Mer om VGs vektklubb

Jan Mesicek, forlagssjefen i Lille Måne, skrev følgende kommentar til mitt forrige innlegg, Hva ligger bak budskapet.

«Et godt innlegg. Undertegnede skrev en kronikk i VG om nettopp vektklubben, og de redaksjonelle konsekvensene det ville faa aa laase seg til en side i kostholdsdebatten.

http://lillemaane.com/nyheter/debatt_innlegg_vg.html

Men “alle ekspertene er enige med oss”, var tilsvaret. Lederen for vektlubben ringte meg etter aa ha faatt Skaldemans bok, og “jeg lover deg at denne boken skal aldri omtales i VG!”.

Naar det gjelder kolesterolkampanjene: Jeg har mailet Mattilsynet, og bedt de legge frem hva de har vektlagt for aa anbefale folk aa spise margarin paa sine nettsider. Hvilke studier ligger til grunn? Var mitt spoersmaal. “Vi vet ikke, du maa spoerre produsentene” var svaret. Videre boer naa Vita Hjertego anbefales til forbrukerraadet for villedende markedsfoering. Over 5 i totalkolesterol er IKKE farlig, balansen HDL/LDL nevner de ikke med et ord – det er paa tide at vi begynner aa vise litt muskler.

Er det noen flere som er med?»

I debattinnlegget til VG, datert Vektklubbens ett-års jubileum i 2006, skriver Mesicek blant annet:

»

Hvorfor vil undertegnede og flere med meg sette spørsmålstegn ved denne «slankende» og informative virksomheten?

Jo, det er mange grunner til det. Mest tungtveiende er at VGs vektråd er ganske gammeldagse og omstridte. VG, med ernæringsprofessor Christian Drevon i spissen, anbefaler de samme gamle rådene og det samme, gamle kostholdet som nettopp har brakt oss fedmeproblemene samfunnet sliter med i dag. Hovedbudskapet til VG og Drevon er at du skal bruke mer energi enn du tilfører kroppen i form av næring. Altså: Hvis du forbrenner mer enn du tilfører, må du gå ned i vekt. «Hold ut», sier Christian Drevon. Og den «oppmuntringen» tviler jeg ikke på at Vektklubbens medlemmer trenger. For problemet med dette programmet er at slankeren vil oppleve sult, og at Drevon ordinerer en kost som er unaturlig for mennesker. Det sier seg selv at man ikke blir mett av tynne brødskiver uten smør og litt frukt og grønnsaker. (Det sier seg selv at dette er unaturlig mat for kjøtteetere som menneskerasen!)»

Og videre:

»

Har landets største avis et genuint ønske om å slanke sine lesere, eller er Vektklubben utelukkende et økonomisk prosjekt? Dersom VG har kastet seg inn i ernæringsdebatten og tatt sitt standpunkt, da må vi vel bøye oss for det og respektere at landets største avis ikke er en uavhengig aktør i debatten om kosthold og ernæring, og ikke minst i sammenhengen mellom sykdom og feilernæring.

Uansett hvilken motivasjon som ligger til grunn så bør VGs Vektklubb skilles klart ut fra avisen for øvrig, og presenteres som en egen forretningsenhet (det er jo nettopp det den er, eller?) uavhengig av avisens navn og ikke minst redaksjon.»

Jeg oppfordrer dere til å lese hele debattinnlegget – entusiastisk og velskrevet!

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Generell helse, Lavkarbo. Bokmerk permalenken.

5 svar til Mer om VGs vektklubb

  1. Ida sier:

    Veldin interessant. Må si at jeg ikke ville betalt ett øre for å «få lov til» å sulte meg og tilføre kroppen dårlig fett og kunstige tilsetningsstoffer….

  2. Miranne sier:

    Prøvde den vektklubben i tre månader i fjor vår – og var svolten like lenge. Driv og legg om til «lavkarbo light» no, og er godt nøgd så langt.

    • Takk for tilbakemelding om vektklubb! Jeg har jo faktisk prøvd en gang jeg og. Men prinsippet om at jeg kunne spise hva jeg ville, men under et visst antall kalorier om dagen, førte til at jeg spiste kjøpebrownies… *rødme*

  3. Maria sier:

    Klippet fra kommentarfeltet til bloggen fotballfrue.no:

    Leste et intervju på VG idag med en lege Drevon-
    Han svarte dette til en leser om lavkarbo:

    Hei, Ut fra det man leser og hører om dagen kan det virke som om det å kutte ut alt av sukker og redusere inntaket av hvitt mel,(fin) pasta og (hvit) ris er noe som anbefales både for vektkontroll og helse for alle mennesker, uavhengig av både vekt og aktivitetsnivå. Jeg er mye i aktivitet, ca. 15 timer per uke (gange, jogging/svømming, pilates), men er likevel sur, irritert, deppa, slapp og svimmel og har ikke hatt menstruasjon på over et år på dette bejublede lavkarboinspirerte kostholdet. Jeg spiser fem sunne måltider om dagen. Mye havregrøt (på vann), bønner, fisk, grønnsaker, Skyr og Kesam. Aldri sukker. Jeg er kvinne (30) med BMI 20. Hva kan være galt? Hvorfor får jeg ikke all denne energien og velværen man liksom skal få ved å trene og spise sunt?”

    Hei, Lavkarbomyten lever merkelig sterkt, og er etter min mening et eksempel på at udokumenterte påstander kan slå rot bare noen står opp som “underdogs” og kjemper mot de “skumle” autoritetene som egentlig ikke vil mennekser vel, men bare ønsker å utøve makt. Følg rådene til Helsedirektoratet http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/fagnytt/nye_kostr_d_kan_forebygge_livsstilsykdommer_788064, og bruk en sunn blanding av karbohydrater, fett og protein. Det er det som er best dokumentert for helse og fysisk prestasjonsevne. Lykke til! Hilsen Christian A. Drevon

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s