Insulinubalanse gjør deg fet

For noen dager siden leste jeg dette innlegget på bloggen til Ninka fra Kjernesunn familie. Førbildet av Ninka var som å se min egen mage for tre år siden. Og etter-bildet av Ninka var som å magen min nå – når jeg dagdrømmer 😉 Sannheten er at den ligger et sted midt i mellom.

Ninka før og etter

Ninka skriver at hvis du har mye fett rundt kjærlighetshåndtakene og på ryggen, så er det tegn på at insulinubalanse gjør deg tykk.

Jeg gjorde meg noen tanker da jeg så det øverste bilde. Og i og med at jeg er en ustudert røver, tar jeg meg den frihet å dele de her på vanlig, ufaglig norsk. Meieriprodukter kan være en fallgrube for manglende vektnedgang hos mange. På grunn av melkesukkeret vil noen med sensible kropper produsere insulin ved inntak av meieriprodukter. Kan det hende at disse noen (dere skjønner at jeg mener meg) nettopp derfor fortsatt har litt sånn myk mage etter 3 år på lavkarbo ?

Jeg prøver å holde inntaket av meieriprodukter til 1 gang om dagen, men dette surrer litt i bakhodet mitt. Hva tenker dere? Er dere med på resonnementet?

 

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Generell helse. Bokmerk permalenken.

60 svar til Insulinubalanse gjør deg fet

  1. vet om mange lavkarbere som tror de kan bruke så mye fløte og ost de bare klarer og gå ned i velt. di glemmer liksom karbohydrateme

  2. -m- sier:

    Oj…det var litt av en forskjell da….Ut fra bildene vil jeg si at du er heldigere stilt enn undertegnede som nok dessverre må identifisere seg med bilde nummer 1.
    Kanskje man skulle prøvd noen uker uten å lasse på med nyydelige oster og fløtesauser! .
    Det er min største last, men noe bør absolutt gjøres fordi jeg ligger på ett daglig inntak av karbs på ca 15 g og hverken vekt eller kroppsfasong har hatt noen interesse av å justere seg i høst:( Når det gjelder litt fløte/smør osv i bakeprodukter må jeg selvsagt unne meg det:) i disse baketider!

    • Jeg kommer også til å unne meg fløte i bakeprodukter, sånn er det bare. Meeeen tenker tenker på meieriprodukter. Les forresten statusoppdateringen som jeg delte fra Anna Hallen på facebook.

      • -m- sier:

        Har ikke vært inne på Hallen tidligere, så det var jo litt artig:) Skal se litt mer i kveld. To måltider..jaaa..ikke frøprodukter..beinhardt:) Smågnafleren i meg kjente ett stikk langt ned i magen. Men bør nok stramme inn og ha litt mer fokus ja! En tygge lavkarbomat her og en tygge der utgjør nok endel både kcal og karber ilp.av den dag.

        Kanskje vi skal slå ett slag for en meierifri/redusert måned for å sjekke ut om det har noen positive effekter? Dersom jeg skal klare det trenger jeg litt drahjelp! Må skru om hodet, tenkemåten og ikke minst handlelista. Tips om matretter og alternativer til meieriprodukter må nok til. OG så må jeg bestemme meg for om jeg regner meierismør inn i dette…

      • Ååååå, du må ikke utfordre meg en hel måned! Her er det en dag om gangen uten ost altså. Og jeg pusler jo med nye julekake oppskrifter, skal bake til det ene og det andre… Nei, sorry, jeg må ta en dag om gangen. Lilalife.no har masse gode tips, se i kategorien melkefritt.

      • -m- sier:

        Situasjonsrapport fra Tr.heim: Har en cottage cheeseboks som ROPER på meg fra kjøleskapet, det samme gjør brie`n… så tatt i betraktning at jeg tydeligvis må på meieriproduktavvenning er 1 mnd. kanskje litt voldsomt ja.. kanskje dag- for dag målet ditt er mer overkommelig:) Skal sjekke ut viljestyrken i kveld…kanskje jeg for første gang i mitt liv klarer en dag uten ost og andre meieriprodukter. Det ville jo være en rekord det…og rekorder jeg jeg glad i:)

      • Heia deg! En dag går glatt 🙂 Men du, du MÅ jo ikke 🙂 Du velger selv 🙂 Klem

      • -m- sier:

