The return of Hormonella…

Husker dere Hormonella de Ville? Vel, hun har vært tilbake, og denne gangen enda sintere. Jeg liker ikke at kroppen er i ubalanse, og blir veldig undrende. Altså, det ble virkelig ille i går. Jeg ville bare ligge på sofaen under et pledd og se på Tour de France og ikke forholde meg til en sjel. I stedet skulle jeg prøve å være en vanlig mamma, og ble med på stranda. Vel framme begynte det å pøsregne, og min mann som endelig hadde kommet seg til stranda, ville ikke pakke sammen og løpe til bilen, han ville vente litt og se… Så da sto vi der, i øsregn, med kun svart himmel over oss, med unger som ble klissvåte og ventet i FEM MINUTTER for å se om sola kanskje kom tilbake.

Det gjorde den ikke.

Vel våte, gjorde vi det eneste fornuftige, vi dro på kaffebesøk(!!!). Jeg måtte bare legge alle kort på bordet og fortelle hvilken surpomp jeg var. Takk og pris hadde min svigerinne visstnok vært like ille selv noen dager i forveien, så jeg fikk lov til å sitte der å bare være Hormonella. Etterpå kjørte Einar meg hjem og tok med seg ungene videre. Takk og pris! Jeg fikk selvmedisinert meg med litt sjokolade (40 gram, for å være nøyaktig ;)) og kaffe med fløte. Jeg fikk surfet litt på nett, blant annet googlet jeg fjerning av livmor… Jada, jeg kan bli litt dramatisk.

Men, det døgnet som gikk tok nesten knekken på meg. Jeg er helt på utsiden av meg selv, altså. Og det får meg til å tenke… Kanskje dette er urkvinnen? Kanksje det er meningen at kvinnen skal være i fred et lite PMS-døgn i måneden? Neste gang tror jeg jeg setter meg på flyet og selvmedisinerer med shopping i London! Det hadde vært noe!

Men, helt alvorlig, har dere noen tips? Fins det noen gode, naturlige preparater som kan hjelpe meg? Og hvorfor er jeg plutselig blitt så ille?

Forøvrig endte gårsdagen godt, altså. Etter å ha lagt ungene, tok vi med et glass vin ut på verandaen og bare lå tett inntil hverandre på utesofaen. Og enda så sur og vanskelig jeg hadde vært, og så utslitt Einar var av meg, fikk jeg til og med ryggmassasje. Heldige meg!

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Generell helse. Bokmerk permalenken.

36 svar til The return of Hormonella…

  1. Hormonella-2 sier:

    Uff… Jeg kjenner meg så godt igjen, og jeg går på Cerazette som gjør at mensen forsvinner. Vurderer å begynne på Rosenrot igjen som jeg hadde god effekt av for noen år siden da jeg var like ille. Blir ekstremt sjeldent sinna, men plutselig har jeg blitt så sint at jeg nesten rister…

  2. Sanna sier:

    Må egentlig bare le av historiene dine… Vi har vel vært gjennom dette alle.
    Men nå skal jeg fortelle deg noe nedslående : Det blir ikke særlig bedring med årene…….
    Jeg er født på 50-tallet og er således over den hormonelle monsterperioden. Men tror du ikke jeg får plutselige anfall av selvmedlidenhet, sure dager og perioder jeg ønsker gubben dit pepperen gror ? Joda, titt og ofte…
    Jeg er med andre ord akkurat den samme som da jeg var 25 !!
    Inni, vel og merke. Hadde ikke valker, grå hår som stakk ut eller «bretter i ansiktet», som barnebarnet mitt sier, den gangen.
    Men alternativet til aldring er værre……. Og skal jeg være ærlig, så er det ikke så aller værst, alt tatt i betraktnig !
    Jeg tillater meg å være gretten og «deppa» og så blir blir alt lysere igjen, for så å dette ned i kjelleren atter en gang. Tror det er livets gang.
    La surt være surt, for plutselig kommer glade dager igjen.

