Vondt i løpeviljen

I går burde jeg ha løpt. Virkelig. Kroppen var i form, leggen var ok, jeg hadde sovet nok og verden var ganske fin. Men jeg kjente etter  og da kjente jeg selvfølgelig at jeg ikke hadde lyst til å løpe i det hele tatt. At det til tider er idioti å kjenne etter, er en annen sak.

Jeg har jo hatt mye behov for ro i det siste, og har virkelig gitt kroppen det. Jeg har lagt meg tidlig og sovet nok i en god periode nå. Jeg starter dagen med omega og spirulina, og avslutter med urtete. Jeg har konsekvent ligget på spikermatta før jeg har sovnet. I går burde treningslysten ha vært til stede, men den var så smertelig fraværende at jeg faktisk begynte å lure på om den er helt, helt borte?

Jeg dro ikke på trening. Jeg snørte ikke på meg joggeskoene. I stedet krøyp jeg opp i senga klokka 21 (det er tidlig det!). Med meg hadde jeg et helt magasin om løping! Jeg leste og leste, og prøvde å få det til å krible litt i kroppen. Nada. Jeg la fra meg bladet, lukket øynene og lot tankene vandre om gode løpsopplevelser, og hvorfor det er så full stopp akkurat nå. Nada. Ingen kribling, ingen lyst til å løpe.

Men: da jeg våknet i morges, var jeg klar! Helt snodig, men da visste jeg at jeg kom til å gjennomføre en løpeøkt i dag, og jeg visste også at jeg sannsynligvis ikke kom til å bite hodet av noen hvis de (les: Einar) nevnte løping og kort tid til halvmaraton…

Jeg kom meg på mølla. Det styrtregner her, så det å løpe ute fristet ikke. Leggen kranglet litt, og viljen krangler jo som sagt svært om dagen, så jeg utsatte meg selv kun for 5 k. Jeg løp på 29.41. Det har seg sånn at i den vanlige løpeverden er ikke det en god tid. Men jeg har kun løpt under 30 min en håndfull ganger, med 28.10 som bestetid. Jeg var kjempefornøyd! Jeg er jo ikke akkurat i mitt livs løpeform om dagen, heller 😉

På vei hjem kjøpte jeg nyeste nummer av Fit Living. Der var det reklame for neste nummer. Jeg ble enda gladere for at jeg hadde løpt da jeg så dette (beklager dårlig mms-bilde):

Dere kjenner vel igjen favorittlunsjen min? De har intervjuet tre kostholdsdamer om kost og trening, så det var jo litt artig at det var bilde av meg!

Hvordan har dere andre det i løpeviljen? Eller i treningsviljen generelt?

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Løping. Bokmerk permalenken.

17 svar til Vondt i løpeviljen

  1. Sara sier:

    Jeg føler jeg er inn i en god treningsperiode! Endelig har flyttekaoset roet seg, og dagliglivet som student har begynt å innhente meg. Veldig deilig å få inn treningsrutiner igjen, jeg er virkelig ikke meg selv i perioder uten trening.
    Du er flink som greier å presse deg opp på mølla og prestere så godt som du gjorde, til tross for dårlig motivasjon 🙂 Det løsner nok snart skal du se! 🙂

  2. Christine TB sier:

    Kjempekjekk lesing:) Aktivitetsgleden er på topp her, men jeg foretrekker turer i skog og mark. I kveld har vi gått en flott runde i skogen, får opp pulsen, blodsirkulasjonen, snakketøyet og svetter akkurat passe:)
    I morgen venter en av Askøy`s fineste turer, og da får vi kjørt oss litt kondismessig.
    Har startet en turgruppe her jeg bor, og vi går felles turer en gang i uken. Hovedmålet vårt er aktivitet og trivsel:)
    Lykke til med løpingen, du er virkelig sprek!

  3. Ida sier:

    Du er så herlig, Cecilie! Det er nok bare kroppen som gir signaler om at den er sjefen. Grattis med 5k på under 30, jeg syns det er imponerende, jeg! Hvis man stiller det litt i perpektiv, så er det nesten like kjapt som man må løpe for å stå på befalsskolen, og det er jo ikke verst 🙂 (I følge venninnen min må de løpe 3k på 14 komma noe.)

