Utfordringer ved å legge om kostholdet

I går spurte jeg dere om hva dere synes er vanskelig ved å legge om kostholdet. Som vanlig er dere så flinke til å svare! Jeg har lyst til å legge ut deler av kommentarene:

M-A skriver: Jeg har inntrykk av at folk tror man må drive med allsalgs “rare” ingredienser på lavkarbo, og at de ikke skjønner hva i all verden spiser man daa? ;)  Tror at om man kan få frem at det i utgangspunktet er rene råvarer, gode fettkilder og vanlig mat forstår folk litt mer av det.  Også er det den evige kake diskusjonen, på tide at man fokuserer på det daglige kostholdet og ikke hva man spiser istedet for kake, er tross alt det vanlige man spiser 80-90 % av tiden! Mulig det er spesielt på min jobb hvor det gjerne er noe kakeinnslag 3 ganger i uken.. tar en god kopp te  jeg og koser meg like godt ;)

Jeg er enig. Lavkarbo er naturlig mat, ikkenoe fiksfakseri, men en annen fordeling av energiprosenten enn det vi er opplært til.

Helen, vår kjernesunne nordkvinne, skriver: Hva er vanskelig ja… Skal vi se…
1. Å spise fet mat til frokost
2. Å være en familie når man skal legge om kostholdet (hadde vært mye enklere å vært singel og barnløs så kunne man bare unngått å kjøpe vanlig brød, pasta, ris, mel osv.. Så var ikke fristelsene i nærheten..)
3. Å skulle gå på besøk – jeg har ikke problemer med å spise litt kake som blir servert, det syns jeg faktisk er helt ok. Men hadde vært fint å kunne begrense seg til ET lite stykke, i steden for å gå helt berserk og skulle teste ALLE kakene..
4.  Å skille mellom sult og “emotional hunger” – hvis du skjønner. “Er jeg sulten nå, eller kjeder jeg meg bare..? Eller føler jeg meg bare litt stresset/trøtt/sliten…?”
5. Kokosmelk kan ofte erstatte fløte, men hva i all verden erstatter man feks rømme med?
6. Hm.. det var vel det jeg kom på i farten.. :)

Vi må vel en gang for alle skrive et innlegg hvor utfordringene rundt det å gå på besøk kan løses! (Vi = jeg).

-m- skriver om det å legge om: Jeg nåtte ett “Nå er det faenimeg-nok”-punkt og jeg bestemte meg for å ta kontrollen på vekta og sukkersuget, forhåpentligvis en gang for alle.. Jeg brukte 14 dager i januar på å lese og lære om Lavkarbo og gikk cold turkey fra dag 1. Funka helt greit og jeg var forberedt og ikke minst supermotivert. Gikk relativt raskt og greit ned de 10 kg med hjelp av kosthold og trening og har klart å holde vekta i over 2 mnd.nå. Det er vel rekord for meg:)

Jeg gikk også Cold Turkey. Altså rett på sak, ingen gradvis nedtrapping. Å trappe ned inntaket av karbohydrater kan være en god ide, men for meg som har så elendig apetittregulering, så var det bedre å gjøre det slik.

Vivian skriver: Jeg tror at det jeg syntes var vanskelig i begynnelsen var det her med 70-80% fett. Jeg forsto ikke hvordan man skulle klare å spise så mye fett, til jeg forsto at energiprosent er noe annet enn prosent mat på fatet. Og jeg tror det kan være lett å tenke sånn. Jeg syntes også det var vanskelig å komme på gode tilbehør. Men det er jo så mange supre oppskrifter der ute på både blogger og lavkarbo.no. En annen ting som jeg tror kan være vanskelig er å være alene om det. Å må skille seg ut alene. Jeg begynte sammen med en venninne, men så når jeg flyttet til Bergen hadde jeg ingen her. Så jeg la ut et innlegg på lavkarbo.no og arrangerte et treff. Og nå har jeg to gode lavkarbovenninner og en del lavkarbobekjente her også. Så arranger et treff om du er alene. Det er lettere å ha noen å snakke med om alt dette. Og man kan få støtte på lavkarboforumet.

Mange gode tips! Forumet på lavkarbo.no kan virkelig være gull verdt!

Malene synes det er vanskelig med niste… Det eneste jeg synest er vanskelig med lavkarbo er niste til skole/jobb. Vet godt at det eneste som kreves er god planlegging, men kjenner at eg ikke orker å begynne med morgendagens niste når jeg kommer hjem fra jobb.

Jeg har lovet Malene et enkelt lunsjtips senere i dag!

Lissi skriver om ulike utfordringer: Kunnskap! Mange (som meg) er så ivrige på å komme igang at de helst skulle vært “ferdig slanget” igår. Det er veldig viktig med litt basiskunnskap i starten. Ta seg tid til å skaffe kunnskap! Lese nøye på innholdsfortegnelsene. I starten kan det være en helt ny opplevelse og handle mat på butikken. Det tar mye lengre tid når en skal snu og lese på alt! Så ikke regn med at man kan løpe gjennom butikken på 5 min i starten.

Familien! Hvordan kan en få til å lage middag som alle kan spise uten å lage to forskjellige. Det er jo slettes ikke vanskelig nå, men i starten var det det.

Like/godta fett! Man kan jo ikke akkurat være fettskremt på dette kostholdet.

