Å legge om kostholdet: Start enkelt

Det første innlegget om å legge om kostholdet, kan du lese her.

Mange forteller at det føles veldig overveldende å legge om kostholdet. Hvor begynner man? Hva må man kutte ut? Hva skal man se etter på matvarenes innholdsfortegnelse?

Start enkelt. Ta utgangspunkt i din egen situasjon og gjør så godt du kan. I starten tar det litt lengre tid å planlegge måltider og å handle, men du trenger ikke lage så komplisert mat!

Lær deg noen enkle retningslinjer:

Kjøp produkter som inneholder mindre enn 5 karber per 100 gram. Enkelte produkter, som man gjerne ikke bruker mer enn litt av, kan inneholde litt mer.

Tilpass middagene etter hverdagen din. Jobber begge fulltid og kanskje har barn i tillegg, er det vanskelig å lage lekker mat fra bunnen av hver dag. Lag enkle måltider i hverdagen, satt sammen av grønnsaker som vokser over jorden, kjøtt/fugl/fisk og en fettkilde. Lag gjerne ekstra, slik at du har til frokost eller lunsj dagen etter.

Lag mat av rene kjøtt/fisk/fuglprodukter så ofte som mulig. Jeg lager ofte kjøttboller fra bunnen av, men noen dager går det i hundre og da havner det ferdiglagde kjøttboller på bordet her også. Jeg føler ikke på det. Jeg tenker som så at helse bygges av den maten jeg vanligvis spiser, ikke av det jeg spiser en gang i blant.

Hvis du kjøper ferdiglagde produkter, kjøp de med så høyt kjøtt(fisk/fugl)innhold som mulig.

Gå på skattejakt i krydderhyllene. I stedet for å kjøpe ferdigkrydrete produkter, som ofte er tilsatt smaksforsterkere, kan du kjøpe produktet ukrydret og krydre selv (for eksempel kyllinglår).

Kjøp gjerne friske urter, men hvis de bare visner i vinduskarmen eller du ikke bruker de, gjør det faktisk ikke noe å bruke tørkete urter. Velg det som passer for deg, ikke det du synes burde passe…

Invester i et godt salt. Når du etterhvert spiser renere (mindre ferdigprodukter), får du i deg mindre tilsatt salt. Maldonsalt er nydelig å drysse over maten, og rock&sea salt (rosa salt fra Santa Maria) setter fantastisk smak på både kjøtt og fugl.

Særlig om sommeren er det praktisk å ha dressinger stående klart i kjøleskapet. Bruk litt tid til å se på innholdsfortegnelsene, det er mye rart i mange av de. Eksperimenter gjerne med å lage det selv, men det er lov å ikke gjøre det. Det er lov å tenke at hvis hele måltidet består av rene råvarer, så kan du ha en spiseskje dressing som ikke er optimal ved siden av.  Forøvrig er verdens beste salatdressing såre enkel: en god olje, maldonsalt og kvernet pepper.

Ta valgene utifra din kunnskap, din tid, interesse og økonomi. Gjør så godt du kan.

Invester i noen kokebøker! Tre gode er Matglede med lavkarbo av Annika Dahlqvist og Maria Høglund, Friskere fremtid av Terje Sandberg og Frisk med lavkarbo – 100 oppskrifter.

Bli inspirert av bloggere, men det er ikke til å stikke under en stol at noen er svært avanserte på kjøkkenet, eller har svært lange ingredienslister. Du må ikke få til det samme for å lykkes med kostomleggingen din.

Et lavkarbokosthold bygges opp av følgende matvarer: kjøtt, fisk, skalldyr, fugl, svin, egg, naturlig fett, både mettet, enumettet og flerumettet, grønnsaker som vokser over bakken, fullfete meieriprodukter, nøtter og bær. Så enkelt!

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Generell helse, Lavkarbo. Bokmerk permalenken.

