Logging av matinntak

Etter tips fra en leser, skjønne Karianne, har jeg logget maten min på diett.no i tre dager. Det er et gratisprogram, hvor du legger inn alt du spiser og drikker. Deretter regner programmet automatisk ut alt du trenger å vite. Lena Beatrice har skrevet en god forklaring her.

Det er to år siden jeg la om kostholdet. Jeg har aldri logget, bare tatt det på feelingen og fornuften. Og kunnskap, selvfølgelig. Grunnen til at jeg nå har logget, er at jeg skal ha foredrag om to uker, og tenker at jeg kan få spørsmål om energifordeling og lignende rundt mitt eget matinntak.

Tre dager er ikke nok til å få god nok oversikt, synes jeg. Det vil jo være naturlige variasjoner i både energifordeling og kaloriinntak i løpet av en periode. Samtidig gir det virkelige n god pekepinn. Selv synes jeg at har et avslappet forhold til karbohydrater, og har trodd at jeg ligger på 30-50 gram per dag. Disse tre dagene, hvor jeg har spist ganske gjennomsnittlig, har jeg imidlertid ligget på 10-20 gram, kostfiber ikke inkludert. Det jeg ser, er at jeg spiser litt for lite protein. Ikke i forhold til gram per kilo kroppsvekt, men i forhold til hva jeg ønsker å ligge på ettersom jeg trener en del styrke.

På mandag trente jeg bein med Hanne, og som dere vet pleier det å bli tunge økter! Før økta hadde jeg kun spist 6 gram karber. Det var null problem å trene hardt, og som vanlig opplevde jeg at uansett hvor utmattet jeg blir, henter jeg meg inn på svært kort tid.

Jeg har ikke noe behov eller ønske om å ligge fullt så lavt på karbohydratene. Nå som jeg vet at jeg ligger så lavt til vanlig, skal jeg nyte lørdagssjokoladen enda mer! En grunn til at jeg nå ligger så lavt, er nok at jeg har kuttet drastisk ned på meieriprodukter. Jeg skal jammen veie opp med mange nydelige bærsmoothies framover!

Og en ting til: programmet har en skala som viser hvordan du ligger an i forhold til inntak av vitaminer og mineraler. Jeg får i meg altfor lite sink, ser jeg. Så da er det jammen en pakke i vei til meg med fly fra det store utland!

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Generell helse. Bokmerk permalenken.

37 svar til Logging av matinntak

  1. siri sier:

    Så gøy! Det skal jeg også prøve. Ellers så går det super bra med meg. Jeg har kuttet ut et hormon jeg har gått på pga lavt stoffskifte og graves sykdom + at jeg bruker mindre levaksin. Ellers har jeg ikke veid meg, men målt, og har krympet med 38 cm sammenlagt 😉 Utrolig deilig å føle at kroppen blir lettere!!! Jeg koser meg med maten, og foreløpig kan jeg også spise både nøtter og sjokolade i helgene uten at det virker inn på cm:) Jean og jeg har kjempe lyst til å komme å høre på foredraget ditt, hvis vi får lov?? Deilig å få en ettermiddag for oss selv også 😉 Er jo ikke såå lang å kjøre, nå når veien er så bra. Har du tid til kaffe etterpå? Stor god klem fra meg

  2. gro sier:

    Sjekket dagen min på Diett.no og lå «godt» ann, men så leste jeg på Lene B sin side en kommentar til en at det var for lite cal.- (dadde 927)men hvis jeg prøver da å legge til noe matvarer for å gå opp i calorier blir jo alt annet galt, hva er viktigst cal eller karb. og fett?

  3. Cathrin sier:

    Så smart da. Tar det bare på feelingen jeg, men skal sjekke ut hvordan jeg ligger ann nå. Takk for tips 🙂

  4. Karianne sier:

    Så moro at du prøvde:) Og at det var nyttig. (At lørdagssjoko’n kan nytes enda mer må jo være særs nyttig;)) Sikkert interessant for flere å få litt mer håndfast oversikt over eget kosthold.

    • Energifordelingen var ganske lik det jeg trodde, men litt lavere på karbohydrater i gram enn jeg trodde. Jeg ser nytteverdien av det, ja. Jeg orker nok ikke logge så ofte, men det kan være greit å sjekke i ny og ne, samt sjekke oppskriftene mine!

  5. Sara sier:

    Litt gøy når man logger inne på diett.no over en periode. Alltid noe å bli overrasket over 😉

  6. my sier:

    Det er en genial side å bruke! Gir grei oversikt!
    Spiste pasta for førstegang i dag på 10mnd, ikke spe velykket kan en si! kjenner kroppen funker bedre med lavkarbo!
    PS: har linke siden din på bloggen min!

