Barn på lavkarbo

Det blåser opp til lavkarbo-storm i Sverige. Monique Forslund kommer med boka LCHF for HELA familjen, og Anna Hallen kommer med sin bok LCHF for familjen etter jul. Allerede har det kommet vært en kommentar i en svensk avis om barn på lavkarbo. Men spiser barn av lavkarboforeldre strikt lavkarbo?

Jeg tror – med vekt på tror – at svært få barn spiser strikt lavkarbo. Hvorfor? Jo, fordi vi foreldre ikke styrer hva barnet spiser til hvert måltid, hele tiden. Barn , og jo mer jo eldre de blir, er på besøk hos andre, spiser i barnehagen, spiser middag hos andre. Etterhvert har de også penger selv og kjøper mat på butikken i storefri…

Mine barn spiser noe karboredusert, jeg spiser lavkarbo. Min viktigste oppgave er å gi barna mat av god kvalitet og å lære dem å være interessert i hvilken effekt mat av god og dårlig kvalitet har på kroppen. Min oppgave er også å lære dem å ha et bevisst forhold til godteri – at sjokolade er bedre enn smågodt, men at de får mer når vi har laget lavkarbosnop. (Lurt triks)!

Jeg lærer dem at fett ikke er farlig, men at det gjør oss mette. Jeg lærer dem å sette pris på sukrin, kokosmel, mandelmel og å være stolte av det vi lager. Sofia på snart 12 synes det er veldig gøy å ha med venner hjem som får prøvesmake lavkarbokaker og snop og nettopp derfor får de alltid smake hvis vi har noe liggende. Og vet dere hva, overraskende mange unger liker det, og alle synes det er superspennende å smake.

Her hjemme får ungene fullkornspasta, grovbrød og ris hvis de vil ha. De får ikke margarin, lettmelk eller andre lettprodukter. De får lov til å velge bort pasta og så videre, men de må spise grønnsakene, fisken og kjøttet. De får lov til å ha smør i stedet for saus til middagen.

Hvordan gjør dere det?

Foto: Frank Oknes

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Barns kosthold. Bokmerk permalenken.

14 svar til Barn på lavkarbo

  1. Line sier:

    Damien elsker frukt, så det spiser han mye av. Han er ikke så glad i poteter med mindre de er mosa med smør eller i saus. Her går det i fullkornspasta om han skal ha pasta, men som regel er tilbehøret til middagen bestående av cherrytomater, agurk og paprika. Han er også glad i salat. Vi lager tacokrydderet selv og bruker smør (brelett på skiva) og grovt brød, gjerne hjemmelaget. Ellers passer jeg på at han har god energi, ikke blir sliten og slapp, at han er passe i vekt (nei, veier han ikke men ser godt på han om han er som han bør være). Han starter ofte morningen med yoghurt, eggeplomme, banan og frosne bær i smoothie. Det holder han seg godt på frem til skolematen, den består av frukt og gulrøtter, og nå salte kjeks med smør på siden legene mente vi skulle sørge for at han fikk i seg litt ekstra salt.

  2. silje camilla sier:

    Grovt skissert får mitt barn på 6 år : banan eller yoghurt til frokost, salat til niste, et ettermiddagsmåltid i skolens regi oftest brød, fisk eller kjøtt med grønnsaker og saus til middag og egg med meierismør til kvelds. noen ganger får hun litt fullkornspasta eller f.ris. hun får spise hva hun vil borte, og får også ønske seg ting her hjemme. men sjelden hun vil ha noe annet enn det vi spiser fordi hun ikke er noe glad i søtt og brød gir magebesvær. hun elsker grønnssker å klager ofte over å ikke få det på skolen i stedet for brød.

    • Line sier:

      Sønnen min fikk beskjed av en vikar at han måtte ha med seg brødskiver til nistemat, for det holdt ikke med frukt, grønt og muslibar nemlig. Småtten har masse energi og er kjempe fornøyd med å slippe brød til skolemat. Og de ganger han velger å ha med brødskive, så vil han ha kald toast og minigulrøtter. I morgen skal han visst ha med rødvinssalamien som vi kjøpte i dag, den falt visst i smak 🙂

    • Silje Camilla sier:

      må fortsette i svar feltet jeg fordi pcen brøt før jeg ble ferdig..vi har ikke bevisst fått henne på lavkarbo…men fant ut at så lenge hun i utgangspunktet liker bedre lavkarbo kjører vi på, og hun virker ikke til å lide av det snarere tvert om:)grunnen til at hun får en såpass karbohydratrik start på dagen er at hun egentlig ikke vil spise på morgenen i det hele tatt og siden hun drar på skolen halv åtte og lunsj ikke er før halv tolv synes jeg det er greit magen ikke er helt tom så da får hun noe som glir lett ned, dessuten mener jeg at hun ikke bør ligge på null karbo heller men jeg vurdere ofte underveis om jeg synes hun får i seg det hun trenger og almenntistanden hennes..

