Ikke akkurat løpedronning…

Jeg har løpt 5 kilometer i kveld. Det er vel en hel uke siden sist, jeg prøver å hvile beinet. Men samtidig som jeg hviler beinet, stuper løpeformen (som om den egentlig var tilstede…).

Jeg har ikke tenkt å gjøre dette til en klagesang. Jeg har bare behov for å sette ord på tanker.

En del av meg har ønsket å få vondt både her og der, slik at jeg kan slippe å løpe halvmaraton. Jeg har absolutt ikke fått trent slik som jeg hadde tenkt, og kan ikke engang drømme om en akseptabel tid. En annen del av meg vil løpe. Jeg har hatt lyst til å løpe halvmaraton i 3 år, jeg vet at jeg blir sår og lei meg hvis jeg ikke stiller.

Å løpe 5 kilometer i uka er ikke akkurat en måte å trene opp kroppen til halvmaraton på. Men hvis jeg skulle ha et håp, måtte jeg gjøre det slik nå på slutten. Før jeg dro på trening i stad, tenkte jeg bare at «jeg gjennomfører!» «jeg løper til søndag.» Mens jeg løp, kjente jeg at det begynte å verke i leggen.

Hvor mye verk kan jeg klare å gjennomføre med? Det essensielle i mine tanker er dette:

Hva er reell smerte og hva er kun prestasjonsangst?

Har jeg reell smerte? Ja. Men jeg kan nok pushe det ganske langt selv med vondt. Har jeg reell prestasjonsangst? Egentlig ikke (og det er en enorm seier). Jeg har mer uvilje mot at noen skal se svart på hvitt hvor sakte jeg løper.Jeg har uvilje mot at det skal smelle skikkelig i leggen og at det skal bli en ustrukturert treningshøst. Og hvis jeg ikke løper til søndag… da kan det hende at jeg aldri løper halvmaraton. Og det skremmer meg på en måte litt. Tenk om jeg aldri gjør det? Da taper jeg en drøm.

Så, kjære dere, her er ståa. Jeg vet ikke enda. Jeg vil både grave meg ned, og stille til start. Jeg dør av skam ved tanken på en dårlig tid, men vil også gjerne ha en dårlig tid framfor å ikke prøve. Men leggen, den tror jeg ikke jeg får fikset før halvmaraton. I skrivende stund har jeg ikke bestemt meg enda. Imens får jeg glede meg til neste yogatime! Tror dere ikke at jeg etter en vinter med yoga stiller bedre rustet når vårens løpesesong tar til igjen?

Jeg har til og med bestilt egen yogamatte med «bærepose» på iherb. Det kom på under 200 kroner for begge deler. Einar kommer til å steile, men de hadde jo dette inne i lilla!

Produktene heter Hugger Mugger Yoga Tapas Mat og Hugger Mugger Mat Carrying Bag. I ♥ lilla!

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Løping. Bokmerk permalenken.

14 svar til Ikke akkurat løpedronning…

  1. Tina sier:

    Jeg forstår deg så utrolig godt!! Men vet du Cecilie de kommer flere muligheter til å løpe, og med så mange lesere som du har har du sikkert noen å løpe sammen med neste år!!! Jeg ville ikke gjort det… Og jeg snakker jo litt av erfaring her… Leggen min er fortsatt vond, har startet ny runde med nåler og redusert trening! Og vi snakker nå snar 9 mnd!!!!!!!!
    Hør på leggen, formen og fornuft, løpe kan du gjøre masse av seinere!!!

    Tenk på hva kroppen din trenger mest!!!

    Stor klem fra meg til deg, og jeg vet hvordan det er å ikke kunne gjennomføre de målene man har satt seg!!!! Lykke til med avgjørelsen!!!

  2. -m- sier:

    Kjære deg. Kroppen din sier ett rungende nei til å løpe i helga. Dersom du løper høres det ut som gambling med helsa og for å være katastrofetenker….som jeg forøvrig er veldig flink til:)…så kan ett såpass tøft løp sette stopper for treningshøsten din. Det vil du ikke!
    Dropp tankene om å løpe på dårlig tid og gamble med helsa og ikke avlys målet om halvmaraton, bare utsett det!

    Jeg har også lyst til å løpe halvmaraton og er misunnelig på de som får det til. Jeg har lyst til å dra nordover til Tromsø i sommer og løpe Midnight sun løpet der oppe. Det skal visstnok være helt fantastiskt, både natur og stemning.

