Treningsåret 2012

De siste månedene har det blitt så som så med trening. Fulltidsjobb som lærer kombinert med bloggen  og lansering av bok, signeringer og enormt mye baking, gjorde sitt til at jeg når hadde tid til å trene i november og desember, så hadde jeg ikke ork.

For meg er det viktig å være i aktivitet, og jeg kjenner det så på kropp og humør når det blir for lite. I fjor hadde jeg ønsker og mål knyttet til hvor ofte og hvordan jeg skulle trene. Akkurat nå, med jobben, bakekurs sammen med Sunt Hjem og studier, så er målet foreløpig:

Jeg skal trene og være i aktivitet!

Jeg kjenner at akkurat nå orker jeg ikke tallfeste eller målsette treningen min. Men trene, det skal jeg!

Skal du?

(Forøvrig ble treningsåret innledet i ettermiddag. Styrke – på bein. Såååå lenge siden sist, og jeg har savnet det så!)

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Trening. Bokmerk permalenken.

18 svar til Treningsåret 2012

  1. -m- sier:

    Godt nyttår til deg. Synes du har ett flott mål jeg..ett sunt og fornuftig mål som gjør at du gir deg selv anledning til å både mestre og glede deg over trening og aktivitet:) Kan ikke bli bedre enn det! Smart!
    Jeg for min del så på Puls og «2 buksestørrelser ned» i kveld. Blir alltid like imponert av mennesker som tar grep og virkelig ønsker å gjennomføre noe, uansett hva det dreier seg om altså. De målte midjemålet og fikk for meg at dette måtte jeg også gjøre…og vips så må jeg nok kategorisere meg selv inn i risikogruppa..risikogruppa for metabolsk syndrom og diabetes 2. Huffameg! Ikke det at jeg ser på meg selv som en sylfide og jeg vet at man skal ta diverse tall og målinger med en klype salt, men alikavel da..risikosonen! Syntes det hørtes voldsomt ut, men en ting er sikkert..her ser du jenta som skal trene imorra! Og IKKE mer handling av mandler i løsvekt!

    • Å fillern, jeg ante ikke at det har begynt igjen! Jeg elsker jo slike program. Men hva var tallene for midjemål? Er det ikke 80 cm på midjens smaleste punkt som regnes som risikogrense? Jeg har jo sett bilde av deg på face, og du ser jo så smal og flott ut!

      • -m- sier:

        God morgen. Det var pent sagt på morrakvisten:)
        Jo, for kvinner er det under 80 cm og menn under 94 cm og man måler 1 cm over navlen og dersom jeg strammer målebåndet virkelig til så går det ok, men det er nok ikke meningen:)
        I år kjører Puls med 2 lag; ett kvinnelig sykepleierlag og ett mannlig NSB lag. http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7921598 Ser med interesse på testingen de gjør på forhånd om hvor mange push ups, hvor fort de løper 1 km og hvor lang tid de klarer planken, uten at jeg føler meg helt klar til å printe ut Puls-Yngvar sin treningsliste og henge den på kjøleskapet…på den andre siden er det vel nettopp det jeg bør gjøre for å havne utenfor risikosonen da:) hehe.
        Det som er kjempepositivt er at jeg har klart å ligge høvelig stabilt i vekt i hele desember, for første gang på sikkert 25! år. Har spist LCHF i hele desember, men har spist mer enn vanlig, mer småspising og knasking, selvom matvarene er lavkarbo.

      • -m- sier:

        Vet du…trur det midjemålet og ordet risikosone skremte meg såpass opp at idag har jeg brutt en barriere! Hurra! Vil du høre historien?

      • -m- sier:

        Det var jo det hersens midjemålet da vettø…og jeg bestemte meg for å komme meg ut av comfortsonen, det er jo tross alt januar og forsettene er nye, blanke og fine:)

        Målene er bl.a å få midjemålet på plass og jogge mer jevnlig og kanskje også litt lenger. Ligger å tusler på 5.5 km og siden jeg er en skikkelig slow-jogger så tar jo de kilometra litt tid kan man si…
        Uansett så skulle jeg sitte på ei som skulle på ett kort møte og hun skulle plukke meg opp etter 45 minutter. Fin deal og jeg fikk litt press på meg til å komme meg ut i snødrevet å jogge meg gjennom de 5,5 km mine. Begynte å jogge og hadde regnet meg frem til sånn ca hvor langt jeg ville komme før hun plukka meg opp.