  3. Tina sier:

    Så snill mann du har. Omtenksomt av han og la deg være hormonella ifred. Men du er faktisk like hormonell om du fjerner livmora, tro meg…… kun de månedlige blødninger som uteblir, hormonene sitter i eggstokkene, så om du fjerner de, ja da er du i overgangsalder og dens plager. Bedre å være hormonella 1 gang i måneden en stund til. Håper at dette var litt trøst da:-))

  4. smgj sier:

    Søk på nettet om b6 + pms. Jeg kjenner til iallfall en person som mener at hun fikk hjelp av b6. B-vitaminene er vel noen av de vitaminene som man – om man ikke spiser en velbalansert lavkarbo da – kan miste om man kutter melvarer. B- vitaminer er veldig lite «giftige» så det er ikke farlig å spise mye mer av dem enn det norske myndigheter anbefaler.

    Som et eksempel har jeg spist disse i et år nå
    http://www.bigvits.co.uk/product.asp?pid=344&cid=92&tid=&bid= og har ikke daua ennå (b12-vitaminnivået mitt er på et sunt, høyt nivå, men ikke over normalen i følge legen…)

    • smgj sier:

      Hmm.. .jeg skriver slik at det kan misforstås, ser jeg.

      1) Jeg forsøker ikke å antyde at din kost ikke er tilstrekkelig – bare at kornvarer er en stor kilde til b-vitaminer i norsk kosthold og at de må erstattes om man velger å spise melfritt. Det finnes andre gode kilder enn melvarer. 🙂
      2) Jeg blander ikke b12 og b6 over. Det er b6 som en del benytter mot PMS. B12 som jeg skriver om lenger nede er bare et eksempel på at de norske vitaminanbefalingene er mangelfulle… jeg spiser altså 1200 ganger «dagsbehovet» og kommer ikke over «normalområdet» på blodverdiene.

      Og var man ikke forvirret før så er man det sikkert nå. 😉

  5. Henriette sier:

    Eg har tidligare brukt Nattlysolje for å dempe PMS, men det er vel kanskje ikkje heilt bra å få i seg for mykje Omega6?! Etter at eg la om til lavkarbo er det nok for meg å få i meg Omega3, føler meg mykje meir stabil no. 😉

  6. Blåbærfrue sier:

    Gå til en refleksolog og hør 🙂
    En venninne ble kvitt hetetoktene der.
    Nattlysolje har venninne hatt god hjelp av.

  7. camilla sier:

    Jeg kjenner meg godt igjen, men for meg så syns jeg at spirulina og kamut hvetegress virkelig har hjulpet, sammen med en høy dose omega 3.

  8. Lissi sier:

    Åååå, du er iallefall heldig som har en sånn forståelsesfull mann oppi det hele 😉 Min mann er nemlig ikke det, så når jeg er hormonell sur er han sur for at jeg er sur og ja… -den kombinasjonen er ikke bra!

    Jeg har vurdert å oppsøke lege, for jeg skjønner jo at jeg tar litt vel av til tider..Og selvsagt er det ikke gøy for mann og barn å ha en så sint kone og mamma -men nå er det ikke så særlig gøy for meg heller akkurat! For før var jeg bare sur og så det ikke selv.. Nå er jeg enda mer sur og ser det faktisk selv, allikevel klarer jeg ikke å «styre» meg! Mannen kan jeg klare å håndtere oppi det hele enda så sure vi er på hverandre når jeg er hormonell -men de stakkars barna..Jeg får virkelig vondt av dem, men klarer ikke å beherske meg ovenfor dem lenger heller 😦 Det er ille… Det MÅ vel finnes noe som kan hjelpe???

    Klem til hormonelle deg, fra hormonelle meg 🙂

  9. Pauladesign sier:

    Jeg smiler når jeg leser innlegget ditt- kjenner meg godt igjen. Også smiler jeg enda mer når jeg leser svaret til Sanna – så flott skrevet. Også ler jeg, når jeg leser svaret til Lissi – mann som er sur når hun er sur. Kjenner meg sååå igjen ;.)

  10. Elisabeth sier:

    Må jo si at jeg stemmer på kommentaren til «Blåbærfrue». Er selv refleksolog og kan anbefale slik behandling for å få styr på hormonene i kroppen. Men det bør nok vedlikeholdes til en viss grad, med behandling iblant. Men det er jo bare deilig:) Men du Cecilie har jo din egen perfekte soneterapeut, om jeg ikke husker feil? Du har sikkert konsultert henne i forhold til dette, men ta en prat med henne igjen kanskje. Vi glemmer ofte det som er nærmest når vi kaver som mest med å finne en løsning.

