Gårsdagens løping

Jeg er jo i gang med opptreningen til halvmaraton… Hjelpe meg!

Gårsdagens tur var ikke akkurat oppløftende… Mandager skal jeg løpe en mil og målet er å forbedre tiden for hver gang. La oss si det sånn: jeg karret meg gjennom en mil. Det rare er at det føltes både lett og raskt i starten. Men da jeg så på farta på klokka mi, så jeg jo at det gikk enda saktere enn det pleier.

Jaja. Utfordringen da er å ikke stoppe, men å koble inn hjernen. For jeg vil jo bare stoppe. Jeg blir veldig mismodig, og kjeder meg litt. Det er tungt å vite fra første km at dette blir en treg tur. I hodet mitt kverner det hundre negative tanker. Men jeg klarer å bevisst overstyre tankene litt.

Jeg forteller meg selv at uansett hvor sakte det går, så er det viktigste at jeg gjennomfører mila. At det at jeg sliter meg gjennom flere sakte mil nå, må til for at det skal løsne litt fartsmessig. Og at de må til for at jeg skal kunne øke distansen. Og så tenker jeg selvfølgelig at nå smelter fettet 😉

I går løp jeg i løpeskjørtet mitt:

Løpeskjørtet er heretter diskvalifisert. Jeg har gnisse-lår, og shortsen under skled opp mens jeg løp. Jeg har skikkelige gnisse-sår på innsiden av lårene!

Denne tregheten min gjør at intervaller er svært viktig for meg. Kroppen trenger å kjenne at den av og til kommer opp i fart! I løpeprogrammet mitt er det satt opp en intervalløkt i løpet av uka, fortrinnsvis 4*4. I våres løp jeg en del 2*8 i stedet, for å kunne jobbe på høyere tempo. Jeg må nok gjøre det av og til også, det var i den perioden jeg klarte å øke tempoet på mila!

Det morsomme er, at midt i min treghet, så blir noen av dere inspirert til å snøre på dere joggesko og prøve å jogge. Kanskje nettopp fordi jeg er en hverdagsjogger? Uten fart og prestasjoner, men som jogger likevel. Jeg har etterhvert fått mange mail og kommentarer fra dere om at dere har blitt inspirert til å løpe etter å ha lest bloggen min. Det er jeg så stolt av!

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Løping. Bokmerk permalenken.

15 svar til Gårsdagens løping

  1. Jeg leter og leter etter bilde av løpeskjørtet.. falt det ut tro? 🙂

  2. Birgitte sier:

    Bare det å løpe en mil hver mandag, treig eller ikke, blir jo jeg imponert av! I morgen tidlig har jeg planlagt denne ferieukas lengste løpetur – 8 km- så kanskje jeg snart kan nå mitt mål – som er å i det hele tatt å gjennomføre en mil. I dag blir det sykkeltur med store og små så langt vi kommer. Deilig med aktiv ferie!

  3. Sofia sier:

    Du er alltid inspirerende, uansett hva du skriver om 🙂
    Men jeg bare lurer på en ting – spiser resten av familien din også lavkarbo?

  4. Guri sier:

    Har ett tips ang gnisse-sår på låra. Jeg sliter også med det, kan ikke gå i skjørt uten tights e.l. under når det er varmt uten å få sår. Men, det finnes noe som heter Body-Glide som proffe løpere bruker for å unngå sår, og det skal funke helt supert! Har ikke fått prøvd det selv ennå, men kan jo bringe tipset videre likevel 🙂
    Vistnok funker det også med deodorant (anti-perspirant?), potetmel eller baby-pudder, men den body-gliden er vist best.

  5. Toneklone sier:

    Adidas løpeskjørt er noe skikkelig ræl. Jeg har et Supernaova fra Adidas og det gnisser sånn! Fant ut at det er sømmen på shortsen som er for tjukk, sånn at sømmen på det ene beinte gnager på motsatt lår.
    Jeg har to andre skjørt av heller ukjente merker og de er helt perfekte. Shortsen inni sklir opp ja, men det er tynnere stoff og mindre sømmer, så det gnisser ikke. Lårene mine gnisser fortsatt mot hverandre, men ikke så jeg får sår som jeg fikk med Adidas-skjørtet.

  6. Elisabeth sier:

    Ja, inspirert til å løpe blir jeg av å lese om dine prestasjoner. Skal tvinge meg til å løpe 2 dager i uka, selv om det ikke blir lenger enn 3-4 km. Kjeeeeeder meg så voldsomt skjønner du, men samtidig er jeg veldig stolt og kjenner meg så «fresh» etter å ha klart det. Denne uka tar jeg fram rocke-ringen hver ettermiddag også. Har ikke klart å få noe dreis på faste runder med den. Men nå blir det 600 hver ettermiddag, er spent på om/hvordan det vil forandre kroppen/midjen.

  7. Marita sier:

    Når du løper 2*8, hvor lang tid bruker du på den roligere biten i mellom to minuttene? Å jeg er en av de som finner det veldig inspirerende at du er en hverdagsløper, å at du ikke alltid elsker hver joggetur mens du løper den. Jeg henter også masse insprasjon i alle de fantastiske oppskriftene dine. Så det er for lengst lagt inn i mine daglige rutiner at jeg må innom å sjekke bloggen din:-)

    • Takk, Marita 🙂 Så koselig! Du, jeg prøver å jogge rolig på 8km/t i pausene. Mot slutten må jeg ofte gå litt. I går måtte jeg gå hele det første minuttet av pausen og så jogge på 7,5. OI! Nå skjønte jeg spm ditt! Lar likevel svaret stå. Pausene varer i to minutter 🙂 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s