Tips til student på lavkarbo

Karen er student, og lurer på å legge om til lavkarbo. Men matbudsjettet er på 300 kroner uka. Har vi noen gode tips?

Det jeg tenker på først og fremst er:

-tunfisk fra First price.

-egg og pålegg fra FP. Egg er rimelig, og supert å spise mye av. Med ost og kjøttpålegg kan du variere omeletten mye. Du kan også spise bløtkokte/hardkokte egg med smør på, det metter godt.

-reker fra FP.

-Majones

-grønnsaker. De grønnsakene det er sesong for, er gjerne billige. Akkurat nå er blomkål rimelig. Lag blomkålpure!

-kjøp noen basisvarer på iherb.com, som for eksempel kokosolje.

Har dere flere forslag??

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Lavkarbo. Bokmerk permalenken.

19 svar til Tips til student på lavkarbo

  1. Ann Kristin sier:

    Jeg vil anbefale vafler. Jeg er hekta på LCHF vafler om dagen – selv om jeg ikke spiser etter LCHF prinsippene. Etter min bereining koster en vaffel ca 3 kroner. Etter 2-3 vafler med kremost, skinke og norvegia er jeg fornøyd – så da blir det ikke så veldig dyrt:) http://blisunn.no/2011/07/en-vaffel-for-3-kroner-takk/

  2. Merete sier:

    Bacon og fløte er også billig!

  3. Iryl sier:

    Planlegging er viktig for å holde et stramt matbudsjett 🙂 Billige grønnsaker som blomkål kan kjøpes inn, deles i buketter som forvelles (koker raskt opp – og direkte i isvann – og deretter i frysa). Villbringebær er modne nå hvis man vil plukke litt til frysa.

    Jeg sparer ganske mye når jeg klarer å planlegge godt. Lavkarbo rundstykker i frysa og lavkarbo knekkebrød for de de dagene jeg ikke «orker» gjøre noe. Laks fra First Price kan også anbefales!

  4. friggogfulla sier:

    Hvis man er litt gammelmannsaktig som meg og liker sardiner i olje, så er Eldorado sine mye billigere enn f.eks King Oscar (koster halvparten, faktisk). First Price egg selges jo i pakker med 18 stk, veldig praktisk og billig.

  5. Line sier:

    Dersom man har mulighet så er det ikke dumt å ta turen over til Sverige og handle inn meieriprodukter som fløte (0,5 liter til 15 kroner er en del billigere enn i Norge hvor man betaler nært 19 kroner for 3,3 dl), cottage cheese (kjekt i vaffler/lapper ol), Tyrkis yoghurt. Der er også bacon billig, man har diverse spekeprodukter som er rimelig der. Smør har omtrent samme pris, men du får jo svenskekursen da, så det kan jo lønne seg om man har storhandel.
    Og kyllingvinger, om man liker det, så er det billig i Sverige.
    Det samme er frossen frukt.
    Så med et ukentlig lavt budsjett kan man, dersom man i en periode strammer enda litt til inn, spare opp litt ekstra og ha storhandel i Sverige.
    Enkelte «innvandrerbutikker» har billige nøtter, her i Drøbak har man paranøtter til 10 kr hg, noe som er veldig billig.
    Prior kyllingkjøttdeig er ikke så dyrt på Kiwi.
    FP osten eller Landlord
    iHerb er nevnt, og det er et must når det kommer til cocosa med tanke på prisen kontra hva man betaler her i Norge på helsekosten.
    Følge med i tilbudsavisene til diverse butikker og handle inn når det kommer tilbud. Og ikke glemme sjekke datoene på Kiwi, det kan være lønnsomt om de ansatte har glemt å rydde vekk. Dersom varen går ut samme dag eller dagen etter får man varen gratis, har varen gått ut får man tilsvarende vare eller pengene for den.
    Egg er helt klart et must.

  6. Hilde sier:

    Fine tips 🙂

  7. Karen sier:

    Fantastisk! Takk for innlegg og kommentarer:D

  8. Vivian sier:

    Jeg lever på ca 500,- i uka (og det er ikke kun til mat). Jeg bruker laktosefri fløte og hadde nok hadde bedre råd om jeg brukte vanlig. Bruker gjerne fire pakker i uka. Jeg liker godt salt svineknoke (de har billig på Rema), kjøper euroshopperbacon, sjekker alltid tilbud. Kjøttdeig er billig på Rema. Kjøper ofte egg som er utgått på dato. Grønnsaker er ofte veldig billige i innvandrerforetninger. En favoritt for tiden er coleslaw. Har funnet en del billig kål. Jeg har kjøpt gjestekaviar nå (den på glass) for jeg var så lei av bare egg. Så nå har de fått seg en piff også. Ellers så er nakkekoteletter/koteletter ofte billig. Kyllingvinger er billig på rema (rå som du krydrer selv). Det finnes mange muligheter. Kjøp de grønnsakene som er billig for tiden. Suppler gjerne med frosne.

