Dagens mareritt og løpeplanen fram mot Sentrumsløpet

In the land of cruelty, jogging is fun…

Grrr, HVA har jeg begitt meg ut på? Det gjorde så VONDT å jogge i dag, at jeg bare hadde lyst til å grave meg ned!

Målet for turen var 5-7 kilometer. Jeg bestemte meg for å løpe inn i skogen, for å få mykt underlag. MYKT? Allerede på den andre kilometeren måtte jeg hoppe og sprette og klatre hit og dit, fordi noen hogde i skogen! Og da, ut av det blå, fikk jeg så vondt i låra. Jeg har bare hatt vondt i låra under EN løpetur tidligere, og det var da jeg løp 1,3 mil i høst. Da stoppet muskulaturen å virke… I dag var det vel heller slik at den ikke startet å virke?

Jaja, når alt går åt skogen, så er det bare å akseptere det, og komme seg gjennom. Jeg gjorde følgende:

– Jeg lot være å se på kilometertiden min på klokka.

– Jeg forestilte meg at jeg løp de siste kilometerne på høstens halvmaraton. Da kommer det til å gjøre vondt i beina, og det er godt å ha erfart det.

– Jeg tillot kroppen å jobbe saktere, men ikke å stoppe.

– Jeg fortalte meg selv at denne erfaringen gjør kroppen sterkere. Kroppen har godt av å jobbe i motbakke under noen økter – både fysisk og psykisk.

– Jeg tenkte på ostekake og rosevin. Begge deler befinner seg nemlig i mitt kjøleskap, enn så lenge 😉 Min kjære Rebekka, som skal løpe Sentrumsløpet med meg neste helg, kommer og hjelper meg å fortære det hele etterpå!

– Og jeg tenkte på det beste såre muskler vet: å rulle seg på ei kjevle! Jeg har ikke rukket det enda, men jeg lover at det løsner godt opp!

Og slik dere, kom jeg meg gjennom 7,25 kilometer. Og ble litt fornøyd med meg selv likevel.

Det er nå 10 dager igjen til Sentrumsløpet i Oslo. Jeg gleder meg! Planen er å løpe 1-2 turer til à en mil, og to («raske») fem-kilometere den kommende uka. Jeg har tenkt å ha den siste løpeturen, en 5k, onsdag neste uke. Jeg har slurvet litt med styrketrening de to siste ukene, og det trives jeg IKKE med. Jeg vet ikke hvor mye styrke jeg får trent før neste helg, men jeg håper på en-to økter!

Dere andre som skal løpe neste lørdag, hvordan trener dere nå fram til løpet?

C 🙂

PS: I påskehelgen har jeg spist en is, to Anthon Berg-egg, litt lakris og en lefse… Ikke all verdens synder, men jeg lurer litt på om det er det som fikk beina til å stoppe helt opp?

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Løping. Bokmerk permalenken.

28 svar til Dagens mareritt og løpeplanen fram mot Sentrumsløpet

  1. Merete sier:

    Skulle bare si at du har raskt blitt en av de få bloggene jeg leser daglig, og som jeg av ren automatikk er innom på den daglige internett-runden min:) Du er inspirerende!

  2. Tyren 73 sier:

    Hei igjen!
    Må bare kommentere på dette for jeg erfarte noe lignende i går. Påsken ble ikke så veldig asketisk for å si det slik;-) Både marsipan, sjokolade og is har gått ned på høykant fra og med lørdag. Og, det er her jeg gjorde noen nye erfaringer, -eller er jeg bare mer obs på kroppens signaler? Iallefall, jeg løp lørdag morgen og fikk en skikkelig opptur! Bra tid og bra flyt i løypa. Så kom det noen solide utskeielser lørdag (etter løpeturen) og søndag, -og på løpeturen mandag morgen stoppet hele kroppen etter 500 meter!!? Musklene i leggene ble stein, stokk stive! Det var bare vondt og all verdens tøying hjalp ikke. Alt annet var likt, -løype, sko, bare en kopp kaffe før trening osv. Forskjellen må ha vært sukkerinntaket mitt. Kan dette rett og slett ha «satt seg» i musklene mine? Mulig at det er noe lignende du opplevde nå?