        Sitter å leser om meieriprodukter igjen bare lurer på om det faktisk er verdt ett forsøk jeg asså. Vekta har ikke rikka seg på 3 mnd.og jeg synes heller ikke at kroppen har forandra seg så mye heller. Tidligere i høst var jeg veldig raus med fløteskvetter i kaffen, flere ganger pr.dag og da gikk jeg faktisk opp ett kg. Når jeg slutta med fløten i kaffen så forsvant kg.igjen.
        Så jeg trur du er inne på noe, har tidligere spekulert på å redusere spesielt ost, men har selvsagt utsatt og ikke tatt det helt på alvor. Akuratt nå føler jeg at du via innlegget har gitt meg et motivasjonsspark ift. redusering..og da får jeg se om jeg klarer å gjennomføre ihvertfall en reduksjon av meieriprod. Men som sagt, i bakverk må det til..det er mere den gnaflinga og mellommåltidsspisinga som jeg bør til livs:) Thanks!

      • -m- sier:

        Hei, hadde dag igår og fikk den fiiineste gaven hos familien: Den mye etterlengta bakeboka, surkinmelis og ekte vaniljepulver. Himmelrike:)
        Både jeg og dattra satt å bladde og ble inspirert, så inspirert at vi måtte løpe på butikken før den stengte for å kjøpe inn litt ingredienser. Jenta valgte pannakotta som skal spises til dessert idag og ble kjempestolt når hun fikk det til! Hun er på høvelig samme alder som Sofia og var veldig opptatt av å se på bildene av både henne og lillesøstra. Yndlingsbildet hennes er på side 170. Åja,det ble litt meieriprod.i bakevarer igår, både trøffelkake, bounty, sjokoladekonfekt og hasselnøttmuffins var tilgjengelig, MEN ikke no mat med ost, CC,rømme,smør, fløte slik jeg er vant til å spise: Ost og smør på skiva/knekkisen, fløte i kaffen og i gryta til middag, plutselig er briebit i munnen uten at jeg egentlig har fått det med meg, en boks CC med sukrin og kanel..osv,osv. Skal virkelig prøve å fortsette noen dager til, tenkte 1 uke, og se hvordan jeg føler meg:)
        Ha en strålende dag, jeg og dattra skal kose oss på kjøkkenet i ettermiddag. Spent på hva hun har lyst til å lage idag, hun sitter å kikker i boka akkurat nå!

      • Hipp hipp hurra for deg! Gratulerer så mye! Så flinke dere er 🙂 Det bildet av Mira på 170 er jo helt fantastisk!

        SÅ flink du har vært! Jeg holder meg ikke helt unna jeg heller, men kraftig begrenset 🙂 Ha en nydelig søndag!

      • -m- sier:

        Ja, dattra sier at begge jentene er flott på det bildet:)

  3. marte sier:

    Hei! Har for en mnd siden kuttet ut melkeproteinet i mat, etter halvannet år på lavkarbo, og de siste 3 kg forsvant og magen er flat døgnet rundt 🙂 ha en nydelig dag!

  4. Ja, dette var en tankevekker… 🙂

  5. Joda, jeg får nok i meg for mye melkeprodukter. Tåler kanskje ikke ost så bra, men liker det så veldig godt. Gråter med tanken på å fjerne ost fra kostholdet. Ikke umulig at jeg skulle holde meg unna både melkesukker og melkeproteiner 😦

    Har absolutt fortsatt fett rundt midjen :((

  6. Mariann sier:

    Hei,
    Leser bloggen din fra tid til annen. En flott blogg med mange nyttige tips og spennende oppskrifter.
    Det er en ting jeg stusser veldig over i disse dager da alle eksperter diskuterer hva som er rett og det ideelle kosthold. Det blir mye fokus på vektreduksjon. Det er for mange nødvendig og viktig for helsen å redusere fettprosenten. Men det er ikke alltid slik at en tynn kropp har sunn helse. Burde bli like viktig å fokusere på å øke muskelmassen. Alle som vil ha en varig vektreduksjon vet at ved å øke muskelmassen øker man forbrenningen. Trening er så mangt, noen går lange turer andre løper intervall. Styrketrening uten tvil en form for trening det burde bli mer fokus på blandt kvinner. Det er viktig for god helse.
    Ønsker alle en fin dag 🙂

    • Hei Mariann! Jeg er helt enig med deg, jeg. Jeg er veldig opptatt av å fokusere på helhetlig helse, ikke bare vekt. Men noen ganger, en gang i blant, handler det om bare vekt også. Forøvrig har jeg skrevet mye om styrketrening 🙂

  7. gro sier:

    Dette må jo prøves, men da gjelder det fløte, ost og rømme og? Og så skal man ha seg fett, hva ertatter man dette med i maten for å få nok fettinntak? Noen som kan komme med tips??