  3. Trine RJ sier:

    For et aldeles nydelig bilde av jentene dine! Eller, det er jo jentene som er nydelige 😉

  4. Anne Marie sier:

    Her i huset spiser poden grovbrød til frokost og kvelds som regel. I forhold til middag pleier jeg som regel ikke koke noe pasta eller ris ved siden av til han, han spør nemlig ikke etter det. Og han trenger det jo strengt tatt ikke. Han er veldig fornøyd og god og mett. Han aier at mamma er blitt så flink til å lage mat 😉

  5. jeg tror alle barn har godt av å kutte ned på sukkeret. de tilpasser seg også raskt og restituerer seg enda raskere. jeg er foret på høykarbo og det var ikke noe problem.

  6. Lissi sier:

    Jeg er den eneste her i huset som spiser lavkarbo.. Mann og barn spiser det som myndighetene anbefaler -som oftest! Jeg skriver som oftest, for det hender jo at de spiser lavkarbo og.. Eks på det kan være omelett, grateng som jeg lager osv. Men som oftest lager jeg fullkornsris eller pasta til dem ved siden av.. Barna våre er ganske så kresne, og det den ene liker liker ikke den andre -og ofte dropper barna middag fordi de ikke er sultne, eller ikke liker maten.. Jeg er oppvokst på høykarbo og har ikke lidd noen stor nød, men jeg har det mye bedre på lavkarbo kost så jeg tenker at barna får styre dette litt selv etterhvert som de vokser til 🙂 11-åringen her i huset har kuttet betraktelig ned på sukker i hverdagen, og jeg prøver å la vær å ha noe usunt i skapene utover i
    ukedagene.. Det serveres ikke margarin her i huset, vi har alltid brukt smør (jeg har også før jeg la om til lavkarbo brukt smør fordi jeg har likt det best), men det blir igrunn mye brødmat på barna.. Eller knekkebrød 😉

  7. Vibeke sier:

    Jeg har gått på Grete Roede-aktig kosthold siden jeg var 19 år, og siden vi også har arvelig høyt kolesterol i familien, har jeg sett på fett som Den Store Stygge Ulven. Datteren min på 13 er derfor dessverre vokst opp på høykarbo/lavfett, i troen på at det var det sunneste jeg kunne gi henne. Etter at jeg selv leste først Matrevolusjonen og deretter mye annet og la om mitt eget kosthold, spiser hun karboredusert. Jeg prøver å få i henne fett og proteiner og gir henne litt karbohydrater når det er nødvendig (feks til frokost, hun liker ikke så mye annet en fruktyoghurt om morgenen). I tillegg spiser hun selvsagt en del karbo i sammenhenger hvor hun ikke er hjemme, når hun spiser godteri osv. Jeg merker stor forskjell på henne – hun har blitt mye mer stabil i humøret, har mer overskudd og ser generelt sunnere ut. Hun får helt annerledes skolemat enn før med mye grønnsaker, litt bær og noe kjøtt/ost/middagsrester osv. Hun liker det veldig godt, og må ofte dele med misunnelige klassekamerater. Alternativt godteri er det vanskeligste å få til. Hittil er det ikke så mye hun liker, men hun smaker hele tiden og forhåpentlig løsner det etter hvert.

  8. Diabetes2 sier:

    Jeg er litt skeptisk til å la barna gå på strikt lavkarbo. Jeg er redd for at insulinsfølsomheten reduseres for godt. Jeg ser egntlig ikke noe poeng i å kutte sunne karbohydrater før man må! Epler foreksempel er fantastisk sunt. Hvorfor skal jeg kutte det ut når det ikke gir utslag på blodsukkeret? Jeg synes også mange lavkarbo folk går alt for langt i sine råd til voksne også. Selv har jeg altså fått Diabetes2 og jeg lever på et lavglykemisk kosthold og vil gjøre det så lenge jeg kan. Men det jeg spiser gir stort sett ingen store utslag på blodsukkeret. Men om jeg spiser sukker eller foreksempel Pizza kan det gjøre det. I det hele tatt har blodsukkeret mitt bare blitt bedre og bedre grunnet bra kosthold og vektnedgang. Barna mine elsker lavkarbogodteri. Men de får vanlig godteri på lørdag. Selv spiser jeg litt pasta, en liten potet osv. For første gang i livet klarer jeg å holde meg til litt. Potetgull går også veldig fint som snacks. Sikkert ikke sunt, men det gir ikke noe særlig utslag på blodsukkeret hos meg. Så jeg tillater meg litt potetgull i helgene.
    Ellers anbefaler jeg alle spesielt de som ikke følger redusert karbohydrat diett å kjøpe seg et blodsukkerapparat. Som mitt barn så etter ta vi målte blodsukkeret til barnet til 8 etter å ha spist pizza, og jeg forklarte ta fint mel gjøres om til sukker. Da kom det fra barnet » Kan vi bruke grovere mel?»

    Dette synes jeg er et meget klokt innslag om hva som er best av LCHF eller steinalderkost. Eller som jeg ser det, må man kutte karbohydrater til et minimum?
    http://www.kostdoktorn.se/lchf-eller-stenalderskost-vad-ar-bast

  9. Oda sier:

    Kanskje en litt uvanlig tanke for en som spiser høykarbo, men blir ikke det litt dumt at barn ikke kan spise lavkarbo/karboredusert, men de må læres at alt skal være fett redusert eller uten fett? og blir fora lettbrus..

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s