Ernæring og hormoner

Dag Viljen Poleszynski er sistemann ut. Hans foredrag handler om hormoner og ernæring, og jeg prøver å forenkle litt. Foredraget hans er tettpakket, jeg henger med i svingene så godt jeg kan:

Vårt hormonsystem er ikke tilpasset inntak av kornprodukter og moderne mat.

Mat er hormonell påvirkning av kroppen. Forholdet mellom fett, protein og karbohydrat er den viktigste regulatoren av kroppens hormonbalanse.

Hormoner påvirker alle celler i kroppen (kanskje derfor humør også påvirkes så av kosthold?). De kan virke stimulerende/oppbyggende og dempende/nedbrytende. Når man legger om kostholdet endres hormonbalansen raskt.

En som ønsker å bygge muskelmasse bør øke inntaket av protein og særlig fett – helst mettet fett. Det vil også øke libido (sexlyst) forteller Viljen.

Et høyt insulinnivå er hemmende for å bryte ned fett i kroppen. Dette er noe alle vet, sier Viljen, men ingen «motstandere» innrømmer det. Når det skjer, blir det fest med høyfettkost på menyen!

Kroppen har sensorer – følere- som reagerer når det kommer sukker, og som da jobber for å ta hånd om sukkeret – via insulin.

Vår hormonbalanse er best tilpasset fortidsmiljøet. Vi har kun ett hormon som kan senke blodsukker, nemlig insulin – hvilket må innebære at vi ikke er genetisk tilpasset moderne mat.

Mye blodglukose er skadelig, derfor har vi hormonet insulin som kan bekjempe dette. Men når lagerene er fulle, virker ikke denne prosessen.

Metabolsk virkning av fett: mindre apetitt, demper betennelse, gir stabilt blodsukker, bedrer nyrefunksjonen, gjør det lettere å drive ut vann av kroppen. Kvinner kan ta ekstra omega 3 rett før menstruasjon for å motvirke væskeansamling.

Regnestykket om at en kalori er en kalori tror han ikke på 😉 Metthetsfølelse og lignende spiller en stor rolle. Alle lavkaloridietter er forøvrig basert på at kroppen bruker fett fra egne lagre. Når kroppen bruker fett, er selv en lavkalorimetode et høyfettmetode.

Karbohydrater skal primært komme fra grønnsaker, deretter litt bær og eventuelt litt frukt for de som tåler det.

Insulin lagrer fett og motvirker at fettcellene frigir fettsyrer til blodet. Derimot åpner de fettcellene til å lagre fettsyrer. Dette gir vektøkning. Insulin er imidlertid livsnødvendig i små doser.

Gravide kvinner bør øke inntaket av karbohydrater litt under svangerskap, fordi kroppen skal ha nok glukose til mer enn en hjerne. Det er ikke farlig å spise lavkarbo under svangerskap, og man kan øke inntaket litt etterhvert som fosteret vokser.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Generell helse, Lavkarbo. Bokmerk permalenken.

4 svar til Ernæring og hormoner

  1. Spennende!!
    Jeg er helt for å spise høy-fett, og gjør det selv. Jeg trenger litt hele korn da (en gang om dagen ca, noen ganger ingen), føler meg bare mye bedre da enn hvis jeg kutter det helt ut.
    Men selv om jeg er for høy-fett, er jeg litt skeptisk til å spise så mye animalsk som noen anbefaler. Jeg tenker liksom at det som er snilt og godt for menneskekroppen også burde være snilt for dyrene og verden rundt oss.
    Alle må finne sin egen vei, og det som passer seg selv best, og jeg tror nok at mange trenger litt animalsk. Men jeg tror det likevel er best å velge mest vegetabilsk fett 🙂
    God helg 🙂

  2. Malene sier:

    Jeg bare lurer på om det med å bli gravid også kan ha sammenheng med kosthold? Har en venninne som prøver å bli gravid og hun begynner å bli rimelig frustrert, hun spise ikke lavkarbo, men det hun selv kaller et «vanlig» kosthold 😉 Hva tenker du Cecilie om dette?

  3. takk for oppdateringen. var sikkert super interessant.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s