Å komme i gang med løping! Del 1

Jeg er ingen løper. Jeg er en jogger. Løpere spretter raskt av gårde med lange, lette steg, mens vi joggere kommer litt mer luntende bak. Jeg har måttet jobbe mye med meg selv for å akseptere min skjebne, og likevel jogge videre!

Min aller første joggetur i nyere tid, startet med at Einar løp en kort tur. Han var borte i under 15 minutter, og da han kom tilbake hadde vi en intens samtale om hvor han hadde løpt, hvor tungt det var, og at han stoppet én gang. Deretter snørte jeg på meg mine sko, og løp ut på nøyaktig samme runde.

Det eneste som var viktig for meg der og da, var å løpe lenger enn det Einar hadde gjort før jeg stoppet. Og i og med at tempoet var svært lett jogg, trengte jeg ikke stoppe i det hele tatt! Jeg brukte lenger tid enn Einar, men følte en viss triumf ettersom jeg hadde klart noe han ikke hadde!

Etterpå kjørte jeg rundt løypa, og målte opp distansen. 2, 5 kilometer hadde vi løpt. En uke etter løp jeg fem kilometer for første gang. KUN fordi jeg ville løpe den distansen sammenhengende før Einar gjorde det. Der skiltes våre veier, han utviklet seg til å bli en rask løper som løp lange turer. Jeg jogget 5k, ferdig med det.

I sommer, etter at vi løp litt feil på en tur, hadde jeg plutselig jogget over 6k sammenhengende. Kroppen hadde ikke noe problem med det, det var det hodet mitt som hadde hatt. Dermed fikk jeg det for meg at jeg skulle ha ett løp i uka hvor jeg økte distansen med én kilometer. Plutselig følte jeg meg trygg på at kroppen min kunne klare det, så lenge hodet fortalte den det. 7 uker etter jogget jeg 1,3 mil. Jeg kunne omtrent ikke gå dagen etter, men jeg JOGGET 1,3 MIL!! Lille meg, med korte bein og tung bak – og riktignok i svært rolig tempo – hadde brutt en stor mental barriere.

Jeg kan være frustrert over tempo og klage på kroppen etter joggeturer. Men sannheten er at kroppen har det så godt etterpå, enten jeg har løpt korte intervaller, 5 kilometer eller 1 mil. Der og da er det tungt, men den gleden kroppen har etterpå, den er helt spesiell. Derfor fortsetter jeg!

Del to kommer i morgen- da skal du få mer konkrete tips til det å begynne å løpe, og det å øke distansen!

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Løping. Bokmerk permalenken.

26 svar til Å komme i gang med løping! Del 1

  1. Vibeke sier:

    Du er bare så utrolig god til å beskrive ting som de er. Altså, jeg tenker ikke bare på at du er flink til å skrive, men at du er så bevisst på det som skjer med deg i utviklingen når det gjelder både dette med mat og trening og annet. Derfor blir det så lett «å ha følge med deg»? Hvem vet, kanskje jeg plutselig befinner meg løpende rundt jeg også 🙂 Ingenting hadde vel vært bedre, da. men for øyeblikket er jeg kun en gåer.

  2. MaritBE sier:

    wow, så utrolig flink 😉 nå ble jeg så glad på dine vegne!! Ble kjempemotivert også, hehe. Vil bli flink til å jobbe – uten stopp 😉

  3. Line sier:

    Kjenner meg så igjen i dette.. Når jeg begynte å løpe følte jeg meg som en tung elefant som brukte alt for mye energi på å komme meg en meter avgårde. Løpeee og etter 50 meter var det stopp. Og jeg så på de som bare spratt avgårde som gaseller og så dødsspreke ut. Men bare vent du; jobber du med det kommer du snart til å si at jeg «løper meg en tur» og ikke «jogger meg en tur»! Nå elsker jeg å løpe, og når du følelsen av at du bare kan løpe og løpe. En fantastisk frihetsfølelse! Og gjerne ute i skogen med solskinnet og fugler som kvitrer 🙂 Og forresten, takk for fin lesning på bloggen din!:)

    • Jeg sier løpe sånn til vanlig 😉 Men noen ganger, sånn som i går da jeg løp en mil ute, går det så sakte at noen kunne gått like raskt ved siden av meg… Men kroppen var ikke utslitt etter mila, det var verre med selvtilliten. Den fikk seg en trøkk i går! Takk for fin kommentar!

