Forklarlig hjertebank…

Jeg MÅ fortelle noe viktig. Har noen av dere klint til med litt kokosmelk og kokosolje i kaffen i det siste? Har dere også på uforklarlig vis kjent litt indre uro? Nesten lett hjertebank? Følt at dere har hatt blodsukkerstigning?

Jeg reagerer faktisk slik på å ha kokosolje i kaffe/te. MEN – dumme meg glemte det, og har nå drukket kaffe med kokosolje og kokosmelk et par uker. Samtidig har jeg følt veldig indre uro, og i går begynte jeg å lure på om hjertet skulle løpe løpsk inni der. Jeg krøp tidlig til sengs, la meg på spikermatta (som jeg alltid gjør når jeg er sliten/stresset) og pustet til den store gullmedaljen. Og i dag morges husket jeg plutselig! Jeg har jo opplevd det før! 1 ss kokosolje i løpet av dagen – i kaffen vel og merke – gir meg lett hjertebank og indre uro. Ville bare fortelle, tilfelle noen av dere har opplevd noe lignende.

Er lik en urolig Cecilie! Så i dag er det tilbake til 1 ss kokosmelk og 1 ss fløte. Ikke helt meierifri, nei 🙂

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Generell helse, Tips. Bokmerk permalenken.

33 svar til Forklarlig hjertebank…

  1. Tina sier:

    Kjenner meg litt igjen i det ja:-) Jeg blir varm i hele kroppen, neste litt overgansalder symptomer på en måte eller jeg vet jo ikke hvordan det føles da, men blir varm i hele kroppen og hyper kan man si, men har lagt skylden på for mangespirulina tabeletter .Har funnet ut at jeg tåler maks 3 stk pr dag og ikke ta dem senere enn kl 14.00 da går det utover nattesøvnen.

  2. Henriette sier:

    Så rart 🙂 Ka trur du kan vere grunnen til dette?

  3. Malene sier:

    Ingenting med innlegget å gjøre, men jeg skal prøve meg på sjokolade og bringebærmousse kake i helgen og jeg lurer på en ting. Det står at jeg skal lage 1 porsjon sjokolademousse og 1 porsjon bringebærmousse. Oppskriften for sjokolademousse er 6-8 porsjoner, men bringe er til 4. Skal jeg ikke lage så mye?

    • Det smaker best når det er mer sjokolade enn bringebær. Bringebærmoussen er syrligere, det er derfor 🙂 Og du – det skal ikke være mandelmel i kaken. Skriveleif 😉 Lykke til!

      • Malene sier:

        Ahh, skjønner 🙂 Se der du, står mandelmel i skriften, men ikke i lista over hva som er i 😉 Veldig greit å kunne spørre deg om ting her på bloggen. Tusen takk 🙂

  4. Blondie sier:

    Grunnen er nok at kokosolje påvirker hormonproduksjonen. Kokosolje er bra for at binyrene skal ha en god produksjon av stresshormon. Stresshormoner hjelper stoffskiftehormonene inn i cellene. Derfor øker du effekten av ditt eget stoffskiftehormon. Spirulina inneholder jod, og taes ofte i den hensikt å booste stoffskiftet, da deler av stoffskiftehormonet består av jod.
    Lett forhøyet stoffskifte gir hjertebank og uro. Noen reagerer sterker på naturprodukter enn andre, så det er lurt å balansere med å finne ut hvor mye man tåler og tilpasse seg dette, akkurat slik som dere begge har gjort.

  5. Jeg sliter med urolig hjerte og høy puls og har ligget på sykehus pga dette. Får det i tide og utide ennå. Men har aldri opplevd dette i forbindelse med bruk av cocosa i teen min som jeg tar når jeg står opp. Merker egentlig ingen forskjell, annet enn at jeg er lengre mett.

    • Å uff da! Håper det ikke er noe farlig? Bare ubehagelig? Det er nok som Blondie sier, at det påvirker hormonsystemet. Jeg blir også lengre mett, så synes det er litt synd!

      • Nei, er ikke farlig, fikk sjekket det ut, så lenge hjertet ikke skifter rytme og det gjorde det ikke, så da ble jeg beroliget. Men ja, er ubehagelig og ofte vondt. Svimler jo helt bort. Er ikke så glad i å lage mat, så for meg gjør det ingenting at jeg er lengre mett, pga oljen.hehehe….