15 svar til Å legge om kostholdet: Start enkelt

  1. Gode råd!!
    Ha en fortsatt fin søndag. 🙂

  2. kjempeflotte tips alle burde følge! 😀

  3. Tina sier:

    Det virker alltid så enkelt når du forklarer ting. Det skal du vite, att du er flink til å forklare deg i enkelhet, slik at «mannen» i gata forstår hva du mener:-) Trenger liksom ikke bachlor for å forstå deg. Knib fra meg.

  4. vaskeklut sier:

    DETTE synes jeg var fint å lese! Selv har jeg levd lavkarbo i snart to år. Men det er mange der ute som tror det er vanskelig, og som trenger en guide og en puff i baken 🙂

  5. karen sier:

    Bloggen din er så positiv! Så mange fine tips:) Det jeg sliter meg ift til en evt omlegging til lavkarbo, er at jeg ikke har noen «synlig» grunn til å gjøre det: jeg er ung, frisk og slank, og de fleste med et tradisjonelt norsk kosthold som ikke er spesielt interesserte, ser på lavkarbo som kun en slankekur. Jeg har lest (og for så vidt merket, selv om jeg aldri har fulgt et lavkarbokosthold) at mange andre plager kan forsvinne dersom man kutter ut en del karbohydrater – spesielt kornprodukter. Dette er noe mange nok vil tenke på som en falsk forklaring på hvorfor noen velger å legge om, en måte å skjule at man i deres øyne er «hysterisk» i forhold til mat. Hva skal man egentlig svare hvis noen sier: «Du som er så slank, hvorfor skal du gå på lavkarbo? Du trenger jo ikke det!» eller: «Det blir altfor hysterisk hvis du ikke kan spise LITT sjokolade engang». Eller hva med besteforeldre, tanter, osv, som gjør seg flid med middager, kaker, desserter, osv – og så kan man ikke spise noe av det, uten å kunne vise til at man må miste noen kilo, eller at man har diabetes eller cøliaki? Jeg vil påstå at de fleste «friske og slanke» som likevel spiser lavkarbo vil bli stemplet som slitsomt opptatt av kosthold, og jeg tror at dette for min del ville gått utover mye av det sosiale samværet både med venner og familie. Har du noen tips i forhold til dette? Blir veldig glad for svar:D

    • Tusen takk for kompliment – og for din tiltro til meg 🙂 Rett etter at jeg startet å blogge, stilte jeg Line (lilalife.no) det samme spørsmålet. Hvorfor skal en normalvektig legge om kostholdet? – Fordi det er sykdomsforebyggende, svarte hun. Og det har jeg tenkt mye på. Sukker og mel er betennelsesfremkallende, og selv om man har normal vekt, kan man få betennelsessykdommer (tarmlidelser, eksem, allergi, revmatiske lidelser, hyppig syk). Og det er jo en knallgodt argument! I tillegg er det altså energimat, og det at man ønsker å spise mat som gir mer energi, må jo være knall. Og en ting til: fokuser på at du spiser naturlig mat, framfor lavkarbo 😉 Argumenter med at lightprodukter inneholder mer tilsetningsstoffer, og det ønsker du å unngå. Og angående sjokolade, alle her vet at jeg spiser mørk sjokolade litt vel ofte. Svar bare at du spiser sjokolade, men at du foretrekker den mørke. Og så kan du alltids tilby deg å lage dessert når du skal bort 😉

  6. karen sier:

    Tusen takk for grundig svar! Bloggen din gir masse inspirasjon:D

  7. Tilbaketråkk: Å legge om kostholdet: slik kan du svare | Fristende lavkarbo

  8. Tilbaketråkk: Å legge om til lavkarbo | Fristende lavkarbo

  9. Mie sier:

    Må si som karen, du gir virkelig inspirasjon 😀
    Kjempe moro og lese, og så masse flotte tips og oppskrifter 😀

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s