  4. Elisabeth sier:

    Ja, virkelig inspirerende, du har pågangsmot og tøyer egne grenser. Jeg skal nok ut snart, kjenner det kribler når du beskriver det å overvinne seg selv. Det har jeg også lyst til å gjøre. Saltreningene gir ikke nok nå, må ha mer utfordring. Og jogging er noe jeg aldri har greit å få taket på. Men jeg skal gi det en sjanse i vår.
    Ser fram til morgendagens innlegg del 2. Akkurat nå nyter jeg min gode kveldsmat. Har funnet en herlig måte å bruke å bruke tart cherry (pure planet fra iherb) på: tyrkisk yoghurt, fløte, hakka nøtter og bittelitt cherry over. Lekkert og godt å avslutte dagen med. Holder fortsatt på med litt kvelds, er ikke alltid sikker på om det er sult, sug eller gamle mønstre som er årsaken til at jeg fortsetter. Har ikke klart å slippe taket i den ennå:)

    • Her går det i perioder med kvelds 🙂 Men det hørtes nydelig ut! Jeg har ikke prøvd tart cherry enda. Jeg er ikke redd for mengden karbohydrater, men for å vekke apetitten, som skjer hvis noe er søtt i smaken. Er det veldig søtt?

      Fortell hvordan det går med løpinga etterhvert, da!

  5. -m- sier:

    Dette innlegget er jo midt i blinken for meg akkurat nå. Jeg skal som sagt i ett annet innlegg jogge 5 km, vil ikke definere det jeg driver med som løping, og målet er å få opp farta litt. Selv jeg skjønner at det å løpe 5 km på over 40 minutter ikke er bra. Må ned på minimum 35 min. før juni. Hvor fort skal man jogge 5 km på egentlig, når man er i rimelig grei mosjonsform…30 min?

    • Jeg føler virkelig at jeg har jobbet hardt for å komme under 30 minutter… Jeg vet ikke, jeg. Det er jo ikke bare formen det dreier seg om, det er jo også det å pushe seg. Jeg er livredd for å gå tom, og løper på et jevnt tempo som jeg vet jeg kan holde over tid. Mannen min skjønner at han kommer til å overleve, og løper helt på max hvis han skal sette rekord. Har dessverre ikke noe godt svar, men etterhvert kommer du nok ned mot 30 minutter 🙂

  6. Elisabeth sier:

    Når du forteller at du løper langsomt, blir jeg jo litt beroliget. For mitt tempo er under det jeg vil kalle normalt. Jeg skjønner ikke hvorfor, men jeg har så store krav til meg selv. Skal liksom gjøre det bra så fort som mulig. Trodde jeg var litt ferdig med sånt, men det dukker stadig opp i nye situasjoner. Det å være flink og få til noe. Ja, jeg skal nok si fra om jeg begynner å bevege meg på jobbe-vis:)
    Tart cherry er litt tyktflytende og veldig konsentrert villkirsebær. Det er søtt, og samtidig veldig syrlig, på en utrolig deilig måte. Har ikke merket at det vekker sug, og det merker jeg ganske fort om dagen i forhold til andre ting (ex sjokolade). Jeg bruker kanskje 2 ts på kveldsen min, og nyter hver lille skje. Den inneholder også vanvittig mye antioksydanter (høy orac) og melatonin som fremmer søvn, så den lille porsjonen tenker jeg er en bra investering for kroppen. Den kan blandes ut i vann eller farris og gir deilig frisk smak.

