Lørdagens skravleinnlegg

God morgen 🙂

Jeg er i gang med en stor kopp kaffe latte – men jeg har ikke lyst på sjokolade. HÆ? Det kommer nok i løpet av dagen.

Latten lages av en dobbel espresso, 1/3 eggemelk og bittelitt fløte for en fyldig smak. Den er SVÆRT mettende!

Takk for hjelpen til å besvare innlegget om hår! Flinke damer 🙂 Selv har jeg vært opptatt siden onsdag med fest, bursdag og bursdagsfest. Som alltid øker jeg inntaket av Spirulina når jeg skal på fest, hvis ikke må jeg jo hjem og legge meg halv elleve.

Dere kan jo gjette hva mange av samtalene dreier seg om? Jeg er en magnet i forhold til samtaler om kosthold, gitt. Og samtalene dreier seg like mye om helse som vekt – og smaliser er like interessert som andre. Lovely!

I går var det feiring av selveste Fitnesspumpkin – Partypumpkin for anledningen. Hanne, jeg har komprimitterende bilder av deg på telefonen 🙂 Haha, frøken fitness hadde en uforglemmelig aerobictime.

Hanne serverte reker. Kjempesmart, ettersom det satt både fettskremte og brødskremte rundt bordet. Mine reker ble lagt på blader av hjertesalat med majones på, andre spiste med baguett. Kjempesmart og nydelig!

Forøvrig hadde jeg spist reker tidligere på dagen, til frokost klokka 11:

Dette ble servert med litt bacon til. Og for en gangs skyld var jeg mett i evigheter. Da vi spiste i syv-tiden på kvelden hadde jeg drukket en kaffe latte i mellomtida, pluss prøvesmakt litt på porsjonen med dødelige mandler jeg skulle ha med. For en luksus å være så mett!

De siste dagers samtaler har lært meg at noe av det som er vanskelig i forhold til å legge om kostholdet, er å vite hvordan man skal starte. Hva annet synes dere er vanskelig? Jeg kunne godt tenkt meg å skrive litt om dette framover. Gi meg tips!

Ha en nydelig dag, dere. Jeg ønsker meg en roooolig dag!

C 🙂

PSSSST: Nå åpnes linkene mine i nytt vindu når du klikker på de. Takk, Terje!

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Morgenprat. Bokmerk permalenken.

27 svar til Lørdagens skravleinnlegg

  1. M-A sier:

    Jeg har inntrykk av at folk tror man må drive med allsalgs «rare» ingredienser på lavkarbo, og at de ikke skjønner hva i all verden spiser man daa? 😉 Tror at om man kan få frem at det i utgangspunktet er rene råvarer, gode fettkilder og vanlig mat forstår folk litt mer av det. Også er det den evige kake diskusjonen, på tide at man fokuserer på det daglige kostholdet og ikke hva man spiser istedet for kake, er tross alt det vanlige man spiser 80-90 % av tiden! Mulig det er spesielt på min jobb hvor det gjerne er noe kakeinnslag 3 ganger i uken.. tar en god kopp te jeg og koser meg like godt 😉

    • Takk for viktig kommentar! Når alle spør «Jammen, hva spiser du i stedet for brød/pasta/ris,» så er jo gjerne svaret at jeg egentlig ikke erstatter det med noe spesielt. Jeg blir nemlig mer sulten av å spise pasta med kjøttsaus enn ved å bare spise kjøttsausen!

  2. Hva er vanskelig ja… Skal vi se…
    1. Å spise fet mat til frokost
    2. Å være en familie når man skal legge om kostholdet (hadde vært mye enklere å vært singel og barnløs så kunne man bare unngått å kjøpe vanlig brød, pasta, ris, mel osv.. Så var ikke fristelsene i nærheten..)
    3. Å skulle gå på besøk – jeg har ikke problemer med å spise litt kake som blir servert, det syns jeg faktisk er helt ok. Men hadde vært fint å kunne begrense seg til ET lite stykke, i steden for å gå helt berserk og skulle teste ALLE kakene..
    4. Å skille mellom sult og «emotional hunger» – hvis du skjønner. «Er jeg sulten nå, eller kjeder jeg meg bare..? Eller føler jeg meg bare litt stresset/trøtt/sliten…?»
    5. Kokosmelk kan ofte erstatte fløte, men hva i all verden erstatter man feks rømme med?
    6. Hm.. det var vel det jeg kom på i farten.. 🙂

    • Hehehe, jeg kjenner meg igjen i noe her. Det er så DEILIG å ikke være hun som kaster seg over alle kakene og overspiser lenger 🙂 Men du spiser ikke meieriprodukter du da? Jeg tåler fint syrnede meieriprodukter, takk og pris 😉

  3. -m- sier:

