Å legge om kostholdet: Det første skrittet

Å legge om kostholdet kan være både frustrerende og tidkrevende. Det er lett å hive seg rundt og kutte karber av ren inspirasjon, men hvis du skal klare det over tid, må du ha kunnskap. Kunnskap om hvilke matvarer du kan spise, kunnskap om hva slags fett du skal velge, og forståelse og kunnskap om hvorfor du skal spise fett. Hvis du kutter ut karbohydratene og spiser magert, vil du få i deg for mye proteiner, og det er ikke ønskelig.

LES! Les troverdige blogger. Legmenn og -kvinner med egenerfaring, bloggende leger og ernæringsterapeuter.

AKSEPTER! Aksepter og godta hvorfor du legger om kosten. Hvis karbohydrater gjør deg fet, aksepter at det er slik i stedet for å lengte etter at det ikke var sånn. Du kan spise masse annen deilig mat, og det er ikke synd på deg. Derimot er du heldig som har en kropp som forteller deg noe høyt og tydelig. Mange slanke tåler heller ikke karbohydrater, men det synes ikke så godt.

HANDLE SMART! Terjeg Sandberg, forfatteren av Friskere framtid, sier at handlevogna er ditt viktigste verktøy. Det som kommer oppi der, kommer nemlig også inn i munnen. Kjøp rene fiske/kjøtt/fjærkreprodukter. Fråts i grønnsaker som vokser over jorden, og server måltidene med dressinger, sauser og lignende som er laget på rene og fullfete produkter som for eksempel creme fraiche, seterrømme, meierismør, kokosolje, olivenolje, rapsolje.

Ikke utsett å legge om fordi du er redd for hvordan det blir å gå bort. Husk at hverdagene bygger helsa di, ikke en middag borte i ny og ne.

Husk at der du i starten kanskje ser begrensninger, ser du etterhvert muligheter. Når du spiser deg friskere, slankere og mer energisk, vil du nemlig ikke gi slipp på det.

INVESTER i kokebøker og bøker om lavkarbo (se kategorilista til høyre). Gi deg selv tid til å lære, til å prøve og feile og å finne din vei i det nye kostholdet.

Og du, det viktigste av alt: LEV! ELSK! SPIS!

Se også mine Tips til omlegging av kosten. Et veldig godt innlegg, synes jeg selv 🙂

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Generell helse, Lavkarbo. Bokmerk permalenken.

17 svar til Å legge om kostholdet: Det første skrittet

  1. Ida sier:

    Godt skrevet! 🙂

  2. Janet sier:

    Nå har jeg lest bloggen din en stund, så nå er det på tide å legge igjen en kommentar! Du skriver veldig godt, og har masse spennende her! La om kostholdet for 6 uker siden, fordi jeg alltid har hatt svingende blodsukker, mye migrene, tretthet osv. Føler meg strålende, og kommer garantert til å fortsette å spise lavkarbo, samt lese bloggen din for videre inspirasjon 🙂

  3. Nicole sier:

    Flott innlegg! 😀 Har bare et par spørsmål som jeg lurer fælt på, og du hadde vært en engel om du hadde hatt tid til å svare meg.
    Det første jeg lurer på er om man har for lite fett i måltidet eller om man spiser for lite dersom man blir sulten igjen etter 3-4 timer? Jeg blir like sulten av havregrøt frokost og lavkarbo frokost, og føler at dette ikke skal stemme helt.

    Det andre jeg lurer på er «bivirkninger» i starten av kostomleggingen. Jeg har opplevd å få null energi, svimmel og veldig slapp i de 3 ukene jeg har spist lavkarbo. Jeg vet dette er vanlig, men før jeg la helt om spiste jeg ganske «lavkarbo» fra før av uten brød, pasta, frukt ig ris. Eneste jeg har gjort er å kutte ut knekkebrød og legge til mer fett. Hvordan var din oppstartningsfase? Er det vanlig med bivirkninger veldig lenge? Jeg blir så inspirert av alle de flotte bloggene som finnes om lchf, samt bøkene om lavkarbo, har lest Dr. Hexeberg sin bok og holder på med Matrevolusjonen nå. Alt virker så logisk, og jeg har så lyst til å oppdage de positive sidene ved dette kostholdet som det virker som «alle» andre opplever! Men jeg vet ikke hva jeg gjør galt…

    Som sagt, hadde vært supert om du hadde tid til å hjelpe meg litt på veien 🙂 Super bra blogg!

    • Hei Nicole! Uff og uff, stilte du meg spørsmål om dette for noen dager siden? Også skulle jeg svare 😦 Beklager! Det går litt i hundre om dagen, jeg rekker nesten ikke bloggen!