  7. Ida sier:

    Takk for at du tipset om diett.no! Jeg registrerte meg nå, mest for gøy, og fant ut at jeg bare har fått i meg ca. 750 kcal i dag, selv med en god del sunt fett. I dag var en typisk dag på matfronten, så det kalorinivået gjelder vel stort sett ellers også. Nå fikk jeg i alle fall god grunn til å spise ekstra mye oster og annet godt!

    • Ida sier:

      Og forresten ikke spesielt rart at jeg har rast ned i vekt, når jeg tenker meg om. Skummelt! Heldigvis var det bra på vitamin- og mineralfronten, jeg tar jo spirulina hver dag i hvert fall. Sink må nok jeg prøve å få i meg mer av også!

  8. Tina sier:

    Diett.no er super side. Har fått meg noen aha opplevelser ved innlogging av mat der:-) både positivt og negativt. Lærte tidlig å logge der av LenaB:-) Også greit å følge med på annet enn fett, protein og karbs. Inntak av jern f.eks. og andre viktige vitaminer som vi kanskje må ta tillskudd av på lavkarbo. Kan jo bli helt freaky av å lese om all infoen på matinntaket våres:-) positivt ment:-) spennende å lese, spennende å lære.
    Mat og kropp er gøy.

    • Jeg ligger høyt på alle vitaminer og mineraler, med unntak av sink. OG jeg får jo ikke helt bukt med litt eksem som har satt seg i øyebrynene 😦 Så nå skal jeg prøve det også! Har snart en egen helsekostbutikk i skapet mitt!

      • Tina sier:

        He,he ja det kjenner jeg til. Er VELDIG flink i perioder med alle tillskudd, så forsvinner de inn i skapet en etter en, for så å bli tatt frem igjen ved rydding i skapet. Da er det på an igjen med flinkheten. Men av og til står jeg og kikker på alle de vitaminer og mineraler jeg skal ta og spør meg selv, er du pillemisbruker eller??? Men prøver jo å ta det aller viktigste alltid og det er for meg omega3 i en eller annen form. Den henger liksom fast, de andre dingler på ved behov og flinkskap:-) Men er vi ikke alle sånt? Litt av og på.

  9. blisunn sier:

    Får ofte noen aha opplevelser når man registreret all maten gjennom en dag. Jeg bruker somebody.no, men dette koster litt penger.. Lurte bare på hvor mye protein du ønsker å ligge på? Jeg har ligget for høyt (etter min mening), og da opp i mot 3 g. pr. kg kroppsvekt, noe jeg synes er i overkant. Har den siste tiden klart å fått dette ned på normalt nivå da, til ca. 2 g. pr kg kroppsvekt. Interessant dette med proteiner – mange forskjellige meningen 🙂 (som det forsåvidt også er for karbohydrater og fett, hehe!) Ønsker deg en nydelig torsdag 🙂

    • De tre dagene jeg har logget, har jeg ligget på 1-1,5 gram per kilo kroppsvekt. Jeg synes jeg bør ligge på 1,5-2 gram i stedet. 1 gram er vel litt lite, synes du ikke?

      En nydelig torsdag til deg også! Jeg går og sender deg noen tanker om dagen, er spent på dine vegne. Lykke til med de to siste dagers oppkjøring!

      • Ann Kristin sier:

        Jo, 1 gram er nok litt i underkant siden du trenger tung styrketrening. Jeg ville nok tro at, som du sier, 1,5 – 2 g. vil være mer optimalt. Moro å kunne finne ut sånne ting og justere – godt å ha noe å jobbe med! 🙂

        Takk for det. Jeg trenger alle positive tanker jeg kan få, det nærmer seg med stormskritt 🙂

  10. Elisabeth sier:

    I høst brukte jeg diett.no «slavisk» i 4 uker, etter noen måneder på lchf. Veide og målte alt jeg puttet i munnen, og resultatet var oppløftende: stort sett en fordeling på 75% fett, 20% protein og 5 % karbo. Så for meg var det bl.a. en test på om jeg hadde skjønt opplegget med lchf og klarte å leve etter det.
    En annen artig ting jeg brukte det til, var å regne ut næringsinnhold i mat jeg lagde selv. Knekkebrød, pølsegryte, kaker, brød etc. Mye finnes allerede i databasen der, men jeg måtte også legge inn en del basismatvarer som jeg nå har i skuffer og skap. En flott måte å regne ut hva de ulike favorittoppskriftene gir av næringsinnhold, og det gjør det lettere å velge de oppskriftene som gir gunstigst fordeling av fett, proteiner og karbo.
    Og så oppdaget jeg at jeg lett kunne få i meg for mye proteiner. De fyker fort oppover, og jeg tenker at de ikke bør være så mye høyere enn anbefalt daglig inntak. Iallefall ikke for meg som har et middels treningsnivå. Proteiner i større mengde enn kroppen trenger kan som kjent øke blosukkernivået, og dermed frigjøringen av insulin.

