Å legge om til lavkarbo

Etter sommeren er det mange som gjerne vil stramme opp litt. Det skrives om lavkarbo som aldri før i ukeblader og aviser. Men lavkarbo er ikke bare et verktøy for vektnedgang. Selv har jeg:

*Fått mye mer energi

*Kuttet ut allergimedisin

*Spist meg fri fra atopisk eksem

*Fått en HELT annen mage! Den er rolig og velfungerende. Jeg har alltid slitt med magen, men ikke skjønt hvordan en mage faktisk kan fungere!

*Fått en grunnleggende følelse av GLEDE, som ikke har gått bort selv etter 2,5 år.

*For første gang har jeg kunnet trent jevnt og trutt over år, fordi jeg har ork til det!

*Når jeg trener styrke, går jeg aldri tom for energi, og muskulaturen utvikles raskt!

*Jeg har gått ned i vekt.

Jeg vet via mail at mange av dere blant annet har blitt kvitt søvnproblemer, kuttet ned på medisiner for blant annet lavt stoffskifte, opplevd kraftig forbedring av revmatisme og blitt gravide.

Men i starten, når man har bestemt seg for å legge om til lavkarbo, kan man ha bruk for noen gode råd og litt drahjelp. Les mine tips her:

Tips til omlegging av kosten

Det første skrittet

Start enkelt

God lesning♥

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Generell helse, Lavkarbo. Bokmerk permalenken.

10 svar til Å legge om til lavkarbo

  1. Jeg la om delvis i april / mai, men spiste en del karbohydrater fremdeles siden jeg var gravid. Nå la jeg om helt på mandag. Det går overraskende bra!! Litt cravings på tirsdag, men ellers har jeg ikke savnet noe. Humøret er mer stabilt, buksa strammer mindre og jeg gleder meg til fortsettelsen! 🙂

  2. Lita sier:

    Jeg har akkurat lagt om til Lavkarbo selv, og det første jeg har merket er at jeg ikke har vondt i magen hver gang jeg spiser mat. Det var egentlig nok for meg til å overtale meg til å aldri gå tilbake til gamle matvaner etter bare noen dager. Har ikke merket noe på vekt enda, men det tar jeg som et pluss om det kommer senere. Jeg har min egen personlige utfordring ettersom jeg er en stor fan av Bento (Japanske Lunchbokser) hvor hoved-tyngden ofte ligger på ris, så jeg jobber med å lage bento bokser low carb style 🙂

    Eneste jeg savner er vel potetgull, men jeg har allerede noen alternativer til det, så det ordner seg. nok. Nå har jeg i alle fall enda en blogg og kose meg med å lese når jeg trenger ideer 😀

    • Velkommen 🙂 Jeg tror mange ikke forstår hvor mye magevondter de har, før de legger om! Så spennende prosjekt, da! Du, hvis du lager noen fine matbokser, så send meg en link så skal jeg reklamere litt for deg! Det med potetgull skjønner jeg, altså. Takk og pris at jeg elsker salte nøtter!

  3. åååh så flott at du har fått så mange positive virkninger!!! 😀

  4. Victoria sier:

    Jeg føler jeg må legge om til noe annet enn det jeg spiser nå. Jeg har siden jeg var barn hatt en såkalt «gravidmage». Når jeg for ett år siden ble gravid og fikk min datter, gledet jeg meg til jeg ble høygravid, for da kunne jeg endelig med stolthet strutte med magen, som for en gangs skyld ikke var meg… etter fødselen var jeg ganske tynn, men har nå gått opp igjen. I år blir jeg 24 år, jeg er ikke så veldig overvektig, men denne magen… jeg gremmes… 😦
    Samboer sier at vi spiser mindre og mindre karbo, men vi spiser jo mye brød, og jeg drikker kaffe som om det var diesel for meg… ikke bra i det hele tatt. Noen ganger tar kaffen over enkelte måltider. Frukt spiser jeg av og til, svært lite grønt… burde spist mer.
    Dumt spørsmål, men tror du jeg spiser for mye karbo? Målet er liksom å bli kvitt denne utstikkende magen, som mest av alt virker oppblåst, med underhudsfett i kantene 😦
    Hjelp! 😦

    • Jeg vet godt hvordan det er å gremmes over magen! Når du sier at magen virker oppblåst, så er det slik at det gjerne er melprodukter som blåser den opp. Jeg ville prøvd en uke helt uten kornprodukter, og se om du merker forskjell. De fleste merker forskjell på akkurat det etter et par dager. Det kan godt hende at din kjære tåler endel mer melprodukter enn det du gjør! Hvis du i tillegg har problemer med luft i magen og kanskje også må på do (nummer to ;)) mer enn en gang om dagen, kan du bli svært positivt overrasket over hva som skjer 🙂

      Jeg er ikke utdannet innen dette, så jeg kan bare tipse utifra hva jeg synes 🙂 Jeg synes det ser ut til at du bør rydde opp litt i kostholdet ditt. Drikk kaffe, men drikk etter mat. Bestem deg for å spise grønnsaker til middag. Spis rene kjøtt/fisk/fuglprodukter, eller med så lite karbeinnhold som mulig. Lag omelett med pålegg du liker, bruk ordentlig smør, olivenolje, fløte, creme fraiche osv til å lage saus. Ikke spis sukker, hvis du blir fysen kan du spise litt mørk sjokolade eller litt nøtter. Prøv en uke, det klarer du fint! Kjenn etter hvordan kroppen reagerer. Og hvis du prøver, fortell meg hvordan det går 🙂 Lykke til!

  5. Bergen sier:

    Fin blogg. Lavkarbo kan være smart. Har ikke fulgt det slavisk selv, men oppdagelsen av det gjorde at jeg klarte å løsrive meg fra standardrådene. Det er jo andre ting som funker enn hesedirektoratet offisielle uttalelser. Når man oppdager det kan man begynne å tenke individuelt og kreativt på kosholdet i stedet for å prøve å være «flink nok» etter myndighetenes plan.

    • Hallo, Bergen! Artig med kommentar fra deg! Jeg har fulgt deg lenge, særlig i 07/08 da jeg var hjemme i permisjon og prøvde å gå ned i vekt. I går gikk jeg Besseggen, og da tenkte jeg på deg! Jeg mintes at du gikk i Bergensfjellene under din vektnedgang, og jeg gikk der og reflekterte over det å gå i fjellet som ledd i vektnedgang. På bussen på vei hjem åpnet jeg mailboksen, og jammen hadde jeg ikke fått denne kommentaren av deg! Artig!

      Lavkarbo er et svært godt verktøy for meg. Jeg trenger ikke telle kalorier og jeg spiser meg mett. Men jeg er åpen for at andre metoder fungerer for andre 🙂 Forøvrig er den jobben du har gjort, og gjør, svært imponerende!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s