Styrketrening og lavkarbo

I går ble det en styrkeøkt på overkroppen på meg. Jeg hadde masse energi, men kunne ikke legge ut på joggetur. Beina trengte hvile! I stedet dro vi med oss ungene på treningssenteret.

Jeg fikk iallfall bekreftet for meg selv at trening er ferskvare! Jeg liker gode, gammeldagse armhevinger. Før tok jeg 10×3, i går måtte jeg dele de obligatoriske 30 opp i 5×6. Det var tungt!

Videre trente jeg øvre del av ryggen, skuldre, mage og biceps. Jeg er helt avhengig av å trene skuldre og rygg for ikke å ha vondter. Dessuten skal jeg intervjues om styrketrening og lavkarbo til torsdag! Jeg har ikke trent så mye styrke i sommer, så det er viktig å legge inn en ekstra økt før intervjuet. Det føles iallfall litt bedre 🙂

Det aller beste jeg vet med lavkarbo og styrketrening er at resultatene synes så raskt – og at jeg aldri går tom for energi når jeg trener! Det kan nesten svimle for meg i det jeg tar i, men med en gang det er pause, er energien tilbake. Det er en fantastisk følelse!

Hva lurer dere på om styrketrening og lavkarbo?

 

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Lavkarbo, Trening. Bokmerk permalenken.

13 svar til Styrketrening og lavkarbo

  1. Yasi sier:

    Høres fantastisk ut 🙂 Jeg er så støl i overkroppen etter helgens styrketrening at jeg ser meg nødt til å ta det styrkefri idag 😦 Får jobbe med kondisjonen istedenfor 😉

    Ha en fin dag 🙂

    • Velkommen hit 🙂 Og så fin blogg du har selv! Og nydelig jente er du, du minner meg litt om min eldste datter. Hun er halvt marokkansk og har litt av dine vakre farger 🙂
      I dag skal jeg visstnok ut og løpe 1,4 mil…. UÆÆÆÆ! Får bruke det at vi er flere som skal trene kondisjon som motivasjon 🙂 Ha en fin dag du og!

  2. Tina sier:

    Jeg har vært så sløv hele sommeren når det gjelder styrketrening med vekter. Nå fikk jeg skikkelig dårlig samvittighet altså. Takk for «sparket» det trengte jeg. Må skjærpe meg altså. Har blitt mye kondisjon og «styrke» iforbindelse med gruppetimer, men ikke med vekter. Å nå fikk jeg lyst til det igjen. Kan jo starte opp og så blir det pause i 2 uker p.g.a. ferie, men så e det fult på ann igjen til høsten:-)) ja det vil. Takk Cecilie for inspirasajonen du gir. Store knib fra meg:-))))

    • Jeg har jo nesten ikke trent med vekter jeg heller! Mente absolutt ikke å gi deg dårlig samvittighet!! Men skal du på ferie igjen? Så deilig 🙂 Bare hyggelig å kunne sparke deg bak, forresten. Kan du vennligst sparke meg ut på laaaang løpetur? Klem 🙂

  3. friggogfulla sier:

    Jammen kreativt at du fant en annen løsning for å nå 30 reps! Jeg er så dårlig i matte at jeg sikkert ikke hadde klart å regne meg frem til en alternativ strategi, og økten ville blitt spolert 😀 Spent på å lese intervjuet, regner med du legger det ut her! Jeg prøver å vri hjernen min, men det er faktisk ingenting jeg lurer på om lavkarbo og trening 😮 Ikke i skrivende stund i alle fall..

  4. spennende med interjuv! de sier jo det er bra å innta raske karbohydrater rett etter trening. blir vell dårlig med det på lavkarbo?

  5. KJ sier:

    Hei! Jeg lurer på dette med proteiner, jeg 🙂 Det sies jo at man skal ha rundt 2 gram pr. kilo om man trener hardt. Jeg veier ca. 60 kg, så da skal jeg altså ha 120g proteiner pr. dag.

    Problem: Om jeg skal spise KUN når jeg er sulten, så blir dette ett måltid pr. dag. 120g proteiner på ett måltid… det er MYE, det! Jaja, greitt nok. Men så er det jo også det at kroppen kun kan nyttegjøre seg av ca. 30g proteiner om gangen (jeg har hørt noen si 40). Det betyr altså 90g proteiner rett i vasken som kroppen ikke kan bruke. Har jeg forstått riktig, så gjør kroppen proteiner den ikke kan nyttegjøre seg av om til glukose – 90g glukose! Det blir jo ALTFOR mye på lavkarbo (for meg, i alle fall), så la oss si at jeg legger meg på 2 måltider. Da spiser jeg selv om jeg ikke er sulten altså bryter jeg den «gyldne regelen» ved LC. 60g proteiner pr. måltid… men se, 60g proteiner rett i vasken.

    For å få i meg nok proteiner må jeg altså dele de proteinene jeg skal ha opp på FIRE måltider. Da er det altså ikke aktuelt å spise kun når jeg er sulten. Og det er nå også noe lignende med dette jeg gjør nå (3 måltider + shake).

    Så jeg lurer rett og slett på om jeg har misforstått noe her? Forandrer proteinopptaket seg på lavkarbo, kanskje?

    Beklager at dette ble så langt, men dette er noe jeg aldri har sett svar på og har fundert på lenge, så jeg ville bare forklare det så enkelt så mulig 😛

    • Hei, KJ. Dette spørsmålet ble for avansert for meg 🙂 Aller mest er jeg imponert over at det går an å være sulten bare 1 gang om dagen 🙂 Jeg foreslår at du går inn på en av artiklene til Vegard Lysne på Fitnessbloggen.no, og stiller spørsmålet til han. Forøvrig er det slik at hvis du spiser lavkarbo, så kan du prøve deg med 1,5 gram per kilo kroppsvekt. Lykke til!

  6. KJ sier:

    Takk for svar i alle fall, og takk for linken! Jeg kan allerede se at det er mye nyttig å hente der 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s