    • Det høres veldig likt ut! Helt forferdelig! Jeg tror ikke det du opplevde bare skyldes at du er mer obs – når kroppen stopper, stopper den, enten du får det med deg eller ikke 😉 Det bra/dårlige for min del, er at jeg hadde jo ikke spist MYE sukker. Men jeg får ta det som et bevis på at jeg bare skal ha det sukkeret som fins i mørk sjokolade 😉

  3. Rebekka sier:

    Takk for rosevin, nydelig ostekake og god prat. Og takk for at du haler og drar litt i meg sånn at jeg, omsider, lar meg overtale til å møte noen nye utfordringer! Påmeldingen er bekreftet, Sentrumsløpet; here we come!

  4. M-A sier:

    Hei!
    Synes du har en veldig flott blogg!:) Har du planer om å løpe noen av distansene i Oslo maraton?

  5. Ingrid sier:

    Vil først si at du har en kjempeinspirerende blogg!
    Opplevde akkurat det samme forleden dag. En følelse av stølhet/krampe i lårmuskulaturen etter ca. 1 km. Mistenkte magnesium mangel, siden jeg hadde lest litt om det på nettet tidligere, så kjøpte tilskudd som nå tas daglig. Ingen problemer med løping siden dette. Lykke til på sentrumsløpet!!

  6. Karianne sier:

    Du er jo flink da, som klarer å «argumentere» deg selv gjennom det du hadde tenkt likevel! Og godt å høre at det er flere som har skeiet litt ut i påska. Det merkes godt her iallefall, det trigger lysten på mer og gjør sofaen uvanlig fristende… Godt jeg kan bruke deg som inspirasjon da gitt, til å ta grep om sakene igjen;) Takk:)

  7. Tina sier:

    Å som jeg kjente meg igjen på trening idag. Hadde jo lest innlegget ditt og mens jeg slet meg gjennom gruppetimen med kondisjon og styrke så trodde jeg nesten min siste time var kommet. Da hoppet du inn i hodet mitt og det ga meg inspirasjon, for jeg var ikke alene om å ha det tøft på trening etter påskens utskeielser:-) blir sikkert bedre med trening igjen om noen dager, les håper:-) Imorgen har jeg planlagt noen mil på sykkel, så jeg håper at det går lettere da. Været er jo så nydelig nå for tiden, så da er det jo toppers å børste støv av sykkelen og få tatt den i bruk igjen. Får jo sett så mye flott natur når en sykler. Ønsker deg masse lykke til med løpet i Oslo, X fingrene for fdeg og heier jeg. Hadde jeg vært i Oslo skulle jeg heiet deg frem. Knib fra meg:-)

    • Tusen, tusen takk! Så gode ord! Jeg skal løpe en kort distanse i kveld, håper virkelig kroppen fungerer bedre! Leggene er stive enda, jeg må prøve å løsne opp litt før joggeturen! Lykke til på sykkeltur 🙂 Jeg elsker å sykle rundt, men ikke som trening! Jeg skal late som du står langs løypa, jeg! Knib 🙂

  8. e84 sier:

    Uff da, kjenner meg veldig godt igjen her ja 😉 Noen dager vil bare ikke kroppen fungere. Dette trenger ikke ha noen sammenheng med litt økende sukkerinntak, men det er klart det kan spille inn. Noen dager er kroppen bare sliten, den orker liksom ikke. Beina virker tunge, pulsen øker raskt ( i et tempo man vanligvis ligger på middels puls ) og hvert eneste steg føles som en kamp. Synes det var lurt av deg glemme kilometertelleren. Og kjenner meg godt igjen ved det å fokusere på noen godbiter i kjøleskapet hjemme. Noen ganger er det bare slike godbiter som hjelper deg i gjennom en tung tur. Ellers er det selvfølgelig veldig viktig å prøve å være positiv på slike tunge turer. Prøv å tenke positivt: «dette klarer jeg», «hold ut bare litt til nå», «dette går jo fint», i stedet for å fokusere på det negative som: «uff, nå er jeg sliten», «fy f! nå har jeg vondt i kroppen», «beina mine er sååå tunge i dag» osv. Jeg vet dette er lettere sagt enn gjort, men øvelse gir mester, også på det mentale 😉

    Og hvis det er dager det er tungt å komme seg ut i det hele tatt, er det lurt å tenke at man «bare skal ta en liten tur». Når man da kommer seg ut og først er i gang, er det veldig ofte at det går lettere at man hadde trodd og at man kanskje orker en 40 minutters tur enn en 30 minutters tur, som man kanskje egentlig hadde tenkt til. Dette hjelper i hvertfall meg 🙂

