Mat dagen derpå…

Maja lurer på følgende:

Kanskje litt off topic, men lurte på en ting ang. alkohol. Jeg er 23 år, og student, og er dessverre en fast partyganger hver helg. Å velge lavkarbo når det gjelder alkohol er forsåvidt greit, det blir ofte tørr hvitvin, eller mixed drinks av vodka med sukkerfri brus eller redbull. Problemet mitt er dagen derpå! Da MÅ jeg ha karbo. Det blir ofte McDonalds eller pizza. Har prøvd å lage burger selv uten brødet, og det funker til daglig, kjempegodt faktisk, men ikke dagen derpå. Har du noe forslag til annen mat jeg kan spise dagen derpå som har mindre karbo, men som likevel smaker godt dagen derpå? Eller hvis jeg spiser 100-200 gram karbo dagen derpå, hvor lang tid tar det før de er borte (både med og uten trening) og kroppen brenner fett igjen? Trives veldig godt på lavkarbo, men festingen ødelegger det, men klarer ikke kutte ut det heller!

Her trenger jeg deres hjelp også, altså. Hva er deres beste tips? Selv har jeg alltid slått til med en cowboy-frokost dagen etter en fest, selv lenge før jeg startet med lavkarbo. Egg, bacon, stekt champignon, ost og grønnsaker. Kvelden dagen etter avsluttes så godt som alltid med film, te, mørk sjokolade og nøtter.

Jeg tror mitt beste tips må være at du starter dagen med en fett- og proteinrik frokost, og at du tillater deg å spise litt karbo på kvelden. Men kanskje du kan legge deg på 100 i stedet for 200? For en sensibel kropp kan det ha noe å si i forhold til å «gjenopplive» fettforbrenningen.

Hva er deres beste tips?

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Tips. Bokmerk permalenken.

12 svar til Mat dagen derpå…

  1. marerita sier:

    Trikset her er å lage de beste rettene, og forberede litt sånn at det er like lett å lage det som andre høykarbo-retter 🙂 Så har man noe å se fram til 🙂
    En supergod kakaosmoothie, lchf-sjokoladepudding, yoghurt med nøtter og litt ekstra bær, lchf-pizza, ostesmørbrød på lavkarbobrød, fylt squash, taco, you name it!

  2. Janne sier:

    Jeg vet «Fotballfrue» har en oppskrift på hamburger (med brød) som ser veldig god ut. har ikke prøvd den selv da! Selv er jeg fan av godt krydret løvstek med sellerirotfries. Det føles skikkelig som junkfood, og funker for meg!:D Hvis jeg får tak i en hel sellerirot så kutter jeg ofte den opp i passende «pommes-frites»-størrelse og fryser de. Da går det superraskt å lage dagen-derpå 🙂

  3. anette s sier:

    Jeg spiser gjerne kebab men uten brødet 🙂
    Kan godt kjøpe kebab ute for jeg blir mett av alt fyllet uansett så jeg orker jo aldri pitabrødet uansett.
    pizzasnurrene det ligger oppskrift på lavkarbo.no er vanvittig gode. Der kan man jo eksprimentere med fyll så man får noe som tilfredstiller det man er mest sugen på 🙂

  4. Hege sier:

    Jeg lager ostepizza. Bruker kavli sin skivete ost med jalapeno som bunn, slami/skinke/kjøttdeig/paprika/purre/sopp med pesto eller tomatpure som fyll og ost på toppen. Masse fett og masse smak:)

  5. Merete sier:

    Taco er jo nydelig dagen derpå. Lag det med oste-chips og masse rømme:)

  6. Jeg kjøper meg alltid kebabtalerken uten pommes frites. Da er det kjøtt, dressing, jalapenos, og sterk krydder. Det er super godt 🙂 Noen ganger kjøper jeg med lam i gul karrisaus uten ris, med ekstra grønnsaker, kjempe godt det også ;). Lager meg også hamburger med hjemmelaget brød og dressing + sellerirot frites noen ganger 🙂

  7. Tove sier:

    Enige i pizzasnurrene, godt forklart oppskrift her: http://linn-sin-verden.blogspot.com/search/label/pizzasnurrer , ellers er det ofte hot kyllingsuppe det går i på søndagene her i huset, suppen lager du dagen før eller henter opp fra frysern. Skikkelig god med sterk karrismak! Oppskrift som er enkel å tilpasse lchf her: http://www.tine.no/oppskrifter/middag-og-hovedretter/supper/7974.cms?dagens=1 , Taco er også snadder synes jeg da 🙂 Så kan du jo lage ostechips med dip, gjerne kavli jalapeno ost.

  8. Linn sier:

    Før var jeg også av typen som MÅTTE ha karbo (gjerne smågodt) dagen derpå, men etter å ha bedrevet med utgang så og si hver helg det siste halve året, er det borte. Jeg drikker tørr hvitvin og ikke noe annet, prøver å spise noe før jeg legger meg (ofte kyllingspyd eller en pølse fra 7eleven) også starter jeg alltid dagen med en kraftfrokost (gjerne ostesmørbrød!). Jeg holder med de andre: Taco er KNALL dagen derpå! 🙂

  9. Catrine sier:

    Jeg har laget en lasagne der jeg bruker aubergine-skiver i stedet for pastaplater og skiver av fersk bøffel-mozzarella i steden for bechamel/ostesauen. Sammen med god kjøttsaus med kjøttdeig, tomater, løk, sopp, hvitløk og krydder hadde nok det funka som «karbo-mat» for meg dagen derpå. Det er vel viktigst med en del fett og sterke smaker. Hvis man lager en stor form og fryser ned, eller har det dagen før, slik at man har rester dagen etter, så holder det kanskje? Ellers er jeg enig i at sellerirot-frites omtrent smaker som pommes frites. Ulempen er frityrlukta i huset 🙂 Men da føler man kanskje ekstra godt at det er «junk» man spiser? 🙂 (Eller man kan bare steke i ovn eller stekepanne, selvsagt og ikke frityrkoke)

  10. spise noe salt før man legger seg 😀

  11. hannem sier:

    Har vel aldri vært noen særlig partyløve, men er glad i et glass vin (eller flere). Min favorittmat dagen derpå er utvilsomt egg og bacon! Altså veldig lavkarbo, sånn har det vært lenge før jeg begynte på lavkarbo.

  12. PCK sier:

    Følgende fungerer til en viss grad for meg: ost, mer ost, krydder, Gildes Pepperoni på pose (nyyyydelig som snacks selv om det kanskje høres merkelig ut). Er det veldig ille tyr jeg til litt First Price Ostepop (mer fett enn vanlig, altså mindre karbo, men dessverre glutamat der da), Har det i en bolle med masse ost + inn i microen. Dekker saltbehovet mitt dagen derpå, og inneholder jo mye fett så jeg holder meg mett. Har pleid å veie det så jeg ikke spiser mer enn min dagsdose på 20 karber, så holder jeg meg til striktere middag ++. Høres det ekkelt ut? Ellers fungerer alltid litt spicy tomatsaus i en eller annen form. Får ikke like dårlig samvittighet av det som av visse andre ting som jeg har mer lyst på. Fungerer ihvertfall for meg, som får ekstremt behov for krydret og sterk mat med en del saltsmak i når jeg har skeiet ut kvelden før. Viktig å ta seg inn raskt etter utskeielser, men jeg merker at jeg har et karbosug i et par dager etter sånt. Man MÅ holde ut, det går jo (som det meste annet) over 🙂 Lykke til!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s