Tanker om kalorier og vekt

Pst: dette er kun uprofesjonell synsing!

Mange har hørt at man ikke trenger å tenke på kalorier når man slanker seg på lavkarbo. Det er en sannhet med modifikasjoner for de fleste, iallfall etterhvert. I starten, når man har en del kilo å gå ned, så er kroppen vennlig og skrur fettforbrenningsovnen på fullt fres, og så går man ned i vekt selv om man spiser mange kalorier.

Etterhvert, når man er blitt eller nærmer seg normalvektig, eller man når et berømmelig platå, så stopper vektnedgangen opp. Noen ganger går man til og med opp et par kilo igjen. Da kan det for noen være nyttig å se over det totale energiinntaket sitt, hvis man ønsker fortsatt vektnedgang.

Min erfaring er at hvis jeg nå vil ned i vekt, så må jeg minske litt på det totale kaloriinntaket mitt. Hvis jeg vil ligge der jeg er, så kan jeg ha et forholdsvis avslappet forhold til kalorinntaket, så lenge jeg ligger lavt på karbohydratene. Ved å spise lite karbohydrater, aktiviseres ikke «fettlagringshormonet» insulin, og man går ikke opp i vekt.

Annika Dahlqvist skriver at man kan gå så lavt som 1300 kalorier om dagen hvis man er kvinne og har vanskeligheter med å gå ned i vekt (hentet fritt fra hukommelsen). Vær obs på at dette er ganske lite kalorier, og mange kan gå ned i vekt ved å ligge høyere enn dette.

Men aller viktigst: mat gir energi! Jeg synes det er viktig at man ikke ligger på lavt kaloriinntak. Via maten skal vi få energi til å leve og elske, få overskudd og krefter. Selv ikke voksne, smale kvinner bør vel ligge på rundt 1000 kalorier om dagen! Mat gir liv og energi. Hvis du i en lang periode inntar for lite mat, hva skjer da med energien din?

Selv om man spiser lavkarbo  og har et avslappet forhold til kaloriinntak, er det viktig å få i seg nok mat! Hvis du trenger en pekepinn på hvor mange kalorier du trenger om dagen, regner for eksempel diett.no ut for deg.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Generell helse, Lavkarbo. Bokmerk permalenken.

23 svar til Tanker om kalorier og vekt

  1. Jente sier:

    Hei
    Liker bloggen din!
    Hvor ligger du i fht. kalorier? Hvor mange?
    🙂

  2. Nettisen sier:

    Jeg er veldig enig i synsingen din 🙂
    Jeg er normalvektig og går ikke ned ved å bare tenke karbohydrater. Jeg er ikke ute etter å gå ned i vekt heller forsåvidt, men om jeg skal det er det kaloritotalen jeg må se på.
    Det er jo egentlig ganske logisk.

    • Det har jo vært «oppe og vedtatt» – føler jeg – at man ikke trenger å tenke på kalorier når man slanker seg på lavkarbo. Men min erfaring er at mange, også jeg, må ha et øye på kaloriene når det gjelder den siste finjusteringen, iallfall 😉

  3. Anne :) sier:

    Hei, enig med deg, jeg også. Jeg skal ikke så mye ned, men har merket at det ikke skjer noe om jeg ikke passer på mengden med mat – ergo kaloriinntaket. Jeg får i meg nok mat, men passer på å ikke spise for mange og for store porsjoner.

  4. sunthjerte sier:

    Hei, er enig med deg her:-) Synes det er viktig å spise nok og ikke telle kalorier manisk, selv om det er greit å ha en viss oversikt over hva man putter i seg. Man skal føle seg opplagt å ha overskudd i hverdagen, man skal tross alt nyte livet. Selv ligger jeg i underskudd og det fungerer bra for meg, men dersom jeg føler kroppen trenger ekstra påfyll får den selvfølgelig det:-)

  5. Dagsmeny sier:

    Jeg tror du er inne på noe veldig viktig som man ikke må glemme -lavkarbo eller ei. Kalorier betyr noe når man vil ned i vekt! På bloggen min er måltidene satt sammen til mellom 1300-1400 kcal, men jeg er av den (også uprofesjonelle) oppfatning at det er av STOR betydning hva du fyller de kaloriene med. Fett og proteiner gir mer metthetsfølelse, mens karbohydrater gir instant energi til cellene. Jeg tror at med omtanke for hva man putter i seg, kan man ha masse energi selv på et kaloriunderskudd. 🙂

  6. H. sier:

    Jeg er helt enig med deg – og det viktigste er at man finner noe man kan leve med, uten at det begynner å ligne en spiseforstyrrelse (been there – done that). Fin blogg – takk for fin inspirasjon.

