen bacon biter, og det ble kjempegodt 🙂

  8. hannem sier:

    Hadde en kjedelig matpakke idag: 2 tynne skiver lavkarbobrød med hhv sylte og lammerull. Etter ca 2-3 timer var jeg sulten igjen. Gjett om jeg gleder meg til å ta med rester på boks som jeg kan varme i mikroen, i stedet. Har ganske mye suppe igjen (Mulligatawny laga av kalkunkjøtt), så da tror jeg morgendagens lunsjmeny er klar.

    Fikk ikke boka di til jul, men skal skaffe meg den ved en passende anledning. Fikk ei annen bok som vi hadde, den gir jeg videre til noen andre…

  9. LovelyLiller sier:

    jeg er VELDIG glad i fisk og har jeg muligheten spiser jeg det hver dag! 😀

  10. Ida sier:

    Her går det mye i smoothies, fisk og hvitt kjøtt og litt dansk rugbrød med godt pålegg 🙂 Tunfiskrøre har jeg planlagt å lage veldig lenge, må bare finne en erstatning for rømme!

  11. Rosa sier:

    Hej fristende lavkarbo!
    Må en dansk kvinde være med? Jeg forsøger at leve efter LCHF, men har virkelig svært ved at holde mig på 20 karbo om dagen. De ryger nemt op på 60-70! Grunden? At jeg ikke kan undvære grøntsager! Jeg må have dem både til lunch og middag – og spiser endda kun de «rigtige» oven-jords.
    Men du skriver at du spiser MASSER af grøntsager… det forstår jeg ikke! Hvordan har du plads til dem i regnskabet? Lidt tips ønskes gerne 🙂
    I øvrigt en fantastisk blog du har! … med SKØNNE opskrifter som jeg har prøvet mange af! Har lige taget en plade kokosmuffins ud af ovnen – med krydderier som kanel, kardemomme, nellike og appelsinskal… 😀

    • DU er hjertelig velkommen 🙂 Vet du, jeg teller ikke karbs. I starten spiste jeg nok ca 20 gram, men nå spiser jeg stort sett ca 50 gram. Da går jeg ikke ned i vekt, men ligger stabilt. Tusen tusen takk for fine ord 🙂

      • Rosa sier:

        Okay:-) Jeg føler mig bare ikke helt «rigtig» LCHF’er, når jeg spiser så mange karbo, men da jeg heller ikke skal tabe mig, gør det måske ikke noget.
        Spurgte forresten efter din bog i en dansk boghandel i går, men den koster 700 kr at bestille! Håber den udkommer her i DK en dag:-D

      • Du trenger ikke spise strikt LCHF hvis du ikke må 🙂 Jeg håper også den kommer på dansk 🙂 Det går også å bestille den på nett fra Norge, men 700 kr er altfor dyrt!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s