    God formiddag fra forblåste Trondheim. Sitter å kikker ut i hagen og ser at vaser med de syrinene jeg plukket i går kveld er slengt rundt og knust:( Jaja, dersom dagen ikke har værre ting å by på så er det helt greit:)

    For noen år siden satt jeg meg ett max.vekt mål, når jeg går over det tallet så når kroppen ett punkt hvor jeg ikke føler meg ok, blir tung, lite energi, ser mørkt på ting, klærne passer dårlig osv, osv. Da må jeg ta ett tak og slik har det liksom vært; opp og ned og opp og ned med jevne mellomrom. Metoden var selvsagt lavkalori og i etterkant har jeg jo skjønt dette med stabilt blodsukker og småspising.. Veldig, veldig slitsomt og sikkert ikke godt for kroppen heller.

    Etter alle desember julekaker og selskaper så nådde jeg max.grensa …igjen! og fant ut at slik kan jeg ikke fortsette, er jo liksom ikke kjempeung lenger heller og det er begrensa hvor mye tid, plager og frustrasjoner jeg skal bruke på å inneha trivselsvekta! Jeg nåtte ett «Nå er det faenimeg-nok»-punkt og jeg bestemte meg for å ta kontrollen på vekta og sukkersuget, forhåpentligvis en gang for alle.. Jeg brukte 14 dager i januar på å lese og lære om Lavkarbo og gikk cold turkey fra dag 1. Funka helt greit og jeg var forberedt og ikke minst supermotivert. Gikk relativt raskt og greit ned de 10 kg med hjelp av kosthold og trening og har klart å holde vekta i over 2 mnd.nå. Det er vel rekord for meg:)
    Har kjørt veldig strikt Lavkarbo til nå og den 15 juni er halvåret gått og jeg skal, etter planen jeg satt meg i januar, begynne å øke inntaket av karbo.noe. Kjenner at det blir litt skummelt, men har tro på at alt jeg har lest og lært av andres erfaringer vil hjelpe meg til å fortsatt ha kontrollen over kostholdet OG sukkersuget! Min største utfordring har tidligere vært» at jeg har lyst på no søtt» både titt og ofte, med den påfølgene ustabiliteten i blodsukker og helt åndsfraværende putte ting i munnen.

    • Så flink du har vært! Kjempebra!! Husk at du ikke MÅ øke inntaket 🙂 Jeg vet ikke hvor strikt du spiser, men det viktigste er å finne et trivselsnivå 🙂 Vi har iallfall hatt samme utfordring 🙂 Men jeg synes det er utfordringa fortsatt. Hvis jeg ikke spiser veldig strikt, får jeg behov for mellommåltid… Gjerne nøtter.

  4. Marina sier:

    Jeg spiser ikke lavkarbo, men er av de nysgjerrige på dette kostholdet – jeg har dog et annet kosthold enn «normalt» ved at jeg ikke spiser kjøtt. Det jeg synes er vanskeligst er å bli invitert i middag – spesielt når det ikke gjelder familie eller nære venner. Folk blir stresset av at man ikke kan spise alt som serveres ++

    Hvordan løser du dette på lavkarbo? Spiser du det du blir servert selv om tilbehøret består av poteter/pasta/brød? Hvordan påvirker det deg i så tilfelle å plutselig spise dette?

    • Jeg har jo gjort dette så lenge at alle vet det 🙂 Jeg unngår stort sett alt av hvete, for jeg blir så oppblåst og får lett litt eksem igjen. En potet spiser jeg når vi er borte. Det er tross alt en grønnsak, og jeg tenker at når jeg skal spise slik hele livet, så tåler jeg å bli invitert bort og spise mat som ikke er optimal for meg av og til. Men hvis jeg kan, unngår jeg de verste høykarbokildene.

  5. Vivian sier:

    Jeg tror at det jeg syntes var vanskelig i begynnelsen var det her med 70-80% fett. Jeg forsto ikke hvordan man skulle klare å spise så mye fett, til jeg forsto at energiprosent er noe annet enn prosent mat på fatet. Og jeg tror det kan være lett å tenke sånn.

    Jeg syntes også det var vanskelig å komme på gode tilbehør. Men det er jo så mange supre oppskrifter der ute på både blogger og lavkarbo.no.

    En annen ting som jeg tror kan være vanskelig er å være alene om det. Å må skille seg ut alene. Jeg begynte sammen med en venninne, men så når jeg flyttet til Bergen hadde jeg ingen her. Så jeg la ut et innlegg på lavkarbo.no og arrangerte et treff. Og nå har jeg to gode lavkarbovenninner og en del lavkarbobekjente her også. Så arranger et treff om du er alene. Det er lettere å ha noen å snakke med om alt dette. Og man kan få støtte på lavkarboforumet.