  6. Agathe sier:

    Ja, litt ubehagelig, faktisk. Eg er gått over til usøtet soyamelk i kaffien. (0,2 gram kh pr 100 gram)
    Sammen med stevia toffee, så blir det skikkelig kaffidrikk som den man kjøper i høye glass på kafè. :))) Kokos er godt, men ikkje når alt smaker kokos. 😉

  7. Hmmm.. Kanskje det som er forklaringa ja.. Jeg har lavt stoffskifte og lurte på om jeg kanskje var overdosert på medisiner, men synes det var litt rart siden jeg har brukt samme dose i 10 år.. Jeg har hatt litt sånn indre uro, bankende hjerte og følt at kroppen har vært litt stresset.. Men elsker kokos smaken i kaffen så jeg kommer ikke til å kutte ut den. Bare kutte ned litt på mengden.. Takk for opplysningen 😉
    Jeg kommer til å sende gubben til Horten i morgen for å kjøpe boka di.. Ønsker meg den til jul nemlig 😉
    Hilsen en Holmestranding 😉

  8. -m- sier:

    Oki, Blondie gav en utfyllende forklaring:) Supert.
    Etter at det ble diskutert dette med meieriprodukter og ubalanse for ett par uker siden har jeg pøsa på med allskens saker i kaffen for å erstatte fløte, og jeg drikker nok litt for mye kaffe i utgangspunktet. Må nok innrømme at jeg har følt meg litt ukonsentrert i det siste, men jeg har kobla det opp mot at jeg har kutta drastisk ned på meieriprodukter og økt mengden med snop o.l som har sjokolade i seg… At jeg aldri klarer å balansere noe asså!
    Den første uka med redusert meieriprod. gikk jeg faktisk ned 1 kg etter å ha stått i ro siden august og var selvsagt lykkelig for det! Så har jeg jo blitt så innmari inspirert til å ha «hang out» på kjøkkenet for å teste ut oppskrifter og det artigste er jo at unga liker det også, selv tenåringen knasker både konfekter, pannacottaer og peanøttfudge….så jeg gikk rett og slett opp den kiloen igjen! Jøye meg…nå har jeg, håper jeg, fått «snavla litt fra meg» og har hatt sjokoladestopp i (hele) to dager!
    Kanskje jeg skal justere mengden av kokosoljen litt (siden jeg har så mange kopper ilp.av en dag) og heller prøve med litt med søtning, har jo ulike stevia smaker som burde funke bra…meeen kokos er jo så snadder da.

    Ett annet sp.mål: Siden jeg ikke skulle lage noe med sjokolade idag, så ble det mandelmel/seam/solsikkekjeks. Nyyydelig var den. Men jeg lurte på det med væske, de ulike melmerkene trekker vel ulikt grad av væske til seg, og jeg lurer på hva man skal hive oppi når jeg synes at «deigen» blir litt tørr? En eggehvitte til? vann? Olje?

    • Du altså! Ler litt hjertelig av deg! 🙂

      Det er jo kvernede mandler som et brukt i den oppskriften? Brukte du Mandelmelet til FM? Det suger mye væske. I kjeks/ Knekkebrød kan du bare ta ekstra vann altså 🙂

      • -m- sier:

        Ja, brukte FM melet idag, men har også Iherb mel i skapet, så det er greit å vite hva man kan putte oppi for at kjeksene fremdeles skal bli sprø. Enn hvordan er det når man maler mandler selv? Trekker det melet mye eller lite væske; blir det som FM sitt eller Iherb sitt?

        Sitter her med en kaffekopp til lunsj..vel og merke uten kokosolje, men måtte ha en liten kokosoljedæsj i dag tidlig da:) Siden det er 1 desember idag er kaffen full av stevia og masse kanel, faktisk ikke så værst. Får jo nesten litt julestemning og må ta meg selv i å nynne høyt på en julesang:)
        Melder forøvring om 0 % inntak av sjokolade og ost (foreløpig) idag:)

      • Når man maler mandler selv trekker det mindre væske enn FM sitt. Stor forskjell! Det til iherb er litt finere kvernet, så det kan faktisk hende at du må bruke litt mer av det i oppskriftene. Hvilke kjeks tenker du på?