  7. Helene sier:

    Bra at du skriver om dette 🙂

  8. Julie Leypoldt sier:

    Hei;) Fint blogg du har;) Jeg har intervjuet ernæringsterapeut Siv Hauge til bloggen min. Hun kommer til å gi tips om lavkarbo og lavkarbo-oppskrifter på bloggen min utover. Ta en titt:

    http://thesybariteweekly.wordpress.com/2011/03/30/lavkarbo-er-fett/

  9. Julie Leypoldt sier:

    Så hyggelig at du la ut link! Gøy å få positive tilbakemeldinger på skrivingen;) Det blir mer lavkarbo på bloggen min utover. Tenker å snappe opp litt tips fra siden din oxo 😉

  10. -m- sier:

    Go lørdag! Bruker litt av formiddagen til å surfe litt på nett for å lese litt om andres erfaringer ift.kalorier. Jeg har gått på lowcarb i 3 mnd etter å ha være tappet for energi i beg. av januar. Mørketid, julekaker, slappe dager..you name it. Vil vel def.meg som lettere overvektig, øverste del av «normalvektig» på de BMI testene, og har nå gått ned 10 kg og er der jeg skal være ift.vekt. Fornøyd:)
    Har brukt diett.no daglig for å sjekke både kaloriinntak og sammensetn.av kosten, slik at jeg skulle få i meg nok fett. Så nå må jeg liksom over i en ny fase hvor jeg bør øke kalorimengden litt, og det synes jeg er skummelt..veldig skummelt! Kjenner d i magen dersom jeg ser at kalorimengd. på drar seg over 1800, har stort sett vært på 1300 i disse tre mnd. Er selvsagt redd for å gå opp igjen..klok av skade..men på den andre siden, da spiste jeg jo ikke lavkarbo, MEN jeg er ikke helt overbevist og kjenner at det å øke er skummelt, veldig skummelt….
    Hmm, var vel ikke no sp.mål i dette innlegget..var vel egentlig meg sjøl som skriver ned mine egne tanker..jaja, hvorfor ikke:)

  11. Ann-Theres sier:

    Oi! Så godt å lese dette… Har nemlig stått i ro/ lagt på meg litt siste mnd, og det irriterer meg grensesløst!! Særlig siden jeg føler vi er kjempeflinke i familien, lager kun lavkarbo kaker & snop dersom det er noen utskeielser, spiser masse varierte middager, er i normal aktivitet, og gikk ned 5 kg første mnd. Men etter det har det liksom bare variert, og det er så frustrerende! Men kanskje jeg rett og slett må se litt på det totale kcal nivået mitt da…. Er nok kanskje i overkant, for er glad i caffe latte, kaffe med fløte, osv osv….

    • Jeg spretter opp to kilo med en gang jeg ikke er forsiktig med inntaket av fløte/nøtter/mørk sjokolade. Prøv eggemelk (søk i søkefeltet) i kaffen i stedet, kanskje det kan hjelpe? Litt tilvenning må til, men det metter godt og har få karber!

  12. Ada sier:

    Jeg spiser steinalderkost for helsas skyld – for å opprettholde et godt energioverskudd. Er forholdsvis ganske slank, og trives med det. Men de siste dagene har jeg blitt enda slankere! Har egentlig ingen formening om det ser bra ut, eller ei, men interessant er det like så! Før spiste jeg vel under 2000 kcal om dagen, og nå spiser jeg så mye at det er ikke til å tro. Trener jo også en del, det skal sies, men uansett så var poenget mitt at du hadde et poeng! Jeg tror, ut i fra egen erfaring, at et høyt inntak av energi (riktig energi vel å merke) gir mye energi tilbake igjen. Og dermed forbruker man enda mer energi, enn ved lavere energi inntak! Dette er jo bare min synsing da.
    Er veldig glad i bloggen din forresten! Er her nesten hver dag, og bruker oppskriftene dine i hytt og pine! Ha en fin dag 🙂
    Stor klem

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s