    Takk for en fin blogg!
    God helg til alle.

  6. Malene sier:

    Ahh, lørdagsskravleri! ❤

    Det eneste jeg synest er vanskelig med lavkarbo er niste til skole/jobb. Vet godt at det eneste som kreves er god planlegging, men kjenner at eg ikke orker å begynne med morgendagens niste når jeg kommer hjem fra jobb.
    Tips til niste mottas med stor takk! 😀

  7. Lissi sier:

    Kunnskap! Mange (som meg) er så ivrige på å komme igang at de helst skulle vært «ferdig slanget» igår. Det er veldig viktig med litt basiskunnskap i starten. Ta seg tid til å skaffe kunnskap! Lese nøye på innholdsfortegnelsene. I starten kan det være en helt ny opplevelse og handle mat på butikken. Det tar mye lengre tid når en skal snu og lese på alt! Så ikke regn med at man kan løpe gjennom butikken på 5 min i starten.

    Familien! Hvordan kan en få til å lage middag som alle kan spise uten å lage to forskjellige. Det er jo slettes ikke vanskelig nå, men i starten var det det.

    Like/godta fett! Man kan jo ikke akkurat være fettskremt på dette kostholdet.

    Planlegging! Det er vanskelig i starten, men man må faktisk planlegge. De første to mnd la jeg meg ikke om kvelden før jeg hadde klart hva jeg skulle spise dagen etter; frokost, lunsj middag/kvelds.

    Sultfølelsen! Når er man egentlig sulten? Når er man mett? Endre måten man spiser på, eller at man skal ta seg god tid -spise sakte!

    Spise borte! Spise ute!

    LCHF og trening! Her sies det så mye forskjellig.. Jeg har fått kommentarer på dette. Men du kan jo ikke trene denne timen da du spiser lavkarbo?!! Du skal jo ikke ha høy puls?! Du må kun gå turer du nå?! Jeg trener akkurat som før jeg 🙂

    Søtsaker! Ja, det har vært vanskelig! Men jeg ser nå at jeg tidligere småspiste søtsaker, altså mellom måltidene -fordi jeg var litt fysen/småsulten.. Nå som jeg er mett og blodsukkeret stabilt er jeg sjelden fysen og behovet for søtsaker har derfor avtatt naturlig. Men jeg savner litt «kos» -altså det er jo lov å kose seg! Men når? Når er det tid for kos når man egentlig er mett? Burde man da utsette ett måltid/hoppe over ett måltid og f.eks spise en lavkarbo vaffel isteden? Dette er fortsatt vanskelig synes jeg. For jeg har jo lyst å kose meg litt, men finner liksom aldri rom for det og da går jeg jo rundt og har lyst å kose meg ofte..Men jeg gjør det jo ikke 😉

    Innkjøp av «spesialingredienser» med forklaring til hva de kan brukes til! Og hvorfor! Da tenker jeg på eks: firberhusk, spirulina, glutenmel, soyamel, mandelmel, goji bær/pulver, hampfrø osv.

    Detet er hva jeg kom på i farta 🙂

    • Takk for lang kommentar med mange interessante punkter! Jeg skjønner at det er mye man kan skrive om ja… Jeg baker en del, men prøver å være bevisst på å ikke spise mer i løpet av dagen… Altså at ikke det jeg lager er i tillegg til, men i stedet for. Merk at jeg sier prøver 🙂

  8. Trine RJ sier:

    Hei på deg! 🙂
    Et spørsmål ang. eggemelken (som jeg nå tror at jeg faktisk bare må prøve 😉 ). I innlegget du linker til skriver du i fremgangsmåten at du bare setter krukken med kokosolje i varmt vann for å smelte den. Spørsmålet mitt er hvordan kokosoljen tåler gjentatte oppvarminger? Den tar ikke «skade» av det? Eller er det sånn at temperaturen er så lav når den smeltes i varmvann (går ut fra at det er varmvann fra kranen?) at det ikke gjør noe?
    Hilsen masekråka 😉

    • Hvordan var Oslo-turen din????? 3 ss flytende tilsvarer 1 ss fast, så du kan jo ta en ss fast i et glass og sette det i varmt vann. VIPS! Kokosolje smelter forøvrig ved 24 grader, så ja, det er så lav temperatur at oljen ikke skades.

      • Trine RJ sier:

        Åjda, så lav temperatur som 24 grader! Det visste jeg ikke 🙂 Og da gjør det jo ingen skade, nei.
        Osloturen var herlig! Deilig venninnetur med skravling, shoping og mat. Høydepunktene for meg var nok den fantastiske butikken Oliviers & co og lunsj på Ekebergrestauranten. For et flott sted! Og for en ypperlig service 🙂 God service gikk forøvrig igjen på så og si alt av butikker og restauranter. Noe helt annet enn vi er vant til i Trondheim!
        Var torsdagskvelden din fin?