    Skal vi dra en hel gjeng? Det ville vært knæsjt:)

  3. Trine RJ sier:

    Ååh, du står i et vanskelig valg!
    Jeg har fått stor respekt for vakgsituasjonen du står i. To av mine nære venner hadde tilsvarende dilemma. En med vond akilles og billett til sykkel-Birken for et år siden, den andre med vondt kne og startnummer til Store styrkeprøven i år. Begge valgte å starte. Akillesen er enda ikke bra over ett år etterpå, kneet venter på utredning til, og sannsynligvis, operasjon. Ingen av legene til disse to var særlig imponerte… Begge fullførte, men ingen av dem nådde dessverre tidsmålene de hadde satt seg. Birkensyklisten kunne ikke delta i år, Styrkeprøvesyklisten kan sannsynligvis ikke delta til neste år.
    Var det verdt det? Det vet bare den det gjelder…
    Lykke til med valget, Cecilie! 🙂

  4. Birgitte sier:

    Lytt til kroppen og vær stolt av at du gjør det, for alle skjønner at det er en tøff avgjørelse. Min kusines mann må avlyse av samme grunn. Han har kastet seg på løpebølgen det siste året. Etter hvert var verken kondisen, viljen eller tiden noen hindring og han løp hver dag. Nå sliter han med dundrende benhinnebetennelse. Bruk tid og bygg deg opp sakte. Kjenner det er en bok jeg må sende deg nå..følg med i posten!

  5. Ida sier:

    Pass på deg selv, Cecilie, selv om det strider mot viljen og lysten. Beinhinnebetennelse kan fort sitte i mye lenger enn man tror, men det vet du sikkert. Har respekt for valget du må ta, uansett utfall – ingen av alternativene er «feil», men jeg vil kanskje mene at helsen bør veie tyngst, for løping skal du jo kunne holde med på så lenge gleden er der.

  6. elisabeth sier:

    hmm, vanskelig valg. Men tror kroppen har valgt for deg.. Lykke til uansett hva du bestemmer deg for 😉 flott blogg

  7. vaskeklut sier:

    Og så i LILLA da!!! Jeg har vært på jakt etter en billig yoga-matte i lang tid. Og favorittfargen min er lilla! Jeg må bestille en sånn altså. Oh my. Og du, kanskje du skal satse på halvmaraton til neste år i stedet? Du vil virkelig ikke ødelegge kroppen din ved å presse den for hardt altså. Jeg sliter enda med en tennisalbue jeg fikk for over to år siden, da jeg pressa den litt for hardt. Det er lite kult! Ta vare på deg selv 🙂

  8. Tyren 73 sier:

    Hei Cecilie!
    Jeg tenker at det er en forskjell her. Man SKAL ta hensyn til en kropp som sier i fra, det er ingen vits i å gamble der. Men, om man ikke vil løpe fordi man er bekymret for tiden så snu det slik at du løper i år. Men, da må du også løpe neste år for å vise til forbedringen! See? Å begynne å droppe ut av løp er en skummel greie….. Mener ikke at du gjør det altså:-) Ville bare hjelpe litt med å rydde opp i argumentene her. Jeg har selv løp Kristinaløpet (det kjenner du sikkert:-) 2010, det gikk passe. Nå i 2011 gikk det helt fantastisk dårlig:-( !!!
    Mitt mantra nå er 2012!!! Jeg vil vise at jeg kan klare dette løpet på en anstendig tid!

  9. Helsa kommer jo først,men skjønner du har lyst. Du kan kansje vurdere å gjøre en annen maraton senere når du får trent deg opp igjen og er klar på alle måter – både fysisk og psykisk. :*

  10. Lele sier:

    å så kult men helsa må jo komme først. du får trene dg opp igjen når du er klar for dt.

  11. Guro Eriksen sier:

    Kanskje du kunne prøvd noe sånt som støttebandasje/sokker e.l.? (Hvis det ikke allerede er testet ut da ;p)

  12. e84 sier:

    Uff og uff Cecilie…jeg har sagt det før og jeg sier det igjen. Hvis ikke kroppen er i form, er det bedre å la være. Det er et hardt løp, ingen tvil om det. Jeg har selv bestemt meg for å la være i år, nettopp pga vondt kne. Syntes det var vanskelig å bestemme meg for å ikke løpe ( det er jo såååå moro! ) men siden jeg har stilt to ganger før, vil det være uaktuelt for meg å stille hvis jeg ikke kan gi 100%. I tillegg vil jeg ikke risikere at kneet blir værre, slik at jeg kanskje ikke kan drive med løping, dansing, sykling og annet moro i tiden fremover.
    Lykke til med avgjørelsen, håper du finner ut hva som er best for deg! 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s