Er lavkarbo bare for overvektige?

Som kjent er Matrevolusjonen her, og bare siden torsdag har det handlet om lavkarbo i tv2, Nrk, Nettavisen, Allers, Hjemmet og Dagbladet. Og videre framover kommer det til å handle mye, mye mer om det, og for min mentale helses skyld synes jeg det er viktig at jeg nå lufter noen tanker slik at jeg ikke blir så altfor frustrert i tiden framover.

La meg se, hvordan var dette igjen… Lavkarbo er bare for overvektige. Nei, vent – det var feil. Avisene har tendens til å vinkle det slik. Og så får sånne tynne eksperter (unnskyld fordommene mine) som har holdt vekta hele livet på mager mat og som aldri har fråtset hver ettermiddag og som blir mette av 1300 kalorier (*trekker pusten*) uttale seg, og da sier de selvfølgelig at mettet fett er farlig og langsommer karbohydrater er viktig, men jo, det viser seg jo at lavkarbo er en effektiv slankekur.

Og så hisser jeg meg opp i mitt indre og skulle ønske at det kunne fokuseres på generelle helseeffekter også. For ok, om du er smal og lekker, så setter kanskje ikke statens ernæringsråd seg i sideflesket ditt. Men hvis du derimot er smal og lekker MEN for eksempel er plaget med noe av det følgende, så kan du faktisk ha gode helseeffekter ved å legge om til et lavkarbo-høyfett kosthold:

  • Allergi
  • Eksem
  • Diabetes 2
  • Undervekt
  • Mage- og tarmlidelse (både konstaterte betennelser og generelt irritabel tykktarm)
  • PCOS
  • Høyt blodtrykk
  • Lav energi (ikke en diagnose, men et stort problem for mange)
  • Overspising (heller ikke en diagnose, men et svært vanskelig og vondt problem)

Dette er absolutt ikke en fullstendig liste! Bøker jeg anbefaler hvis du er nysgjerrig og vil lese mer om dette, er Frisk med lavkarbo av Sofie Hexeberg (Cappelen Damm), og Bedre uten brød av Wolfgang Lutz (Lille Måne).

For «anekdotiske bevis,» altså egne erfaringer, se her på Annika Dahlqvists gamle blogg.

Sånn! Da har jeg sagt det! Fyll gjerne ut med flere punkter i kommentarfeltet!

Kilder: Bedre uten brød, Kostdoktorn.se og http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=h%C3%A4lsovinster_med_l%C3%A5gkolhydrat_h%C3%B6gfett_kost

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Generell helse, Lavkarbo. Bokmerk permalenken.

52 svar til Er lavkarbo bare for overvektige?

  1. Linda Haga sier:

    Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen : Jeg bare digger bloggen din 🙂 Finner så utrolig mye bra her, selv om jeg ikke alltid klarer å følge den smale vei og er rimelig nybegynner på lavkarbo, så er det utrolig mye bra her hos deg 🙂
    Det jeg kom på når jeg så det innlegget ditt om peanøttsmør, er om du kan skrive litt om hva hverdagskosten deres består av frokost, middag, kveldsmat osv. Gjerne ikke oppskrifter til alt, men hva du/dere spiser til vanlig. Jeg merker at jeg begynner å gå tom for ideer og at det meste går igjen og igjen. Nå er ikke jeg den ivrigste bakeren, og det må jeg gjerne endre på hvis jeg skal følge et lavkarbo kosthold der maten er laget fra grunnen av ? Takknemlig for råd og vink her 🙂

    • Ååååå, tusen takk, så herlig du er! Ja, jeg bør jo skrive det. Men jeg har tendens til å putte et eller annet inn i kjeften utenom måltider, så jeg tør vel ikke helt 🙂 Men vet jo at mange ønsker det! Forøvrig har alltid så mye på hjertet at jeg ikke rekker å legge ut lunsj og middager 😉 😉 Du trenger forsåvidt ikke bake noe? Jeg baker til bursdager og spesielle anledninger, men baker heller ikke brød eller knekkebrød i særlig grad. Jeg spiser ikke før 11, da spiser jeg salat, omelett, avokado med reker i majones eller tyrkisk yoghurt med fløte og bringebær. Alt sammen svært enkelt. Middag er kjøtt eller fisk i en eller annen form og grønnsaker med en fettkilde 🙂 Og så spiser jeg ALLTID litt nøtter og litt sjoko i løpet av en dag… Hvis jeg er sulten på kvelden, spiser jeg gjerne ruller av pålegg. Alt som er enkelt!