Planlegging! Det er vanskelig i starten, men man må faktisk planlegge. De første to mnd la jeg meg ikke om kvelden før jeg hadde klart hva jeg skulle spise dagen etter; frokost, lunsj middag/kvelds.

Sultfølelsen! Når er man egentlig sulten? Når er man mett? Endre måten man spiser på, eller at man skal ta seg god tid -spise sakte!

Spise borte! Spise ute!

LCHF og trening! Her sies det så mye forskjellig.. Jeg har fått kommentarer på dette. Men du kan jo ikke trene denne timen da du spiser lavkarbo?!! Du skal jo ikke ha høy puls?! Du må kun gå turer du nå?! Jeg trener akkurat som før jeg :)

Søtsaker! Ja, det har vært vanskelig! Men jeg ser nå at jeg tidligere småspiste søtsaker, altså mellom måltidene -fordi jeg var litt fysen/småsulten.. Nå som jeg er mett og blodsukkeret stabilt er jeg sjelden fysen og behovet for søtsaker har derfor avtatt naturlig. Men jeg savner litt “kos” -altså det er jo lov å kose seg! Men når? Når er det tid for kos når man egentlig er mett? Burde man da utsette ett måltid/hoppe over ett måltid og f.eks spise en lavkarbo vaffel isteden? Dette er fortsatt vanskelig synes jeg. For jeg har jo lyst å kose meg litt, men finner liksom aldri rom for det og da går jeg jo rundt og har lyst å kose meg ofte..Men jeg gjør det jo ikke ;)

Innkjøp av “spesialingredienser” med forklaring til hva de kan brukes til! Og hvorfor! Da tenker jeg på eks: firberhusk, spirulina, glutenmel, soyamel, mandelmel, goji bær/pulver, hampfrø osv.

Her har jeg nok ideer til å skrive i ukesvis 🙂

Catrine og Hanne får avslutte det hele med problemløsning:

Vi havnet på “lavkarbokjøret” via en time hos en ernæringsfysiolog. Det var ikke meningen i det hele tatt, men hun mente det ville være lurt. En time med forklaring og info fra henne, gjorde at vi klarte oss helt fint på egenhånd uten egentlig mer oppfølging. Lesing av Skaldemann-bøkene har gjort det enda tydeligere for meg hvorfor jeg gjør dette.  Matrevolusjonen og andre (gode og faktisk underholdende) bøker hjelper også. Jeg syns jeg spiser mer variert nå enn før, da ble det jo bare brødskiver med pålegg. Nå spiser vi ofte veldig mye forskjellig til frokost/lunsj. Egg i en eller annen form eller middagsrester eller bare litt ost og reker og “tapas-aktig” med litt av det vi har for hånden. Tenker ikke på fett annet enn at vi kun har fete produkter i hus. (Catrine)

Har levd på lavkarbo i ca et år nå. Som fettskremt i ca 20 år slet jeg litt i begynnelsen med å spise så mye fett, lå våken og lurte på om hjertet mitt hadde det bra!  Tillot meg litt potetgull og litt m-sjokolade i starten, men endte opp med å kaste halve posen. :-)  Har begynt å like hamburger igjen (!), med hjemmelaga lavkarbobrød til, istedenfor de “ekle” ferdigkjøpte, samt coleslaw. :-)  Fruktsalat hadde vi ofte før, lager det av og til nå også, med is, krem eller rømme til. Kaker har vi aldri brukt å ha så ofte. Ungene er ikke så glad i brød, det er helst mannen min som vil ha det. Lager samme mat til alle, stort sett, f.eks. med både blomkålpuré og salat til, så spiser ungene bare salat og mannen min og jeg blomkålpuré. Savner ikke utspedd mat som fiskeboller, fiskekaker eller pølser. Hvis vi skal ha pølser, bruker vi vossakorv, for de er litt grovere og inneholder mer kjøtt (det kjennes i hvert fall sånn ut). (Hanne)

Jeg skjønner at man ser mange utfordringer ved å legge om kostholdet. Men det er jammen noen utfordringer ved å beholde kostholdet man har også – vektproblemer, betennelser, dårlig apetittregulering, det at man må styre seg for å holde seg unna snop, i stedet for å ikke ha lyst på… Bare for å nevne noe 😉

Se forresten mine Tips til omlegging av kostholdet som egen link på headeren!

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Lavkarbo. Bokmerk permalenken.

2 svar til Utfordringer ved å legge om kostholdet

  1. Uff, folk er så lite forståelsfulle. Nettopp pratet med ei venninne på lavkarbo som får bare «drittsnakk» av familie pga hun er så «sær». Ja veldig sært å ta vare på helsa gitt!!! Jeg eter ikke lavkarbo – men jeg eter rein mat, og variert kost. Karbo til alle døgnets tid er ikke «variert» i mine øyne!! Og jeg får også mye tyn og kjeft for det, fordi jeg er så sær, som må vite hva som er i all maten jeg spiser, og som bruker hundre år på å handle pga jeg leser innholdsfortegnelser. Så den biten der har jeg gjort i 10 år allerede!!

    Vi tar vare på helsa og vi burde ha mer tro på oss selv på at vi vet best om vår egen kropp. Det vil jeg tro er det vanskeligste for alle, når alle andre rundt oss er «sunne» og unngår dette «fæle fettet», og vi mener bestemt at vi faktisk gjør det rette. Ha troen på dere selv og kunnskapen og erfaringene dere sitter med!!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s