Turmat

Karen lurte på hva jeg pakket med meg av mat på Besseggen-turen:

Jeg er jo livredd for å bli sulten, og hadde pakket med meg mer enn nok mat! Før vi reiste, bakte jeg et langpannebrød. Jeg lagde en variant av dette brødet, men brukte en blanding av valnøtter, mandler, solsikkefrø og sesamfrø. Nøttene gjør det ekstra mektig.

Brødet ble delt i 16 ruter. Jeg spiste to ruter med ost, skinke og smør til frokost, samt et hardkokt egg. Til niste smurte jeg med meg 3 sandwicher med vanlig pålegg. Leverpostei, ost og skinke. I tillegg tok jeg med meg et hardkokt egg og hele 7 hjemmelagde energibarer. Jeg hadde også fylt sekken med sjokolade og en nøtteblanding med gojibær og aprikoser i.

Jeg glemte at jeg ofte blir mindre sulten av aktivitet. På turen spiste jeg 2 sandwicher og tre ruter mørk sjokolade. Jeg spiste litt av nøtteblandingen, særlig paranøtter for å få i meg magnesium underveis. Jeg spiste noen av aprikosene, selv om det gir mange karber. Mer mat orket jeg ikke.

Kroppen fungerte helt tipptopp! Jeg følte at jeg virkelig traff blink med maten, også før turen. Jeg har jo ingen erfaring med å gå så langt, så jeg var spent på det! Jeg er litt støl, men virkelig ikke mye, og innbiller meg at det har sammenheng med paranøttene.

Vi ble servert tre-retters middag etter turen. Jeg spiste forrett og middag, skogsoppsuppe og lammestek, men var fortsatt ikke spesielt sulten. Men i bussen på vei hjem dere, da koste jeg meg litt for mye med resten av den nøtteblandingen min!

Ann Kristin som har bloggen Bli sunn, har erfaring med langturer og turmat. Ta en titt hos Ann Kristin for mer inspirasjon og tips!

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Generell helse, Lavkarbo. Bokmerk permalenken.

7 svar til Turmat

  1. Ann Kristin sier:

    Takk for komplemanget og linken 🙂 Du er snill!!

  2. Lenge siden jeg har spist sånt brød, – på tide å bake litt igjen! 🙂 Har laget denne mest i det siste:
    http://kjernesunn-nordkvinne.blogspot.com/2011/08/kjempegode-lavkarbo-rundstykker.html

    Takk for tips til turmat! Syns lavkarbo er enkelt innenfor husets 4 vegger, men blir mer utfordrende ute i den store verden.. 🙂

  3. myfunnydays sier:

    Liker slike brød man kan bake mye av om gangen 🙂 Hvordan er det å fryse dette brødet?

  4. Elisabeth sier:

    Til myfunnydays: jeg fryser alle lavkarbobrød i passende biter. Superenkelt å ta opp en porsjon, og like godt.
    Min erfaring med turmat er som din Cecilie: det blir nok mat. Til lange fjellturer tenker jeg jo at jeg må ha masse ekstra, som man jo må når man spiser vanlige brødskiver. Med lavkarbomat er jo så energitett at det ikke trengs så veldig mye mer. Og behovet for å stoppe og ta litt fra «muleposen» (nøtter, sjokolade etc) er betraktelig mindre, fordi kroppen er så godt forsynt med fornuftig mat allerede fra starten av dagen. Så jeg syns lchf er toppen for gode og krevende fjellturer, og man behøver aldri å være redd for å ikke ha nok mat iallefall, siden man alltid har litt å ta av på kroppen.

  5. Karen sier:

    Takk for at du skrev om dette! Har du noen tips til billig lavkarbomat for studenter? Vurderer å legge om, men et matbudsjett på 300 kr per uke gir ikke så mye rom for annet enn knekkebrød og havregryn .. :/ Kjempebra blogg:D

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s