      • Der har jeg ikke vært! Er det en matbutikk av noe slag? Torsdagen var fiiiin 🙂 Så deilig med påfyll av noe man er så interessert i 🙂

  9. hannem sier:

    Har levd på lavkarbo i ca et år nå. Som fettskremt i ca 20 år slet jeg litt i begynnelsen med å spise så mye fett, lå våken og lurte på om hjertet mitt hadde det bra! Tillot meg litt potetgull og litt m-sjokolade i starten, men endte opp med å kaste halve posen. 🙂 Har begynt å like hamburger igjen (!), med hjemmelaga lavkarbobrød til, istedenfor de «ekle» ferdigkjøpte, samt coleslaw. 🙂 Fruktsalat hadde vi ofte før, lager det av og til nå også, med is, krem eller rømme til. Kaker har vi aldri brukt å ha så ofte. Ungene er ikke så glad i brød, det er helst mannen min som vil ha det. Lager samme mat til alle, stort sett, f.eks. med både blomkålpuré og salat til, så spiser ungene bare salat og mannen min og jeg blomkålpuré. Savner ikke utspedd mat som fiskeboller, fiskekaker eller pølser. Hvis vi skal ha pølser, bruker vi vossakorv, for de er litt grovere og inneholder mer kjøtt (det kjennes i hvert fall sånn ut).

  10. folk er vell generellt skeptisk til alt de ikke vet noe om har jeg inntrykk av

  11. Kristine sier:

    Jeg tror mye av det vanskelige kommer av at vi mennesker er redde for nye ting.
    Vi er fastlåste i våre egene rutiner og vaner, og det er skremmende å prøve noe nytt. Ikke minst ta det skrittet å komme igang! Du viser at der er mulig 🙂

  12. Catrine sier:

    Vi havnet på «lavkarbokjøret» via en time hos en ernæringsfysiolog. Det var ikke meningen i det hele tatt, men hun mente det ville være lurt. En time med forklaring og info fra henne, gjorde at vi klarte oss helt fint på egenhånd uten egentlig mer oppfølging. Lesing av Skaldemann-bøkene har gjort det enda tydeligere for meg hvorfor jeg gjør dette. Matrevolusjonen og andre (gode og faktisk underholdende) bøker hjelper også. Jeg syns jeg spiser mer variert nå enn før, da ble det jo bare brødskiver med pålegg. Nå spiser vi ofte veldig mye forskjellig til frokost/lunsj. Egg i en eller annen form eller middagsrester eller bare litt ost og reker og «tapas-aktig» med litt av det vi har for hånden. Tenker ikke på fett annet enn at vi kun har fete produkter i hus.

  13. Trine RJ sier:

    Ja, Oliviers & co er en butikk på Majorstuen som selger olivenoljer, eddiker, tapenader, urtesalt, you name it! Absolutt helt fantastisk 🙂 Og for en service! Vi ble møtt rett innenfor døren av en av de ansatte som lurte på om vi ville ha en smaksprøve. Det var begynnelsen på at vi smakte oss gjennom hele butikken mens hun fortalte og forklarte. Så ble vi oppfordret til å se oss om i butikken, smake og spørre om vi lurte på noe. Det sto små skåler og fat med smaksprøver spredt i hele butikken 😀 Og du, jeg kan love deg at enkelte av de oljene der kan spises som de er med skje. Nammm. Denne butikken er nå lagt til på den faste to do-listen min når jeg er i Oslo. Regner med jeg utvider olje-/eddikbeholdningen litt for hvert besøk, for det kostet litt… 😉
    PS: Jeg er ikke sponsent 😉
    Så bra at torsdagen sto til forventningene. Skulle gjerne fått med meg det også, men det får bli en annen gang 🙂

    • På Majorstua! Jeg har ikke lagt merke til den 😦 Hørtes ut som en helt fantastisk butikk, dit skal jeg absolutt 🙂 Gleeeder meg allerede 🙂

      • Trine RJ sier:

        Den ligger i Vibesgate, ett kvartal inn fra Bogstadveien (høyre siden hvis du går mot Majorsta). Vi fikk anbefalt butikken av ei som jobbet i en annen butikk. «Dere MÅ dit!» var beskjeden vi fikk, og det hadde hun jo helt rett i.
        Du kan bare glede deg 🙂
        Jeg kjøpte en nydelig basilikumolivenolje. Den bare må oppleves!

      • Hjertelig takk 🙂 Skal snart til Oslo igjen, så dit skal jeg! Takk gud for snarlig lønning og feriepenger 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s