    Forresten, jeg fikk notatboken i posten i dag – tuuuusen takk! Den er nydelig! Og det er kortet som fulgte med også 🙂 igjen, tusen takk, du er herlig 🙂

  4. Birgitte sier:

    Jeg brenner inne med mye treningslyst, men her er det flyttekaos og unntakstilstand. Det eneste som prioriteres er hiphop-timene:) gleder meg veeldig til litt mer normaltilstand i livet, så jeg kan gjenoppta løpingen og yoga-dvdene mine. Har flyttet til et joggeparadis med skogen rett bak og et stort joggevann 3 min unna, så ser for meg en sporty livsstil fremover. Takk for interessant innlegg – lærer så mye av deg!

  5. Silje Silje sier:

    Litt vondt i viljen her i gården også, men er kommet igang med litt yoga igjen, og skal starte høstens svømming på fredag 🙂

  6. Så flink du er som kom deg på trening dagen etter da:D Det er viktig å lytte til kroppen og det høres ut som du vet hvilke signaler du skal lytte til og ikke lytte til 😉 Her er treningsviljen på topp! Men løpeviljen er og blir uoppdaget. Har tenkt meg å få prøvd å sprunget i morgen, men jeg vet det blir en styrkeøkt i steden. Ikkje braaaa

  7. Jane sier:

    Jeg har det nøjagtigt sådan! I perioder forsvinder min løbeglæde fuldstændigt og løb bliver en sur pligt. Min taktik er at holde løbepause og starte igen, når lysten melder sig. Jeg er ikke konkurrenceløber og løber mere for det mentale break, det giver mig. Og hver gang jeg melder mig til et officielt løb, forsvinder min løbeglæde. Jeg er lidt dumt indrettet på det punkt!

    Hej fra Jane

  8. e84 sier:

    Jeg kjenner meg så godt igjen Cecilie. I perioder er jeg på topp treningsmessig, trener nesten hver dag ogkan liksom ikke få nok… Men enkelte ganger er kroppen sliten, lysten er ikke der og jeg har bare lyst til å være slappfisk på sofaen. Jeg trente veldig bra i vår og sommer. Veldig variert og koste meg skikkelig. Nå på sensommeren og høsten har det gått litt opp og ned grunnet mye jobb og forkjølelse. Hadde EN HEL treningsfri uke forrige uke siden jeg var skikkelig forkjølet. Mandag skulle jeg ut og gå en tur i parken ( var endelig oppholdvær ) og etter jeg hadde gått en stund fikk jeg SÅ lyst til å løpe. Det endte i full spurt i 25 minutter. Det var fantastisk! Lenge siden jeg har opplevd lignende. Jeg bare flakset avgårde. Var helt utslittd a jeg kom hjem, men oh so happy! 😀 I går var jeg sliten og orket egentlig ikke trene, men så fikk en venninne dratt meg med på treningssenteret allikevel. Det ble en rolig økt med ellipemaskin og styrkeøvelser, deilig! Jeg merker at jeg har vært litt lei å bare løpe de siste ukene og merker at treningslysten øker ved å variere med løping, sykling, ellipse, yoga, pilates, dans og styrke. Kanskje det kan hjelpe deg litt? Er jo selvfølgelig viktig for deg å fokusere mest på løpingen i ukene fremover nå, men kan helt fint bytte ut en økt eller to med annen kondisjon for eksempel hvis du tror dette kan hjelpe deg… Ellers tyr jeg også veldig ofte til blader og nettsider for litt inspirasjon ( iForm er min favoritt! ) og dette hjelper! 🙂

    Ønsker deg ( og dine lesere ) en fin dag! Lykke til med høsttreningen alle sammen! 🙂
    E

  9. Catrine sier:

    Jeg har slappet helt av hele sommeren og det er vanskelig å komme i gang igjen. Jeg er den lateste personen jeg vet om, nemlig. Men jeg har heldigvis noen Personlig trener-timer som jeg kan bruke for å komme i gang igjen. Har hatt to de to siste ukene, men det er det. Ikke noe egentrening i mellomtiden. Det er et par hektiske uker men har lovet treneren min å i alle fall få én økt før neste PT-time om ei uke. Det bør gå selv om jeg har et travelt program denne uka. Lykke til med treningsviljen. Jeg har satt meg som mål å løpe 10 km under neste års maraton. Vi får se hvordan det går!