    Synes du er imponerende flink jeg Cecilie! Og tro meg, det er ikke bare deg som sliter litt med å kjøre seg inn igjen matmessig etter påsken 😉

    • e84 sier:

      Så….jeg hadde en slik tung dag i dag. Måtte ut og løpe, jeg visste det, men trivdes fryktelig godt på sofaen 😦 Klarte heller ikke å bestemme meg for om jeg skulle ta en løpetur utendørs i solen eller en økt på mølla på treningssenteret. Solen lokket ute, mens det er lenge siden jeg har vært på mitt elskede treningssenter + at de kjører konkurranse der nå hvor du får klistremerke hver gang du trener…, og ja…dette motiverer meg da vettu 😉 lol… Til slutt klarte jeg å bestemme meg for å ta beina fatt i solen. Siden motivasjonen ikke var på topp, skulle det bare bli en liten tur. Men som så ofte når jeg føler det slik, ble alt mye bedre da jeg kom ut og var i gang. Kroppen var litt tung i begynnelsen, men da jeg ble god og varm gikk det fint. Slet dog med litt smerter i venstre hofte, men var ikke veldig vondt. Hadde rett og slett en nydelig løpetur i dag. Så deilig! 🙂 Hvordan gikk det med deg i dag? Føltes kroppen bedre? 🙂

      • Å, så flink du var! Har opplevd det samme som deg mange ganger, men ikke i dag, gitt… Bare les kveldens innlegg 😉 Vær forsiktig med hofta, da! Løper du mye på asfalt?

    • Tror vi jobber ganske likt med hodet når vi er ute på tur! Jeg har jo en regel på at det ikke er lov å løpe kortere enn planlagt, bare lengre. Det er mange turer som er blitt lengre enn jeg hadde tenkt, nettopp fordi kroppen «flyter» av gårde! Det er stor hjelp for meg også, å tenke at jeg bare skal løpe en liten tur. De småturene er viktige for kontinuiteten. Jeg tror jeg hadde hatt vanskeligere for å holde jevn flyt i løpinga hvis jeg alltid skulle ha løpt langt! Tror ikke du hadde blitt så imponert over meg de siste dagene, men takk for go’ord 🙂

  9. -m- sier:

    Så innmari bra at du kom deg gjennom løypa på tross av at ting ikke gikk 100% etter plan..sånn er det bare noen ganger og jeg er SIKKER på at dagens løpetur gir deg andre og mer positive opplevelser:) Tolmodighet er ikke alltid så enkelt.

    Ellers legger jeg med en lenke til en atrikkel i dagens lokalbladet her oppe i Trondheim: http://www.adressa.no/sport/article1624365.ece om to løpere som blåser en lang marsj i Olympiatoppens kostholdsråd og kjører på med lavkarbo:)

    Lykke til med dagens treningstur!

  10. blisunn sier:

    Bra jobba Cecilie!! Jeg skal tenke på det du skrev her når jeg skal ta min først løpetur etter skaden – jeg gleder meg sånn!! Nå har.. hehe.. det-du-vet kommet:) (http://www.treningsmagasinet.no/wip4/skal-bli-sterkere/d.epl?id=639307) Veldig diskrè:) Gleder meg til å lese om deg og dine svar!! Du har jo vært flink å ikke skeiet ut mer i påsken da.. Jeg har nok synest litt for mye synd på meg selv, så her har det blitt en del sjokolade.. Men resten av kostholdet har vært ganske normalt da:) Jeg gleder meg til å høre hvordan sentrumsløpet går, jeg heier på deg!!

    • Jeg har spist det sukkerfrie påskeegget mitt i tillegg… Blir mye mat tilsammen, så uff 😦 Veldig fin tekst med deg, Ann Kristin! Takk for at du heier på meg, akkurat nå trenger jeg det veldig! Tunge turer i det siste, gitt 😦 Håper foten din blir raskt bedre!

  11. Ida sier:

    Jeg elsker innstillingen din, jeg hadde nøyet meg med å gå resten av veien så lenge ingen så meg 😉

    Det er sikkert ikke så dumt å tenke at sukkeret har skylda, hos meg har det i alle fall resultert i ekstra slapphet og mer til (og det var bare litt sukker). Kjedelig!

    Blir spennende å se hvordan Sentrumsløpet går 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s