  2. Tina sier:

    Til og med jeg holdt pusten når jeg leste dette, phuuuuust…… så det var akkurat som om jeg skulle sagt det selv:-) Godt skrevet Cecilie. Knib fra meg

  3. S sier:

    Frokosttips: tyrkisk yoghuhrt m/cottage cheese, litt frukt og nøtter, evt hjemmelaget frokostblanding 🙂

    btw.. er det mulig å lage linkene slik at det opprettes en ny side, slik a man slipper å gå ut av fristendelavkarbo? du har mange gode linker også, vet du!

  4. Gry sier:

    Tette og slimete luftveier blir også bedre på et lavkarbokosthold. Fikk faktisk anbefalt å kutte ut karber av «voodoo-mannen» jeg gikk til (Akupunktøren). Og det har faktisk hjulpet veldig 🙂

    Vektreduksjon blir en bonus oppå alle de andre positive helseeffektene!

  5. Frida sier:

    Søvnproblemer!

    Det er kanskje, i tillegg til allergi, den beste «bivirkningen» jeg har fått av lavkarbo. Før var normalen at jeg lå i timesvis og stirret i taket hver kveld. Og hver morgen var jeg i koma om morgenen. Jeg måtte bruke fire vekkerklokker, og likevel forsov jeg meg to ganger i uka. I perioder måtte jeg ha innsovningstabletter for ikke å bli helt gal av søvnmangel. Sånn har jeg vært siden jeg var tenåring.

    Nå sovner jeg når jeg går og legger meg, og våkner uthvilt. Enkelt og greit. Jeg trenger generelt mindre søvn, og det er ikke katastrofe om jeg sover litt lite en natt. Bare det at lavkarbo har løst søvnproblematikken min er verdt kostomleggingen i seg selv. Jeg er et nytt menneske! 😀

    • Oi, det var jammen stor forskjell! Så nydelig 🙂 Jeg er ikke så trøtt på ettermiddagen lenger, men jeg trenger like mye søvn. Halv elleve-elleve er jeg kaputt 🙂 Men så er jeg også lys våken rett over seks, en god stund før klokka ringer 🙂

    • Oj, det er sprøtt. Jeg sover bedre om jeg IKKE spiser hvetemat rett før leggetid har jeg funnet ut, tydeligvisi ikke helt gira på den slags. Og nå som jeg spiser mer varierte mat og ikke nødvendigvis karbo til alle måltider, så har jeg også opplevd å sove urolig og dermed få mareritt, av karbo rett før leggetid, spesielt reint sukker. F eks tatt meg en sjokolade eller noe og lagt meg..

      Tydeligvis ikke noe kroppen liker å styre med på natta!!! Men jeg har generelt store problemer med å sovne og tviler på kosthold alene vil forbedre det – men dette er virkelig noe å huske på.

    • Camilla sier:

      Så rart å lese dette, å kjenne at det var meg! Uten tvil!! La meg klokka 11, sovnet i 4 tiden! Nå kan jeg faktisk legge meg halv 11 og sovne i 11 tiden! Ikke akkurat når jeg la meg, men før har jeg aldri hatt sjans på å sovne tidlig hvis jeg la meg før 12.

      Fantastisk blogg forresten. Oppdaget den i går, og har allerede begynt å lage en liten liste med ting jeg må prøve!

  6. -m- sier:

    Sånn er det alltid når det nærmer seg sommer…eller rett etter jul. Fokus på vektreduksjon, sommerklare kropper og bikinilinjer gir knallgode salgstall. Vi får jo se på dette som positivt og at det glade budskap spres. Tenk på alle de som prøver lavkarbo fortrinnsvis pga vektreduksjon…og som etterhvert kommer til å oppdage alle gode effekter av kostholdet.

    Og en ting til: Ordet diett burde forresten bannlyses, hives i ei bøtte med sement og kastes på dypt vann.

    Til slutt, er det noen som kan komme hit inn i stua og rett og slett ta fra meg nøtteposen!!?? Nå! Det er jo steike helt umulig å få den hånda til å holde seg langt unna! Hjeeelp søkes umiddelbart. Djiiizzezzz

    • Jeg kommer deg IKKE til unsetning! Jeg har for store problemer med å holde meg unna mine egne nøtteposer, og kan ikke nærme meg andres 🙂

      Jeg skulle jo selvfølgelig ha skrevet om det du sier: at MANGE starter pga vekta – men fortsetter pga helseeffektene 🙂

      • -m- sier:

        ..Siste gang jeg skal på Plantasjen for å handle planter og komme ut med både planter og nøtter. Kan noen fortelle meg hva nøtter har å gjøre i en plantebutikk…??