    Ellers kan jeg foreslå en annen tilnærming. Det høres sikkert for noen (de som er hardt rammet av hormonene sine) flåsete ut. Men jeg tenker på det å være takknemlig for den perfekte kroppen som fungerer i sånne sykluser. Både månedlige og gjennom et helt kvinneliv. Noe med å se det som en fantastisk ting kroppen gjør helt på egen hånd, og som er en helt normal tilstand. Og som man kan tillate seg å ha også, med tanke på omgivelsene. Du lever tydeligvis i et miljø med aksept for at dagene kan være ganske «humpete» iblant, så hvorfor ikke bare innse at de dagene kommer med jevne mellomrom. Og innrette livet litt etter det. Selv har jeg etterhvert fått svært kraftige menstruasjoner, og kjenner at det er veldig energikrevende. De to første dagene er MINE dager. Da bestemmer jeg tempo og innhold (selvsagt kræsjer det ofte med jobb, men etter jobben…)

    Altså, jeg står i fare for å bli oppfattet som flåsete, og at jeg tar lett på dette. Noe jeg ikke gjør. Men det er mye kraft i tankene våre, og aksept kan ha en sterk effekt.

    • hannem sier:

      Syns det du, Elisabeth, sier har mye for seg. Hvorfor skal vi være så snille og prektige hele tida? Kanskje har vi litt godt av å få blåst litt ut en og annen gang? Vi kvinner har så lett for å sette høye krav til oss selv: være flinke og effektive både på jobb og heime, ta oss godt ut, være snille mødre og eiegode koner. Det hadde kanskje vært godt for oss med litt tid og rom for oss selv? Noe a la Emils snekkerbod?

  11. Jeg trodde ikke jeg hadde PMS jeg! Men det var bare til jeg giftet meg.. da fikk jeg høre at joda…! Og enda verre ble det etter at jeg fikk barn. Jeg tror ikke det egentlig har blitt verre – men før kunne jeg bure meg inne et par dager og peie meg selv, nå derimot har jeg noen rundt meg alltid – og det gjør det verre. Så hadde jeg kunnet bure meg inn et sted helt alene et par dager i mnd så hadde det vært løsningen! 😀

  12. Tonje sier:

    Hahaha. Jeg både smiler og ler når jeg leser innlegget ditt, og kjenner meg igjen. Måtte lese det høyt til min Einar, og han kjenner visst meg igjen også… Så da bare tipser jeg om ryggmassasje og å la meg være i fred når det står på som værst. =)

  13. Helena sier:

    Jeg ble faktisk mye bedre når jeg begynte å drikke hvetegressjuice! Som tidligere forsker tør jeg ikke trekke en endelig konklusjon på så lite tallmateriale, men nå er det faktisk så bra enkelte måneder at jeg ikke merker noe før jeg ser at jeg har mensen 🙂

  14. Helena sier:

    Tar forøvrig også spirulina som Camilla!

  15. Kristine E. sier:

    Jeg har hatt ganske god hjelp av nattlysolje, og det har hatt god effekt på kvisene mine også. Men da må man sørge for å få i seg tilstrekkelig med omega 3 også 🙂

  16. Catrine sier:

    Jeg spiser bare p-piller uten pauser jeg, det hjelper jo på å redusere ubehaget med mens og således også pms.

  17. Ororina sier:

    Det var ei tid da det var helt vanlig at kvinnene hadde et eget hus hvor de bodde når mensen var i anmarsj, og der ble de til den var over. I denne perioden fikk kvinnene et pusterom fra det daglige, tavle livet med ansvar og det hele. Denne ordningen eksisterer fortsatt i noen få kulturer som enda ikke er blitt for influert av moderne levestil.

    Enn om vi kunne fått tilbake dette huset? Ofte var også huset plassert litt unna allfarvei, slik at kvinnene fikk være isolert, og det var ikke uvanlig at dette huset var strengt forbud for menn.

    Merker selv at jeg er mer sliten når PMS-trollet dukker opp, så det er nok ikke så rart at lunta også blir desto kortere.

