Hva ligger bak budskapet?

Hvor ofte tenker du etter hva som ligger bak et budskap?

Jeg skal gi deg to konkrete eksempler. Det første gjelder VG og Dagbladet i forhold til lavkarbo. Dagbladet har skrevet mye positivt om lavkarbo de siste månedene. VG har ikke hevet seg på, men fremmer det tradisjonelle lavkalori og lavfett kostholdet. Hvorfor? Jeg velger å tro at det er en sammenheng med den bakenforliggende:

Vektklubb. VGs egen store satsning, med eksperter inne kosthold og trening, blant annet. Hvis de skal fortsette å selge sitt eget konsept, kan de ikke skrive mengder av positive artikler om en annen og effektiv måte å gå ned i vekt på, eller hva?

Det andre eksemplet henter jeg fra kampanjen til Nasjonalforeningen for folkehelsen. De kjører en kampanje som kalles Har du under 5, en kampanje som inviterer deg til å måle kolesterolet i blodet. Målingene foretas på Boots-apotekene. Alt vel så langt. Men hvem er med og sponser kampanjen?

Jo, blant annet Grete Roede og Vita hjertego. Mon tro om noen av de har noe å tjene på at noen får målt kolesterolet sitt til over 5? Forøvrig ganske vanlig, i følge Kostdoktorn. Her kan du lese et innlegg om kostdoktorns vurdering av en tilsvarende kampanje i Sverige.

To enkle eksempler, men bare to av mange!

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Generell helse, Lavkarbo. Bokmerk permalenken.

7 svar til Hva ligger bak budskapet?

  1. Birgitte sier:

    Jeg har ikke tenkt på det at VG har skrevet lite om saken før. Veldig interessant. Hum.

    • Jeg er ganske sikker på at jeg har rett 🙂 Har lagt merke til det over tid. Men det er jo logisk også – nettopp på grunn av vektklubb… gjetter jeg på 😉

      • LenaBeatrice sier:

        Man skal huske på at Vektklubb.no er VG’s nest største inntektskilde etter annonseinntekter.

        Men, bank i bordet, eller kors i taket, VG skrev om meg og bloggen min i mai i fjor, og det var en Vektklubbartikkel, de skrev også om Lailas slankeblogg, som også er en lavkarboblogg.

  2. Pauladesign sier:

    Det der ang VG stemmer så bra. Samme gjelder kampanjen til Boots apoteketet også. Sånn er det med forskning også. Det er ofte store aktører som står bak og de ønsker kun resultater til sin fordel. Hmmm. Ikke bra.

  3. Jan sier:

    Et godt innlegg. Undertegnede skrev en kronikk i VG om nettopp vektklubben, og de redaksjonelle konsekvensene det ville faa aa laase seg til en side i kostholdsdebatten.

    http://lillemaane.com/nyheter/debatt_innlegg_vg.html

    Men «alle ekspertene er enige med oss», var tilsvaret. Lederen for vektlubben ringte meg etter aa ha faatt Skaldemans bok, og «jeg lover deg at denne boken skal aldri omtales i VG!».

    Naar det gjelder kolesterolkampanjene: Jeg har mailet Mattilsynet, og bedt de legge frem hva de har vektlagt for aa anbefale folk aa spise margarin paa sine nettsider. Hvilke studier ligger til grunn? Var mitt spoersmaal. «Vi vet ikke, du maa spoerre produsentene» var svaret. Videre boer naa Vita Hjertego anbefales til forbrukerraadet for villedende markedsfoering. Over 5 i totalkolesterol er IKKE farlig, balansen HDL/LDL nevner de ikke med et ord – det er paa tide at vi begynner aa vise litt muskler.

    Er det noen flere som er med?

  4. Tilbaketråkk: Mer om VGs vektklubb | Fristende lavkarbo

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s