  10. Lele sier:

    Hehe tror alle kan ta hånden på hjerte og si de har hast den følelsen.

  11. Henriette sier:

    Kjenner meg igjen der ja, akkurat no har eg ikkje treningskort, og da blir det litt verre å komme seg på trening. Dørstokkmila er hardare å komme over når eg må trene ute, merkelig nok.. Men må nok presse meg sjøl litt i begynnelsen så eg kjem i gang 🙂

  12. vaskeklut sier:

    Jeg har skikkelig vondt i treningsviljen min og finner stadig vekk unnskyldninger for å ikke trene. Men jeg tok heldigvis initiativ til å gå tur med en venninne i går! Det er jo alltids noe….

  13. Line sier:

    Noen ganger må man lytte til kroppen, den pleier vite best 🙂
    Bra iveren kom tilbake dagen etter, er viktig med hviledager fra tid til annen.

    Stilig at det var bilde av deg der da 🙂

    Løpeviljen min? Den har aldri eksistert. Ikke treningsiver heller. Jeg er en av dem som har sitti på bakenden og eti meg slankere. Jeg har mer energi og overskudd, har gått oftere til butikken (nei, ikke Kiwi som jeg ser fra verandaen min men ned til City), har faktisk sitti på tohjulingen et par ganger og. Men ut over det er trening noe jeg aldri har likt og i grunnen aldri bedrevet. Spiller fotball med guttungen og går med bikkja, men, that’s it. Elsker dog å svømme.

  14. may britt solheim sier:

    hehe har elv slike dager ja 🙂 jeg skal løpe 10 km under Oslo Maraton men må si jeg er skeptisk på om jeg klarer det – eller skal jo klare å komme i mål men ønsker såklart å oppnå en ok tid og 🙂 jeg har ikke løpt så altfor lenge. Begynte skikkelig nå etter sommerferien. Og når jeg leser at du løper 5 km på under halvtimen får jeg helt angst hehe.. jeg har bestetid på 36 min.. og da er jeg sliten så lurer fælt på hvordan jeg da er etter 8 – 9 km hehe 🙂 men nå trener jeg mest bakketrening for å få opp pulsen og forhåpentligvis kondisen. Skal ha jogge økter i helgene for å teste formen.
    Jeg har levd på lavkarbo, kun karbo gjennom ett knekkebrød (sånn laget med 1 egg, linfrø, sesam og solsikkefrø i mikro) om dagen og ellers et eple og grønnsaker. Når jeg har løpt har jeg følt meg tom for energi. Nå spiser jeg litt mer karbo og føler det går bedre så får nok fortsette med det da 🙂
    Tusen takk for kjempeflott blogg. Jeg følger deg jevnlig og får stadig tips og masse inspirasjon 🙂

  15. Kristine E. sier:

    Løpeviljen har skrantet kraftig den siste måneden, jeg er rett og slett drittlei av å løpe utendørs etter en lang sesong :/ I stedet har jeg begynt å gå på saltimer igjen, og det hjalp veldig på motivasjonen! Det viser vel hvor viktig det er med variasjon i treninga, i hvert fall for min del, folk er jo forskjellige. I tillegg skal jeg få treningsveilederen min til å sette opp et nytt styrkeprogram snart, gudhjelpe så lei jeg er av det jeg kjører nå.

    Håper løpeviljen dukker opp hos deg snart, og uansett virker det jo som du er en person med stålvilje (jfr alle de gangene du har dratt deg ut på joggetur når du overhodet ikke hadde lyst). Så dette klarer du nok. Husk bare å lytte til kroppen-jeg er enig i at det mange ganger kan være uheldig å lytte for mye til viljen, men kanskje det er noe kroppslig som gjør at motivasjonen uteblir?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s