Enkel, rask og mettende lunsj

Dette er en svært mettende liten rett! Denne er en favorittlunsj, fordi den er så enkel og god. Min eldste datter er også blitt en rev til å lage denne til seg selv, og mannen min elsker dette – men det er ikke like lett å få han til å kokkelere.

I en plastikkboks blander jeg 3-4 store spiseskjeer med tyrkisk eller gresk yoghurt sammen med litt fløte (1/2 dl cirka) og 1/2 teskje vaniljepulver. Deretter drysser jeg noen frosne bringebær over, og strør over litt sukrin. Noen ganger får retten også et dryss av gojibær eller nøtter. Vanligvis tar det for lang tid å hakke nøtter 😉

Når jeg skal spise lunsj klokka 11 er bringebærene tinte, og jeg rører det hele sammen til en rosa, søtsyrlig yoghurt med bringebær i.

Voila, c’est tout!

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Oppskrifter. Bokmerk permalenken.

28 svar til Enkel, rask og mettende lunsj

  1. siri sier:

    Dette er min frokost nesten hver dag, bortsett fra at jeg også har oppi solsikkefrø og, eller gresskarkjerner. Kjempe godt og super enkelt;)) Håper du har det bra!!! Klem til deg.

  2. iseliniselin sier:

    Naaam! Dette skal jeg ha til lunsj en dag, herlig 🙂

  3. Trine RJ sier:

    Og her kommer jeg med mine spørsmål igjen… masekråka 😉
    Jeg har drevet og lest bakpå boksene (bøttene!) med tyrkisk og gresk yoghurt en stund nå og ser ikke heeelt grunnen til å jakte på disse yoghurttypene. De inneholder ubetydelig mindre karbohydrater enn yoghurt naturell fra Tine (vi snakker tidels prosent), koster betydelig mer og er vanskeligere tilgjengelig. Om man har en «ekstern» fettkilde, er det da noen grunn til ikke å bruke yoghurt naturell?
    Jeg lurer ut fra et kostholdsperspektiv, ikke smak. Skjønner at mange velger ut fra smak og at det er enkelt at yoghurten allerede er fet i seg selv 🙂

    • Nei, du har nok helt rett. Jeg er bare ikke så glad i naturell yoghurt, litt tyntflytende og syrlig. Vi får mange yoghurtmåltider ut av en boks tyrkisk, samt at jeg bruker den i saus og dressing.

      • Trine RJ sier:

        Jeg synes bare det går igjen i alle LCHF-bloggene jeg følger, at det er tyrkisk og gresk yoghurt som gjelder. Og så er det massevis av kommentarer fra folk som sliter med å finne disse variantene. Det slo meg at kanskje mange «nybegynnere» tror at de må spisse disse, når de fint kan spise yoghurt naturell?
        Men det er klart, bruksområdene, utover å spise dem som de er, blir jo litt forskjellige 🙂

  4. Tone Cecilie sier:

    Det så veldig deilig ut! Dessverre så reagerer jeg på melkeprodukter (unntatt ekte smør), så dette kan ikke jeg gjøre like enkelt. Kan selvsagt lage meg youghurt av kokosmelk og melkesyrebakterier, men det blir liksom ikke til det…..

    Uansett, har et spørsmål til deg ang noe helt annet. Du bestiller varer fra iHerb jevnlig, ikke sant? Holder du deg alltid under 200-kroners grensen? Hvis ikke, hvillket nivå ligger omkostningene på. Tenker da spesielt på fortollingsgebyr til posten eller annen befrakter. Noen trappetrinnsnivåer det er lurt å være klar over?

    • Hallo Tone Cecilie 🙂 Morsomt å se navnet ditt og se for meg ansiktet ditt! Du, jeg har laget dette mange ganger ved å piske kokosmelk til krem. Det blir jo ikke syrlig, men det er veldig godt!

      Jeg har bestilt et par ganger for over 200 kroner. Jeg kan ikke anbefale det, altså. En gang fikk jeg en ekstraregning på 400 kroner, fordi jeg måtte betale toll både i Tyskland og Norge. Jeg har hørt at alle pakker fra iherb kontrolleres (pga legemidler), så jeg hadde ikke tatt sjansen!

      • Tone Cecilie sier:

        Hei Cecilie
        Jeg ble så inspirert av dette, at nå er kokos-youghurt «under arbeid» i dehydratoren min. Skal så gjennom natten, så får vi se om det blir god frokost i morgen tidlig. Har ikke lagt sånn før, så det blir spennende.

        Takk for tips vedr iHerb. Tenkte litt på å kjøpe kokosfett derfra, hvis det ble billigere. Men det er kanskje ikke verd bryet?

      • Så spennende 🙂

        Det er verdt bryet! Hvis du velger frakt med DHL får du varer etter 2-5 dager, og det koster ca 80 kroner. Da har du en mye høyere vektgrense 🙂 Jeg har kjøpt Jarrow Formulas kokosolje og er fornøyd med det. Det koster 45/67 kroner per krukke (vanlig/kaldpresset). Ift Cocosa er det stor forskjell! Mange skryter av Garden og Life sin kokosolje, den er litt dyrere, men rimelig likevel!

  5. Ida sier:

    Noe lignende pleier jeg å lage, bare med litt frø over og stevia vanilla creme. Nå har jeg hatt en melkefri måned for å sjekke hvor godt jeg tåler det, så jeg gleder meg til å spise tyrkisk yoghurt igjen om noen dager!