    • Er som å lese om meg selv, gitt… Et tips er forresten å løpe på kvelden når det er litt mørkt. Da er det ingen som ser at det er deg, og så gjør det ikke noe at det går tregt 😉

      Jeg vurderer veldig Tart Cherry, jeg har jo sovet litt urolig i en periode. Men skal av gårde til refleksologen min først 🙂

  7. Tilbaketråkk: Å komme i gang med løping – del 2 | Fristende lavkarbo

  8. -m- sier:

    Ja, under 30 min virker som en kjempejobb å få til! Du er flink:) Skal på mølla idag, og har nettopp lest tipsene i løpeinnlegget del.2. Skal fokusere på avslappede skuldre, og litt på tempo også…første mål er å se 30 tallet…om så bare 39.50 så ville det vært knall:) Har bare løpt 5 km 2 ganger, 1 g. på 42 min, en på 41 min…så da er det vel på tide å gå ned på 30 tallet idag trur jeg. Dersom dagsformen er ok, trur jeg at dette blir dagens mål:)

    • -m- sier:

      Hei igjen. Full av pågangsmot og gode tips i bakhodet ift.å komme seg gjennom 5 km på mølla, i ett litt hurtigere tempo så hadde jeg ei knallbra treningsøkt idag! Målet var å se 30 tallet og jeg fant ut at det er ingen grunn til at jeg ikke skal kunne presse meg litt. Har spist god og sammensatt kost i helga og energilagrene burde være godt oppfylt. Så jeg bestemte meg for å kjøre opp tempoet. Har tidligere hatt en stigning på 2 % og den kjørte jeg ned til 1% og skrudde heller opp tempoet; resultat, som jeg personlig er STRÅLENDE fornøyd med, ble 35.15 min på 5 km, fra sist gang på 41 min.

      Lykke! Bare det å vite at jeg er på rett vei og tørre å presse kroppen er kjempepositivt. Trur ikke jeg kommer til å presse meg så mye hver gang og er spent på hva slags skuldre jeg får etter dette. Prøvde, som du foreslo, å fokusere på å ha lette skuldre, men de siste 1,5 km var jeg bare opptatt av tempo og at jeg skulle så langt ned på 30 tallet som mulig.

      Takk for gode tips og ikke minst motivasjon og trua på at dette kan gå bra!

    • Rakk ikke svare på denne før den andre- men å slå rekorden med 6 minutter er knallbra! Grattis!

      • -m- sier:

        Hei, yepp, er selvsagt kjempefornøyd og har super motivasjon til å fortsette nå ja:) Tenker jeg kjører ett par intervaller og litt styrke denne uka pluss 1 håndballkamp, og satser på 5 km. til helga igjen. Skal følge deg videre og kommer sikkert til å skrive inn litt om hvordan det går, bare sånn for skoy skyld:)

        I skrivende stund føles også skuldrene veldig bra. Trakk skuldrene opp noen sekunder i ny og ne og det var veldig godt. Takk for tips. Trur jeg skal legge inn litt ny musikk på i pode`n også, for å boooste motivasjonen ennå mer:) Hurra!

      • Skriv gjerne om hvordan det går! Kjempegøy! Men bruk noen uker før du løper raskere enn meg, da 😉

  9. -m- sier:

    Hehe, trur ikke det er noen aktuell problemstilling nei…. blir nok liggende her en stund, og klarer jeg samme tid neste gang jeg jogger, så skal jeg si meg knallfornøyd med det, men kommer nok ikke til å presse meg så innmari neste gang… Men det gikk en f…i meg og når jeg merka at kroppen var ok, så var igår virkelig gangen å prøve å speede opp:)

    Neidu, 1 mil er ikke overkommelig for meg…det trur jeg må bli over sommeren..ellers knekker denne kroppen fra det herrens år 72 totalt sammen, hadde den vært fra 92 så kanskje:) Men det er den altså ikke. Ellers er skuldrene ikke så værst idag, litt ømme, men ikke slik de var forrige gang jeg jogga. Så tipsa dine er bra! Ha ei fin uke:)

    • Synes iallfall at det er fantastisk å høre hva du har klart! 72 – modell, ja. Jeg er fra 76, og planen er å være raskere om 4 år enn jeg er nå 🙂 Tipsa mine kan være så bra de bare vil, det er du som må gjøre jobben og pushe deg! Men takk 🙂 Ha en nydelig uke 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s