Har dere noen ideer?

Sonny har to barn som begge har matallergier. Jeg kommer til kort her, men så tenkte jeg at noen av dere kanskje har erfaring og kan tipse litt? Sonny skriver:

Jeg har en jente og en gutt, så det jenta mi må unngå å få i seg er: fint hvetemel,melk, egg, fruktose,sukker, tomat, løk,sitrus og e-stoffer! Gutten min er litt hardere rammet så han må unngå: gluten,melk,sitrus,eple,egg,nøtter,svinekjøtt,oksekjøtt og e-stoffer. litt melk i mat og egg i bakst går bra,men vi prøver å holde det minimalt. Det at de har forskjellige allergier i tillegg til de som er felles, gjør det litt utfordrende. så prøver og gjøre det litt enklere for meg selv ved å lage en felles middag som de kan spise. så hvis noen har gode tips til meg så blir jeg superglad! :)

Jeg blir også superglad hvis dere kan hjelpe til! Forøvrig er boka Friskere fremtid en kokebok hvor alt er uten gluten og melk. Det er også et kurs i Oslo i høst. Les mer på lillemaane.no eller sunthjem.wordpress.com

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Generell helse. Bokmerk permalenken.

13 svar til Har dere noen ideer?

  1. mjuuugly sier:

    Okei, skjønner at dette fort kan bli litt vrient på kjøkkenet. Bruk frø i stedet for nøtter, hamp og hampfrø er supermat! Bokhvete og kokosmel er glutenfrie og nøttefrie mel (om han tåler kokos da). Det finnes også hampmel som fint kan brukes i matlaging og er veldig næringsrikt. Sjekk sanabona.no. Lag hjemmelagde krydderblandinger (typen tacokrydder) for da slipper du sukker, glutamat og E-stoffer. Lag fiiskemiddager med økologisk ris/soya/melk/fløte, spe med bokhvetemel, johannesbrødkjernemel eller potetmel. Lag fiskekaker, lakseburgere og hjemmelaget fiskegrateng med hjemmelaget hvis saus, glutenfri og hvetefri pasta og topp den med sukkerroefiber. Helsekosten og butikker med økologisk mat har mange gode alternativer som er allergivennlige. Osv, ble litt engasjert her 😛

  2. Helene sier:

    Tåler de kokkos? For da er det jo flott å bruke kokkosmelk =D selv har jeg bare inntoleras´nse så bruker laktosefri fløte og litt soyamelk når det trengs, også tåler jeg cottage cheese og gresk yoghurt siden her er det ikke mye melkesukker. Favoritt middagen er laks bakt i ovn med litt fløte, salt og dill, med blomkål/brokkoli mos med litt smør og litt laktosefri creme fraise! Så er jo hjemmelagede chicken nuggets med kyllingfilet og knust baconcrisp kjempe godt, og noe barn liker godt! Jeg baker brød uten mel og nøtter som også er kjempe godt, oppskriften har jeg fra boken frisk med lavkarbo, 100 oppskrifter 😉 vet ikke om dette hjalp noe men 😛

  3. Helene sier:

    PS: bruker den sukkerfrie soyamelken 😉

  4. Line sier:

    Og diverse av kylling og kalkun også, i tillegg til fisken. Jeg vet ikke om det er fruktose i grønnsaker jeg, som erter, blomkål ol?

    Det er jo supert at du blir engasjert da mjuuugly. Fint med folk som vet og kan anbefale slikt. Er heldige her i heimen, ingen har noe matintolleranse å snakke om, men faren til guttungen tåler visst svært lite pga sykdommen han har.

  5. Anbefaler å lese Kjernesunn Familie! Masse gode oppskrifter som er uten det meste du nevner 🙂 Har i alle fall hjulpet meg masse.

  6. Dina sier:

    jeg anbefaler å lage samme middag til hele familien, det hjelper MASSE bare det. Vi har hatt samme her for noen år siden med mine gutter men de er nå mye bedre og kan spise litt av det de tidligere ikke tålte. Jeg for min del fikk god hjelp av http://www.utenmelk.no og tilsatte da erstatninger som feks eggerstatning til der det skulle være egg- og som hun over sier. kjernesunn mat er flotte bøker med god hjelp. sett av litt timer og surf på nettet så finner du masse. lykke til!

  7. Dina sier:

    ps ang fiskekaker fikk jeg den lokale fiskebutikken til å lage «spesial»fiskekaker til oss uten de matvarene vi ikke skulle ha. Det sparte meg for mye arbeid, ettersom vi er meget glad i fisk.

  8. Bytt ut vanlig mel og melk med glutenfrie og laktosefrie varianter. Det finnes også et pulver å få kjpt på helsekosten som heter «no egg» og kan erstatte egg i oppskrifter. Så kan man jo bruke stevia i stedet for sukker eller kunstig søtning. Det fås hvertfall kjøpt på nettet (iherb, funksjonellmat), og forhåpentligvis innser mattilsynet snart at de må la stevia gå gjennom til det norske markedet også.

    Håper det var til litt hjelp 🙂

  9. Det finnes jo mange substitutter man ofte kan bruke. det beste er nok å gå for mest mulig ubehandlet mat.

  10. Tusen takk for svar, alle sammen! Dere er gode å ha 🙂

  11. Camilla M sier:

    Mitt aller beste tips er å snu på listen. Å sette opp alt man ikke tåler gjør at man bare ser begrensningene. Sett heller opp en lliste over alt dere faktisk KAN spise og så kan du begynne å finne oppskrifter. Husk å tenke litt annerledes – når jeg leser en oppskrift som inneholder fløte så tenker jeg : hva representerer fløten ? Jo , fett og fuktighet. Da kan jeg erstatte fuktighet med vann og fett med cocosa uten smak. ( går selvfølgelig ikke hvis man skal ha pisket krem, men når du trenger krem til bær så tar jeg det faste i kokosmelken, tilsetter litt vanilje og evnt litt sukrin og rører godt, smaker superdigg)

  12. Charlotte sier:

    Så mange gode svar som var kommet 🙂 Tenker litt i samme bane som på slutten her – tenk på hva man kan spise istedet for det man ikke kan spise.

    Har en venninne som har en del matallergier – hun spiser mye kylling og grønnskaer og salat i perioder. Det er jo enkelt og godt 🙂 Så må eg bare slenge meg på tipsene over her 🙂 Lag en liste over hva dere kan spise – så er det nok lettere å se mulighetene!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s