  8. Ghee. Smør som melkeproteiner er fjernet fra. Går an å lage selv av usalta smør eller bestille fra Tine (visstnok), eller kanskje en helsekostbutikk?

  9. Silje Silje sier:

    Jeg er for å kutte ut melkeprodukter, så kjør på. Det skader jo ikke å prøve i feks en måned, man kan alltid vende tilbake til det igjen hvis man vil. 🙂

  10. Mette sier:

    Et liv uten ost? Helt utenkelig 🙂

  11. gladerebarn sier:

    Vet du om noen skriver lavkarboblogg uten melkeprodukter? Jeg tåler melk dårlig. Så en del lavkarbostoff passer ikke helt for meg. Eller vet du om noen bøker?

  12. ninabakke sier:

    Spennende lesning.

    Jeg er mer og mer for å kutte ut melkeprodukter – men jeg synes det er skikkelig vanskelig.

    Jeg trenger ikke gå ned i vekt da 😛

  13. Lissi sier:

    Åååå, dette var interresant 🙂 Jeg hører nok til i den kategorien der…Fett rundt midjen og på ryggen… Men jeg tror ikke jeg klarer å kutte ut meieriprodukter (fløte, ost, rømme). Ikke nå iallefall 😉 Men jeg ser at det kan ha ett poeng -så jeg får tenke litt over hva som er viktigst.. Trives så godt slik ting er nå, men begynte faktisk for noen uker siden og begrense fettinntaket i form av meieriprodukter noe… Men fortsatt inkluderer jeg det kanskje litt for mye.. kanskje jeg etter jul er motivert for å prøve dette en stund for å se 🙂

  14. Lissi sier:

    Men det vil da si kaffe uten fløte??? Utenkelig akkurat nå….. Men dette er kanskje noe jeg iallefall burde klare, for liker svart kaffe og 😉

  15. Man lever bare en gang sier:

    Jeg spiser ost, smør og av og til fløte og kommer til å fortsette med det 🙂 Alle behøver ikke å ha en BMI på 22 for å være perfekt. Livsglede handler om så mye annet også. Dessuten måler jeg blodsukkeret, og unngår kun det som gir utslag på måling. Foreløpig er det ris, mel og sukker.

    • Jeg er helt enig med deg! Jeg har forøvrig ikke en BMI på 22, men er fornøyd likevel. Men magen er litt myk, og da jeg så bildet, skjønte jeg kanskje hvorfor. Jeg elsker meieriprodukter, så det blir ikke stopp så lenge av gangen 😉

  16. Man lever bare en gang sier:

    Er det ikke fint med litt myk mave da? Du har tross alt født to barn og er ikke 20 år lengre. Jeg syntes da damen på bilde nr 1 så vel så koslig ut som dame på bilde nr 2. Men det er jeg da 🙂

  17. marerita sier:

    Det er rart hvor langt inne det faktisk sitter det å skulle kutte ut eller redusere godt på melkeproduktene.. huff… Det begrenser plutselig så mye for meg! Ihvertfall før jeg faktisk lærer meg hva jeg kan spise… Egg er jo veldig greit på lavkarbo, men jeg liker ikke eggesmaken (i hele tatt!!!) og da bruker jeg å ha en liten klunk med f.eks fløte oppi når jeg lager omeletter. Og osten er jo også veldig viktig da.. så når jeg tar vekk dette, tar jeg også vekk egg føler jeg!?! Testet med kokosmelk en gang og det var bare helt uspiselig.. Det hjelper om jeg har en hel plante med ferske urter oppi, men det blir litt upraktisk i lengden. Andre tips?