  7. Frode sier:

    Hei Cecilie

    Fin blogg.
    Lett å være enig i mange av disse tingene som blir skrevet her.
    For meg er det ikke bare vektreduksjon som motiverer til å eneste kost til lavkarbo.
    God søvn. En roligere mage, uten for mye romling.
    Ikke sult følelse hvis det tar lang tid før jeg får spist .
    Ikke søt sug.

    Har spurt litt rundt om kramper ved trening over lengere tid. Er trolig noe mineraler som mangler i kroppen.
    Så skal nok prøve meg på nytt ritt uten karbo i kroppen
    Kansje prøve meg på mølla en veldig lang tur for å prøve ut .

    Frode

    • Hallo Frode 🙂 Så koselig! Først og fremst er det vel magnesium du bør prøve – og så andre ting i tillegg hvis magnesium ikke er nok. Paranøtter inneholder magnesium! Jeg driver og kreerer myke barer med nøtter i, først og fremst som mellommåltid til Rebekka, men også ment til inntak under lengre økter. De er fine å putte paranøtter i!

      Vet du hvem Kenn Hallstensen er? Kostholdsansvarlig i Strømsgodset og Odd Grenland. Han har svart på en del treningsrelaterte lavkarbospørsmål her. Tenkte du kunne være interessert 🙂 Hils gjengen 🙂

  8. Elisabeth sier:

    Flott med et sånt innlegg. Blir så lei av vinklingen på slanking, for alle de gode helseeffektene forsvinner i dragsuget. Nå som jeg er fornøyd med vekt og kropp (faktisk!!!) fortsetter jeg i samme sporet. For å opprettholde min gode helse, mitt stabile humør, min glade mage, min energi og for å slippe sug og lengsel etter noe å putte i munnen. Kort sagt: dette er en deilig måte å leve på, og jeg er så glad for å ha oppdaget dette kostholdet.
    Og så flink du er til å fange opp det som skjer på denne fronten. Takk igjen:)

    • Det er jo mange som sier det (meg selv inkludert), at man har startet med det på grunn av vekt, men fortsetter på grunn av helse 🙂

      Tusen takk, Elisabeth! Du har så mange gode ord!

  9. Linn sier:

    Bra innlegg, frøken! 🙂 Jeg får sååååå ofte spørsmål hvorfor i alle dagen jeg lever lavkarbo. «Du er da ikke tykk!», hører jeg ofte. Å da må jeg dra den samme regla HVER eneste gang. Lavkarbo er et kosthold som er skapt for kroppen vår iforhold til vår metabolisme, og det er en hel haug av helseeffekter… bla bla bla! 😉

  10. Catrine sier:

    Bortsett fra vekta, så er det faktum at blodsukkeret mitt er stabilt, det jeg merker mest. Før fikk jeg fort hodepine osv dersom jeg ble sulten og det gikk for lang tid mellom måltidene, typisk blodsukkerfall, selvsagt. Nå klarer jeg meg helt fint selv om jeg begynner å bli sulten. Jeg sover også mindre nå. Må faktisk skjerpe meg og utsette leggetiden for at jeg ikke skal våkne for tidlig! 🙂

  11. Line sier:

    «Å, er du fortsatt på sånn lavkarbodiett?»
    meg: «Nope, jeg spiser mat med lite karboinnhold og da kun sunne karbohydrater. Det er ikke diett, det er kosthold og et meget sunt så dann.»
    «Å ja …» (ser gjerne ned og skjønner ikke bæret :-p)

    Jeg har fått bedre søvn, bedre hår, bedre negler, bedre hud (hadde albuer som var tørre og som så møkkete ut pga dette. Uansett hvor mye jeg skrubbet og smurte ble det ikke bedre), ikke luft i magen (til glede for omgivelsene), stabilt blodsukker og humør, mer energi og helt klart et sunnere kosthold, for jeg spiser mye mer sunt og variert nå enn jeg gjorde da jeg ikke spiste lavkarbo.

  12. Bea sier:

    Elsker bloggen din! Og kjenner jeg må holde pusten, jeg også. Er sååå lei av den der «hvordan går det med lavkarbodietten din?» Jeg slanker meg ikke! Vil mer enn gjerne ned noen kilo, men jeg er faktisk ikke på noen slankekur. Har bare endret kosthold. Eller, rettere sagt; fått et kosthold (etter mange år med spiseforstyrrelser).