    Lykke til 🙂

  9. tingeling74 sier:

    Kiwi har frosne Gilde svin/nakke koteletter til 23,90 for kiloen! Billigere enn pølse og kjøttdeig! Skjønner ikke hvordan de får det til, men har i alle fall kjøpt en del og hatt i fryseboksen 🙂 Kan stekes som de er, eller skjæres opp og brukes i gryteretter og wok. Krydre og marinere.. Bare fantasien setter grenser 🙂 Restene kan brukes i salater, supper, omelett, fritatta eller bare som pålegg 🙂

  10. myfunnydays sier:

    Noen ganger kan man være heldig å komme over fløte på halv pris. Kjøp inn noen pakker og frys dem i fryseposer. Når man da trenger litt fløte, er det bare å poppe ut det man trenger. Men tror ikke det er lurt å kjøpe for mye om gangen, siden fettinnholdet er så høyt, så er holdbarheten i fryst tilstand på ca to til tre måneder (vil jeg tro) 🙂

  11. Det veldig enkelt å lage hjemmelaget majones! (og billig)

    http://kjernesunn-nordkvinne.blogspot.com/2011/03/hjemmelaget-majones.html

    Ellers spiser vi mye makrell i tomat og peppermakrell

  12. i sier:

    student på lavkarbo her! jeg handler mest på rema – går mye i kyllingkjøttdeig (25 kr for 600g), tunfisk i vann (6 kr), frossen sei og torsk i blokk, frossen laks u/ben m/skinn, frosne kyllingvinger, egg, det billigste baconet (med svor, nordfjord?), kokt skinke, ekte majones i pose, løk, sopp, isbergsalat, blomkål/brokkoli etter hva som er billigst (fryste brokkolitopper er billig), mandler _i løsvekt_… anbefaler å holde styr på kilosprisen på ting, og sjekke butikkenes tilbudsaviser på nett før du handler – da vet du hva som er gode tilbud og ikke. harryturer er lurt hvis du har fryser, i trheim er det gratis buss til konsum på storlien. 🙂

  13. Den viktisgste besparelsen mener jeg er at med LCHF spiser man færre måltider pr dag, så om et måltid koster litt mer er det ikke dyrere alikevel. 2-3 mettende måltider pr. dag. Som student vil du også spare masse penger ved å lage matpakken selv, VS å kjøpe i kantina. Her er noen gode matpakketips:
    http://lchf-bloggen.blogspot.com/2011/02/kjttdeig-og-squashgrateng.html

    I tilegg en lasanje med få ingredienser, som rekker til 6 måltider for en person:
    1 squash (2.2 gr karb pr 100 gr.)
    400-500 gr karbonadedeig
    1 boks opphakkede hermetiske tomater (3 gr karb. pr 100 gr)
    hvitløk, tørket oregano, basilikum, salt + pepper (eller det du syns der godt)
    1.5 dl fløte (Matfløte: 3.8 gr karb pr 100 gr. Kremfløte: 2.9 gr karb pr 100 gr)
    masse ost

    Her kan du også supplere med løk og sjampinong f.eks. VELDIG godt!
    Du bruker squashen som lasagneplater som du skjærer i tynne skiver med ostehøvel.
    Legg de gjerne på litt tørkepapir og dryss salt over for å få ut noe av fuktigheten.

    Stek karbonadedeig med salt + pepper
    Hell i en boks med hakkede tomater + hvitløk, basilikum, oregano.
    La det stå på lav varme og småputre i 10 minutter.

    Legg et lag med squash i bunnen av en ildfast form, så et lag med kjøttblanding – squash – kjøtt osv. Avslutt med kjøttblandingen.

    Hell så over 1.5 dl fløte og dryss masse ost over.
    Inn i midten av ovnen på 200 c i 30 minutter.

  14. Andreas sier:

    Jeg stusser litt over at noen anbefaler Mills Gjestekaviar, som inneholder både sukker og kunstig søtningsmiddel.

  15. 300 i uka var ikke mye gitt. egg,stor kylling,lage hjemmelaget mat.

  16. Lykkehjemmet sier:

    Et av mine beste triks er å følge med på tilbud når det kommer til kjøtt, fisk, grønnsaker, ost etc. Hiv det som kan fryses i fryseboksen. Dersom du ikke har tilbudsaviser, så kan man i allefall på coopbutikkene få avisen på mail helga før. Egg har mye lengre holdbarhet enn det som står som «best før», så her kan man hamstre dersom de er på kampanje og trygt kjøpe dersom de er på halv pris pga dato. Ellers gjelder det vel bare å handle på rema 1000, handle billigmerker.

  17. Janne sier:

    Ukens go´helg tilbud på Kiwi er supert! Der har dei ofte biff (storfe eller svin), kyllingfilét, laksefilét e.l. til 16,90 pr porsjon. Kjøttet er stort sett veldig bra – vi hamstrar nesten kvar veke og frys ned. Anbefales!

    • Maja sier:

      Kjøp first price kylling fillet! De frossne er best etter min smak, da får du ca 13 kylling fillet (ca 2 kg) til rett under 140 kr. Mener å huske de ble kåra til best i test på TV2 hjelper deg. Jeg har også et stramt budsjett. Bruker å handle inn masse kjøtt og varer som kan stå en stund (frysevarer, div ting på glass som feat ost og oliven, grønnsaker som tåler å stå litt; blomkål, agurk, paprika Etc, egg, yougerter osv) 1-2 g pr mnd, så supplerer jeg underveis. Dermed bruker jeg kanskje 1000kr en uke, mens de to oneste bruker jeg bare 50-200 kr på tilbehør. (Invander butikkene er supre!)Jeg planlegger alltid kjøp i forveien og kjøper aldri inn nytt før det gamle er spist opp ( altså har jeg laks i frysen, kjøper jeg ikke kyllingfilet på vei hjem fordi jeg ikke gidder å tine laksen) Planlegger også etter holdbarheten til matvarene.

      Syns ofte at det er dårlig planlegging og kasting av mat som gjør at man ofte bruker mer penger på mat enn man burde.

      Og tilslutt, aldri gå på butikken spontant og sulten. Da ender man så lett opp med masse greier som sikkert er godt… Men ikke mat som varer lenge, kan brukes i flere retter og er rimelig. ( det har jeg en tendens til, sånn… Kjøper majones fordi det er godt, men ikke noe å ha det på)

      Lykke til 🙂

  18. Tilbaketråkk: Svar til Marianne (hjelp gjerne til, folkens!) | Fristende lavkarbo

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s