    • I fire uker! Så tålmodig er ikke jeg! Jeg lå imidlertid på 16-18 % protein, og det synes jeg er for lite. Jeg bør ligge på 20%! Jeg kommer nok til å bruke det for å legge inn oppskrifter, ja! Greit å vite hvordan energifordelingen er i det jeg baker og lignende!

  11. e84 sier:

    Ja, som nevnt over her har også jeg fått i meg litt i overkant av proteiner tror jeg. Er jo så mye snakk om at man ikke skal spise for mye proteiner heller. Og når koster består av mye kylling, fisk, egg og litt ost, så blir det brått endel etterhvert. Jeg brukte også flitig diett.no i begynnelsen etter å ha lært om det av Lena B, men nå har jeg ikke brukt det på en stund, før jeg måtte sjekke igjen i går etter påminnelse av deg Cecilie 😉 Jeg er jo som deg, ikke ALTFOR streng på karbene, rett og slett fordi jeg tåler litt og fordi jeg trener så mye og ikke ønsker å spise overdrevent mye fett. Da legger jeg på meg i stedet for å gå ned i vekt. Men til min store overraskelse lå jeg bare på 20g carbs i går, og da hadde jeg til og med unnet meg 5 jordbær ( fant ferske jordbær på rema…mmmm) og en halv gulrot (pga hard og lang treningsøkt) som jeg jo vanligvis ikke gjør. Hmmmm…trodde jeg lå mye høyere…veldig interessant i grunn… 🙂

    • Da opplevde vi akkurat det samme! Trodde også jeg lå høyere på karbohydratene. Jeg skal prøve meg litt fram med å øke inntaket av bærsmoothies, og mot sommeren kan jeg kose meg mer med litt cantaloupe-melon 🙂 Min utfordring er at jeg har lett for å spise for mye, uansett energifordeling. Særlig nøtter, gitt. Selv Dag Viljen og Jens Vejersted sier jo at rett etter trening har man et vindu hvor man kan innta litt mer karbohydrater. Da vil de gå rett ut i muskulaturen i stedet for å lagres som fett. Så da kan vi drikke bærsmoothies, spise gulrot og frukt rett etter trening, eller for eksempel en energidrikk, og så vil det ikke påvirke kroppen på samme måte som hvis det inntas til andre tidspunkt. Problemet blir da å definere hva som er hard nok trening 🙂

  12. Khi/Ingunn sier:

    Oisann.. Testet, og det ser i grunnen ut til at jeg bør kutte minst en av to cappuchino med helmelk om dagen.. :-S

  13. iseliniselin sier:

    Jeg bruker det nå i begynnelsen, og syns det er helt genialt 🙂 Greit å ha litt oversikt når alt er nytt! Men når du ligger så lavt, er du ikke i Ketose da eller?

  14. Jeg har ikke følt at jeg har vært i ketose etter den første måneden, jeg. Har jo aldri testet det heller 🙂 Jeg tror kanskje jeg har for mange dager innimellom (lørdager :)) med høyere inntak som kanskje gjør at jeg ikke er det. Ellers så er kroppen så vant med det at jeg ikke har reflektert over det!

  15. bell4trix sier:

    Åh, dette må jeg teste! Takk for tips! ❤

  16. Ingvild sier:

    Jeg har sjekket det jeg har spist på diett.no i tre dager nå, og jeg ligger på rundt 3-5% karber, og fordelingen mellom fett og protein er stort sett riktig. Så det var artig å se, jeg har aldri veid maten, spiser bare matvarer med under 5g. karber pr 100g. Men vekta står fortsatt stille! Jeg synes godt den kan bevege seg nedover snart!
    Men, et spm. om Spirulina, når tar du det? En halvtime før et måltid, som det står på boksen? Jeg kjøpte det i en helsekost butikk her, og har tatt det ei uke nå. Men merker ingen forskjell på energien. Jeg tar tre stk. tre ganger daglig, litt før et måltid.

    • Jeg har ikke lest noen anbefaling ang tidspunkt, så jeg tar det bare når det passer – men det blir jo ofte rundt et måltid! Jeg har gjort det sånn at jeg har økt inntaket til jeg har kjent økning i energien. Så har jeg ligget der noen dager, før jeg trapper ned litt etter litt. Så jeg varierer fra 1-4 doser per dag!

      Noen må jo øke litt på karber et par dager for så å senke inntaket igjen – for å «booste» forbrenningen. Kanskje det kan funke?

      • Ingvild sier:

        Aha.. Da skal jeg jammen øke inntaket litt i et par dager, og se om det hjelper. Takk for råd!:)

        Hmm.. Kanskje det kan hjelpe ja. Jeg har gått ned i cm, så jeg skal la det gå sånn et par uker til. Har jeg ikke gått ned noe da får jeg øke litt på med karber i et par dager, for så å senke det igjen. Jeg gir meg ikke!
        Det å holde seg unna vekta i flere uker gikk forresten ikke!;)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s