        Jeg jogga og jogga, ikke noen venninne å se og nærma meg 5 km. jaja litt til da.., jogge videre, 6 km…det var jo litt lengre enn hva jeg planla men ok da….7km…HALLO!! og videre 8 km, «Satan hvor er hun». Kunne liksom ikke stoppe heller, da ville jeg blitt så kald..skikkelig snøvær og våt på beina..9 km…begynner å tenker at «Nå bør hun faen i meg IKKE dukke opp asså, nå skal jeg gå for min første mil!»…10 km!! og noen meter til….Da ringte jeg henne! Altså…ikke planlagt, men det bare ble sånn og jeg er selvsagt superhappy for å ha jogget 1MIL! og nå kommer tiden..: 1,17…

        Ikke en tid å slå i bordet med, men det er ikke det jeg fokuserer på idag! Det er glede og mestring over noen som jeg egentlig ikke trodde at kroppen min…eller kanskje hjernen min var klar for! Til min fordel var det mye snø i gatene og det var også en høydestigning.
        SÅ min utfordring til deg Cecilie, er å få på deg joggeskoa og slå min tid!
        Er du klar?

      • Herregud, så herlig! Gratulerer såååå mye med 1 mil. Fantastisk! Er så stolt av deg! Jeg er kanskje snart klar 🙂 I ettermiddag fikk jeg akutt hodepine og måtte bare krype til køys. Satser på at jeg er frisk og fin i morgen, så skal jeg tenke på det… Kan du ikke utfordre meg på en 5k først da? Galning!

      • -m- sier:

        Huffda, aldri godt med hodepine:(, håper at du kvikner kjapt til.
        Jeg kjøpte meg jo en Garmin m/ gps tidligere i høst og ser at gjennomsnittstempoet var 7:50, så det er ingen gaselle som flyter rundt her asså:) Blir nok ikke no mer mil på en stund, kjenner det i hælene, men det var kjempeartig å få det til.
        Da kjører vi 5 km da. Deal:) Hvor fort trur du at du løper nå…? Du kan jo lett regne ut mitt tempo, men jeg ligger nok litt raskere enn 7:50 min/km på 5 km…men ikke mye.

      • Jeg er jo en treiging jeg og, m 🙂 Jeg har ikke jogget på 5 mnd, så tror tempoet er såååå sakte. 30-og-noe minutter. Vanskelig å vite altså. Men må jo håpe under 35 minutter!

      • -m- sier:

        Kvikk og fin i hodet igjen?
        Da ligger vi sånn høvlig likt i tid tenker jeg. Er det snø hos deg om dagen? Her har det lavet ned, men det er ingen unnskyldning. Har ikke medlemskap på treningssenter om dagen, så jeg er ute og ikke på mølle.
        Kjører til Fr.stad i ettermiddag og blir der i helga…og JA, treningsklærne skal med. Skal vi «forplikte» oss på å få kommet oss gjennom de 5k innen en gitt dato for å holde presset oppe eller klarer vi oss uten? Kanskje fler har lyst til å henge seg med på oppfordringen?

      • Okidoki, my dear. Jeg er en succer for utfordringer. Jeg legger ut utfordring på bloggen. Skal vi si innen utgangen av neste helg? Eller enda lenger?

      • -m- sier:

        Puh, ankommet Østfold:) utgangen av neste helg blir supert! Artig, kjenner motivasjonen øke allerede og kan se på Puls på mandag med god samvittighet…. Æ glær mæ:)

  2. LovelyLiller sier:

    jeg setter ikke opp noen tall eller mål,men aktiv det er i min livsstil :;D

  3. Jorunn sier:

    Tror trening som er tilpasset hva man orker og har tid til i hverdagen er det som gir oss overskudd, Hvis ikke, tapper den oss. Selv skal jeg trene variert og med humor, spise mer lavkarbo enn jeg klarte forrige år 🙂 Trene er glede når vi finner tid 🙂

  4. Lissi sier:

    Jeg trener 🙂 Satte opp ett to-splitt styrkeprogram for en tid tilbake hvor målet var 4 økter i uka i 6 uker, dag 1 to dager og dag 2, to dager i uka.. De fire første ukene skulle jeg trene med moderat belastning og de to siste øke såpass på siste settet at jeg såvidt klarer å utføre alle repetisjonene selv.. Jeg er nå på uke 6 og er stolt av meg selv! Har alltid trent, men mest på gruppetimer og styrketreningen har blitt prioritert bare sånn nå og da.. Men nå trener jeg kun styrke og kjenner jeg trives med det.. Etter denne uka skal jeg fortsette med 2-splitt programmet, men legge inn litt kondisjonstrening på mølle e.l også.. Jeg er avhengig av å trene, så slutter ikke med det, nei… Men gruppetimene stresset meg i.o.m at jeg da måtte trene til faste tider.. Nå trener jeg når det passer meg og familien -og det fungerer mye bedre 🙂

    Godt nytt treningsår!

  5. Randi sier:

    åh ja, jeg skal trene. Jeg fikk faktisk en enkel og grei tredemølle til jul. 😀 da kan jeg løpe når barnet mitt sover. Perfekt for meg. Men skal jeg fortelle dere noe, så har det å lære Kung Fu vært en av mine største drømmer siden jeg var tennåring!! Hvis dere vet / hører om noen som underviser i Kung fu så MÅ dere tipse meg. Kanskje en av mine drømmer skal gå i oppfylles i år da?? 😀

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s