  6. nina sier:

    Lurt med frosne bær så det holder seg kaldt 🙂 Namnam

  7. Ingrid sier:

    Dette har også vært min lunsj den siste uken, bortsett fra at jeg bruker kun frosne bringebær og tyrkisk yoghurt. Istedet for sukrin bruker jeg noen dråper Stevia Berry 🙂
    Kjempegodt, og som du sier, mettende!

  8. Linda Haga sier:

    Tusen takk for tipset 🙂 Da har jeg en ny lunsjrett å prøve 🙂

  9. vilblisunn sier:

    hei 🙂 kjempefin blogg! ville bare si ifra at jeg har linket til deg og brukt et bilde fra bloggen din i dette innlegget: http://vilblisunn.blogg.no/1307272804_sunn_lrdagskos.html 🙂 bare sånn at du er klar over det:)

  10. Malene sier:

    Tusen takk for lunsj tips! 😀 Dette skal prøves 🙂

  11. Vær så god 🙂 Skal se om jeg ikke kan slå til med flere tips i løpet av uka 🙂

  12. Lissi sier:

    Mmm, dette er super godt! Jeg har til nå blandet lik mengde som deg tyrkisk yoghurt med ei svær spiseskje med creme fraiche, hatt over bringebær, solsikkekjerner, sesamfrø og linfrø + en lite dryss sukrin… Nam! Skal prøve med fløte neste gang 🙂

  13. Linn sier:

    DET er godt det! 🙂 Jeg pleier ofte å lage dette etter trening også. NAM!

  14. Elin sier:

    Dette ser kjempegodt ut, en rett jeg virkelig har lyst til å prøve. Jeg går ikke på lavkarbo, men vurderer «lavkarbisk» kostomlegging. Men jeg vet ikke helt om det er det rette for meg enda. Jeg er ikke overvektig og jeg har ingen sykdommer (som jeg vet om), og jeg er VELDIG glad i pasta og godteri 😉 Jeg har sett litt rundt på forskjellige blogger og lest litt om lavkarbo, og synes det er veldig stort fokus på slanking og/eller forskjellige sykdommer. Vil man få en like stor helsegevinst dersom man ikke feiler noe? Men jeg er sulten omtrent hele dagen, ofte bare 1,5 – 2 timer etter et måltid, noe som er veldig slitsomt og irriterende. Kan jo ikke planlegge noe som helst uten å forsikre meg om at jeg har med matpakke. Dessuten har jeg veldig lite overskudd og energi – er helt blåst etter å ha vasket og rengjort leiligheten – og da er det snakk om en LITEN leilighet. En annen ting er at jeg er møkk lei både brødskive og knekkebrød – må hauge innpå lassevis for å bli mett. Så en sånn rett ser ut som en nydelig avveksling! Men jeg lurer på en ting bare: hvorfor er det sånn i lavkarbo at man må bruke så mye fett? Kan ikke denne retten lages like bra uten fløten? Er forøvrig en kjempefin blogg du har fått i stand her 🙂

    Klem fra Elin

    • Denne retten kan lages uten fløte 🙂 Jeg bare liker å bli mett, fordi jeg aldri ble det før jeg la om kostholdet 😉 Det er fettet som gjør en mett! Og gir energi!!! Ja, jeg tror du kan ha nytte av det. DESSVERRE fokuseres det mye på vekt – men det er jo forståelig også. Men det som har vært det aller, aller viktigste for meg har vært å få energi. Jeg var som deg, og jeg synes det har vært en gave å få energi.

      I og med at du er normalvektig og ikke har noen sykdommer (hvordan fungerer magen…?), så tåler du nok litt mer karbohydrater enn mange, så du kunne for eksempel prøvd øvre del av skalaen, 50-70 (kanskje til og med opp i mot 100 gram) per dag. Men dette er bare min uautoriserte mening 🙂

      • Elin sier:

        Men jeg takker for din uautoriserte mening jeg! Jeg skjønner ikke helt dette med mengde av karbohydrater, hvordan regne ut dagsrasjonen. Jeg får nok lese meg opp litt mer først. Når det gjelder magen så fungerer den nesten litt for godt 🙂 Men når larkarbokostholdet ekskluderer brød osv så forsvinner jo en stor del av fiberet jeg trodde man burde få i seg hver dag? Hmm…Mye jeg ikke vet nok om enda, gitt.

        En annen ting jeg også lurer på er hvordan lavkarbo forholder seg til kaffe? For til den retten du har laget her så kunne jeg godt tenkt meg det til, altså 😉

      • Jeg synes ikke du trenger å regne ut. Spis grønnsaker og nøtter og bær, samt f eks denne yoghurtretten. Frukt regnes av mange som godteri, men noen kan fint tåle det, men da fortrinnsvis rett etter trening 🙂 NB! Min mening 😉 Da farter fruktsukkeret rundt i kroppen og plasserer seg der det skal. Det er masse fiber i grønnsaker. Noen tar fibertilskudd ved å tilsette Fiberfin i bakst ol, eller med et glass vann med fiberhusk i. Andre, slik som jeg, fungerer best uten tilskudd 🙂 Prøv først uten å telle. Kutt ut ris/brød/pasta/potet/sukker og legg til naturlige fettkilder, samt velg rene produkter i stedet for bearbeidete 🙂

        Drikk kaffe!

  15. Elin sier:

    Tusen takk for svar! Så koselig at du er så positiv 🙂 Lykke til videre med bloggen og alle dine prosjekter 😉 Nå vet jeg hvor jeg finner veien 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s