      Mange forteller at de kan gå i mange,mange timer uten å spise på lchf. Min erfaring er at hvis jeg er i nærheten av mat, så blir jeg sulten etter 3-4 timer. Hvis jeg er i nærheten av nøtter er jeg alltid «sulten.» Men jeg opplever også at hvis jeg ikke er i nærheten av mat, så gjør det ikke noe om det går 5-6 timer. Jeg blir ikke slapp, svimmel eller kvalm som jeg ble før.

      Jeg gikk jo rett fra karbojunkie til 20 gram om dagen, så det var en tøff fase. Hvis du bare har kuttet knekkebrød OG lagt til fett, høres det rart ut at du er svimmel. Spiser du nok? Eller er du redd for kalorierne i fettet og spiser mindre?

      • Nicole sier:

        Tusen takk for svar! Skjønner godt at du ikke har tid til å svare alle, og du har jo et liv utenom bloggen også. Synes du er kjempe flink som klarer å balansere både blogging, full jobb, familie og trening!

        Nok mat kunne vært problemet, men det tror jeg ikke. Har alltid hatt stor matlyst, og spiser mye 🙂 Er heller ikke redd for fettet, og har puttet fløte inn overalt. Hm, kanskje det bare er slik for noen? Men på en annen side er jeg vel litt redd for kaloriene i fettet som du sier, men spiser mye rømme og ost. Ellers merker jeg også det samme som deg, dersom jeg er i nærhet av mat (som jeg er når jeg leser til eksamen hjemme) blir jeg raskere sulten. Men det skal nevnes at jeg ikke føler samme type sult som før, og jeg merker at blodsukkeret er jevnere. Og det er jo bra 😀 Skal snart hjem på sommerferie, og familien har ikke tro på dette foreløpig, så jeg får starte opp igjen etter sommeren. Skal da starte et lengre prosjekt, og gleder meg til å se hvordan det går! 😀

      • Nei, jeg vet jammen ikke! Litt synd at du får avbrekk i sommer, da. Det er vel vanskelig å få gjennomført sitt eget kosthold når man er hos familie, og det skjønner jeg! Forresten har blisunn.no skrevet et innlegg om forskjellige typer frokost, metthetsfølelse og blodsukker. Søk litt rundt der inne 🙂 Jeg blir forøvrig mettere av tyrkisk yoghurt, fløte og litt bær enn av egg og bacon 🙂

        Jeg prøver å svare på alle spørsmål, men hvis jeg ikke rekker det med en gang, havner de så langt bak på kommentarsiden i styringspanelet at jeg glemmer de 😦 Bare minn meg på det 🙂

  4. Julie sier:

    Jeg kjenner til den nybegynner greia at man bare ser begrensninger. Har gått på lavkarbo i nesten akkurat 3mnd og jeg er utrolig fornøyd med hva det har gjort med kroppen min! Nå er jeg nesten aldri trøtt, har energi hele dagen, har gått ned 10kg(skal gå ned i hvert fall 5 til), har nesten ikke lyst på søtt lenger og har helt sluttet å småspise.
    Men jeg ser fortsatt noen begrensninger her og der, sliter litt med frokost, er lei av egg og bacon og savner det å kunne smøre meg en brødskive med syltetøy. Jeg må vel rett og slett bli flinkere til å se muligheter i alt av mat. For jeg skal i hvert fall ikke gå tilbake til karbohydratrik mat!

    • Takk for at du legger igjen en kommentar, det er så gøy å lese hva andre oppnår på lavkarbo! Gratulerer!! Jeg er ikke så flink til å ikke småspise, og skal stadig ned fem kilo 😉 Men du, kjøp sukrin og lag deg syltetøy! Og så lager du mine lapper av kokosmel (søk i søkefeltet), og spiser de med nyrørt syltetøy! Mmm 🙂 Du kan jo også prøve tyrkisk yoghurt med bær til frokost, eller cottage cheese, fløte og bær 🙂 Eller med litt sukkerfritt syltetøy hvis du spiser det. Sukkerfritt eplesyltetøy, cottage cheese, fløte, kanel og sukrin 🙂 Lørdagsgodteri!

      • Julie sier:

        Jeg har alltid lurt litt på hvordan tyrkisk yoghurt er, så må vel bite tenna sammen å kjøpe det neste gang jeg er på butikken! alt du nevnte hørtes utrolig godt ut, så det blir nok mer som blir testet ut de neste dagene 😀

      • TY er tjukk og kremete, men syrlig 🙂 Jeg slår gjerne et slag for cc med fløte i også, for det er kjempegodt! Syltetøy kan du forresten lage enkelt selv av frosne bær, sukrin og evt litt fiberhusk for å tykne det 🙂

  5. Tilbaketråkk: Å legge om kostholdet: Start enkelt | Fristende lavkarbo

  6. Tilbaketråkk: Å legge om kostholdet: slik kan du svare | Fristende lavkarbo

  7. Tilbaketråkk: Å legge om til lavkarbo | Fristende lavkarbo

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s