  18. Bente sier:

    Ser av tidligere kommentarer at det er ganske mange som sliter med mye melkeprodukter på lavkarbo…
    Og det er helt riktig. Sliter en med magen eller å gå ned noen kilo på lavkarbo er det lurt å kutte ned på melkeprodukter. Mange som har intoleranse mot melk og gluten. På lavkarbo er det meste av gluten borte så da gjenstår melkeprodukter. Bruk kokosmelk istedet for fløte.
    Prøv noen uker uten melkeprodukter, du vil raskt merke det på magen. Det gjelder å bli ekspert på egen kropp og ikke på hva alle andre gjør da det er store individuelle forskjeller 😉
    Ofte så er det sånn at det du fyser mest på er det du burde holde deg unna…..

    Jeg har intoleranse mot både melk og gluten men bruker havremelk, havrefløte eller kokosmelk i kaffen – smaker helt fint 🙂 Og noen dråper Stevia for oss som liker søt kaffe 😉
    Se muligheter og ikke begrensninger

    Men fett rundt magen kan også komme av for høyt stress nivå…..

    Travle tider hos deg, Cecilie. Du baker og du baker 😉
    Ha en fortsatt fin dag 🙂

  19. Trine sier:

    Jeg jobber med meg selv for å finne motivasjonen til å kutte ut sukkeret, hadde ikke orket tanken på å kutte ut ost i tillegg. Men kanskje på sikt.

    Når det er sagt, så må jeg bare få lov til å kommentere, at du er jo råflott. Og jeg synes du ser mye mer sunn ut enn damen på nederste bildet.

  20. Marianne sier:

    Interessant 🙂

    betyr det isåfall at man da kan prøve å erstatte med laktosefrie produkter istedet eller er det ikke
    der, i laktosen, at insulintriggeren isåfall sitter ?

    Cecilie, du er flott som du er:-) Nå er det mye som skjer for deg, med mange baller i luften, kanskje litt stress, og lite tid til trening, du skal bake endel framover med melkeprodukter, jeg er sikker på at det du får formen på plass når tiden igjen ligger til rette for det og ting roer seg litt, i mellomtiden, kos deg med de fine dagene du har for tiden og husk at du er fin alltid, også med myk mage 🙂

  21. Lise sier:

    Syntes et sted midt imellom disse bildene må være helt topp hvis kroppen fungerer og man er glad i ost:-)

  22. Ada sier:

    Jeg har aldri vært feit, bare sett kraftig ut. Da det gjelder mageområdene og lovehandles + hofter. Etter at jeg startet på lavkarbo har dette forsvunnet, totalt. Har null lovehandles, stram mage og strovtrives i min egen kropp! Det skal også sies at jeg IKKE spiser meieriprodukter med laktso (melkesukkeret), etter som jeg reagerer på det. Spiser fast ost en gang i uken, og kanskje mindre (startet forresten på lavkarbo rett etter oppdagelsen av min laktoseintoleranse).

    Lykke til! 😉 Ha en fin kveld videre!

    • Ada sier:

      mente selvfølgelig laktose… hehe

      • Lissi sier:

        Men bruker du da f.eks laktosefri fløte?

        Jeg fikk skikkelig lyst til å teste dette, men det blir først fra over nyttår 😉 Cecilies fudge er nemlig et must i julen 🙂

        Hva med cottage cheese? Det blir vel også da noe en må holde seg unna? I tillegg til fløte, ost og rømme, creme freche og? Hmmm.. Kokosmelk i kaffe skal jeg teste 🙂 Men hvor lenge holder en åpnet boks med kokosmelk seg i kjøleskapet? Bruker neppe en boks for dagen 😉

  23. Bente sier:

    Ser på bloggen til Ninka fra Kernesund Familie at hun nå sier at de fleste tåler smør og fløte da disse består av mest fett 🙂
    Hun sier og at fløte og smør ikke slår så ofte ut på matintoleranse tester.
    Nå anbefaler hun også kaffe 😉
    Så da damer er det nok helt greit med en fløte skvett i kaffen 😉

    Men at ost og melk er verre…

    • Lissi sier:

      Puster letta ut 😉 Men jeg skal nok prøve å begrense unntaket litt over jul likevel -det kan jo rett og slett være så enkelt som å begrense og ikke nødvendigvis kutte helt ut 😉