        Ellers var du jo veldig flink i går formiddag, da! Her ble det både noen skiver ost og litt sjokolade… Hysj 🙂

      • -m- sier:

        Hei igjen. Det siste sp.målet var egentlig litt av generell karakter, ift.hvor mye væske FM mandelmel/Iherb mel/hjemmekvernet mel trekker når man baker. For meg som ikke er så dreven på konsistens på røra så er det greit å ha de egenskapene til de ulike mandelmel»typene» litt i bakhodet.
        Grunnoppskriften på side 48 og ett par sider fremover er laget med hjemmelaga mandelmel og da ble jeg bare litt usikker på væskemengden når jeg hadde kjøpemel. Dette retter seg kjapt når jeg har baka de ett par ganger og får feeling med konsistens:)
        Takk for svar.
        Digger selvsagt mandel- og sesamkjeks og venter, venter, venter på pakke fra Iherb med gojibær så jeg får prøvd nøttekjeks med de bæra. I mellomtiden blir det uttesting av urtekjeksen med hasselnøttmel. Har hasselnøttmelet fra FM, regner med at det kanskje trekker like mye væske som mandelmelet? Uansett kommer jeg til å spe på med vann, som du foreslo, dersom jeg synes røra blit litt tykk.

        Uffda, ble kanskje litt mye melsnakk i denne tråden her…for spesielt interesserte kanskje:)

      • Det hasselnøttmelet fra FM er bare finkvernete hasselnøtter – det er det jeg har brukt. Trekker ikke like mye væske som det økologiske, fettreduserte mandelmelet. Det er nemlig det som er spesielt fiberrikt 🙂 Lykke til med baking – dette tenker jeg du klarer fint 🙂

  9. Lissi sier:

    Merker ikke noe til dette jeg..men stort sett bruker jeg kun 1ss kokoskrem (tykke delen) i kaffe’n.. Det hender i helga at jeg kan ta en ss kokosolje og, men merker ikke noe annet enn at det metter mer 🙂 Spirulina kan jeg også ta når som helst.. Hender jeg tar det rett før leggetid -sover godt uansett 😉 Men jeg kan bli trøtt av koffein og jeg og for ca ett år siden (rett før jeg la om til lavkarbo) testet jeg noe fettforbrenningspiller som man helst ikke skulle ta etter kl 18 pga at de kunne forstyrre nattesøvnen.. Disse tablettene kunne jeg ta rett før leggetid og jeg sluttet rett og slett med de fordi jeg gikk rundt og var trøtt hele tiden! Så jeg lurer på om noe av dette kan ha motsatt virkning på meg -men skjønner ikke helt hvorfor…

    • Hmmm, kanksje du er satt sammen feil? Neida 😉 Du, jeg aner ikke! Jeg synes det er utrolig hvor godt kokosolje metter – og da synd at jeg ikke får kost meg med det!

    • Gutt26 sier:

      Hei Lissi,

      Jeg vet ikke om du får noe varsel for dette innlegget, men det håper jeg du gjør.
      Når du skriver du reagerer omvendt enn normalt på kaffe og fettforbrenningspiller så slår det meg at dette er noe jeg har lest om før. Det er også noen som reagerer med å bli kjempesløve av å ta amfetamin, hvilket er et annet sentralstimulerende narkotikum – altså et stoff som skal kvikke deg opp. Dette er visstnok ikke så uvanlig for de som har ADHD/ADD. De som har det kan reagere litt annerledes på slike sentralstimulerende stoffer, slike du blant annet nevner.

      Det kan være verdt å ta testen til nhi.no – http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/adhd-selvtest-14643.html – for å se om du også har andre symptomer som er forenelig med ADHD. Selvtesten er imidlertid IKKE noe diagnostisk verktøy, så hvis den slår som sannsynlig adhd må du ta kontakt med fastlegen din som evt tar saken videre. Altså betyr ikke positivt utslag (at testen indikerer ADHD) at du nødvendigvis har ADHD. Det er flere kriterier som må oppfylles enn hva går frem av selvtesten, men den kan likevel indikere om det er en ide å ta kontakt med legen din.

      For øvrig maler den vanlige oppfatningen av de med ADHD, altså av den ufordragelige hyperaktive gutten, et mye snevrere bilde av tilstanden, enn hva realiteten faktisk er. Det er slettes ikke alle som har hyperaktivitet. Mange er heller er plaget med uoppmerksomhet og/eller impulsitivet.