  18. Marlene sier:

    Nattlysolje funker bra 🙂 2-3 gram. Tror det er GLA-innholdet som gjør det. GLA er visst en type omega-6 som ikke er betennelsesfremmende om jeg husker riktig?Men er jo uansett viktig med en god balanse mellom omega 3 og omega 6. Spirulina er også rik på GLA, mulig det er derfor noen har god erfaring med det også?

  19. Grete sier:

    Du får kjøpt noen kjekke piller som heter femal på helsekosten. http://www.helsetorget.com/info_Femal.asp

    De hjalp meg enormt da jeg slet med samme problemet. Til Frodes store fortvilelse var jeg ikke til å være i hus med. Tenker din svigerinne også kan skrive under på det. Hun har nok sett det da vi jobbet sammen 😉

    Nå derimot, går jeg på cerazette og slipper å få mensen, og alle hormonelle plager som følger med.

    Grete

  20. Birgitte sier:

    Du er så kul! Er det rart vi digger bloggen din! Keep up the honesty:)

  21. Elisabeth sier:

    Ororina: støtter deg med tanke på det huset:) Men om det ikke kan gjøres så drastisk i våre hverdagsliv, kan man skape et fiktivt «hus». Det med å ha rom for seg selv de slitsomme dagene, tror jeg kan være lurt.

  22. Maria sier:

    Femal på helsekost

  23. superidaha sier:

    Jeg ville ofret kjøtt og melk en tanke. Det er jo matvarer som påvirker hormonene våre, så det ville ikke vært ulogisk om pms ble hakket verre på lavkarbo (vs. høykarbo (norsk kosthold…)).Nå har jo du spist lavkarbo en god stund da, emen jeg vet at i alle fall mange merker at migrene og andre fysiske PMS-symptomer blir borte/minsket om de kutter ut kjøtt når de har mensen.

    Heldigvis er det bare noen dager i måneden – og jeg lover at det er bedre enn å ha menssmerter på tilsvarende nivå. For et par år siden var jeg hejmme fra skolen 1-3 dager i måneden fordi jeg lå og vred meg på gulvet i smerte (med tilhørende kvalme og besvimningstendenser)! Nå er jeg stort sett bare hormonell, hehe.

  24. Katrine sier:

    Jeg er også en pmsèr, og hardt angrepet dessverre:(
    Tenker mest på ungene som har en mor som til tider er bråsint og svært lite tålmodig. Ikke greit når en er liten, selv om jeg prøver å forklare hva som skjer. Jeg håper at med lavkarbo og gjevnt blodsukker, så skal jeg bli bedre. Men med alt jeg har prøvd oppgjennom, er jeg forsiktig nøktern opptimist.

    Håper du finner noe som fungerer for deg:))

    Katrine:)

  25. Camilla M sier:

    Jeg ville droppet alle melkeprodukter ( det går fortsatt ann å spise lavkarbo) helt konsekvent i 8-12 uker. Er ganske sikker på at du vil merke stor bedring.

  26. myfunnydays sier:

    Kjenner igjen dette :/ Men jeg føler at jeg er mye mer stabil på lavkarbokosthold 😀

  27. Silje Silje sier:

    Så bra du har en tålmodig mann! 🙂 Enig med Camilla M, prøv å dropp kumelkprodukter. Og som en refleksolog skrev lenger opp, å akseptere at nå er hormonella her og ikke bli irritert for at hun er der, det kan være veldig smart å prøve. Har selv erfart effekten av å akseptere kontra å fordra som pesten og ønske det BORT. Å akseptere det man ikke liker får ofte ting til å minske i styrke/ikke ta like stor plass/bli uviktig/forsvinne, men krever litt innsats og trening 🙂

  28. Birgitte sier:

    Håper det går bra med Hormonella…? Og håper vi snart hører mer fra deg! Du er dypt savnet her i blogguniverset:)

  29. elisabeth sier:

    Savner blogginnlegg fra deg!:-)

  30. wneedu sier:

    Har du prøvd nattlysolje? Det funker iallefall på meg, jeg var helt håpløs når jeg fikk PMS før. Heldigvis forstår de fleste hva det dreier seg om, også mannfolka. Så som Silje sier, så hjelper det nok å akseptere at alt bare er dritt en dag 🙂 (vanskelig i praksis, men sant:)

  31. Tilbaketråkk: Hormonella-nytt | Fristende lavkarbo

  32. Tilbaketråkk: Velkommen! | Fristende lavkarbo

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s