  24. e84 sier:

    hmm…har prøvd meg litt halvhjertet på dette flere ganger….fungerer i en periode…bruker mye kokosmelk ( selv om jeg til tider havner oppe i tyrkisk yoghurt bøtta….er sååååå yum! ), men det er cottage cheese og ost som er problemet mitt! bruker lite fløte og rømme, så det er ingen sak for meg, men det var denne gulosten da… og brie….og ikke minst cottage cheese! pheeew…, men skal redusere inntaket fremover og se… vet det har fungert tidligere, men er bare så vanskelig… :S

  25. levtil100 sier:

    Ja, melk er kun for kalver! Både laktosen og kasein er triggere for mange, de fleste vet ikke om at de er intolerante for melk en gang..og ender bare opp med vektøkning, humørsvingninger, uren hud, eksem, psoriasis osv.

  26. Lissi sier:

    Hmmm.. Humørsvingninger, uren hud, ikke nødvendigvis vektøkning -men heller ikke veldig mye ned -kan være noe i dette for meg altså 🙂 Men det finner jeg jo ikke ut før jeg prøver… 😉

  27. katty sier:

    Jeg la om til lavkarbo i vår for å få et mer balansert kosthold, ikke for å gå ned i vekt. Det funket utrolig godt på blodsukkeret mitt som alltid har hoppet som en sprettball, gitt meg mer energi og balanse i kroppen. MEN jeg la faktisk på meg selv om jeg pinte meg gjennom sommerferien i Legoland og spiste nistepakke uansett hvor jeg var og siklet på det alle andre spiste… 😉 Det la seg som et belte rundt livet mitt, noe jeg ikke har hatt før. Så jeg har måtte kutte ned på meieriprodukter og fett og har til nå fått bort noe av det.. 🙂 Men alt med smør og fløte smaker selvfølgelig VELDIG godt.. 😀

  28. thilde sier:

    Hei, synes damen på nederste bilde ser nesten for tynn ut. Du ser flott og sunn ut på de siste bildene av deg 🙂 Interessant med betraktningene rundt meieriprodukt. Jeg og dattera mi prøver også å fordele meieriproduktene ut over dagen el. uka. Hvis vi ikke har noe fløtebasert til middag, kan vi unne oss krem til kaffen o.l. Synes mange av kommentarene her er svært lite nyansert. Hva med å prøve seg litt fram og kjenne etter. Det er bortkastet å kutte ut eks. all ost hvis det er til ingen nytte. Gjelder vel for produktene her som ellers i et lavkarbokosthold at fettprosenten bør være høyest mulig. For meg er meieriprodukter svært viktig, men jeg må være selektiv med inntaket. Sluttet å drikke melk for over 10 år siden og gikk da over til sojamelk som heller ikke viste seg å være så gunstig. Smør derimot er jeg rå på- det er rene godteriet for meg 🙂

  29. Lita sier:

    Hmh, jeg bruker mest mozaerlla ost når jeg lager mat. Er heldigvis ikke sååå glad i vanlig ost, det er mere som smelta snacks en gang i blant 🙂

    Er mozarella noe bedre når det gjeler insulinen tror du?

  30. Mette sier:

    Uff, her kjenner jeg meg virkelig igjen…. Jeg har gått på lavkarbo siden midten av september, og har ikke gått ned noe.. heller opp noen kilo 😦 Jeg har faktisk blitt mere rund over mage og hofter på denne tiden. Og dette tror jeg har med meieriproduktene å gjøre. Jeg har ikke drukket melk på mange år. og aldri vært ivrig på youghurt og lignende. Men nå har jeg jo fløte i kaffèn, spiser tyrkisk youghurt, føte i maten, rømme i suppa, steker i meierismør osv osv… Nei, jeg tror jammen at jeg skal ta en uke uten meieriprodukter fra imorgen, også veie meg neste fredag !!! Tvi tvi 🙂 Det kan ikke bli værre for å si det sånn 😉 ….føler meg rimelig utilpass med noen ekstra kilo og «belte» rundt magen 😦

  31. Charlotte sier:

    Folk snakker om å ha BMI på 22 og å være 20 år, men vet du hva, jeg HAR det og jeg ER det og du er mye, mye flottere enn meg. Har nok insulinresistans så det monner, og kombinert med en alvorlig sukkeravhengighet gir det seg godt til syne på midten…. Så nå blir det en periode med lavkarbo igjen, med Cecilie som største inspirator! Du er fantastisk!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s