      Jeg skriver ikke dette for å bekymre deg, for det er egentlig ikke noe å bekymre seg over, men hvis det viser seg å være relatert til dette, vil det kunne gi deg en rekke svar. For meg selv gikk det opp en hel haug med lys når jeg etterhvert satte meg inn i hva ADHD er, og jeg synes det var befriende å plutselig finne andre mennesker som er akkurat som meg. Det har jeg tidligere ikke trodd det var.

      Mvh

      Gutt på 26 som er under utredning for ADHD

  10. S sier:

    Søte! Prøv 20 gram sjokoladeprotein i kaffen! 1 kaffekopp + (litt vann og proteinpulver shakes) = kaffe uten noe særlig ekstra, men mildere smak 🙂
    Var det ikke Espen Rostrup som anbefalte 20 gram protein innen 30 mminutter etter man sto opp? På denne måten slår man 2 fluer i en smekk 🙂

    • Thomas Geisner 😉 Jeg liker ikke søt kaffe! Jeg prøvde å ta proteinshake i det jeg sto opp en periode i høst, men jeg synes ikke det hjalp noe på metthet. Synes 1 ts kokosolje metter mer. Snodig! PS: Koselig å møte deg! Klem 🙂

  11. Huffda. Bra du kom på det!

  12. Lars Ranes sier:

    Hei. Kokosolje omdannes lett til superbrensel i kroppen – ketonlegemer – som er lett å utnytte av både hjernen og hjertet. Koffeinet i kaffen stimulerer det sympatiske nervesystetemet og stresshormonene, som mobliserer til flukt eller kamp. Noen har større aktivitet i denne delen av nervesystemet enn andre, andre er mer parasymptaisk dominert (rest and digest). For dem i førstnevnte gruppe kan det kanskje bety at kombinasjonen av koffein og kokosnøttolje til sammen gir i overkant høy stimuli, spesielt siden det som flytende «varmt» , og ikke sammen med mat, raskt absorbereds i tarmen. Det er mest nærliggende forklaring jeg kommer på for at kokosnøttolje i kaffeen kan forbindes med etterfølgende følelse av uro/hjertebank. Kokosnøttolje er også generelt kjent for å øke stoffskiftet, inkludert termogenesen (varmeproduksjon) – derfor øker den forbrenningen. I slike tilfelle er det nok lurt å redusere dosene, eller bruke fløte, som inneholder lite av det «superbrensel» som mellomlange fettsyrer er (de utgjør over 60 % av fettsyrene i kokosnøttolje). mvh Lars Ranes i Soma, fagsjef i Nordic AS, leverandør av Cocosa.

    • Tusen takk! Jeg skal prøve å drikke det en gang om dagen, jeg er veldig glad i det og synes det metter godt. Interessant, egentlig, hvordan min kropp reagerer så kraftig! Jeg bruker jo ellers kokosolje mye, men det er nok sammen m kaffe at dette skjer!

  13. Trine sier:

    Åhh, akkurat!
    Før var jeg plaget med «urolig hjerte» men ble kvitt det når jeg begynte på med. mot høyt blodtrykk. Men i det siste har uroen kommet litt igjen…. Dette forklarer jo den saken. Jeg begynte å bruke cocosa i teen da jeg begynt på lavkarbo for snart to mndr siden.
    Men jeg kommer nok til å fortsette med litt i teen av og til, for det er så godt, å dessuten gjør det godt for magen min. 🙂
    Takk for opplysningen!
    Ha en fin 1. desember kveld! 🙂

  14. thilde sier:

    Har vært plaget med urolig hjerte og høy puls spesielt siste år, så dette er et interessant tema for meg. Av og til er det som hjertet vil hoppe ut av kroppen. Har tenkt mye på hva det kan være. Jeg bruker lite kokosolje og veldig sjelden i kaffe og hadde heller ikke tenkt på linken dit. Derimot har jeg fundert på grenseoppgangen ifh til vitaminer; tålegrensen og kanskje kaffe generelt. Har ikke lyst til å slutte med alle tilskudd (varierer litt hva og hvor mye jeg tar), da jeg har en ide om de «ekstra»vitaminene gjør at jeg orker mer.
    Fikk forresten boka di i posten i dag. Gleder meg til å se i den:)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s