Om møre bein og Tabata-intervall

Aller først: tusen takk for herlige tilbakemeldinger, både på løpeinnleggene og på innlegget om foredraget… Dere er skjønne!

I går var det mandag, og da trener jeg alltid bein med Hanne. Det er supert! Hanne er, som dere jo vet, personlig trener, og er supernøye på teknikk. Jeg skal love dere at de beina våre har fått svi jevnlig siden jul, og vi har stadig satt nye rekorder. Særlig på beinpressen! I går var det nytt rekordforsøk. Og – ta-ta-ta- vi damene presset 300 kilo! 7 ganger! Møre i beina og øre av stolthet fortsatte vi beintreningen, og avsluttet det hele med en Tabata-intervall.

Bildet er lånt fra The fit blog

Hanne hadde lastet ned en praktisk app for iphone, gymboss. Hanne skrev følgende om Tabata på facebook – før hun testet ut det hele på meg:

 TABATA:

 Gruer du deg til bikinisesongen, eller ønsker ganske enkelt å få bedre kondis?

Ser du for deg mil etter mil på mølla ?? Fortvil ikke, det finnes snarveier!

 TABATA kan være løsningen for deg!

 TABATA er ganske enkelt fantastisk! Du forbrenner mange kalorier på kort tid, og det gir økt oksygenopptak og anaerobisk kapasitet.

 TATABA er utviklet av Dr. Izumi Tabata, og er en metode for høyintensitet intervalltrening.

 TABATA består av 20 sekunder med 100% av maksimal innsats, og 10 sekunder med pause. 8 runder totalt. En øvelse varer i 4 minutter.

 TABATA kan trenes med bla.styrketrening, løping, sykling, ellipsemaskin, roing, boksing og svømming løpingog sykling etc.. Bare fantasien setter grenser.

 Med oppvarming, nedtrapping og tabata intervall tar en økt ca 20 minutter totalt. Det er også lurt å ha noen til å ta tiden, f.eks din PT. Alternativt investere i en Gymboss, den finnes også som en gratis applikasjon på iPhone.

 For å få maks effekt av din TABATA trening anbefaler jeg bruk av personlig trener. Det gjør vondt å presse seg 100%, når du er i ferd med å gi opp er din PT på plass for å motivere deg videre.

Hanne:)

Gymboss peip når vi skulle jobbe, og når vi skulle ta pause. Vi jobbet fullt i 20 sekunder, og hadde pause i 10 sekunder, og hadde 8 arbeidsøkter. Det kjentes superbra, og jeg har lyst til å prøve å avslutte styrkeøktene med det i en periode. Det er lettere å få til på ellipsemaskin eller ved å løpe ute enn på mølla. (Du kan løpe på mølla og sprette ut på siden i pausen. Men fordi du skal ha så høyt tempo i arbeidsøktene, kan det være litt vanskelig i det du setter beina nedpå båndet igjen).

Kvelden ble forøvrig avsluttet med en kopp koffeinfri kaffe og en bit iskake (lavkarbo!), før jeg la meg ned på sofaen og lot fettforbrenningen trå til for fullt 😉

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Trening. Bokmerk permalenken.

23 svar til Om møre bein og Tabata-intervall

  1. Henriette sier:

    Spennende.. Men , kan man gjøre det på mølla, løpe på maks i 20 sek og stå på siden i 10 sekunder?? Bare lurer siden du skrev at det var litt vanskelig å få til på mølla…

    • Du kan! Men du skal ha så høyt tempo, at det er litt ekkelt å sette beina ned på mølla igjen! Skal skrive det inn i teksten, jeg!

      • Henriette sier:

        Tempoet vi snakker er vel individuelt ! Jeg hadde maks fart på siste intervall på 15.3 forrige gang jeg løp kort intervall, og det var fort!! Tror ikke jeg klarer særlig fortere enn det ( ennmå får jeg vel si!), men får prøve meg fram!

      • Tempo er selvfølgelig individuelt 🙂 Klarer du å hoppe på mølla i fart når den holder 15,3? Jogget forbi huset ditt i stad 🙂 Jeg har ikke vært oppi mer enn 14,3 i fart, men det var ett minutts intervall. Har lyst til å teste kortere men raskere!

  2. Så flinke dere er! Jeg sitter bare på rompa for tiden (gravid m bekkenløsning), så beundrer alle som trener i vei i høyt tempo! 🙂

    • Å, jeg skjønner hvordan det er! Har hatt det som deg 😉 Og for nøyaktig ett år siden lå jeg rett ut med smertefull prolaps, og trente ikke på mange måneder. Det kommer, Helen!

  3. madeleine sier:

    Jeg har ikke ord! Fy søren å flinke damer dere er 😀

  4. Sara sier:

    wooow! Flinka! Det kjentes bra ut, right? 😀 Jeg krysser iallefall fingrene for at fettforbrenningen min skal fyke til værs! hehehe

  5. camilla sier:

    Hvor fort løper dere i de 20 sekundene?