    Har på tre dager laget både fudgen, bountyen og peanøttkonfekten din. Nydelig! Egen sjokolade av kakaosmør, derimot, ble ingen suksess. Men jeg søtet kun med sukrinmelis, kan det være grunnen..? Det er visst vanskelig å lage sjokolade, forstår jeg.

    • Å, tuuusen takk 🙂 Budskapet går nok inn til slutt 🙂 Det er fint det du sier, om å ha fått et kosthold!

      Takk, jeg er ganske så fornøyd med de oppskriftene selv 🙂 Sjokoladen blir nok ikke søt nok uten noe mer enn sukrinmelis. Yaconsirup eller stevia for eksempel 🙂

  13. nina sier:

    Jeg har alltid vært tynn.

    På usunn ungdomsopprørsk – norsk kost – grandis, pils og kaffe – undervektig

    vanlig oppvekst i Norge (vil vel ikke kalle det spesielt sunt, men ok) – undervektig

    Fra usunt til mye mer sunt etter min mening er jeg fortsatt undervektig – men jeg er sterkere, sunnere og føler meg enormt mye bedre. Jeg lever ikke på lavkarbo, men spiser mye mer lavkarbo -ish og har kuttet sukker, pasta, poteter, hvetemel og masse grums

    • Fantastisk oversikt! Særlig usunn ungdomsopprørsk – som forsåvidt er et normalt kosthold for mange voksne! Du har jo kuttet ut det aller viktigste. Forøvrig mener jeg ikke at alle må leve LAVkarbo, men at alle kan ha godt av å kutte de matvarene du har gjort, samt spise mer naturlig fett!

  14. Helene sier:

    Nemlig!! 🙂

  15. MaritBE sier:

    Lavkarbo gjør virkelig livet bedre! 😉

  16. Bjørg sier:

    Vi prøver nå ketogen mat til vår datter med epilepsi. Ser ikke de store endringene i anfall ennå (etter to måneder), selv om dagsformen hennes nok er litt bedre. Men bieffekten er at jeg har slått meg på lag med henne og gått ned noen kg 🙂

    • Jeg har lest litt om ketogen kost ved epilepsi, men ikke hvor raskt endringer skal komme. Det vil vel uansett være individuelt. Men jeg må si at jeg synes det er veldig flott av deg at du gjør det samme som henne! Og så var det jo en flott bieffekt 🙂 Jeg håper datteren din blir bedre framover!

  17. Marita sier:

    Lavkarbo har gitt meg et nytt liv, med 90% mindre migrene anfall. Og et nytt liv hvor jeg sover som et barn etter mange år hvor jeg har hatt store søvnproblemet. Å jeg elsker det nye livet!

  18. Charlotte sier:

    Jeg kvalifiserer vel som «smal» (skjønt ikke mye lekker), og gikk ikke ned noe på mine fattige to uker på lavkarbo. MEN jeg overspiste ikke, og hadde heller ikke trang til det, og på to uker med så restrained kosthold er det knallbra for meg. Ville nok fortsatt gått på lavkarbo om jeg ikke hadde elsket spagetti og brød så høyt…. Var jo en fantastisk varig metthetsfølelse og energinivå!

  19. smgj sier:

    Lavkarbo er ofte bedre for oss med lavt stoffskifte. Mange av oss har kompensert slapphet og energiløshet med karbohydrater og dermed også pådratt oss blodsukkervsingninger og overvekt med på lasset (lav stoffskifte er forøvrig overvektsdrivende alene, uten at man skal legge stein til byrden med «hvite» karbohydrater).

    Et lavkarbokosthold med skråblikk til reduksjon av omega 6 vil hjelpe mange med lavt stoffskifte (det finnes flere studier som viser sammenheng mellom glutenintoleranse og den autoimmune varianten av lavt stoffskifte – den vanligste). Disse vil ha god nytte av å kutte ut gluten, redusere omega 6 og sukker (som begge er betennelsesdrivende).

    Jeg er en av dem.
    På 6 måneder har jeg gått ned 13 kg… og jeg var kun litt overvektig. Nå er jeg friskere enn jeg har vært på mange år, og til bake til vekta fra da jeg var 16… Det kan jeg takke medisinene (10-15%) og kosten (resten) for.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s