Eplemos uten tilsatt sukker

Her på Østlandet er det nydelig høstvær. I går dro jentene og jeg på sykkeltur i sol og 17 grader, og gjorde det vi ofte gjør: besøker venner. Min venninne hadde plukket epler fra hagen og sto og lagde eplemos som skulle fryses ned.

Da fikk mor sjøl blod på tann. Jeg har laget eplemos med sukrin før, men jeg har ikke prøvd å fryse det. Vi pakket epler i sykkelvogna, og i dag morges sto jeg tidlig opp og lagde eplemos.

Jeg brukte

8 store høstepler

3 dl vann

3 dl sukrin

Kitchenaid maskiner har ekstrautstyr som gjør mye av jobben. Derfor deler jeg bare eplene i båter, uten å ta av skallet eller å fjerne kjernehus. Eplebåtene legges i kjele. Hell på 3 dl vann og la det koke forsiktig til alle eplebåtene er møre. Sukrinen skal ikke i nå. Hvis du skal mose epler for hånd, skreller du og renser eplene først.

Deretter moser du eplene, enten i maskin, eller for hånd. Når du bruker maskin blir det en glatt pure. Så varmer du eplemosen opp og smaker til med sukrin. Da får sukrinen smeltet godt inn i mosen. Avkjøl så mosen igjen. Eplemos bør pakkes og fryses i små beger, på grunn av kort holdbarhet. Denne oppskriften gir 4 små begere à 3 dl.

Eplemos kan brukes til tilslørte bondepiker, til panna cotta, i tyrkisk yoghurt eller lignende. Sukrin får frem den naturlige, rene smaken i frukt og bær, og du kjenner ikke spor av sukrin. Det blir spennende å ta opp et beger fra frysa etterhvert!

For dere som lurer: jeg spiser sjelden frukt, kun som dessert av og til. Jeg synes imidlertid det er fantastisk å vise og lære barn hva man kan lage av det som fins i hager. Jeg synes fruktdesserter godt kan være en naturlig del av et moderat og langsiktig lavkarbokosthold. Jentene mine og mannen min tåler frukt godt, så jeg synes det er hyggelig å lage slike ting til de! Velbekomme!

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Oppskrifter. Bokmerk permalenken.

12 svar til Eplemos uten tilsatt sukker

  1. Sara sier:

    Er så enig med deg ang. det å inkludere frukt på et lavkarbokosthold i ny og ne! 🙂 Da blir det liksom ikke «fy-fy» å spise frukt, men heller noe man unner seg når det er høysesong og fruktene byr på sitt beste. Epler på høsten og jordbær på sommeren 😉 Også er det kjempekoselig å ta vare på maten som kommer fra naturen. Mattradisjoner er spennende!

  2. -m- sier:

    Jeg synes at du rekker så innmari mye i løpet av en dag…må være den spirulinaen din:)
    Så kjempegodt ut og er fremdeles imponert/misunnelig på kjøkkenvidunderet ditt. Lykke til i Oslo!

  3. Oooo så deilig da! så nam ut!

  4. Andrea Nornes sier:

    Det kan også brukes som pålegg på brødskiven eller i havregrøt 🙂 Men det er vel kanskje ikke tillat når man er på lavkarbo, hehe 😛

  5. ninabakke sier:

    Deilig 🙂 Jeg bruker bare eplene og vann når jeg lager eplemos – synes de er søte nok som de er. Det eR jo så godt

  6. Ser deilig ut – og jeg syns at å se på frukt som dessert er en fin ting. Kan jo ikke bli helt fanatisk heller. 🙂 Og det å følge sesongene er er fin regel om man vil ha en (regel). 🙂

  7. Tilbaketråkk: Lørdag♥ | Fristende lavkarbo

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s