    • Hei Camilla! I og med at vi sto på ellipsemaskin, stilte vi inn motstanden på 16. I arbeidsøktene tråkket vi til for fullt, og i pausene tråkket vi roooolig! Hastigheten var rett og slett full guffe så raskt vi klarte på den motstanden!

  6. Elisabeth sier:

    Morsomt å lese om din progresjon. Det gir inspirasjon å høre om solid utvikling når det gjelder trening. Ved å «bare gjøre det» jevnt og trutt vil man gradvis bygge seg opp og bli bedre. Jeg er enig med Yngvar i «Puls» som sier at trening ikke nødvendigvis skal være gøy. Det er hardt arbeid, og man må se på det med samme forpliktelse som man gjør i forhold til jobben. Min erfaring er at det BLIR gøy når man forplikter seg og gjør det man skal, den gode følelsen når kroppen svarer og er med på laget.
    I dag har jeg invsestert i nye Puma løpesko, oransje og hvite, en fryd for øyet der de står. De vitner om at jeg har bestemt meg for å gi joggingen en seriøs sjanse denne våren. Og jeg skal jogge med datteren min når hum kommer hjem i påsken:)

    • Hurra!!!! for nye joggesko! Jeg har akkurat vært ute og løpt en mil, og tenkte på deg og -m- og joggesko! Sånt surrer oppi hodet mitt når jeg løper 🙂 Men foredraget – som jeg skulle tenke på, det ofret jeg ikke en tanke! Og trening er kanskje hardt arbeid, men jeg synes det er gøy også! Og du, så fantastisk at du skal jogge litt! Når du klarte det så bra i går, bor det nok en liten jogger i deg – det tror jeg virkelig!

      • -m- sier:

        Yepp, enig med begge dere, det å bare bestemme seg og faktisk se på treningsøkta som en oppgave som skal gjøres, funker bra. Det er alltid så mange grunner til å ikke komme seg avgårde, og når man først kommer seg avgårde, er det ikke alltid like artig heller…Sånn som idag var jeg fast bestemt og motivert til å kjøre 4×4 intervall med stigning, men alle møllene var opptatt…i evigheter… og da klarte jeg liksom ikke helt å putte sjela inn i hverken sykling eller ellipsen. Hue var skrudd sammen på intervall og ferdig med det!
        Ble litt styrke da og det er jo heller ikke å forakte, og så fikk jeg 1,5 km på mølla til slutt med tempo på 9 og 10, så var det slutt og jeg måtte hente unger på trening… har allerede bestemt meg for at jeg må tilbake imorra og ta intervallen. Ferdig med det, det er jo en oppgave som bare skal gjøres, og da holder ikke dagens trening. Nytter liksom ikke å ta joggeøkten ute her jeg bor i Midt Norge…vi snør ned!

        Kanskje du hadde godt av å tenke på andre ting enn foredraget ditt og mila di kom du deg jo gjennom:) Skrudde du opp tempoet litt eller:)

      • Ny rekord! Og blytung løype med mye stigning. Var helt rørt på slutten! Haha, løper gatelangs med tårer i øynene- crazy lady! Lykke til med 4*4 i mrg! Sånn er det av og til!

  7. Henriette sier:

    Jeg må svare her igjen….Jeg klarer å hoppe på i den farten ja, bare holder meg fast i noen sekunder og blir trygg! Jeg prøver nå å dra meg selv ut på en liten joggetur.. Er så stiv og støl i kroppen etter styrke igår… Men nå vet jeg jo at du trente TUNG styrke igår og har løpt en mil ( til og med på dette hyggelige strekket…hehe), ja , da må jeg klare min planlagte 5 km også!

  8. e84 sier:

    flinkisen det! mektig imponert! 😉

  9. Silje Silje sier:

    Det høres skikkelig deilig ut!

  10. -m- sier:

    Grattis med ny milrekord! Du ligger jo kjempegodt ann ift. halvmaraton nå!
    Vi må vel bare fortsette å tru på at vi har kropper som tåler godt litt press og ett hode som forteller at dette går godt!
    Skal prøve å speede litt opp på 4×4 imorra. Har nok en anelse at jeg ligger litt i comfortsonen der også.. Har hengt meg fast i en stigning på 5 og justerer farten litt sånn som det passer seg. Jeg trur jeg beholder stigninga men i morra er det ut av comfortsonen og speede opp tempo og kjøre pulsen oppover.

  11. Aila sier:

    Gymboss, ha ha ha. Så lurt. Jeg har Iphone så dette må jeg sjekke opp. For en ide….:-)

  12. TABATA minner meg mye om Jillian Michaels 30 day shred. Stemmer det ? Fikk utrolig gode resultater av den treningen, men da var jeg helt utrent når jeg begynte 🙂

    • Jeg vet ikke! Da må jeg lese litt om det først 🙂 Mange intervallopplegg er jo ganske like, her er det jo spesielt det med at man har så veldig korte arbeidsøkter (og veldig korte pauser, da…;) )

  13. Tilbaketråkk: 16. mai | Fristende lavkarbo

  14. Tilbaketråkk: Bilder og trening | Fristende lavkarbo

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s